Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Satt häromdagen och försökte skriva på en Windowsburk i skolan. Jag skrek rakt ut efter ett par minuter... Klarar mig inte utan linux längre...

Ja, det är helt klart hopplöst att skriva i windows. Iaf om man kodar, det blir en massa konstiga tecken i koden hela tiden som :w, o, dd och så vidare (vim kommandon för er som missade det). Tur iaf att escape oftast inte gör något olämpligt, den används ju rätt frekvent i vim. Sen får man ju ovanan att trycka Ctrl-S vilket på ett väldigt effektivt sätt hänger nästan alla versioner av vim.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Helt otroligt att Windows är så komplext att en linuxkille som du inte klarar av att skriva lite text i det.

Problemet ligger ju mest i att inget uppför sig som det ska. Jag blir helt ställd när jag dubbelklickar på titlebaren i windows och fönstret MAXIMERAS när det ska göra tvärt emot och shada's (fluxbox). Eller när man ska kopiera text så markerar man den och trycker på mittenknappen så händer ingenting (eller något helt annat än man väntar sig iaf).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
jag som fortfarande är "windowshandikappad" tycker att det är omständigt att skriva i tty (inte att tabba fram saker, det äger) men om man kör nån consolebaserad webbrowser/text editor.. då känns det bara omständigt.. ta 'vi' eller 'more' tex.. jag har lixom problem att avsluta skitprogrammen

(ignorance is a bliss)

Vim är ju ett helt underbart verktyg. Vi är väll kanske inte fullt lika underbart men klart bättre än något jag har använt för att koda med i windows iaf.
More är inte en texteditor, den visar bara texten. Och konsolbaserade webbrowsers är nog minst lika omständiga i windows, dessutom så är väll dom som finns portade *nix program.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
testat gentoo?
lr om du är för lat; jollix!?

båda har portage..

gah, gentoo verkar ta alldeles för lång tid... min polare installerade det, tar ju fan dar...

observera verkar, jag vet inte

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
gah, gentoo verkar ta alldeles för lång tid... min polare installerade det, tar ju fan dar...

observera verkar, jag vet inte

Din kompis kanske har en dålig dator eller gör fel eller nåt

m0REc: vad är det som ska vara så svårt med att kunna den i huvudet?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert

neh, ungefär likadan som jag har, men man måste ju emerga allt och det är det ju mest orka på..

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Problemet ligger ju mest i att inget uppför sig som det ska. Jag blir helt ställd när jag dubbelklickar på titlebaren i windows och fönstret MAXIMERAS när det ska göra tvärt emot och shada's (fluxbox). Eller när man ska kopiera text så markerar man den och trycker på mittenknappen så händer ingenting (eller något helt annat än man väntar sig iaf).

Asså.. jag måste bara fråga. Vilken jubelidiot kom på att ha klipp och klistra på mittenknappen på musen av alla jävla ställen? Sätt tester när dom testar GUI interface och sånt, mycket folk glömmer bort att dom faktiskt har två knapper på musen. Ännu värre är det med tre. Någonting säger mig att apple faktiskt har en bra tanke bakom allt dom kör

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
"Put the fun back into computing" som distorwatch säger. Gäller de mesta innom öppna unixlika os, är imo mest "same shit different kernel". Finns tom debian gnu/netbsd .

App app "same shit different kernel" är min quote och den har jag fan trademark på

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Asså.. jag måste bara fråga. Vilken jubelidiot kom på att ha klipp och klistra på mittenknappen på musen av alla jävla ställen? Sätt tester när dom testar GUI interface och sånt, mycket folk glömmer bort att dom faktiskt har två knapper på musen. Ännu värre är det med tre. Någonting säger mig att apple faktiskt har en bra tanke bakom allt dom kör

Det är ju grymmt effektivt att ha den där, går hur fort som helst att kopiera saker. Det är ju mycket långasammare att sträcka sig efter tangentbordet, hitta rätt knappar osv.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert

det är så mycket steg att göra...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

scrollhjulet är ju kanon! om man inte kan hålla tre knappar i huvudet kanske man skall ägna sig åt något annat än datorer? Windows-användare kan ju hålla ctrl+alt+delete i huvudet, så det borde ju inte vara så svårt?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke

Det är ju grymmt effektivt att ha den där, går hur fort som helst att kopiera saker. Det är ju mycket långasammare att sträcka sig efter tangentbordet, hitta rätt knappar osv.

Har du båda händerna på musen eller? Nej just ja.. en på musen och en ner i brallan Jag tycker det är jobbigt att jag måste sträcka mig efter musen för att göra en sån simpeloperation eftersom jag hoppar mycket mellan program och flipplar (Alt-Tab, Win-Tab). Om ni trivs med det så okej men resten av världen är rätt vana med Meta-C,V som det har vart i alla enligt mig vettiga desktop system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
scrollhjulet är ju kanon! om man inte kan hålla tre knappar i huvudet kanske man skall ägna sig åt något annat än datorer? Windows-användare kan ju hålla ctrl+alt+delete i huvudet, så det borde ju inte vara så svårt?

Säg vad du vill, men GNOME rapporten talar sitt tydliga språk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du båda händerna på musen eller? Nej just ja.. en på musen och en ner i brallan Jag tycker det är jobbigt att jag måste sträcka mig efter musen för att göra en sån simpeloperation eftersom jag hoppar mycket mellan program och flipplar (Alt-Tab, Win-Tab). Om ni trivs med det så okej men resten av världen är rätt vana med Meta-C,V som det har vart i alla enligt mig vettiga desktop system.

Säg vad du vill, men GNOME rapporten talar sitt tydliga språk.

Lite OT här, men jag tror nog att vana sätter prägel på oss alla. Appropå att komma ihåg kombinationer så tar nog Emacs priset. Jag älskar det, ALLA funktioner finns inom fem tangenters avstånd, även de som jag ännu inte lärt mig. Snacka om att känna sig handikappad i en standardinstallation av MSW.
Prova definitivt *nix en tid, ge det samma chans som trådförfattaren.
Jag misshandlar aldrig någon, inte ens virtuellt. Det är nog straff att inte ha hittat hem förrän nu (Tänk på att grabben varit vilse;)).

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assar
Lite OT här, men jag tror nog att vana sätter prägel på oss alla. Appropå att komma ihåg kombinationer så tar nog Emacs priset. Jag älskar det, ALLA funktioner finns inom fem tangenters avstånd, även de som jag ännu inte lärt mig. Snacka om att känna sig handikappad i en standardinstallation av MSW.
Prova definitivt *nix en tid, ge det samma chans som trådförfattaren.
Jag misshandlar aldrig någon, inte ens virtuellt. Det är nog straff att inte ha hittat hem förrän nu (Tänk på att grabben varit vilse;)).

Tromig jag har testat och jag orkar inte köra Linux/*BSD på en desktop på min fritid pga allt pill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tromig jag har testat och jag orkar inte köra Linux/*BSD på en desktop på min fritid pga allt pill.

Det är förvisso ett problem. Man kan få mickla ihjäl sig med så till synes triviala saker som fonter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

du som har mac (vad jag läst över forumet) kan du säga hur lätt det är att få nixprogram installerade, sammt hur ett typiskt mac-program installeras på en mac? (ledsen om jag går oftopic)

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

FreeBSD rockar. Bästa server OS typ. Eller kanske Open också..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
du som har mac (vad jag läst över forumet) kan du säga hur lätt det är att få nixprogram installerade, sammt hur ett typiskt mac-program installeras på en mac? (ledsen om jag går oftopic)

Unix program brukar inte vara något större problem att installera. Dom flesta brukar finns fina installationer till.

Att installera ett native OSX program handlar oftast att dra en fil till applications folder eller vart man nu vill ha den. I lite mer sällsynta fall så måste man köra en installer för att den vill pilla mer med systemet men det är inte så många program som vill. Office för OSX är en simpel drag and drop manöver för att installera t.ex. men vill man custa installationen lite så kör man installern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du båda händerna på musen eller? Nej just ja.. en på musen och en ner i brallan Jag tycker det är jobbigt att jag måste sträcka mig efter musen för att göra en sån simpeloperation eftersom jag hoppar mycket mellan program och flipplar (Alt-Tab, Win-Tab). Om ni trivs med det så okej men resten av världen är rätt vana med Meta-C,V som det har vart i alla enligt mig vettiga desktop system..

Ajfan, nu kom du på mig! Men ctrl-c ctrl-v fungerar ju i linux också! Jag använder en kombination, om jag surfar så har jag ju handen på råttan och då använder jag bara den för att kopiera. Om jag har båda händerna på tangentbordet så är det ctrl-c och ctrl-v som gäller. Eller y och p om man sitter i vim

Visa signatur

Micael Ehn