Permalänk
Medlem

lägg ner !

Permalänk
Medlem

Många i den här tråden verkar minst lika opålitliga som tempsensorerna själva.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Många i den här tråden verkar minst lika opålitliga som tempsensorerna själva.

årets citat.. den ska in i SIGN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Många i den här tråden verkar minst lika opålitliga som tempsensorerna själva.

Japp, humor är förbjudet på detta forumet

Siffrorna hittade jag inte på, de "stämmer". Om det sen är intressant eller inte kan man kanske diskutera, men det var knappast meningen att försöka bevisa nåt med det...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Det är så att du kan inte lita ett skit på modekorts sensorn ..... Det sitter INTE två temp dioder i en P4 det sitter 1 och det är till throttlingen(spell?)
Den tempen som du ser på ditt moderkort är en beräknad formel som räknas ut ungefär hur varm din processor är uifrån effekt och system temp.
Det är därför som vissa får lika(nästan) höga temps med vatten som men luft.

Förövrigt tycker jag att den tråden börja spåra ur .. AMD vs INTEL ngn?
Råd: KÖP! kan vara roligt att prova ngt nytt.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk

Mitt råd: köp!
Bygg två system och sälj dom, sen köper du ett nytt. Finns mycket folk som betalar för mycket pengar för en dator i dag.

Visa signatur

IT-Fundamentalist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IAmPentagon
Mitt råd: köp!
Bygg två system och sälj dom, sen köper du ett nytt. Finns mycket folk som betalar för mycket pengar för en dator i dag.

ett exempel är min kompis som langade fram 3500 kr för en:

P233MHZ
128MB RAM
10GB disk.
Voodoo3 16MB

+ en sketen 15" skärm som flimrar..

Vad kostar en sån dator egentligen? 4-500 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
ett exempel är min kompis som langade fram 3500 kr för en:

P233MHZ
128MB RAM
10GB disk.
Voodoo3 16MB

+ en sketen 15" skärm som flimrar..

Vad kostar en sån dator egentligen? 4-500 ?

Se där, du kan få 10k om inte mer för två system. Sen bygger du ett nytt som kommer att vara din vän, ett bra tag in i framtiden. Undra om det är värt att köpa en 233 för 4-500 kr. Men ska man ha den till typ en brandvägg så varför inte.

Visa signatur

IT-Fundamentalist

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf byta ut min dator i signaturen mot en Barton 2500+ ,DFI LanParty NF2U RevB och Mushkin BH-6 (2x512Mb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Jag ska iaf byta ut min dator i signaturen mot en Barton 2500+ ,DFI LanParty NF2U RevB och Mushkin BH-6 (2x512Mb)

Men för helvete...lägg pengarna på nåt annat.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Men för helvete...lägg pengarna på nåt annat.

???
som vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
???
som vad?

Sprit, kvinnor och sång kanske?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
ett exempel är min kompis som langade fram 3500 kr för en:

P233MHZ
128MB RAM
10GB disk.
Voodoo3 16MB

+ en sketen 15" skärm som flimrar..

Vad kostar en sån dator egentligen? 4-500 ?

Din kompis borde fan i mej skämmas. Har folk ingen moral längre?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Sprit, kvinnor och sång kanske?

Varför lägga pengar på sånt man kan få gratis.

Visa signatur

IT-Fundamentalist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Sprit, kvinnor och sång kanske?

det tänkte ju inte du på när du köpte datorn i din sign.

edit: vadå moral? vissa vet inte hur datorer fungerar, dom vet inte vilken som är bäst osv. Då tar dom bara en som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Jag ska iaf byta ut min dator i signaturen mot en Barton 2500+ ,DFI LanParty NF2U RevB och Mushkin BH-6 (2x512Mb)

Haha! Humor.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Här reser vi i fablernas värld.

XP 2500+ kallare än P4 2.4GHz?? Knappast. Snabbare?? Knappast.

det enklaste sättet att ta reda på vilken som är kallast är att ladda hem databladen och sedan kolla upp effektutvecklingen. Då slipper man sånna där osäkerhetsfaktorer som olika kylflänsar och olika lådtemperatur och allt annat som gör temperaturer omöjliga att jämnföra mellan 2 olika system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jaha, och det vet du?

Tror nog att den mycket väl kan ligga på 30-35 grader. Min 2.8 påstås ligga på 28C idle, och det är inte helt fel för flänsen är knappt varm. Som vi alla vet så känns något ljummet vid 37-40C och min fläns är inte ljummen.

Irriterande när människor uttalar sig om saker som dem inte verkar ha en susning om utan bara har hört andra snacka om.

Men använd huvet! En P4 som utvecklar 80W kan inte ligga i dom temperaturerna om den inte clockat ner sig själv! Knappt en AMD som utvecklar ~60W klarar de med bättre kylning än P4an. alla vet att tempsensorerna inte är att lita på, och med lite sunt förnuft förstår man att en cpu helt enkelt inte ligger i 30C idle! då ska de vara rumstemp på <20* och öppet chassi + en cpu som inte utvecklar några W värt nämna...

Permalänk
Medlem

fasen vad det snackas om ointressanta temps här, smeta på en sån där termometer som swec använder när de testar kylningar kriga sedan.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
fasen vad det snackas om ointressanta temps här, smeta på en sån där termometer som swec använder när de testar kylningar kriga sedan.

Det har jag testat på en AMD XP2400+ som blev för varm (ej överklockad). Sensorn visade 72 grader celsius. När den var "inkörd" och pastan var utbytt till silverpasta blev den något kallare, men inte kall... om nej, inte felmonterad.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Men använd huvet! En P4 som utvecklar 80W kan inte ligga i dom temperaturerna om den inte clockat ner sig själv! Knappt en AMD som utvecklar ~60W klarar de med bättre kylning än P4an. alla vet att tempsensorerna inte är att lita på, och med lite sunt förnuft förstår man att en cpu helt enkelt inte ligger i 30C idle! då ska de vara rumstemp på <20* och öppet chassi + en cpu som inte utvecklar några W värt nämna...

Trodde redan att jag hade varit klar nog. Sa jag inte att flänsen knappt var ljummen? Ta och lugna ner dig lite. Jag vet mycket väl att temperatursensorerna inte stämmer, men någonstans i närheten ligger det ju. Annars hade man inte haft dem överhuvudtaget.

Thermal Guideline 69.7W

http://processorfinder.intel.com/scripts/details.asp?sSpec=SL...

Jag har dessutom ett öppet chassi och en rumstemp. på cirka 20C.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt