Permalänk
Medlem

Starta datorn med mobilen [BILDER]

Jag bidde sugen på att fixa en sån så jag skulle kunna starta om en server som jag har men som inte står hemma hos mig själv.

Vet inte riktigt om denna passar under projekt, men det är ett projekt för mig alla fall.

Jag hade två alternativ att välja mellan.
1. Mixtra med telefonens out pins så via de datorn startas när man ringer.
2. Köpa en byggsatts från velleman.be som reagerar på ljuset från displayen när det ringer.
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=350454

Jag valde alternativ nr:2, de jag inskaffade var:
Byggsatsen MK160 REMOTE CONTROL VIA GSM MOBILE PHONE
Transformator att driva byggsatsen med.
Kontantkort
Telefon + Laddare "Ericsson 888"
Lödpenna, Avbitare, Krympslang och lite annat skoj

Kostnader jag fick betala.
200:- MK160
30:- Kontantkort

Okey låt oss börja bygga!

Basic stuffen jag skaffa först.

Plockar ut byggsatsen och spanar in manualen som får ett stort plus för att vara så pass tydlig.

Börjar pilla fast lite komponenter på kretskortet.

Testar de ring rostiga löd egenskaperna hos mig själv. *jobbigt om man inte kan sätta fast kretskortet*

Eftersom manualen var så bra upplagd fattade till och med jag var jag skulle sätta komponenterna så det började gå undan rätt fort.

Vipps så var nästan alla komponenter på platts "viktigaste saken fattas".

Var bara ljus känsliga ögat som skulle på platts och då passade jag också på att sätta på krympslang på benen så man kan undvika kontakt mellan dem.

---
Nu när jag hade gjort klart kretskortet fattades en vital del "ström".
Självklart hade jag inte någon transformator som varken var 12V eller hade rätt kontakt.
Rotade runt lite bland skrotet och hitta en transformator som varit till en telefon som var på 9V som jag klippte av sladden på för att försöka lista ut någon smart lösning på de hela.
Sneglade på kretskortet och det fanns 2 pinnar som stack upp +/- som jag kunde använda som hane till en kontakt möjligen.
Funderade lite till och tillslut hitta jag en bra lösning, slakta en släkt med 3pins kontakt som passade perfa på de små piggarna som stack upp.
--

Hitta perfekt kontakt.

Transformatorn som jag klippte av kontakten på.

Då var det bara att börja lirka ihop transformator sladden med 3-pins sladden, trädde på lite krympslang för att göra det lite mindre ghetto.

Blev inte 100% nöjd med hur de såg ut efter men de fick duga, sen den blå krympslangen över de andra.

Dags för att testa kontakten, OBS! Leden på kortet lyser!! Gott tecken tror ja.

Sammlat ihopp allt i en liten hög.

--
Nu återstår de bara att jag ska försöka fatta hur jag ska koppla ihop den med PW ON brytaren.
Två steg framåt och ett steg bakåt.
Men snart kanske de droppar in lite mer info.
Bilderna är rätt kraftigt förminskade och packade, full size går att få fram om så önskas.

Undrar ni nått så får ni gärna fråga.
Fredag 12'e Mars.
--

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut det där.
Uppdatera snart

Permalänk
Medlem

Ser verkligen skit bra ut , finns bara en sak att säga .....Vill ha !

Permalänk
Medlem

bra jobbat

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

fint jobbat...

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk

snyggt

Visa signatur

Amd barton 2800+ @ 2.2 ghz, Abit an7, 9600XT, 4400 poäng i 3dmark03 . 2x 512mb [Pc 3200 333mhz],

Permalänk
Medlem

Sitter o funderar på hur jag ska lösa detta nu.

tack för responsen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Hjälpsam

Passa dig bara för reklam SMS från Comviq om hur man använder deras utlands tjänst etc... Kan ställa till problem men annars låter det skit kul.

Jag antar att det finns ett par kontaktdon eller liknande från krestkortet, dessa skall du nog koppla till pwr switch på moderkortet eller bara skarva på dem på chassilådans pwr switch kablage. On/Off kanppen i chassilådan kortsluter bara de två pwr switch pinnarna på ATX moderkortet så de kan nog inte grilla den på nåt sätt.

Testa med en multimeter vilka tänkabara "ut portar" från din bygsats. Det enda du vill att den skall göra är att ha ingen kontakt mellan dem i mörk tillstånd och kontakt i ljust. Absolut ingen spänning eller så.

Lycka till!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fint bygge... men... Kommer inte telefonens display att lysa mer än ~3 sekunder när det ringer? Och i så fall kommer väl datorn stängas av direkt igen?! Eller? Rätta mig gärna om jag har fel...

Visa signatur

0110001001101001011011101110010001110010011101000010111000101110001011100010000001101011011101010110110000100000011101100110000100111111

Permalänk

det e inte så svårt att lösa det där.. din byggsats styr ju ett relä..

va inne på vellmans hemsida å kollade den där.. ställ in den så att den slår på å stänger av automatiskt efter 0.5s.. å sen tar du bara kablarna från powerswitchen å kopplar in dom på relät ist.. eller reset knappen kke e lite bättre..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

om du kollar där på kortet vid Kopplingsplinten så ser du att det står NC - COM - NO det e där du ska koppla in kablarna från datorn (om du inte förståt det vilket du borde) NC = normaly closed NO = normaly open

sätt den ena kabeln på COM å den andra på NO så ska du nog se att det kan gå fint..

du kan ju testa å koppla in tex en liten lysdiod där i en enkel krets för å förstå hur det funkar..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smacky
oj vad smart, kallas automation. Men det kanske inte fåntrattar som du förstår

Ohhh du har precis kommit på dagens vettigase mening, fåntrattar och du? du kanske menar fåntratt eller det kanske ska vara ett "ni" istället för du?
Oj vad smart, kallas fel ordval. Men det kanske inte en fåntratt som du förstår.

Blir bara trött på sånna personer som krittiserar men kan inte komma med nå vettigt själva.

Mr automation!
Om du nu är så grymm på de varför kom du inte med nå gott råd istället?

Jag har gått basic styrteknik och höll på med plc osv men de var ett antal år sen.

----

Tack till er andra som var possetiva.
Kan berätta att jag fått den att fungera nu och har möjlighet att starta datorn.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant bygge. Kul att det funkar.

Skulle aldrig klara att göra nåt liknande själv.

Permalänk
Medlem

Ett stort och fint plus för de vackra bilderna och bra text, ett klart lyft jämfört med många.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Ett stort och fint plus för de vackra bilderna och bra text, ett klart lyft jämfört med många.

heh det brukar vara rätt meningslöst att lägga upp bilder som är tagna med webcam men många gör det endå

tack tack

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Tror jag fick en fin idé. Ett annat sätt att starta datorn med mobilen.
Jag har för mej att jag hört någonstans, att vissa mobiltelefoner har en "port" där alla inkommande sms kommer ut som ascii-tecken (inte helt säker). Om detta stämmer borde man kunna koppla mobilen till en mikrodator och att via denna bl.a. styra datorns på- och avstängning.
Har för mej att nån jag känner funderade på att styra en robot på detta vis...

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk

jobbigt med felringningar..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_Martin
Tror jag fick en fin idé. Ett annat sätt att starta datorn med mobilen.
Jag har för mej att jag hört någonstans, att vissa mobiltelefoner har en "port" där alla inkommande sms kommer ut som ascii-tecken (inte helt säker). Om detta stämmer borde man kunna koppla mobilen till en mikrodator och att via denna bl.a. styra datorns på- och avstängning.
Har för mej att nån jag känner funderade på att styra en robot på detta vis...

Finns ju väldigt många produkter, många med sms ström på/av, eller att ringa o strömm på/av

kan man inte då göra så datorn startar när den får strömm istället ?

Permalänk
Medlem

Finns ett antal olika lägen på kretsen, men jag har bara lyckats få den att starta datorn och att den fortsätter att vara på eller att den startas och är i gång i nån sec o sen stängs av.

Har inte lyckats få den att stänga av datorn.
Men men man kan inte kräva allt

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Snyggt men de såg att vara lite onödigt mycke grejor du mixtrat ihop... räcker ju me ett litet relä... så har jag iaf mitt bygge gickpå 39:- va kosta ditt??

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket snitsigt bygge!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

"Finns ju väldigt många produkter, många med sms ström på/av, eller att ringa o strömm på/av"

Roligare att bygga eget! Om man gör som jag tidigare skrev så kan man ju dessutom får mikrodatorn att snacka med datorn via serieporten också. Då kan man ju t.ex. även styra winamp med sms.

"kan man inte då göra så datorn startar när den får strömm istället ?"

Har en gammal compaq som redan klarade detta "direkt ur lådan".

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drazze
kan man inte då göra så datorn startar när den får strömm istället ?

Jorå
finns en inställning i bios (iaf på de flesta) där man kan ställa in så att datorn startar när den får ström.

Har själv tänkt fixa nåt liknande.
Men vadå 30 kr kontantkort?
Går väl inte att köpa kontantkort för under 100 kr idag? Och sen måste man i alla fall med comviq köpa mer pengar till kortet varje år, dvs. 100 kr/år.
Jag har inte kunnat köpa för mindre i alla fall

Citat:

Jag har för mej att jag hört någonstans, att vissa mobiltelefoner har en "port" där alla inkommande sms kommer ut som ascii-tecken (inte helt säker).

Då är det ju bara att koppla det till nätverkskkortet och SMSa en wake-on-lan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jorå
finns en inställning i bios (iaf på de flesta) där man kan ställa in så att datorn startar när den får ström.

Har själv tänkt fixa nåt liknande.
Men vadå 30 kr kontantkort?
Går väl inte att köpa kontantkort för under 100 kr idag? Och sen måste man i alla fall med comviq köpa mer pengar till kortet varje år, dvs. 100 kr/år.
Jag har inte kunnat köpa för mindre i alla fall

Då är det ju bara att koppla det till nätverkskkortet och SMSa en wake-on-lan

Beror på varifrån man köper kontantkortet

Så efter ett år så köper man nytt i princip istället för att betala 100:-

--

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.