Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Men det där var ju ändå Telias avtal, hur är det med Bostreams då? Inte för att det spelar något roll för mig. Dessutom så behöver jag inte använda all bandbredd till omfattande nedladdningar, jag vill bara att det ska gå snabbt att ladda en fil (kanske en om dagen), inte att konstant dygnet runt ladda på maxhastigheter.

Så länge du har igång exempelvis DC så laddar folk ner av dig. Det är inte bara ingående utan också utgående trafik som räknas. Med 99,9% sannolikhet står samma sak skrivet i Bostreams avtal, men är du nyfiken så finns säkert avtalet någonstans på nätet.

Citat:

Och det där med att bandbredd kostar, vi betalar ju för tjänsten. Kan de erbjuda en tex 10mbit tjänst till 100000 människor så ska de ha kapacitet att åtminstone 90000 tankar i 10mbit samtidigt tycker jag. Visst kostar bandbredd och det är ju det vi betalar hundratals kronor varje månad till.

Jag gav dig just siffror på vad en dedikerad uppkoppling kostar. Det är helt orimliga summor för en privatperson. Hur ska företagen gå i vinst när man ska ha en grym kapacitet samtidigt som man måste hålla priset nere.

Citat:

Men tycker du inte det räcker med denna diskussionenen nu?

Absolut inte. Skulle det vara tillräckligt eller?

Citat:

On topic, det går fortfarande ganska slött på dc för mig, men ibland (ganska ofta nu för tiden) börjar man tanka från någon i 4-5MB/s. Wow, tänkte jag första gången ända tills jag testade filen och den inte fungerar. Nu är det bara jobbigt eftersom det finns filer man hållit på att tanka länge och så kommer det någon och laddar upp i 4-5MB/s och förstör filen. Vad är detta egentligen? DC++ bugg?

Man kan inte räkna med att DC ska vara snabbt. Det är ett P2P-nätverk där vanliga svenssons datorer, exempelvis på en ADSL-lina (kan ju skriva 8mbit fastän de bara har 1mbit upp), laddar upp till flera datorer samtidgt när trafik finns både in och ut. Det där sistnämda fenomenter du pratar om uppstår eftersom datorn cachar din nedladdning när du exempelvis spelar spel.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så som jag ser det är att om en leverantör erbjuder en tjänst på 8Mbit så ska de leverera det. Sen om det står i avtalet att de kan sänka hastigheten beroende på vad man laddar då kan man inte klaga. Men om det inte står något sånt i avtalet så ska de leverera 8Mbit oavsett vad det är som laddas. Sen om det är rätt eller fel att tanka piratkopior är en helt annan fråga som inte bör tas upp här då det inte är vad denna tråden handlar om.

Jag är fullständigt säker på att det står UPP TILL 8Mbit, inte 8Mbit dygnet runt. Det står oxå i de flesta avtal när du skriver under att de har rätten att 'strypa' din uppkoppling om du använder den för extremt.

Skriver du under på detta är det bara att acceptera. Vill du ha 8Mbit dygnet runt med full bandbredd får du betala för detta. priserna börjar väl runt 10.000 och uppåt.

Läs genom avtalen innan ni beställer.

Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure

Skriver du under på detta är det bara att acceptera. Vill du ha 8Mbit dygnet runt med full bandbredd får du betala för detta. priserna börjar väl runt 10.000 och uppåt.

Håller med dig i sak men är det verkligen så billigt att man kan få dedikerad 8 Mbit för 10 laxar? Jag trodde det gick på minst det dubbla...någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Håller med dig i sak men är det verkligen så billigt att man kan få dedikerad 8 Mbit för 10 laxar? Jag trodde det gick på minst det dubbla...någon som vet?

Beror väl på, och vad som ska användas, "företags" ADSL går säkert på betydligt mindre pengar än t.ex fiber och skit, högre installationskostnader då.

Permalänk

ok

Nu till grejen, om du och dina 8 miljoner grannar erbjuds 100Mbit i internetuppkopplingshastighet tex, och du vill använda p2p nätverket för att skicka stora mängder data till varandra av vilken anledning helt ovesäntligt. Då bolaget bestämmmer att era 100Mbit laddningar förstör för de andra så stänger dom ner er? hmm låter inte som + och - för mig.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är det säkert, jag höftade med pannbenet!

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna diskussionen har gått extremt off-topic nu och jag kan bara konstatera att det fortfarande går slött för mig på dc. Sen om jag har rätt att klaga eller inte är en helt annan fråga som jag inte tycker bör diskuteras i denna tråden då den inte handlar om detta. Så den som vill diskutera piratkopiering mm. kan väl göra det i en annan tråd? Det är andra gången jag ber er vara on-topic, visa lite vett och tvinga mig inte att be en tredje gång. Har ni inget som har med Bostream och strypning av p2p-trafik så skriv inget.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem

BitTorrent

jag har oxå upptäckt dåliga hastigheter med Bittorrent, men jag tror det beror på att bittorrent delat ut ens download till en massa andra, så de det går ut på är att så fort som möjligt ge ut det man laddat ner, så dom med 10mbit + ska kunna tanka tillfredsställande, men inte ens för dom går det bra, en kompis ligger i runt 50 kb/s - 200, i oDC däremot ligger han i 1.1 mb/s så summan av kademumman är att BITTORRENT SUGER!!! dessutom om allt ert drabbel om att boostream skulle ha nån deal med bittorrens å dc++ det e bara skitsnack, vad skulle dom tjäna på det?

Visa signatur

nK

Permalänk

DC++ är en klient.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tycker att denna diskussionen har gått extremt off-topic nu och jag kan bara konstatera att det fortfarande går slött för mig på dc. Sen om jag har rätt att klaga eller inte är en helt annan fråga som jag inte tycker bör diskuteras i denna tråden då den inte handlar om detta. Så den som vill diskutera piratkopiering mm. kan väl göra det i en annan tråd? Det är andra gången jag ber er vara on-topic, visa lite vett och tvinga mig inte att be en tredje gång. Har ni inget som har med Bostream och strypning av p2p-trafik så skriv inget.

Jag tycker att det är helt berättigat att diskutera hur vida det är rätt eller fel att BoStream sänker hastigheten på DC, och om det går för off topic så rapportera till en moderator. Det är deras jobb. Skulle uppskatta svar på mina argument, om du inte ser dig själv som besegrad, men det betvivlar jag. Vill du inte vara "off-topic" så svara i ett PM om det bara är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av enickem
jag har oxå upptäckt dåliga hastigheter med Bittorrent, men jag tror det beror på att bittorrent delat ut ens download till en massa andra, så de det går ut på är att så fort som möjligt ge ut det man laddat ner, så dom med 10mbit + ska kunna tanka tillfredsställande, men inte ens för dom går det bra, en kompis ligger i runt 50 kb/s - 200, i oDC däremot ligger han i 1.1 mb/s så summan av kademumman är att BITTORRENT SUGER!!! dessutom om allt ert drabbel om att boostream skulle ha nån deal med bittorrens å dc++ det e bara skitsnack, vad skulle dom tjäna på det?

Det är väldig roligt att läsa om "deals" med Bittorrent. Givetvis har de inga deals, men de sänker hastigheten när dessa protokoll används - och det är inte skitsnack. Visst, BoStream kanske inte gör det just nu men det finns många ISP:er som gör det.

Vad det tjänar på det? Jo, de sparar en hel del bandbredd. Den är trots allt begränsad.

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Jag tycker att det är helt berättigat att diskutera hur vida det är rätt eller fel att BoStream sänker hastigheten på DC, och om det går för off topic så rapportera till en moderator. Det är deras jobb. Skulle uppskatta svar på mina argument, om du inte ser dig själv som besegrad, men det betvivlar jag. Vill du inte vara "off-topic" så svara i ett PM om det bara är det.

Det är väldig roligt att läsa om "deals" med Bittorrent. Givetvis har de inga deals, men de sänker hastigheten när dessa protokoll används - och det är inte skitsnack. Visst, BoStream kanske inte gör det just nu men det finns många ISP:er som gör det.

Vad det tjänar på det? Jo, de sparar en hel del bandbredd. Den är trots allt begränsad.

Om du läser igenom tråden noggrannt (st? 2 g?) en gång till så ser du mina argument till varför jag tycker som jag gör. Sen om du vill se dig själv som vinnare bryr jag mig faktiskt inte om, men jag tycker är att du är lite tjatig. Om det nu är din hobby att diskutera piratkopiering så starta en tråd om det i ÖD, om jag någon gång ser den och tycker att jag har något att tillföra diskussionen så kommer jag göra det.

Syftet med denna tråd var ändå att för mig få reda på om det bara var för mig det gick (går) långsamt för eller om det är många fler därute som har ungefär samma problem som mig.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Avstängd

Jag ser mig inte som en vinnare, jag tycker bara att det är tråkigt att en diskusion slutar hux flux för den andra tycker att det är offtopic. Att föra en diskusion kräver att man svarar även på motargument. Aja, vi kan lägga ner den här diskusionen om du vill det. Det tjänar inget till att tjata.

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

gross pris på bandbredd ligger på runt 1000 spänn megabiten.
song hade dock något erbjudande (nån månad sen lr så) att om man själv betalade linan (fibern) så fick man 100Mbit för 35papp i månaden!!

Sanslöst billigt. Jag läste inte det finstilta men jag tror inte att det är "garanterade" 100Mbit... är som sagt för billigt för det..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
gross pris på bandbredd ligger på runt 1000 spänn megabiten.

Hej!

Skojar du, för dedikerad bandbredd om man köper i storleksordningen 10 MBit eller mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Att köra något grafiskt på 128 kBit upload kan jag inte tänka mig. ssh kan du ju köra på ett 28.8 modem om så behövs så det är inget vidare bra mått.

Jo men nu var det så att dom tog upp mail som problem, och jag anser inte att det borde vara något problem för dom!

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Antielefant

Fasta linor (dedikerade linor) för företag brukar ligga på ca 1000 pix i månaden per Mbit, plus moms förstås.

Jobbar själv hos en större ISP och det är ungefär där priserna ligger, inkoppling oräknad.

edit; något så banalt som e-mail kan faktiskt kräva en hel del bandbredd. Speciellt om vi pratar om en större mailserver hos ett företag som skickar mail i batchar á 10-15000 mail åt gången. Inte speciellt ovanligt med medelstora till stora företag.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Fasta linor (dedikerade linor) för företag brukar ligga på ca 1000 pix i månaden per Mbit, plus moms förstås. [/i]

Vad kostar då inte dedikerade linor med rätt att sälja vidare trafiken? Minst det tredubbla om vi talar om mindre än 10 Mbit/s, eller?

Permalänk
Avstängd

Jag har begärt offerter på 10Mbit från olika isper för nåra år sedan, då låg det på ca 100.000 för 10Mbit,

edit: per månad så klart.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd

men då undrar jag en sak.. hur kan BBB ha 1gbit per lägenhets hus då? det måste ju kosta 10000000kr isf.. lr e det anorlunda med bredband till privat personer än vad det e till företag?

Permalänk
Medlem

BBB har inte 1Gbps bandbredd per hus ut mot resten av i-net.

Och du hero, det finns nog inte en enda ISP i varlden som har tillrackligt mycket kapacitet for att hastigheten inte ska paverkas om 90% av deras kunder tankar i fullt blas samtidigt. Du kan ju ga till nagon transitleverantor och se hur mycket bandbredd du far for dina hundralappar...

Permalänk
Avstängd

du anakata: http://www.bredband.com/se/content.jsp?t=4&s=10&m=315

där står det att de flesta fastigheter har gigabit

fast det kanske e jag som har fattat helt fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackxass
där står det att de flesta fastigheter har gigabit

Läs vad anakata skrev - "1Gbps bandbredd per hus ut mot resten av i-net". Det är en väldig skillnad att ha 1Gbps mot "stamnätet" och mot "internet".

Om man räknar generöst så har kanske Bredbandsbolaget en total kapacitet på 10Gbps mot "internet" (dvs. andra leverantörer genom peering och transit). Det skulle då alltså bara räcka till max 10 hus, om varje hus hade 1Gbps dedikerad bandbredd (global transit).

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ni samtidigt har en Upload igång? ADSL har inte full duplex vilket gör att då ni skickar en fil görs det på bekostnad av DL-hastigheten.

Jag har aldrig märkt av att det varit strypt el. dyl.

Fick precis 13Mbit VDSL och körde lite TPTEST. Jag har mycket begränsad kunskap kring vilka värden som anger vad och vad man borde ha för värden på min uppkoppling.
Det enda som verkade stämma var UDP nedströms 12,59Mbit/s, alla andra resultat låg kring
6-7Mbit/s.

När jag laddade hem och skickade filer samtidigt verkade det inte vara full duplex vilket bostream tidigare har berättat för mig att det ska vara på VDSL.

Är det någon som vet hur man bör ställa in nätverkskortet för optimal prestanda?
10 el. 100Mbit samt Full eller Halv duplex, alternativt Auto?
13 är ju större 10 och mindre än 100.

Har skickat samma fråga till kundservice men som ni säkert vet har de löjligt långa svarstider både på mail och telefon... Taskig IRL-ping alltså