Permalänk
Medlem

Fläkt i förstärkaren

Jag skulle vilja ha 2 80mm-fläktar i min förstärkare, den blir så varm, som jag har kopplad till datorn.

Men om man ska använda dator fläktar hur ska man koppla in dom? Finns det andra liknande fläktar som man kan koppla in i fördelningsdosan direkt hade varit super ju

tacksamm för svar.

Permalänk
Medlem

Hur hög spänning flyger runt i din förstärkare?
Om det är 7-12v så kan du ju köra med datorfläktar.
Annars så finns högspänningsfläktar..

Permalänk
Medlem

Alltså... Om förstärkaren inte har fläktar från början så lär det inte behövas några, om du inte har onormalt varmt i rummet där den står. Hade det behövts så hade det suttit det från början. Man är inte helt kockobello om man konstruerar en förstärkare.
Att en klass A- eller AB-förstärkare blir varm, även på tomgång är inget konstigt.

Om du nu prompt måste ha fläktar måste du först tänka på att de inte kommer att göra så stor nytta om du inte gör om i lådan så att fläktarna skapar ett luftflöde. När det är gjort måste du ha ut spänning till fläktarna. Det ENKLASTE är nog att skaffa 230V-fläktar och sätta direkt efter av-/påknappen. Vanligen är spänningen ut från en nätdel i en förstärkare mer än 12V. Snarare runt 30V (eller +-30V om man ska vara petig). Ska du använda spänning från sekundärsidan kommer du därför troligen att behöva använda en spänningsregulator. en 7812 eller 7809 (beroende på vilken spänning du vill köra fläktarna på) är bland det enklaste man kan tänka sig, men med en inspänning på 30V lär den bli rätt varm, även med bara två små fläktar, så en kylfläns till den kan behövas.
Om du har TUR, så finns det en spänning som är lite lägre för annan elektronik i förstärkaren. En del förstärkare har tex reläer på både in och utgångar. du får helt enkelt mäta vad du har för spänningar. Men tänk på att du inte kan dra hur stora strömmar som helst. Direkt från nätdelen är det ingen fara, men tar du spänningn nån annanstans på kortet är det inte lite självklart att det går bra.

Men, som sagt, jag tycker du ska skippa fläktarna.