Permalänk
Medlem

CPU fläkt

Jag har en AMD athlon xp 1800... å jag börjar bli ganska irriterad på fläkten till den... som låter så himla mkt :S

Men iaf... vad borde jag köpa för fläkt för att få skiten att vara så tyst som möjligt... helst ett par alternativ där pris väger mot ljudet

två andra saker jag undrar över är...

Ljudnivån i dBa... vad kan man säga är en acceptablen ljudnivå??? o.s.v

Luftflödet... w00t... ok jag förstår ordet men alltså vad har man egentligen för nytta av att veta vilket luftflöde en fläkt med kylfläns har???

thx på förhand

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk
Medlem

1 - Ljudnivå : Otroligt individuellt men jag tycker själv att under 25 dBa är eftersträvansvärt. Över det blir störigt i längden.

2 - Luftflöde : Hur mycket luft som blåser på flänsen. Eftersom det är luften som avleder värmen (flänsen leder värme från processorkärnan och ut till luften) så vill man ju ha så mkt kall luft som möjligt på processorn. Mer luftflöde betyder mer avledd värme -> svalare processor.

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

en liten fråga på luftflödet då... vad anses bra och dåligt luftflöde??? alltså är typ Luftflöde: 14,0 - 36,0 CFM bra lr dåligt??? har INGEN koll alls kan jag tilläga

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk
Medlem

beror på hur stor fläkten är. Men köp tex en artic cooling super copper silent 2 för ca 150 kr på tex www.mycom.se eller kanske en kmr inte ihåg namnet nu www.webhallen.com 99kr kostar den. Själv tycker jag att över 25DB så pallar jag inte längre.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Thermaltake Volcano 11 den kyler på rätt bra men låter som fan..

Permalänk
Medlem

Har en artic cooling den me blåa leds o fläktkontroller och den låter 24db och kyler som fan men jag måste medge att min volcano 11 kyler snäppet bettre men låter 48db också så det e på tok för mycket därför köpte jag den här. Och en fläkt från artic cooling ska du ifall satsa på

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

meen om jag då tänker köpa typ artic cooling super copper silent 2... behöver man typ köpa kylpasta också då? lr "hänger" det med fläkten???

Visa signatur

Permalänk

Har åxå en xp1800, jag tröttnade på min gamla fläkt (Spire whisperrock) för den lät som ett bombplan. Köpte en Zalman 7000 alcu, som jag kör på lägsta hastighet, tempen sjönk med ca 8grader, och den är så tyst att jag inte kan höra den.
Jag skaffade samtidigt 2 Papst 19db fläktar till chassit, på 12 volt så låter dom alldeles för mycket , så dom matar jag med 5volt istället, för att få dom tysta.
Så jag tror inte alls på vad tilllverkarna skriver om db-tal.

Kolla in dom här länkarna, dom handlar om ljud, kanske några svar på dina frågor?

http://www.blanket-insulation.com/AcousticHTML/FAQsound.html

http://www.lhh.org/noise/decibel.htm

Visa signatur

"KLICK"

Permalänk
Medlem

problemet med ljud är att det minskar ju längre ifrån källan man kommer (duh)
och det finns ingen standard för hur nära eller långt ifrån källan man ska vara.
Så man kan ta en fläkt som låter SKITHÖGT, mäta ljudet på 3 meters håll, och den låter "acceptabelt". (inte för jag tror någon gör så, men ni förstår prinsipen).
Så i 99% av fallen är det att köpa "grisen i säcken". Det ända man kan förlita sig på är egenligen egen erfarenhet och tillverkarna. tex papst, zalman är tysta, och delta är kända för att vara högljuda.

Visa signatur

Phear the beavers!
<>(,,°°> <>(,,°°> <>(,,°°>

Permalänk

Skaffa Spire WhisperRock IV på Webhallen för 99 spänn, billigare kan du inte hitta och den är tyst dessutom. Hade en Thermatake förut men den var alldeles för ljudlig, se http://www.webhallen.com/prod.php?id=10125

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

jag har en Spire WhisperRock IV, rekommenderas varmt...jag tyckte det var ett klipp för ...250:- eller vad den kostade när jag köpte den.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Lungt Spire.. och har du ingen kylpasta får du väll köpa det med, eller låna. (köp arctic silver isf)
Är inte säker på att det följer med.. Jag fick inget med min kylare men då var det en annan kylare jag köpte med..