Jag borde få stryk!
Efter några dagars velande har jag nu, med överhängande risk för att få en stämpel om att vara nyfrälst *nix-fantast, bestämt mig för att skriva av mig lite om min nyvunna fascination för främst FreeBSD.
Missuppfatta mig rätt nu, jag har ingenting speciellt emot Windows som operativsystem, Win2000 har tjänat mig relativt väl under många år, men för mig känns det nästan löjligt vilken kvalitetsskillnad det är mellan *nix och mitt tidigare system. Det är svårt att beskriva känslan av att ha (i alla fall möjligheten) till full kontroll över systemet, att själv få bestämma vad man vill ha inlagt.
Jag borde få stryk som inte konverterat tidigare. Det sorgliga är att jag köpte RH 5.2 på originalskiva för en massa jefla år sedan, men det bara strulade med min dåvarande hårdvara, så jag slängde ut skiten. Sedan kom FreeBSD in i bilden, och det fungerade faktiskt väldigt bra, det var inte alltför mycket krångel. Men av någon anledning åkte det också ut efter ett tag.
Paranoid som jag är satte jag mig samma natt jag fick reda på att Win2000-såsen läckt ut och slangade ner en massa olika Linux-distar och FreeBSD, och under tiden iso:sarna slangades ner röjde jag runt på diverse forum, läste manualer och plöjde igenom några *nix"n00b"-sidor samt nyutgåvan av Linux för alla.
Det lustiga är att det inte behöver vara så svårt som det vid en första anblick verkar vara, är man bara läskunnig och ger sig fan på att få sakerna att funka så lyckas man.
Nåväl, nog med kackel från mig nu. Jag ville bara säga att det känns som om jag äntligen hittat hem efter alla år i Windows, men jag vill ändå ha lite virtuellt stryk för att jag inte konverterat tidigare, så ge mig några smällar, och gärna några sparkar när jag ligger ner.
Edit: Givetvis missar jag ju berätta att det är FreeBSD 4.9-STABLE jag fastnat i, trots att jag "förhandsgranskade" inlägget.
> Jaså, ere så?