Permalänk
Moderator
Testpilot

Trött på bråk med AMD-fanboys

Tja.

Hade en rejäl dust med ett gäng AMD-fanboys en tid sedan.

Enligt majoriteten så ska A64 vara rent överlägsen P4:an, gällande pris/prestanda.

Köpte för inte alls längesedan en P4C 2.8 och är helnöjd och har till dem flesta pratat varmt (;)) om denna processor och Intel dessutom.

Refererade till THG:s genomgång av A64 mot P4:an och där är ju P4:an en klar vinnare. Men är det sant att THG har använt sämre minne till A64 än P4:an?

Undrar också efter lite länkar till tester m.m.

Ha det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Personligen så finns det ett antala sidor som jag inte litar fult ut på THG är en av dem.
Leta upp tester som någon annan gjort.

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk
Inaktiv

Tycker att Intel fanboysen ska lägga ned med att INTEL är kvalité, med tanke på pentium 100 buggen (flyttalsdelen räknar fel), P3 1.133GHz som var instabil vid release. AMD har släppt BRA grejer sen Athlon kom. Så kom inte med att intel är kvalité osv.. Intel har haft långt fler nederlag än AMD. Så MrTT LÄS på..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Tycker att Intel fanboysen ska lägga ned med att INTEL är kvalité, med tanke på pentium 100 buggen (flyttalsdelen räknar fel), P3 1.133GHz som var instabil vid release. AMD har släppt BRA grejer sen Athlon kom. Så kom inte med att intel är kvalité osv.. Intel har haft långt fler nederlag än AMD. Så MrTT LÄS på..

Jag har sålt datorer sedan 8088 4,7 Mhz fanns, och AMD sedan 386 40Mhz fanns.
I början så var AMD en ren klon av Intel och det AMD försökte göra var att klocka högre än Intel för att kunna sälja en snabb CPU billigt. Problemet var bara att te.x AMD 386-40Mhz och 486-133Mhz brann upp pga värme utvecklingen. Sen kom K5-6 som inte var någon succe. Athlon är den AMD CPU som varit bäst, dock har AMD i alla tider haft problem med mer eller mindre usla moderkort. I bästa fall så har det varit hyfsade moderkort som inte haft samma kompatibilitet som Intel pga att tredjeparts leverantörer inte orkat ta fram bra lösningar även till AMD. I sämsta fall så har moderkorten varit bedrövliga.
Speciellt mycket problem har de haft som kört udda lösningar som hjälpmedelsprogram (blinda, synskadade, rörelsehindrade, dyslektiker, intellektuellt handikappade, afasi, döva mm) videoredigering och udda OS mm.
Du kanske tycker att det är ju ändå så få som kör dessa speciella lösningar, men som exempel kan jag säga att idag 2004-03-10 så finns det 100.000 blinda världen över som inte ens kan köra Word 2003 fullt ut pga kompatibilitetsproblem, lycka till med att sälja en AMD maskin till en blind.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Som sagt han skrev att dom har släppt bra grejer sen Athlon.
Sen tycker jag Intel-fanboys är värre då AMD slår Intel på fingrarna i dagens läge men endå ska dom sitta och göra reklam för Intel. Självklart så har många gamla socket478 brädor och det blir billigare för dom att köpa en ny P4 t ex.

EDIT: MrTT om det är så stora problem med AMD så är det självklart att dom ska köpa en Intel. Men majoriteten har inte dessa problem.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag har sålt datorer sedan 8088 4,7 Mhz fanns, och AMD sedan 386 40Mhz fanns.
I början så var AMD en ren klon av Intel och det AMD försökte göra var att klocka högre än Intel för att kunna sälja en snabb CPU billigt. Problemet var bara att te.x AMD 386-40Mhz och 486-133Mhz brann upp pga värme utvecklingen. Sen kom K5-6 som inte var någon succe. Athlon är den AMD CPU som varit bäst, dock har AMD i alla tider haft problem med mer eller mindre usla moderkort. I bästa fall så har det varit hyfsade moderkort som inte haft samma kompatibilitet som Intel pga att tredjeparts leverantörer inte orkat ta fram bra lösningar även till AMD. I sämsta fall så har moderkorten varit bedrövliga.
Speciellt mycket problem har de haft som kört udda lösningar som hjälpmedelsprogram (blinda, synskadade, rörelsehindrade, dyslektiker, intellektuellt handikappade, afasi, döva mm) videoredigering och udda OS mm.
Du kanske tycker att det är ju ändå så få som kör dessa speciella lösningar, men som exempel kan jag säga att idag 2004-03-10 så finns det 100.000 blinda världen över som inte ens kan köra Word 2003 fullt ut pga kompatibilitetsproblem, lycka till med att sälja en AMD maskin till en blind.

Vilken jävla massa dynga du vräker ur dig har du någon gång varit på synskadades riksförbund???
Det har jag och de använder 2 program när de arbetar i Word, Excel ect eller surfar på Internet, programmen heter JAWS 4 och DAISY. Och programmen måste uppdateras för att fungera med nya versioner av word ect och båda programmen fungerar lika bra på AMD, Intel eller VIA C3 processorer.
Och jag tror en blind person skiter i Mhz:en det ända som de behöver är en dator som är nog kraftfull att köra JAWS 4 eller DAISY + programmen de använder som word IE, Outlook etc.

videoredigering fungerar jätte bra på min dator med KT333 chipset, amd xp 2100+, 1GB DDR-ram, ATI AIW 7500 med soundblaster live (Med KXprojects drivrutiner)

Vad mennar du med udda OS pratar du om linux, BSD, Solaris, UnixWare, OS/2 warp ???
alla fungerar bra med AMD och alla chipset som finns.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Alltså, om man ser lite krasst på det så är det ju egentligen ingen milvida skilnad på AMD och Intel, eller hur? Vafan köp det ni gillar o gilla läget och om det sen diffar 100 poäng i 3dMark, SO WHAT??
äh smaken e som baken, en del gillar intel en del gillar AMD, så enkelt är det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Vilken jävla massa dynga du vräker ur dig har du någon gång varit på synskadades riksförbund???
Det har jag och de använder 2 program när de arbetar i Word, Excel ect eller surfar på Internet, programmen heter JAWS 4 och DAISY. Och programmen måste uppdateras för att fungera med nya versioner av word ect och båda programmen fungerar lika bra på AMD, Intel eller VIA C3 processorer.
Och jag tror en blind person skiter i Mhz:en det ända som de behöver är en dator som är nog kraftfull att köra JAWS 4 eller DAISY + programmen de använder som word IE, Outlook etc.

videoredigering fungerar jätte bra på min dator med KT333 chipset, amd xp 2100+, 1GB DDR-ram, ATI AIW 7500 med soundblaster live (Med KXprojects drivrutiner)

Vad mennar du med udda OS pratar du om linux, BSD, Solaris, UnixWare, OS/2 warp ???
alla fungerar bra med AMD och alla chipset som finns.

Jag känner mycket väl till SRF och Iris Hadar AB som gör datorbaserade arbetsplats anpassningar för handikappade, eftersom att jag tidigare har jobbar där.
De skärmläsningsprogram som blinda använder i sverige är främst JAWS 4,51 (finns i version5 på engelska) eller HAL 5.3. Skärmläsningsprogrammen gör i princip om Windows grafiska
gränssnitt till ett enrads textbaserat gränssnitt (dosliknande), för att klara detta är skärmläsningsprogrammet djupt inne i OS och drivrutiner för grafik och ljud.
Dessutom krävs en icke grafisk utenhet i form av talsyntes och/eller punktdisplay.
Exempel på svenska talsynteser är Infovox desktop och Voxit Macaw 2.0.
Är det så att man har synrester kvar kanske man vill kombinera med ett förstoringsprogram Zoomtext.
Kombinerar man JAWS+VOXIT Macaw+Zoomtext så är det många AMD maskiner som får problem. Ladda gärna hem själv och prova på
www.hj.com
http://www.voxit.se/products/demo.asp?p=1
http://www.aisquared.com

Stäng av din skärm och prova sen att köra www.aftonbladet.se och läs upp alla länkar+ramar+rubriker mm och se om du lyckas.
Andra saker är att kolla din Hotmail och betala en räkning på Internet.

Det du fått om bakfoten är att DAISY är ett skärmläsningsprogram.
DAISY är en internationell standard för talböcker på CD.
Som blind eller dyslektiker kan man låna talböcker på biblioteket och även låna en DAISY spelare.
Har man ingen DAISY spelare kan man på Talboks och punktskriftsbiblioteket www.tpb.se
ladda hem TPB Reader 1.0 om man vill läsa en talbok i sin dator, en DAISY talbok går ej att läsa i en vanlig hemma CD-spelare.

Givetvis så finns det en massa andra program och hjälpmedel som handikappade datoranvändare använder men jag orkar inte ta upp fler exempel.

En blind användare kör inte grafikintensiva program och behöver således inte det snabbaste grafikkortet, men en hysat snabb dator är inte fel eftersom det grafiska gränssnittet i realtid ska översättas till ett textbaserat och att man vill ha snabba svarstider från talsyntesen.
Dessutom tar det data kraft att omvandla den text man vill läsa upp till en så bra svenska som möjligt.
Gå in på www.voxit.se hemsida så får du höra ett exempel på vilken kvalite som en svensk talsyntes har i dagsläget.

Vad gäller udda OS så har jag personligen haft problem med Solaris och Beos på AMD plattformen.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga till MrTT, som det skulle vara kul om han svara rakt på; Du tycker alltså att Prescott är en succé? Eftersom du spammar det här forumet med tråd efter tråd om Prescotts storhet. Vad har du att säga om alla dom tester som finns då som visar att A64 är den bästa spelprocessorn?

Det som gör att du har noll respekt i mina ögon är bla dina jämförelser av priser, där du medvetet tar dom billigaste priserna (ibland ex moms) som du hittar till Intel, och jämför med relativt dyra ställen som säljer AMD (inkl moms). Dessutom postar du en stor mängd spekulationer, som du får att framstå som fakta, oftast utan någon källa, där det pratas om saker som "kommer att komma". Du pratar aldrig om nuläget, och A64 vs Prescott i dagens läge, där A64 faktiskt spöar Prescott i istort sett allting förutom video/mp3-encoding.

DÄRTILL, så svarar du aldrig konkret på folks motargument till dina påståenden.

_Ontopic_

Dinoman: THG får väldigt mkt kritik runt om bland hårdvaru-forumen för att vara väldigt Intel-partiska, och tar varje chans dom får att upphöja Intel till skyarna.

Personligen försöker jag vara så neutral som det går, även om jag hoppas att AMD kommer att fortsätta gå framåt och konkurrera med Intel. Det har varit en alldeles för lång period som Intel fått vara dominerande på CPU-fronten. Konkurrens gynnar oss konsumenter, både prismässigt och teknikmässigt.
Anledningen till att jag köpte AMD XP var att jag tyckte/tycker att man får väldigt mkt processor för pengarna, speciellt när man klockar.

www.anandtech.com har bra tester, likaså www.xbitlabs.com

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jag har en liten fråga till MrTT, som det skulle vara kul om han svara rakt på; Du tycker alltså att Prescott är en succé? Eftersom du spammar det här forumet med tråd efter tråd om Prescotts storhet. Vad har du att säga om alla dom tester som finns då som visar att A64 är den bästa spelprocessorn?

Det som gör att du har noll respekt i mina ögon är bla dina jämförelser av priser, där du medvetet tar dom billigaste priserna (ibland ex moms) som du hittar till Intel, och jämför med relativt dyra ställen som säljer AMD (inkl moms). Dessutom postar du en stor mängd spekulationer, som du får att framstå som fakta, oftast utan någon källa, där det pratas om saker som "kommer att komma". Du pratar aldrig om nuläget, och A64 vs Prescott i dagens läge, där A64 faktiskt spöar Prescott i istort sett allting förutom video/mp3-encoding.

DÄRTILL, så svarar du aldrig konkret på folks motargument till dina påståenden.

_Ontopic_

Dinoman: THG får väldigt mkt kritik runt om bland hårdvaru-forumen för att vara väldigt Intel-partiska, och tar varje chans dom får att upphöja Intel till skyarna.

Personligen försöker jag vara så neutral som det går, även om jag hoppas att AMD kommer att fortsätta gå framåt och konkurrera med Intel. Det har varit en alldeles för lång period som Intel fått vara dominerande på CPU-fronten. Konkurrens gynnar oss konsumenter, både prismässigt och teknikmässigt.
Anledningen till att jag köpte AMD XP var att jag tyckte/tycker att man får väldigt mkt processor för pengarna, speciellt när man klockar.

www.anandtech.com har bra tester, likaså www.xbitlabs.com

SVAR:
1. Jag tycker att Prescott är en försäljningssuccé. Om man talar med ledande återförsäljare som Ingram Micro, SMG, GNT (alla är internationella bolag med omsättning i miljardklassen) så säger de att de säljer mer Prescott än vad som de hinner få hem. Ingram som exempel har beställt ca 1850st Prescott mot 700st Northwood. Jag har pratat med en del datorbyggare och Prescott säljer bra, ett exempel så sålde www.3data.se 260st Prescott hemPC. De vann mot en konkurrent som hade offererat Northwood.
2. Prescott slår rekord ur prissynpunkt, aldrig tidigare har Intel så aggressivt prissatt en ny CPU, man kan en månad efter lanseringen köpa en Prescott med fläkt för 1300kr inkl moms. I april så kommer en Prescott 3,6Ghz att kosta 417$=3085kr exkl moms (3857kr inkl moms)
3. Aldrig tidigare har Intel så snabbt gått över till en ny tillverkningsteknik. Intel räknar med att 90% av desktopmarknaden Q2 ska vara Prescott baserad.
4. Succé gör Prescott även ur produktionskostnadssynpunkt. En Hammer med 1Mb cache och 0.13 microns tillverkningsteknik kostar 2-3ggr mer än Prescott att tillverka.
5. Prescott kommer att generera rekordvinst åt Intel. De räknar med att det säljs 70 miljoner med Prescott i år och med tanke på den låga tillverkningskostnaden så kommer Intel att förbättra sin vinst som redan nu ligger på mer än 1 miljard kr i veckan.

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Citat:

SVAR:
1. Jag tycker att Prescott är en försäljningssuccé. Om man talar med ledande återförsäljare som Ingram Micro, SMG, GNT (alla är internationella bolag med omsättning i miljardklassen) så säger de att de säljer mer Prescott än vad som de hinner få hem. Ingram som exempel har beställt ca 1850st Prescott mot 700st Northwood. Jag har pratat med en del datorbyggare och Prescott säljer bra, ett exempel så sålde www.3data.se 260st Prescott hemPC. De vann mot en konkurrent som hade offererat Northwood.
2. Prescott slår rekord ur prissynpunkt, aldrig tidigare har Intel så aggressivt prissatt en ny CPU, man kan en månad efter lanseringen köpa en Prescott med fläkt för 1300kr inkl moms. I april så kommer en Prescott 3,6Ghz att kosta 417$=3085kr exkl moms (3857kr inkl moms)
3. Aldrig tidigare har Intel så snabbt gått över till en ny tillverkningsteknik. Intel räknar med att 90% av desktopmarknaden Q2 ska vara Prescott baserad.
4. Succé gör Prescott även ur produktionskostnadssynpunkt. En Hammer med 1Mb cache och 0.13 microns tillverkningsteknik kostar 2-3ggr mer än Prescott att tillverka.
5. Prescott kommer att generera rekordvinst åt Intel. De räknar med att det säljs 70 miljoner med Prescott i år och med tanke på den låga tillverkningskostnaden så kommer Intel att förbättra sin vinst som redan nu ligger på mer än 1 miljard kr i veckan.

allt som är bra för Intel är inte nödvändigtvis bra för mig! (skilj på "Bra frö Intel" och "Bra för köparna")
ok - dom lyckas kränga prescott (en i många fall SÄMRE CPU än Northwood) till kunderna, ok.. *creds till PR-folket*
men om det innebär att jag kan stänga av ett till element i mitt hus (:D riktigt så illa är det iofs inte) så är det inte en något förbättring för MIG (som kund)
bra att Intel förstått att processorerna måste bli billigare... men det gör inte Prescott bättre för det (de kunde ju ha sänkt Northwood istället om de inte bara tänkte på sina vinster hela tiden)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

bl bla bla

Aftonbladet är inte anpassat för synskadade och kommer aldrig att bli det heller, fick se en demostartion när de surfade och det var lönlöst att försöka gå in på aftonbladet eller likande.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
allt som är bra för Intel är inte nödvändigtvis bra för mig! (skilj på "Bra frö Intel" och "Bra för köparna")
ok - dom lyckas kränga prescott (en i många fall SÄMRE CPU än Northwood) till kunderna, ok.. *creds till PR-folket*
men om det innebär att jag kan stänga av ett till element i mitt hus (:D riktigt så illa är det iofs inte) så är det inte en något förbättring för MIG (som kund)
bra att Intel förstått att processorerna måste bli billigare... men det gör inte Prescott bättre för det (de kunde ju ha sänkt Northwood istället om de inte bara tänkte på sina vinster hela tiden)

SVAR:
1. Jag håller med om att det är för mycket PR-folk och för lite tekniker som bestämmer hos Intel. Intel har ju vid ett flertal tillfällen stängt av funktionalitet hos sina CPUer av "marknadsskäl" och "differentiering" av produktsortiment.
Man tex. stympat fullt fungerande CPUer vad gäller cache, fsb, frekvens, HT, 64-bitsstöd, matteprocessor mm av marknadsskäl, idiotiskt säger jag bara.
2. Du menar att Prescott är en sämre produkt än Northwood pga prestanda och värmeutveckling. Jag kan hålla med om att man i vissa test får dessa resultat.
För att bredda debatten så vill jag säga att gå gärna och lyssna på någon föreläsning om marknadsföring. En tekniker (jag är en tekniker, är data och elektronikingenjör) tycker kanske att den produkt som man utvecklar ska prestera bra och ha hög kvalité.
Men en marknadsförare pratar om ”rätt” prestanda och ”rätt” kvalité och ”rätt” pris.
Om jag som tekniker stolt utvecklar en CPU på 10Ghz, som håller i 100 år och som kostar 100.000kr så blir inte marknadsföringsfolket glada. Jag har då gjort 3 fel.
1. Min CPU presterar för bra, marknadsförarna vill ha en jämn utveckling på prestandan så att det varje kvartal kommer en 10-15% snabbare CPU.
2. Att den håller i 100 år är 97 år för länge, den ska ju ändå skrotas efter 3 år så det är 97 år för mycket, som dessutom kostar onödigt mycket pengar.
3. Den kostar för mycket, det finns ingen marknad för CPUer i 100.000kr klassen.
Den ska i stället kosta i intervallet 500-5000kr.

Du pratar om vad som är bra för Intel och vad som är bra för konsumenten, jag tycker inte det är rimligt att Intel tjänar mer än 1 miljard kr i veckan. Om man delade Intel i två delar så man fick verklig konkurrens så skulle kanske CPU priserna sjunka till 200-1000kr.
( ett Intel och ett Amdtel ).
Du pratar om att Prescott avger så mycket värme, det nämns ofta i debatten. Det som är lite märkligt är att så få talar om verkningsgrad på sin kraftenhet. Det kan skilja så mycket som 25-30% i verkningsgrad mellan en bra och en dålig kraftenhet. Om då kraftenheten är på 3-500W så förstår du vilken stor roll den spelar. Så den konsument betalar mer för att kunna välja bort en CPU som avger 5W mer värme, men istället snålar på kraftenheten som slösar 30W mer har inte gjort en bra affär.

Visa signatur

MrTT

Permalänk

*point taken*
jag brukar inte snåla på elen, då det ändå är vad vi värmer upp huset med - ju mer el datorerna drar desto mindre drar elementen (komentaren är ingen pik mot någon specifik tillverkare, utan rent allmänt så värmer jag upp halva våningen med datorerna, både amd och p4)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Inaktiv

Hela denna diskussion mynnar ut i vad man har för olika behov. Dock trött på att AMD skulle vara av sämre kvalité. På vad undrar jag?, Konstruktionsmässigt? Värmeutveckling? Flyttalsberäkningar?

Intelfanboysen har klagat på dessa 3 ovanstående saker.

Min första AMD prolle var K6 233Mhz och den var stabil och hade inte problem. Körde den i ett TX moderkort.

Värmeutveckling. När K7:an kom så tjatade varenda intelfantast att det är dåligt kvalité från AMD på chippen och på så sätt utvecklade mer värme än vad intel gjorde.

Alla klagade på att AMD sög hårt på flyttalsberäkningar vilket K5,K6 gjorde. Sen Athlon kom har den kritiken tystnat. Faktum är att P4 är långsam i flyttalsberäkningar.. Då menar jag beräkningar som följer IEEE-754, flyttal med 64bitars precision. Så vitt jag vet så är SSE/SSE2 inte lika nogranna som IEEE-754 och därför bör vetenskapliga beräkningar endast köra med rena flyttalsberäkningar med 64 bitars precision.

Jag är ingen AMD fanboy, för efter min K6 233, så införskaffade jag en celeron 566 som tuffade i 850Mhz. Därefter gick jag över till AMD igen. Jag tror inte på devisen "Intel är bättre än AMD", inte heller att "AMD spöar Intel i allt". För det är en konkurrens mellan dessa två företag och det är bra att båda finns.

Om man använder antalet sålda enheter som ett mått på en produkts kvalité eller hur bra teknik den består av. Är helt fel. Vi hade haft Betamax prylar.. osv.. Folk är så jävla korkade att de köper inte det som är tekniskt bäst.. utan de köper vad de TROR är bäst. Tack och lov tillhör man ändå den skaran som är lite mer teknisk begåvad än vad medelsvenson är.

Permalänk
Medlem

MrTT, nu pratar du ju bara om ekonomi (Intels ekonomi), vilket är tämligen orelevant för dom flesta här på sweclockers skulle ja vilja påstå.

Om vi ska hålla oss till den tekniska biten då, så förstår jag inte hur du kan hålla på o älta om hur bra Prescott är hela tiden. Den är ju i mångt o mycket sämre än dess föregångare! Dessutom är den en bra bit efter A64 vad gäller spel.

Okej, Prescott KANSKE kommer att bli bra, OM och NÄR dom får upp den i hastigheter upp mot 4GHz. Men då har ju AMD fått upp sina A64 en bra bit högre, så vad är det som säger att Prescott kommer att dominera? Ingenting, snarare tvärtom, eftersom AMD leder nu. Dessutom ska det bli intressant att se hur dom tar itu med värmeutvecklingen.

Jag tycker också att Intel har en jävligt bra PR-maskin och marknadsföringsavdelning, och dom lever nog väldigt mycket på "gamla meriter", så det är väl itne alltför konstigt att dom lyckas kränga processorer till paket som folk köper på Onoff, där det enda som spelar roll är antalet MHz.

Och vad gäller värmeutvecklingen tror jag inte att det folk är mest bekymrade över är att det blir dyrt att ha datorn igång, utan värmenivån i datorn och vad det har för påverkan på komponenterna. i ett test jag läste smälte ju plasten på moderkortet...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Alltid värt ett försök, att få andra att sluta med dåliga spekulationer genom att själv göra såna

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk

Re: Trött på bråk med AMD-fanboys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hade en rejäl dust med ett gäng AMD-fanboys en tid sedan.

Dags att lägga ner allt med datorer...?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är egentligen rätt spännande med sådana här diskussioner egentligen.

Utveckling går ju alltid framåt och kommer alltid att så göra. Detta är ett faktum som inte den mest vältaliga eller motsträviga person kan motsätta sig. P.g.a att det hela tiden utvecklas gör ju att företagen, i detta fall Intel, AMD och i viss mån VIA, måste stå framför skruvstädet 24-7.

Att det ena företaget med undantag för VIA kommer före det andra hela tiden gör egentligen bara gott för oss, oavsett läggning :). Intel har ju under många herrans år haft bucklan som ledande företag inom processor branschen, men som det ser ut nu så har ju uppenbarligen AMD tagit ett kliv förbi Intel. Mycket p.g.a att dem lanserat sin 64-bit processor först.

Det är som bekant alltid väldigt "hypat" med nya tekniker i början, oavsett om det finns någon särskild nödvändighet i det. Den enda fördelen som Intel har av att AMD har lanserat sin CPU först är att Intel kan känna av marknaden samt se vilka nackdelar som det för med sig och anpassa sin egen processor efter detta.

Ofta så brukar man också vilja försvara sina inköp oavsett ur "korkade" dem må vara. Själv köpte jag nyligen en P4 från att innan haft en AMD Thunderbird 1.4 (om ni tycker Prescott är varm, ska ni se denna i 1.52Ghz). Själv vill man ju gärna vilja att man har gjort det smartaste och det bästa inköpet. Detta tror jag ofta är grunden till alla dessa upprörda känslor från höger till vänster på forumet. Man vill ju inte ha gjort bort sig även om verkligen perkar på något annat.

Nu, är det ju bevisat att A64 är "more bang for the buck". Detta får alla vi Intel-ägare lugnt ta till oss och konstatera att våra P4:or också har sina fördelar.

Om ett år kan marknaden se totalt annorlunda och Intel kanske har lanserat en CPU som slår AMD:s motsvarighet. Samtidigt kan AMD ha dragit ifrån yttligare och fått en mer monopolbetonad status. Högst otroligt, men vem fan vet. Alla minns vi ju Nvidia, och tacka fan för att ATi kom in i leken igen.

Nej, jag vill se en CPU-marknad stenhårt pressad som RAM-minnes marknaden...

Nu får vi se reaktionen på den här. Försök komma upp ur sandlådan först bara...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad är man om man har 2st intel & 2st AMD datorer, Intel eller AMD fanboy?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Utveckling går ju alltid framåt och kommer alltid att så göra. Detta är ett faktum som inte den mest vältaliga eller motsträviga person kan motsätta sig. P.g.a att det hela tiden utvecklas gör ju att företagen, i detta fall Intel, AMD och i viss mån VIA, måste stå framför skruvstädet 24-7.

Att det ena företaget med undantag för VIA kommer före det andra hela tiden gör egentligen bara gott för oss, oavsett läggning :). Intel har ju under många herrans år haft bucklan som ledande företag inom processor branschen, men som det ser ut nu så har ju uppenbarligen AMD tagit ett kliv förbi Intel. Mycket p.g.a att dem lanserat sin 64-bit processor först.

Det är som bekant alltid väldigt "hypat" med nya tekniker i början, oavsett om det finns någon särskild nödvändighet i det. Den enda fördelen som Intel har av att AMD har lanserat sin CPU först är att Intel kan känna av marknaden samt se vilka nackdelar som det för med sig och anpassa sin egen processor efter detta.

Ofta så brukar man också vilja försvara sina inköp oavsett ur "korkade" dem må vara. Själv köpte jag nyligen en P4 från att innan haft en AMD Thunderbird 1.4 (om ni tycker Prescott är varm, ska ni se denna i 1.52Ghz). Själv vill man ju gärna vilja att man har gjort det smartaste och det bästa inköpet. Detta tror jag ofta är grunden till alla dessa upprörda känslor från höger till vänster på forumet. Man vill ju inte ha gjort bort sig även om verkligen perkar på något annat.

Nu, är det ju bevisat att A64 är "more bang for the buck". Detta får alla vi Intel-ägare lugnt ta till oss och konstatera att våra P4:or också har sina fördelar.

Om ett år kan marknaden se totalt annorlunda och Intel kanske har lanserat en CPU som slår AMD:s motsvarighet. Samtidigt kan AMD ha dragit ifrån yttligare och fått en mer monopolbetonad status. Högst otroligt, men vem fan vet. Alla minns vi ju Nvidia, och tacka fan för att ATi kom in i leken igen.

Bra sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är man om man har 2st intel & 2st AMD datorer, Intel eller AMD fanboy?

Beror på vad du skriver. Skriver du inlägg som te x: "INTEL krossar AMD! Intel är Kvalité! Jag ignorerar alla tester."
är du Intel-fanboy.
"AMD är kung, ehm AMD har alltid krossat Intel och kommer alltid göra det!"
Är du AMD-fanboy.

Det är min uppfattning av en fanboy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Beror på vad du skriver. Skriver du inlägg som te x: "INTEL krossar AMD! Intel är Kvalité! Jag ignorerar alla tester."
är du Intel-fanboy.
"AMD är kung, ehm AMD har alltid krossat Intel och kommer alltid göra det!"
Är du AMD-fanboy.

Det är min uppfattning av en fanboy.

Jag skriver inget av det.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Grattis, du är inte en fanboy.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen lyckas man vräka ur sig något med mening... :]

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Bara för att man är ett "fan" av en viss CPU tillverkare så behöver det väl inte betyda att man inte är objektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Riktigt bra skrivet. Creds till dig DinoMan

/ Baz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Bara för att man är ett "fan" av en viss CPU tillverkare så behöver det väl inte betyda att man inte är objektiv.

Mycket riktigt!
Gillar AMD skarpt, men sitter trots allt med nedanstående prolle!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Moderator
Testpilot

faifaiNej men många personer här på forumet brukar ha allvarliga problem att vara just objektiva när det kommer till försvara sina skötebarn.

EvonS: Hmmm... :-/ Det är som att köra Volvo fast man diggar SAAB. Säljer man inte då sin Volvo och köper en SAAB?

Visa signatur

Permalänk

Är detta ens lönt att diskutera? Vissa gillar det ena andra gillar det ena. Så kan inte alla bara göra så att de som gillar AMD köper AMD och de som gillar INTEL köper INTEL???