Permalänk

overkill både rätt och fel. Det är rätt att det är bättre att köra minnena synkroniserat med systembussen. Men varför inte köpa snabbare minnen och i värsta fall köra dem i lägre hastighet? Det är ju knappast dyrare med pc3200-minnen än med pc2700.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
overkill både rätt och fel. Det är rätt att det är bättre att köra minnena synkroniserat med systembussen. Men varför inte köpa snabbare minnen och i värsta fall köra dem i lägre hastighet? Det är ju knappast dyrare med pc3200-minnen än med pc2700.

jo, det har du ju förstås rätt i! (så gjorde jag för övrigt nu i veckan...)

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Villka minnen är bäst att klocka med som går under 1000 kr för 512 mb?

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk

kconny beror på hur ditt övriga system ser ut.
Antagligen vore det bäst om du fick tag i nån sticka med BH-5 chips men de är svåra att få tag på för tillfället. Kolla marknaden om det finns några till salu där. BH-5 är fortfarande det bästa påmarknaden.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit IC7-MAX3 mobo och tänkte skaffa nytt minne. Fungerar dessa att köras i 2-2-2-5-1?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=32070&t=&l=&Avd...

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk

DUal

hur många här vet hur man fixar till dual channel me nforce 2? jag får inte det att funka och har ändå kopplat rätt 1 3 ska testa andra kombinationer, för att min dator lever sitt eget liv stänger ner sig och startar om när den själv vill vilket e jävligt jobbigt bitte nån va 1337 och hjälp mig(svara gärna mig gneom mailen)

Visa signatur

Livet e som en stor sill burk sur och trång
Asus A7N8X Deluxe nfocfe2 Athlon XP 2600+ 512ddr Samsung(333) 1 40gb 1 160gb sata, Fx 9200 128 MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemmE_A
Jag har köpt 256 mb PC133 Ram, men när jag kom hem visade det sig att jag hade PC100 i datorn, men alla säger att man kan köra PC133 endå, men kan man ha två PC100 å ett PC133 ? Nej, eller ? Men jag testade med bara 256an PC133, stängde av datorn, satte in ramet, satte på datorn, men lampan på skärmen som ska lysa grönt lös rött , datorn startade men skärmen vägrade!!! Vad ska jag göra ? Okej att jag fick ramet, men endå...

Har samma problem men jag kan inte ens komma in på bios så att jag kan ändra tebax inställningarna till normalt. Vet inte va ja ska göra nu. Har provat det som ni sa men d funkade inte. Nån som kan hjälpa mig???

Permalänk

ponte cleara CMOS. Det står hur man gör i manualen. Eller starta upp datorn med bara ena minnet, ställ in timings och en frekvens som båda klarar av, starta om och installera andra stickan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har redan gjort det men nu när jag ska starta datorn så startar ingenting.Inte ens lampan på datorn börjara lysa

Permalänk

moderkort för rambus

vad finns det för BRA moderkort som stöder rambus minnen?

Permalänk

Hej! Det här kanske inte är rätt tråd och så men iaf...

Hur vet jag vilken typ av minne jag har i dagsläget? Måste jag öppna datorn för att se eller går det att se på annat sätt? Jag har 256 mb iaf på ett Matsonic moderkort, ungefär 2-3 år gammal (MS7177CT) och på baksidan av moderkortets kartong står det att SIMM resp. DIMM är kompatibelt.

Vad jag förstår är DIMM något bättre än SIMM, naturligtvis vill jag ha det bästa. Spelar det någon roll utifall det sitter SIMM minne i datorn i dagsläget om jag sätter i DIMM som uppgradering? Jag funderar på att köpa till 256 mb. Är det kompatibelt med SIMM och DIMM "korsade"?

Vad rekommenderar ni?

//Rickard

Permalänk

rich köp samma som du har nu. kolla om du har platser till det först.
sök på google efter tillverkarens hemsida, där hittar du ytterligare info.
simm-minnen är riktigt gamla då pratar vi pentium1 osv.

Man kan inte blanda dimm/simm.

Visa signatur

Permalänk

Varför kan man bara uppgradera i så stora mängder tex från 64 till 128
varför inte 64 till 80 ?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

matt det beror på chippens uppbyggnad. Modulerna ligger på 64, 128, 256, 512, 1024, ser du mønstret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
Varför kan man bara uppgradera i så stora mängder tex från 64 till 128
varför inte 64 till 80 ?

Man kan väl uppgradera från 64 till 80 med hjälp av en 16MB stor minnesmodul?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Inaktiv

Overkill:
Jag tror inte dom tillverkas till dagens moduler.

Permalänk
Medlem

någon som kan ge mig ett tips på vilket märke som är bäst att satsa på om man vill överklocka? (har lite snäv budget)

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk

Vicous det beror lite på vad du har för system du vill klocka.
Det potimala vore säkert att försöka få tag på ett par stickor med winbond BH-5, de tillverkas inte längre men beggagnat kan man få tag i dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en XP 2600+ T-Bred och hade tänkt skaffa nytt mb snart, ett Epox 8RDA+, Abit NF7-s, DFI Lanboy. Vilket MB vore bäst?
Men säg att jag skulle köpa ett lanboy kort och sedan sätta i vattenkylningen och klocka järnet.
Skulle det vara bra att köpa BH-5 minnen då?

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

Jag har 2 två stickor som lev i en sammets försedd schatull.Geil 3500 2-3-3-6 433Mhz. Kan inte köra dualt med mitt mobo Asus p4p800.Datorn startar men skärmen vägrar vad göra?

Permalänk

oraklet, prova ett minne i taget för att se om de funkar. Cleara cmos för att ordna frekvensen.

Viciou$, DFI Lanparty2 klarar i regel högst FSB's och vore mitt självklara förstahandsval om nu inte priset spelade roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett asus p4s8x moderkort som enligt spec stöder 333mhz minne, men i biosen kan man ställa in högre frekvens, kan man köra högre hastighet om man köper bättre minne även om moderkortet enlig spec bara stöder 333mhz?

Permalänk

Ja Xtenzion, det kallas överklockning.
Har du tur kanske även ditt minne klarar att överklockas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
Ja Xtenzion, det kallas överklockning.
Har du tur kanske även ditt minne klarar att överklockas.

Tyvär går det inte klocka särskilt mycket, jag menade att när man kör FSB:n i orginalfart kan kan sätta upp minnet till 533mhz fast moderkoretet bara ska klara av 333mhz, då hade väll asus lika gärna spec:at den till 533mhz eller?

Permalänk
Medlem

Tänkte införskaffa mig:

AMD Athlon XP 2500+ 333mhz
MSI K7N2 DELTA-L nForce2 400/333/266/200 MHz
DIMM DDR 2x256 pc2700 333mhz samsung original

Jag undrar nu om detta helt enkelt är ett bra köp? Vad finns det för klockalternativ? Tänkte mest på om man skulle köpa snabbare minnen.

Jättetacksam för svar!

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Finns det några benchmarks som jämför prestandan i program och spel mellan 3-3-3-9-2 och 2-2-2-5-1.

Vill veta hur deprimerande mina timings verkligen är

Vad jag märkte fick jag i varje fall sämre minnesbandbredd enligt sisoftsandra när jag ändrade från 3-3-3-9-2 till 2.5-3-3-7-2.

En annan fråga är huruvida de timings man kan använda utan att datorn hänger sig bara beror på minnet eller om det beror på moderkortet också?

Permalänk

Grimmy, vad gäller cas, det som du ändrade från 3 till 2.5 så gör denna variabel ganska lite för prestandan, (på de flesta system). Men jag kan dock inte tänka mej att bandbredden ändrade sig nämnvärt, ej heller är det så att sisoft alltid visar värden som rättvisligen avspeglar någon reel prestanda.

Sedan spelar ju chipset in, vad systemet klarar av för timings beror på subsystemet. mest på moderkort/minne men på A64 system även på CPU eftersom den har integrerad minneskontroller, även stabila höga spänningar spelar ju roll för minnets prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan..

Jo skall köpa dator... tänkte mig ca 1GB i minne (Corsair TWINX1024-3200C2PRO 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz PRO Series with activity LEDs) som de flesta kanske vet så är de här inte specielt billiga... men jag skulle verkligen gärna violja ha dem...

hur skulle det gå om jag köpte en Corsair CMX3200C2PRO 512 först och köpte en till sådan 512 vid ett senare tillfälle..

kan man köpa pinnarna vid olika tillfällen utan att vara orolig för att de inte ska fungera så bra ihop... tänkte mest på Dual Channel körning??

hoppas ni fattar vad jag menar..

Visa signatur

Antec Sonata, Asus A8V Deluxe, AMD A64 3500+ med CNPS-7700CU, Corsair TWINX1024-3200XLPRO, Club3D x800xt pe med VF700-CU

Permalänk

Ja FB det skall inte vara några problem så länge de inte byter chip i dem.

Visa signatur

Permalänk

ECC-fråga:

Jag har beställt 2st 512Mb DIMM PC2100 ECC till ett servermoderkort som jag har. Nu fick jag PC2700 hemskickat. Är det några problem att använda dessa istället? Moderkortet är ett Intel SE7501BR2 som vill ha PC2100.

/Christian