Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Kernel patch

alltså vad är det med kernel tillverkarna?
http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/testing/patch-2.6...
2.6.5 patch rc1
varför använder ingen 2.5.x är inte så instatt i kernel versionerna

Permalänk
Medlem

För att 2.6.x är den nyaste..? Känns ju dumt att köra en utvecklingsversion när den är färdigutvecklad och stabil.. 2.6.5 rc1 är ju på väg att bli stabil, en "release candidate", därav "rc1".

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jau, träffade fel tangent.
Men jag förstår inte riktigt vad du säger?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
2.6.4 är väl den nyaste stabila?

Ja, och 2.6.5 är nästa stabila version, av vilken RC1 är release-candidate.

W

Permalänk
Medlem

Jo, det går ta bort inlägg, klicka i kryssrutan längst upp när du är inne på "ändra" och tryck ta bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo men det finns ju fortf folk som kör 2.4.X och som fortfarande släpper det i lagom nya distar fast 2.6.3.. men man hör aldrig något om 2.2.x eller 2.5.x fast det kommer nya versioner där också varför inte bara hålla sig till en och utvekla som tusan.. eller skiljer dom sig så pass mycket det är det jag undrar

Permalänk
Medlem

Linuxversionerna med ojämna nummer, 2.1, 2.3, 2.5 osv är "utvecklingsversioner", sen blir numret efter det den stabila, 2.2, 2.4 och nu 2.6. 2.8 kommer att bli nästa stabila version när 2.6 är slutkörd.

När det kom något nytt som inte fanns i 2.4 körde man 2.5.x för att få tillgång till det, om det var tillagt där. Och 2.4.x anses väl fortfarande som det beprövade och säkra, så då kör man på det. 2.6.x är ju fortfarande relativt ny, att den redan är uppe i 2.6.4 beror ju på att de spottar ur sig versioner i början. 2.4 är ju uppe i 2.4.25(eller nåt?), och den utvecklas fortfarande. Har man inget behov av att köra 2.6 så kör man 2.4. Debian kör fortfarande 2.2 per default, men debian kör ju på stabilitet och beprövade tekniker, och där är ju 2.2 bäst då den körts längst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kommer inga uppdateringar på 2.5 då den blev 2.6 när den ansågs vara stabil.
2.2 kom det visserligen en ny version av för några veckor sedan, men det var den första på flera år

Varje kärna med ett ojämnt andra nummer anses vara "unstable" och bör enbart användas av dom som vill testa nya funktioner/etc och inte för 'produktions servrar'.
Anledningen till att folk fortfarande använder 2.2 och 2.4 är för att dom är mer beprövade än vad 2.6 är. Dock så har dom inte all funktionalitet som finns i 2.6

edit: Långsam som man är på att skriva så hinner filigran före

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk

Det som kommer till 2.6.x är inte nya features, utan snarare buggfixar och liknande. Anledningen till att man för sådana releaser har release candidates osv är att man vill göra säkert att man inte genom att fixa en bugg sabbar till något annat.

Vill man vara bleeding edge kör man 2.7, dit nya skojsiga features och grejjer kommer. Men jag tror i och för sig inte det finns någon 2.7.x-kernel än så länge, det har gått för kort tid inpå releasen av 2.6.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
ok nu förstår jag lite bättre iaf.. daskså mycket
tycker det är lite underligt att ingen dist jag har sett (finns säkert någon) har släppt med 2.5.x kernel lite skumt tycker jag
fan nu måste jag ta bort igen inte bra att läsa och vara trött.. såg inte att ojämna nummer var unstable

det är ju igen som vill släppa en dist me den ostabil kärna
se det ungerfär som en beta av windows

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
det är ju igen som vill släppa en dist me den ostabil kärna
se det ungerfär som en beta av windows

tycker alla windows är i beta stadiet hehe.. nä men det beror på hur man sköter det..