Permalänk
Medlem

blästra ett helt chassi...

Hej
Min bror har just färdigställt sitt blästerskåp som han har hållit på att bygga under några veckor... Så nu när man har tillgång till en bläster måste man juh bara blästra nåt. Nu till min fråga. Finns det någon här som har sett en dator som är helt blästrad? Alltså alla plåtdelar? Skulle det funka? eller skulle det uppstå en massa saker som rost(?!) eller beläggningar eller dylikt?

Jag kom på denna ide när min bror bygge en egendesignad tvbänk... då använde han sig av metallrör till benen, som han sedan blästrade (med nån speciell sand/koppargrejjs) och den ytan blev grymmt läcker... och min dator har börjat få en del blessyrer så jag tänkte... wtf om man inte skulle blästra hela datorn...
Jag har ett chieftec dx och det enda som kan bli knepigt är plastfronten... den måste göras om...på nåt sätt...

tror ni det skulle bli snygg? eller skulle det bli läckrare med en motivblästring...(med någon sorts lappning)

kom gärna med förslag och synpunkter... detta är bara en tanke och det är inte säkert om det blir av. Vi får se

pr33d

Permalänk
Avstängd

Rost lär det då inte bli om du inte har burken ute Och jag tror att det skulle bli skit snyggt

Visa signatur

Don Vito for president!

Permalänk
Medlem

Du bör nog vara försiktig, jag har själv vart med om att det har duggat och ibland till och med regnat när jag har stuckit på LAN, och en ren blästrad yta är inte det bästa då. Du kan alltid använda klarlack när du har fått en yta du gillar.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

motiv blästra på en plexiruta då har du riktig frostning.

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Du bör nog vara försiktig, jag har själv vart med om att det har duggat och ibland till och med regnat när jag har stuckit på LAN, och en ren blästrad yta är inte det bästa då. Du kan alltid använda klarlack när du har fått en yta du gillar.

Tar inte klarlacken bort effekten av blästringen?

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem

det blir matt å snyggt, men de blir strävt.. ujj, bruken kommer bli som ett jefla sandpapper ;P
kanske att man kan dra på klarlack efteråt.. för att få en jämnare yta

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Du bör nog vara försiktig, jag har själv vart med om att det har duggat och ibland till och med regnat när jag har stuckit på LAN, och en ren blästrad yta är inte det bästa då. Du kan alltid använda klarlack när du har fått en yta du gillar.

borde man inte kunna typ först dammsuga och sedan hälla rikligt med vatten på ytan för att få bort dammet som verkar uppstå?
detta görs förstås efter blästringen.

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det är lätt hänt att större raka plåtar blir krokiga efter blästring. Sen kan ytorna bli både vassa och otroligt släta beroende på vilken sand (grovlek) man använder. Blästring är dock helt oslagbart när det gäller att ta bort färg.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

tack för svaren...
ni som säger att det kommer bli svårt att fara på lan och att frakta datorn kan vara lungna... för jag far mycket sällan på lan nuförtiden .Fick 10mbit för nån månad sen. Det där med att stora plåtar kan bli lite krokiga efter blästring oroar mig dock lite. Iofs så är chieftecs plåtar ganska kraftiga... man kanske borde testa på pappas dator först

Permalänk
Medlem

pr33d: Det är ablosut inget problem med krokiga plåtar vid blästringen om man inte har för högt tryck och tokblästrar på samma punkt en längre tid.

Vill man få det riktigt snyggt så skall man glasblästra ytan. Då blir den snygg och slät och inte alls sträv som vid tex blästring med aluminium oxid. Ytan blir känslig för fettfläckar från fingrar men med något lager klarlack så blir ytan riktigt snygg om man vill ha det blästrat.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Helt obehandlad plåt kräver mycket torr luft för att inte rosta. Den lilla fukt som ett fingeravtryck lämnar räcker för att det ska bildas ytrost (beror givetvis på vilken typ av plåt det handlar om, men eftersom datorchassin normalt är behandlade med olika kemikalier och sedan lackade, så tror jag knappast tillverkarna använder sig av särskilt korrosionsbeständig plåt)
Så ska du blästra chassit totalt rekommenderar jag att du lackar med klarlack, motorplast eller nåt annat för att få en skyddande yta...

Permalänk
Medlem

Har någon en bild på en blästrad metallyta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Har någon en bild på en blästrad metallyta?

hmm... inte för tillfället... ska fråga brodern om han kan ta nån bild på sin tvbänk så ni får se litegrann.

Om man ska klarlackera det man blästrat, försvinner inte lite av den fina skrovliga ytan då? finns det inte risk att klarlacken "slätar ut" ytan om man säger så?

Permalänk

har blästrat en gammal compaq desktop låda.. blir snyggt som fan men smuts fastnar jävligt lätt

Visa signatur

utför custom lackeringar å graffix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Net_Assassin
har blästrat en gammal compaq desktop låda.. blir snyggt som fan men smuts fastnar jävligt lätt

hmh... då kanske det är dags att börja dammsuga i rummet... såg just nu en dammjak i mitt rum

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bli ganska snyggt med ett rostigt chassi.

Permalänk

Jag blästrade på min fulltower och på plasten oxå, fy f*n va svårt det var att få bort allt blästerdamm. Och den böjer sig lite, bara att köra på andra sidan oxå så böjer den sig tillbaka. Man måste tvätta ytan ca 3-5ggr innan man fått bort allt damm. Ytan blir väldigt matt.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_p40
Jag blästrade på min fulltower och på plasten oxå, fy f*n va svårt det var att få bort allt blästerdamm. Och den böjer sig lite, bara att köra på andra sidan oxå så böjer den sig tillbaka. Man måste tvätta ytan ca 3-5ggr innan man fått bort allt damm. Ytan blir väldigt matt.

hur ytan ser ut beror väl också ganska mycket på vad man blästrar med? En kompis till min bror hade ett företag som specialicerade sig på att blästra motiv på glas och sälja för DYRA pengar... han hade en massa olika "blästermedel"

Permalänk
Medlem

Har nästan byggdt färdigt ett chassi i mitt projektarbete. Och det är blästrat, det blir en ganska snygg yta faktiskt, fast det tar sin lilla stund att blästra, dock kommer det inte synas på den bruken jag bygger eftersom jag börjat lacka den svart nu, blästrade mest för att färgen skulle sitta kvar på plåten ordentligt. Men om du ska blästra tycker jag du skall lägga klarlack eller liknande efterår, till och med fingeravtryck rostar efter ett tag, inge snyggt. Var nogran när du blästrar också, väldigt lätt gjort att det blir ojämt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm