Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 2

hittade ingen speciell tråd om spelet, så ville veta lite om va ni tycker om spelet o så.

Visa signatur

Fuck It

Permalänk

grymt, börjar bli en aning gammalt, men tycker du om RPG så är detta ett måste! ett av de bästa i genren.

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate 2 är lätt bland de absolut bästa inom RPG... Fast det är rätt svårt om jag minns rätt. Fan, kanske borde man leta upp skivorna och börja lira igen.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem

Ligger på min topp 5 lista av spel, allt är underbart med spelet!

Permalänk
Medlem

hehe, låter ju bra! jo d e nu på senare tid jag har fallit för RPG, hade ni samma problem som jag? hitta på ett namn som passar karaktären.

Visa signatur

Fuck It

Permalänk

Skitbra spel, bättre än Baldurs Gate på många sätt, men Baldurs Gate story är fortfarande överlägsen. Även om dom hör ihop i det stora hela.

Man ska ju helst köra en gubbe från BG samt TOSC, och exportera till BG2.

Permalänk

Fighter-nissen med hamstern äger allt

Visa signatur

Intel E8400@3Ghz| | Raptor S-ATA 36,7 gb + WD 200gb | Radeon 6870 hd 1Gb| Logitech MX500 | FuncPad | V7 Syncmaster 22"
HP Pavilion zd7270

Permalänk
Avstängd

bg2 är utan tvekan världens bästa spel efter opf
så grymt bra spel med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sitter och spelar igenom ettan för fullt. Båda spelen med sina expansioner är underbara.

"You must gather your party before venturing forth..."

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Kanske en lite noobig fråga men vad är opf??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Kanske en lite noobig fråga men vad är opf??

Antagligen Operation Flashpoint. Ett mycket bra spel!

BG2 är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Tyvärr har jag inte varvat det än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Methuselah
Fighter-nissen med hamstern äger allt

Minsc och Boo.

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
"You must gather your party before venturing forth..."

Tack för nostalgikicken
Gillar inte 2:an så mycket, men det är väl för att första biten innan man kommer upp ur jorden är så trisst.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Jo, det är allt lite långdraget i inledningen innan man kommer upp i staden. Men ett mycket bra spel!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"The bigger they are - the harder I hit!!!
-Minsc

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

"Boo is outraged! See his fury! It's small, so look close. Trust me, it's there." -- Minsc

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det roliga är i en sådan "tip" vid en loading så står det "The adventure doesn't end with baldurs gate II -- Export your character to Neverwinter Nights and continue your adventure".

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

Underbart spel.

Väldigt stort.

Bra story.

Underbara kommentarer och konversationer från och mellan medlemmarna i ditt "party".

En annan sak som är grymt bra är att man kommer tillbaka till staden "hela tiden" och kan gå tillbaka och göra saker som var för svåra tidigare.
Några skrev innan i tråden att spelet var svårt. Det håller jag inte alls med om. Men det finns några saker som är väldigt svåra. Men dessa kan man gå tillbaka och göra senare.
Såna saker:

*'The demi-lich' i "docks area". Han är istort sett omöjlig när man kommer dit. Man behöver +4 vapen eller grymt bra magier. När jag kom dit första gången hade jag två +4 vapen. Men båda var stavar, d'oh. Så jag fick göra han senare (och då var han lätt).

*Ett rum där man bara kan gå in genom dörren om man har en speciell sten. (kommer inte ihåg vad det stället heter) Det klarade jag när jag kom dit första gången, men det var svårt.

* Ett ställe nere i sewers (tror jag det var) där det finns massor av mindflyers som tar kontroll över dina gubbar. Krävdes några försök innan jag klarade det.

* De första drakarna man springer på. Dessa är GRYMT svåra med den lvl man är på när man kommer dit först. Man har visserligen förmodligen en magi som kan döda dom direkt (disintegrate?), men eftersom man vill ha det "dragonskin" man får när dom dör, och man inte får det om man använder den spellen, så...

*edit*
Jag hade INTE en charactär från BG1, utan startade "från noll" när jag spelade genom BG2.

Permalänk
Medlem

Måste sluta spela som magiker i sådana här spel, jag får så ruskigt mycket spö i början och då försvinner spelglädjen illa kvickt. NWN och BG2 har jag ännu inte tagit mig igenom, just p.g.a. förkärleken till kåpor och magic missiles Bägge spelen är visserligen fantastiska på alla sätt och vis, men jag kan ändå inte motivera mig att fortsätta spela när min favoritklass bara gör mig besviken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalman

Jag hade INTE en charactär från BG1, utan startade "från noll" när jag spelade genom BG2.

Man blir lvl 7 direkt när man börjar i BG2.
Fan, jag vill vara en kensai i NWN. BGII har alla de coola klasserna. =/

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varland
Man blir lvl 7 direkt när man börjar i BG2.
Fan, jag vill vara en kensai i NWN. BGII har alla de coola klasserna. =/

Kensai äger! Särskilt med dubbla katanor + att man gör gubben till sorc vid lvl 12. Kicks ass! Spelade egenom spelet min andra gång som lvl 12 kensai/ lvl 8 Sorc.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

du menar nog wizard. Det går inte att "dualclass´a" till sorc

Permalänk
Medlem

Hehe right you are. Wizard menade jag.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

BG2 är ett väldigt underbart spel. Det som är kul är också på hur många olika sätt det kan spelas. Antingen spelar du det 100% in-character, vilket oftast kommer resultera i en väldigt svår playthrough (skulle du välja att sova när du sitter emellan en hord av orcher och en drake? tror knappast du skulle sova där emellan huh? ), eller så spelar du mer normalt, eller så kör du enbart för powergaming där varje liten siffra är viktig. En bra powergamer har ju dock inga problem whatsoever med bg2, men som sagt så är det inte alltid det roligaste att spela...

Älskar bg2 så mycket, mycket mer än ettan, kan ju iofs vara för att jag diggar Irenicus så hårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varland
Fan, jag vill vara en kensai i NWN. BGII har alla de coola klasserna.

Kensai finns ju inte i NWN eftersom NWN bygger på 3rd edition D&D regler, där kits inte existerar. Men genom att välja dina feats ordentligt kan du nog återskapa en kensai, ska du se. Detta är kanske inte lika enkelt på ett datorrollspel som vid ett riktigt (där du kan komma överens med din dungeon master om att du vill ha en specialfeat som inte finns i boken, så länge den är balanserad, etc), för alla sorters feats du vill ha finns kanske inte. Men kensai borde gå att göra, tycker jag allt...

Inte kört NWN expansionen, jag hörde att de lade in prestige klasser som vanliga klasser där? Huga... hemska tanke, jag skulle aldrig röra en prestige klass utan att ha förtjänat den in-character; skulle kännas så fel ^_~x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Måste sluta spela som magiker i sådana här spel, jag får så ruskigt mycket spö i början och då försvinner spelglädjen illa kvickt. NWN och BG2 har jag ännu inte tagit mig igenom, just p.g.a. förkärleken till kåpor och magic missiles Bägge spelen är visserligen fantastiska på alla sätt och vis, men jag kan ändå inte motivera mig att fortsätta spela när min favoritklass bara gör mig besviken...

I ettan kan det vara lite svårt att starta som magiker, men i tvåan så är det enormt bra. I alla fall om man spelar som sorc :).

Permalänk

uscha har hemska minnen från bg2.
före första vare skitstort i början så man visste inte alls vart man skulle och vad man skulle göra innan man fått 10 uppdrag till att göra...
så det sket sig i början för min del då jag inte hängde med men jag har ju det så kanske ska börja lira igen
fast det e ju fett jobbigt i början som sagt :/

Visa signatur

Enduro for life :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
BG2 är ett väldigt underbart spel. Det som är kul är också på hur många olika sätt det kan spelas. Antingen spelar du det 100% in-character, vilket oftast kommer resultera i en väldigt svår playthrough (skulle du välja att sova när du sitter emellan en hord av orcher och en drake? tror knappast du skulle sova där emellan huh? ), eller så spelar du mer normalt, eller så kör du enbart för powergaming där varje liten siffra är viktig. En bra powergamer har ju dock inga problem whatsoever med bg2, men som sagt så är det inte alltid det roligaste att spela...

Älskar bg2 så mycket, mycket mer än ettan, kan ju iofs vara för att jag diggar Irenicus så hårt.

Kensai finns ju inte i NWN eftersom NWN bygger på 3rd edition D&D regler, där kits inte existerar. Men genom att välja dina feats ordentligt kan du nog återskapa en kensai, ska du se. Detta är kanske inte lika enkelt på ett datorrollspel som vid ett riktigt (där du kan komma överens med din dungeon master om att du vill ha en specialfeat som inte finns i boken, så länge den är balanserad, etc), för alla sorters feats du vill ha finns kanske inte. Men kensai borde gå att göra, tycker jag allt...

Inte kört NWN expansionen, jag hörde att de lade in prestige klasser som vanliga klasser där? Huga... hemska tanke, jag skulle aldrig röra en prestige klass utan att ha förtjänat den in-character; skulle kännas så fel ^_~x

Man måste ju uppfylla en massa krav ifall man vill använda en prestige class.

Ska kolla med Kensai:n i NWN. Kanske kan ta en munk och sedan gå över till en dual wielded weapon master ... Hum...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune

Bah! Dualclassa eller multiclassa en magiker med nån annan klass så harru inga probs.
Bröva nåra levs i Swashbuckler eller Kensai innan du switchar till mage... Galet bra bonusar på en halvhög nivå.

Permalänk
Medlem

Japp! ett av dom bästa spelen som gjorts.

Lite offtopic, någon som lyckats spöa "Drizzt Do'urden" i ettan då? Lär ju lätt va den svåraste av alla motståndare i BG-serien. Men i tvåan är han ganska enkel har jag för mig. Kommer ihåg när jag fick hans syskon-svärd, armor +5, damage +4 mithrilrustning +4, fina grejer ;). Tror jag slogs mot honom i en timme, hade 7 stavar som jag trollade fram monster med, samtidigt som alla gubbar stog och sköt med dom bästa pilarna. Han hade ju en guldfärgad panter? som va lite farlig också.. :). Fina minnen.

EDIT: Tror inte det är tänkt att man ska döda honom, då man bara har en chans på sig. Och att han är så känd att han står med i manualen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte helt sant.
Det finns s.k. prestige-classes, som fungerar som kitsen i AD&D 2ED, som inriktar sig på olika områden.

Den prestige-klassen som mest efterliknar kensai är nog weaponmaster.
Weaponmaster baserades på en mer oriental klass som finns med i grundreglerna för AD&D 3ED, men som modifierades till weaponmaster p.ga. problem med att balancera karaktärerna och tidsbrist.

Citat:

Prestige-classes i NWNs expansioner kräver faktiskt ÄN MER inriktning och ansträngning för att kunna byta till.

Problemet med NWN är att det är IMO endast den andra expansionen (Hordes of the Underdark) som är underhållande att spela, dels är storyn mycket starkare, bättre skills, högnivå heroes, galet coola prestige-classes etc...