Var köpa billiga och bra dvd-skivor på Internet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
_
_
_

Det går inte f¤n i 2x när jag sätter speed:minimum i Stop record now 4.5, den bränner fortfarande i 4x ??????????????????

De här Moorex skivorna har konstiga små små prickar i slutet av skivan:( det måste vara felet,

oj vad tröttsamt detta är

Har du provat att sätta till 2x specifikt och inte minimum?.. jag använder aldrig min och max i något program - litar inte på det.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

.
.

hittar inte hastighetbegränsningen i sifferformat i programmet
sifferformat: tex 1x 2x 4x 8x

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Ja för mig spelar det ingen roll om jag måste bränna skivorna i 1x.. Bara resultatet blir hyffsat ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

hmm. kommer inte in på www.mediabutiken.se sidan verkar vara död någon som har deras mail eller tele nr?

Permalänk
Medlem

www.mediabutiken.se fungerar heller inte för mig grabben
_______________________________________________

Inte heller Princo utan läsfel (4x), jag okar inte mer, fram och tillbaks, fram och tillbaks....

1. Tror ni att om jag bränner memorex eller Princo i 2x kan lösa läsfelproblemet??????

2. Kan ni alla Skriva vilka skivor är bra, vilka märken, priser, adress till Webbsida,
, eventuell butik i Göteborg????

Heja Svenska fotbollslandslaget:)

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Googlade lite och hittade deras mail: info@mediabutiken.se

Permalänk
Medlem

Princo har funkat perfekt för mig med min ND1300A, bättre än Maxell och det är ju ändå så kallade "märkesskivor". Har för mig att www.inetdata.se har billiga DVD-Media, tittade där förut. Bulkpaq e riktigt dåligt, delar av ovansidan lossnar väldigt lätt och det blir dåliga bränningar. Har någon Bulkdvd.net skiva också som står att den är Multi-X Enhaced for Data, Video & Console.. Xboxen hatar dom Princo funkar perfekt däremot.

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk

Telefonnummer till mediabutiken: 054-562660

Permalänk
Medlem

Har ett paket att hämta ut från discatonce idag .. Ska bli intressant hur de fungerar ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

asså... man blir ju inte det minsta klok av det här. Känns som att allt är ett enda stort lotteri om man inte vill betala typ 15-20:- för varje skiva.

Permalänk

Det är inget lotteri, köper du som jag sagt tidigare sånt som garanterat är bra så är det lungt, alltså Fujifulm "made in japan", eller Datasafe/Traxdata.

Men köper du memorex, "grade a", eller andra hokuspokus-skivor så är det ett lotteri, det KAN funka eller så har du brännt 1000kr på öl-underlägg

Permalänk
Medlem

Det är ju fan oxå att det här med DVD ännu inte tycks vara stabilt och moget efter flera år.

Avvaktar själv DVD-köret ett tag och kör backup till diskar i stället - snabbare och enklara samt billigare i längden.

Permalänk
Medlem

jaja... traxdata får det väll bli då... såg att det fanns för runt 10:-/st på db.com. Kändes ändå som ett hyggligt överkomligt pris.

Permalänk

Bara att köra på dom, du lär nog inte hitta dom billigare heller, antingen dom eller Datasafe för 9,99 på www.mediabutiken.se som är värda att köpa om man ska ha "billiga" skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det är ju fan oxå att det här med DVD ännu inte tycks vara stabilt och moget efter flera år.

Avvaktar själv DVD-köret ett tag och kör backup till diskar i stället - snabbare och enklara samt billigare i längden.

Köp bra skivor så är det vanligtvis inga problem. Sikta på sånt med Ricoh och Ritek dye så kommer du antagligen inte att ha några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Var detta en Orange Landscape eller en Memorex?

Memorexen funkar inte bra i 4x. Testa att bränna den i 2x så slipper du read errors.

Jag har bränt en hel del Memorex skivor i 4x .. köpa på Siba i Linköping.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Har bränt ca 10 st verbatim DVD+R 4x skivor nu helt utan prblem på min NEC ND2500. Självklart är alla testade med Nero cd-dvd speed och uppvisar inga fel. Skivorna har MCC (inte CMC) dye och verkar hålla hög kvalité. Tyvärr kostar de ca 20kr/st på många ställen och det är ju lite för dyrt i längden.

Overprintade ritek g03 (2x) skivor från discatonce är enligt mina erfarenheter bara skräp och är inget jag rekomederar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Köp bra skivor så är det vanligtvis inga problem. Sikta på sånt med Ricoh och Ritek dye så kommer du antagligen inte att ha några problem.

Om du har läst hela tråden ser du att det är just Ritek G04or som orsakar stora problem.

Ricoh är nog den bästa tillverkaren jag testat.. på min 1300A funkar dock nästan alla DVD+R bra medans DVD-R inte vill i 4x, men många funkar i 2x..

Är det någon som har haft problem med någon DVD+R i en 1300A?? I så fall, vad var det för skiva?

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk

Finns en hel del +R som är skräp oxå, till exempel Eclipse som inte ens går att bränna ordentligt, och klarar man att bränna dom så går dom inte att läsa, troligen sämsta skivan någonsin.

Dom ritek g04 som folk har problem med är dom som skyltar stort på skivan att dom är "MADE BY RITEK" / "GRADE A" "MADE IN TAIWAN" osv osv, allt detta är bara en täckmantel för att det egentligen är riktiga skitskivor, oftast overprint.

Men anledningen till att man oftast inte hör att folk har problem med +R är att man jämför 7krs -R mot 15krs +R, ganska självklart vad som funkar bäst då.

Sen så är väl Ricoh skivorna tillverkade av Ritek?

Permalänk

Att overwrite är skit är nu ganska avgjort, och att de man bl. a kan köpa på www.itpower.se inte är nåt för mig är avgjort.

Hur är det med dessa?

100-p Ritek Branded 4x DVD-R
Mycket bra DVD-R skivor från Ritek
Superpris!!! 1290 kr inkl moms

http://www.netvaruhuset.com/

Känner att jag måste köpa minst 200st + fodral innan fulskatten kommer...

Om ni inte samtycker till ett köp av 200st ovan nämnda skivor så blir det 200st RITEK G04 4x DVD-R Satin White 100-pack (16,9kr/st)(lager).

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

asså... skivtillverkarna måtte typ jubla med denna höjningen. Folk köper drösvis med skivor bara för att spara några kronor per styck. Och skivor är som pengar... har man dem, använder man dem för att sedan när de är slut, ja då kommer man ju lix förbaskat å köpa nya...

Conspiracy I say, Conspiracy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterMan
Finns en hel del +R som är skräp oxå, till exempel Eclipse som inte ens går att bränna ordentligt, och klarar man att bränna dom så går dom inte att läsa, troligen sämsta skivan någonsin.

Dom ritek g04 som folk har problem med är dom som skyltar stort på skivan att dom är "MADE BY RITEK" / "GRADE A" "MADE IN TAIWAN" osv osv, allt detta är bara en täckmantel för att det egentligen är riktiga skitskivor, oftast overprint.

Men anledningen till att man oftast inte hör att folk har problem med +R är att man jämför 7krs -R mot 15krs +R, ganska självklart vad som funkar bäst då.

Sen så är väl Ricoh skivorna tillverkade av Ritek?

Overprint är inte alltid dåligt. Det kan fler än jag intyga med Datawrites svartgula med RICOH-dye.

De oranga landscape jag har skyltar inte med något mer än det du ser på bilden jag postade tidigare i denna tråden. De KAN vara overprint.. det är inget man ser på dem iaf.

Memorex DVD+R kostar 10 spänn styck på siba. De oranga skivorna kostade runt 8 inkl frakt från england. Memorex +R funkar perfekt i 4x, de oranga funkar kasst i 2x.. +R är inte alls alltid dyrare.. problemet ligger i att folk lever i uppfattningen att bara det står Ritek på skivorna så är det bra.. så även jag! Trots att jag aldrig haft ritek-skivor innan så trodde jag väl i min enfald att de skulle vara bra.. Det gör jag inte längre.

Jag vet inte hur det är med Ricohs DVD-R, men deras +R gör de definitivt själva, och de är riktigt bra!

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddesix
Att overwrite är skit är nu ganska avgjort, och att de man bl. a kan köpa på www.itpower.se inte är nåt för mig är avgjort.

Hur är det med dessa?

100-p Ritek Branded 4x DVD-R
Mycket bra DVD-R skivor från Ritek
Superpris!!! 1290 kr inkl moms

http://www.netvaruhuset.com/

Känner att jag måste köpa minst 200st + fodral innan fulskatten kommer...

Om ni inte samtycker till ett köp av 200st ovan nämnda skivor så blir det 200st RITEK G04 4x DVD-R Satin White 100-pack (16,9kr/st)(lager).

Både dom brandade Ritek & Satin White är bra skivor, men du kan köpa motsvarande snäppet billigare om du är snål : http://mediabutiken.com/cgi-bin/easyshop/produkt.cgi?id=2011-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Memorex DVD+R kostar 10 spänn styck på siba. De oranga skivorna kostade runt 8 inkl frakt från england. Memorex +R funkar perfekt i 4x, de oranga funkar kasst i 2x.. +R är inte alls alltid dyrare.. problemet ligger i att folk lever i uppfattningen att bara det står Ritek på skivorna så är det bra.. så även jag! Trots att jag aldrig haft ritek-skivor innan så trodde jag väl i min enfald att de skulle vara bra.. Det gör jag inte längre.

Jag vet inte hur det är med Ricohs DVD-R, men deras +R gör de definitivt själva, och de är riktigt bra!

Ok, har inte testat memorex +R.

Men håller med om Ritek, dom KAN vara bland dom bästa, men även skit.

Är du helt säker på att Ricoh gör sina +R? Har för mig att jag läste att ritek gjorde dom flesta av detas skivor.
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=83719

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterMan
Är du helt säker på att Ricoh gör sina +R? Har för mig att jag läste att ritek gjorde dom flesta av detas skivor.
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=83719

Ett citat från den tråden:

Citat:

I think you are mistaken. Ritek sells Media code RITEK and RICOH. Ricoh sells only RICOH.

Alltså finns det Ritek-brandade skivor som egentligen görs av Ricoh.. inte tvärtom. Ricoh är en av de största kvalitetstillverkarna av dyes. De skiver de säljer med Ricoh-brand är garanterat deras skivor - iaf +R eftersom det är deras baby.

Edit: jag är medveten om att det jag citerade sägs emot i samma tråd, men liksom de även säger där så finns det inga Ricoh-brandade skivor med Ritek-dye. Det är jag nästan 100 på.. iaf tills någon kan bevisa motsatsen. Ricoh är ett bättre varumärke och det skulle vara att lura kunderna att ha Ritek-dye på Ricoh-skivor.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Ricoh DVD+R skivorna jag köpte från discatonce håller ju grymt bra kvalitet. Har brännt runt 30 utan några proble och dyen ser mycket bra ut. Troligtvis en av de bästa skivorna som finns att få tag i, ihop med Maxell, Fujifilm, BeAll, Taiyo Yuden. Dock tycker jag prist runt 16,50 är lite väll högt för att beställa igen.

Dem absolut sämsta skivorna jag provat är Datawrite med Prodisc dye och Philips med cmc dye, men sedan köper jag aldrig lågbudget som princo och bulkpaq

Nu fann jag Datasafe på Mediabutiken, för endast 9,9kr/st och det verkar faktist som detta är en av de bästa RitekG04 skivorna, ja kanske till och med en av de bästa -R skivorna. Har endast hört positivt om dem, så nu får det bli till att beställa 100 eller 200 av dessa och hoppas att de lever upp till sina höga rykten.......

Permalänk
Medlem

CeeL: Ricohs skivor är "Designed by RICOH, produced by RITEK" (se här, gå in på DVD+R). Ricoh har väldigt liten (om någon) egen tillverkning nuförtiden.
Några Ricoh DVD-R existerar för övrigt inte, de har enbart DVD+R.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESPEN
Ricoh DVD+R skivorna jag köpte från discatonce håller ju grymt bra kvalitet. Har brännt runt 30 utan några proble och dyen ser mycket bra ut. Troligtvis en av de bästa skivorna som finns att få tag i, ihop med Maxell, Fujifilm, BeAll, Taiyo Yuden. Dock tycker jag prist runt 16,50 är lite väll högt för att beställa igen.

Dem absolut sämsta skivorna jag provat är Datawrite med Prodisc dye och Philips med cmc dye, men sedan köper jag aldrig lågbudget som princo och bulkpaq

Det finns flera Datawrite med prodisc-dye... jag har provat deras +R (gula) med Prodisc R01 och R02.. de funkar helt klockrent. Det är 2.4X-skivor (R02 är en 4x dye och de funkade även i 4x. Senaste gången jag köpte var det dock R01)

De gråa DVD-R med Prodisc S03 funkar kasst i 4x men förvånansvärt fint i 2x. Köpte ett paket sådana för att bigpockets hade ett bra erbjudande tillsammans med fodral (100 fodral + 25 skivor för £19.50). De är inget jag skulle köpa igen, men de är oändligt mycket bättre än Orange Landscape G04or!!

Och vilka Philips var det och med vilken CMC dye?

edit:
jsl_80: Där ser man.. verkar ju dock vara skillnad på kvaliteten på Riteks egna dyes och de som Ricoh "designat"?

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterMan
Både dom brandade Ritek & Satin White är bra skivor, men du kan köpa motsvarande snäppet billigare om du är snål : http://mediabutiken.com/cgi-bin/easyshop/produkt.cgi?id=2011-...

Ok, tack för tipset!

Hur är det med de skivor som mediabutiken säljer, motsvarar dom brandade Ritekskivor eller Satin White?

Jag betalar gärna lite mer för bättre grejjer, men har fäst mig vid Ritek då jag aldrig misslyckats med deras skivor...

Om bara mediabutikens skivor är bra grejjer så köper jag 200st såna. Minst.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Hoho fan just detta på en av Englands störrsta återförsäljare av DVD media.

RITEK LANDSCAPE

These Ritek DVD+R discs have been overprinted with a "landscape" pattern.

These discs (and all Ritek discs with the "landscape" pattern) are graded discs from Ritek's Taiwan production line i.e. they are B grade or lower.These graded discs may contain dye imperfections that will prevent them from working as well as an A grade disc.They do however use the excellent Ritek dye, so the discs that do not have imperfections will work well.The writing surface on these discs is dark purple. It is a dilemma for us as to whether we should sell this media. These discs are, after all, amongst the cheapest "Ritek DVD+R" discs available!

When you get a pack without dye imperfections they are excellent value.If you get a pack with dye imperfections they are poor value.The end result is a sort of DVDR lucky dip...so...do you feel lucky?

Snacka om skit skivor och jag som var nära att beställa dessa från discatonce! Tycker det är konstigt att discatonce överhuvudtaget köpt in såda skit. Verkar ju nästan vara sämre än Princo......

Permalänk
Medlem

ESPEN: Intressant.. där har vi svaret på varför det är så ojämn kvalitet på dem.. Det där gällde ju iofs +R (tror de är lila eller nåt i stället för orange), men det står ju även att det gäller alla landscape.

Den varningstexten borde alla som säljer dem ha!!

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det