Ursprungligen inskrivet av hero
Men det där var ju ändå Telias avtal, hur är det med Bostreams då? Inte för att det spelar något roll för mig. Dessutom så behöver jag inte använda all bandbredd till omfattande nedladdningar, jag vill bara att det ska gå snabbt att ladda en fil (kanske en om dagen), inte att konstant dygnet runt ladda på maxhastigheter.
Så länge du har igång exempelvis DC så laddar folk ner av dig. Det är inte bara ingående utan också utgående trafik som räknas. Med 99,9% sannolikhet står samma sak skrivet i Bostreams avtal, men är du nyfiken så finns säkert avtalet någonstans på nätet.
Och det där med att bandbredd kostar, vi betalar ju för tjänsten. Kan de erbjuda en tex 10mbit tjänst till 100000 människor så ska de ha kapacitet att åtminstone 90000 tankar i 10mbit samtidigt tycker jag. Visst kostar bandbredd och det är ju det vi betalar hundratals kronor varje månad till.
Jag gav dig just siffror på vad en dedikerad uppkoppling kostar. Det är helt orimliga summor för en privatperson. Hur ska företagen gå i vinst när man ska ha en grym kapacitet samtidigt som man måste hålla priset nere.
Men tycker du inte det räcker med denna diskussionenen nu?
Absolut inte. Skulle det vara tillräckligt eller?
On topic, det går fortfarande ganska slött på dc för mig, men ibland (ganska ofta nu för tiden) börjar man tanka från någon i 4-5MB/s. Wow, tänkte jag första gången ända tills jag testade filen och den inte fungerar. Nu är det bara jobbigt eftersom det finns filer man hållit på att tanka länge och så kommer det någon och laddar upp i 4-5MB/s och förstör filen. Vad är detta egentligen? DC++ bugg?
Man kan inte räkna med att DC ska vara snabbt. Det är ett P2P-nätverk där vanliga svenssons datorer, exempelvis på en ADSL-lina (kan ju skriva 8mbit fastän de bara har 1mbit upp), laddar upp till flera datorer samtidgt när trafik finns både in och ut. Det där sistnämda fenomenter du pratar om uppstår eftersom datorn cachar din nedladdning när du exempelvis spelar spel.
H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.