Styra datorn via fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

Styra datorn via fjärrkontroll?

Jag va hemma hos en polare härom dagen, och hennes storebror hade en dvd spelare med pc-link, så han kunde bläddra runt bland filmer och mp3 och bilder med hjälp av en fjärrkontroll, så visades det på hans tv direkt, jag vill ha något liknande, fast inte en dvd spelare, utan bara köpa något till datorn...

Fast jag har ingen aning om vad som behövs...
Men ni fattar förmodligen vad ja söker...

Tips tack

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en IR mottagare som ansluts till COM porten och en fjärr samt en programvar, typ gIRder. Annars finns t. ex. Palmbutler som gör exakt samma sak, bara det att det blir mycket dyrare då.

Kom på att www.eksitdata.com har en fjärr med mottagare som klarar detta, kostar 170:- och finns recenserad här på Swec.

Permalänk
Medlem

Det verkar mer och mer lockande med den där, men jag sitter och funderar på en grej...

Säg att ja kör med klonad tvut, och programmerar en knapp för att öppna Den här datorn, då syns det ju på skärmen och min tv, kan jag då "bläddra" mig fram till ex min mapp med filmer, eller sätta på en DVD film osv osv osv?

Det är ju som sagt det jag är ute efter...

Allt för å slippa röra sig typ

Permalänk
Medlem

Jag har Packard Bell IR-Remote från eksitdata - fungerar riktigt bra. Om du kör med programvaran uICE, finns där en "Menu"-knapp på kontrollen som har en "inbyggd" meny där du kan bläddra runt på hårddisken (filmer, mp3 etc.). Jag tror att det är ganska så likt det du är ute efter.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Eller så kör man med skalprogrammet myHTPC, då kan du stega dig fram med piltangentern till dom mappar du har valt till mymovies, mymusic osv. mycket smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Eller så kör man med skalprogrammet myHTPC, då kan du stega dig fram med piltangentern till dom mappar du har valt till mymovies, mymusic osv. mycket smidigt.

ännu bättre

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Medlem

Bluetooth + mobil?

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Med en ir-mottagare och rätt programvara (enligt mig girder) så kan du göra allt du kan göra med din mus och tangentbord och lite till. Möjligheterna alltså nästintill obegränsade.

Permalänk
Medlem

nulleman: okej... då blir det nog en sådan där fjärrkontroll för 170:- ifrån eksitdata då

Permalänk
Medlem

Men det trevliga är ju ifall man kör med vanlig tv-ut ifrån datorn så blir ju texten relativt oläslig på en tv, medans myhtpc har så pass stor text så att det blir som rena dvd-menyer man stegar sig fram i.

Permalänk
Medlem

detta "myhtpc" är det ett program? som man kan bläddra runt i specifika mappar?

Permalänk
Medlem

http://www.myhtpc.net
Finns även girder plugin till myHTPC så man slipper att confa girder http://www.girder.nl vilket inte är det enklaste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör nu myHTPC tack vare tipset från bart112, helt underbart gränssnitt! Girder som "driver" pallade jag inte greja med (för krångligt för mitt tålamod), så jag kör med WinLIRC istället. Bara att ladda ner packard_bell.cfg, markera det i WinLIRC och tuta och köra Sen får man givetvis "asigna" knappar på fjärren i myHTPC. Plugin till WinLIRC finns i myHTPC från början, inget krångel alltså.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Medlem

xnx: vilken fjärrkontroll kör du med då?

Permalänk
Medlem

den från eksitdata - IR-remote (tillverkad av Packard Bell). Kostar bara 170 pix och tar två dagar att få hem den (snabb leverans alltså:) ). Själv använde jag sedan en matkniv för att skrapa bort texten under knapparna, eftersom man inte använder fjärren till det som står på dem. Tänkte köpa "gnuggisar" och gnugga dit egen text istället (typ "play", "pause" etc.).

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Medlem

okidoki
hoppas ja får ett förskott på lönen då, så jag kan köpa den kontrollen
Med postförskott menas att ja måste betala för att få ut paketet va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Med postförskott menas att ja måste betala för att få ut paketet va?

Japp, brukar kunna ligga på posten upp till 30 dagar innan du måste hämta det.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Medlem

Jag har också den fjärren men använder en fjärr från en gammal digitalbox. Har testat med flera olika och alla funkar med det ir-ögat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man vill göra fina menyer helt själv så kan man faktiskt göra det i girder också. Det finns flera OSD plugin, men för enkelhetens skull så skulle jag valt html menu OSD (tror det hette så). Man gör helt enkelt menyerna i html och för att göra menyerna dynamiska så man kan gå in i kataloger så kan man hämta hem pluginet för LUA-script. Det är ett skriptspråk som liknar VB? (eller nja, nåt i den stilen tror jag iaf)
Som sagt, möjligheterna är obegränsade.

Permalänk
Medlem

Så, ni kör tvut med klonad bild, och sköter allt med fjärrisen?
Sätter på musik, startar program, öppnar filer... Bläddrar runt på hddn osv osv ovs?
Det är det jag är ute efter, en kontroll som ja kan sköta datorn ifrån... Inte skriva massa grejor, men ni fattar vad jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Så, ni kör tvut med klonad bild, och sköter allt med fjärrisen?
Sätter på musik, startar program, öppnar filer... Bläddrar runt på hddn osv osv ovs?
Det är det jag är ute efter, en kontroll som ja kan sköta datorn ifrån... Inte skriva massa grejor, men ni fattar vad jag menar

Inga problem!

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Medlem

Har redan lagt en order
Kommer när den kommer, hoppas ja får förskott på lönen till fjärrisen och UT2K4, annars får ja låna lite mera pengar av pappa tills den 26e

EDIT: Kan inte ni skriva fördelar/nackdelar med dom olika programen och så vidare?

Så att jag är förberedd när den kommer

Permalänk
Medlem

Ja va bara också tvungen att beställa en sån kontroll efter att ha läst den här tråden! Tack för tipset Bart!

Permalänk
Medlem

KRALJ: Ska du inte tacka mig också? Det var trots allt jag som skapade tråden...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban
här har ni nåt att läsa iaf..

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030516_fast_med...

Japp, har läst den, och tack vare den blev mitt val att köpa den lättare
Synd bara att jag måste vänta på postgången...

Permalänk
Medlem

Jag kör det hela genom x-boxen och xbmp och drar filmer och musik ifrån min filserver. Har det inkopplat i nätverket och ett program som heter relax som körs som en service på datorn. Sen är det bara att klicka runt bland dom filerna som du har valt att dela ut. funklar underbart. Tar knappt någon resuser heller

desutom är xbmp grym och läsaer nästan alla typer av filmer och subs

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den här är bättre då den använder radio istället för IR.

http://www.ati.com/products/remotewonder/gallery.html

Plugins finns här: http://remotew.free.fr/plugins.htm

Kostar ca 300kr

Permalänk

Hrm.. detta verkar intressant, kanske skulle ta och skaffa en..

Den som finns på eksitdata, har kontrollen bra räckvidd? Eller måste man verkligen sikta mot mottagaren?

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

mr. E: Sjääälvklart tackar ja dig också!

Jag fick min fjärris idag förresten och ska precis konfigurera den!