Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Snabb fråga om kylpasta..

Hej hej.
Har en amd 2500+ barton tillsammans med en spire whisperrock IV fläkt som är tyst och fin. Men det är temperaturen jag funderar lite över..
Kör den i original vcore och hastighet, tempen ligger i idle på ca 50 grader och 58 i full load.
Värmeledande pasta är arctic silver.
Min fråga är, eftersom det är såpass varmt, kan det bli för varmt av att ha ett för tjockt lager värmeledande pasta mellan cpu och fläns?
Hur tunt/tjockt ska det vara?

/Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

har du artic silver5 så ska den vara 0,025mm tjockt.

sedan så är amd processorerna inte de svalaste heller så bli inte förvånad över att du har höga temps med den där kylaren.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

som ett tunt papper är väl vad dom brukar säga. ja alltså ju mer pasta destå större avstånd till kylflänsen är det. temperaturerna låter dock inte helt otroliga för just den kylflänsen.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

lite info bara, nya pentium är varmare än amd, men den kylningen e det inget fel på, en kompis har en 2400+ den ligger på under 40 idle och en 43 under spel...bra låd ventilation är kanske bra det med....

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

hmm har du annars låg temp inne i burken? gör mycket om det inte är d..

annars är det en bra kylare..

Min ligger kring 40 i idle i orginal mhz.. 45 load....

Visa signatur

Epox 8RDA3+ AMD Barton 2500+@1833 = 3600+@2480Mhz 225*11, 1.85 Vcore, Whispher Rock IV 53 grader idle, Twinmos Winbond pc3200,