Permalänk
Medlem

Tystare burk är det nån som kan tipsa

Jag har en amd2500+ och en termalthake volcano (12 tror jag).. Burken låter som en damsugare och då har jag inte överklockat.. Skulle vara tacksamma om nån kan tipsa om ett tyst och tillförlitlig system som inte låter som ett jetplan och som helst inte kostar så mycket.. Tack på förhand..

Permalänk
Medlem

en zalman 7000AlCu ca325:- eller 7000Cu ca425:- eller en SP-94 ca 600 + en tyst fläkt = ca750:-

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av motio21
en zalman 7000AlCu ca325:- eller 7000Cu ca425:- eller en SP-94 ca 600 + en tyst fläkt = ca750:-

Se till att den passar med moderkortet bara.

Permalänk

eftersom du inte överklockar så kan du lika gärna ta en billig Arctic Cooling Copper TC 2 finns på gtek under hundralappen

Permalänk

Spire Whisperrock IV har jag hört en del gott om, billig och tyst. Kyler bra med.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

Detta köpte jag för att få tyst på min brummande dator (datorn i sign):

*CPU-kylare: Arctic Cooling Coppersilent 2 TC 18db 100:-
*NB-kylare: Zalman NB47J Passiv 49:-
*Grafikkortskylare: Artcic Cooling VGA-Silencer 20db eller nått 95:-
*Chassifläktar: 4st Arctic Cooling TC1 18db 39:-

Datorn är väldigt tyst!

Permalänk
Medlem

Detta har jag i min dator:

chieftec chassie

4 st chassie fläktar på 5 och 7 volt så ingen snurrar mer än 1600rpm = ingen över 15DB

GF= Zalman saken och en regler bar fläkt på ca 1500varv
cpu= Alpha med en thermaltake fläkt på ca 1700varv (reglerbar)

inte blir det någe tyst för det Kan ju tilläggas att jag även har isolerat chassiet med isolering ifrån biltema. Börjar undra om det är mina HD:ar som låter.

Permalänk
Medlem

Tycker min dator låter lika mycket fortfarande. Man tar bort en ljudkälla så upptäcker man en ny. Jag har AC vga silincer, SLK900+papst 92mm, passivt hemmabygge på nordbryggan, en papst och en adda 80mm chassifläkt. Jag har börjat tycka papst fläktarna låter nu...
Mina tipps
zalman 7000AlCu
AC vga silincer
zalman NB47J
och byte av fläkt i nätagget
Sen kan det vara bra med några addafläktar för cirkulationen

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

Det värsta med att ljuddämpa är att det hela tiden är en "ny" störande ljudkälla. Personligen störs jag numera av mina 120 mm ADDA fläktar och min skärm som "brummar".

Permalänk
Medlem

Oftast hårddiskar som låter mest, iaf för min del.

Permalänk
Medlem

Några tips på hur man hänger upp diskarna på gummilister då? har inte riktigt fattat, går väll inte direkt att trycka in Hårddiskarna i sina vanliga "slots" med en fett tämpande gummilist runt sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ixon
Några tips på hur man hänger upp diskarna på gummilister då? har inte riktigt fattat, går väll inte direkt att trycka in Hårddiskarna i sina vanliga "slots" med en fett tämpande gummilist runt sig?

spänn upp dem i en 5½

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
*Grafikkortskylare: Artcic Cooling VGA-Silencer 20db eller nått 95:-

var köper du AC VGA för 95 spänn..? billigast e webhallen o där får man den för runt 139 vad jag vet

Permalänk
Avstängd

nej nej köp en zalman fläns till grafikkortet, det kirrar biffen + om du har en grymmare kort så kan du behöva en fläkt till den : )

Visa signatur

Nforce 2 moderkort , 2600+ AMD athlon xp , 2st 256 dual DDR , Geforce TI4200 8xAGP 128 , 120 GB hdd Seagate + 120 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

Det absolut svåraste är att hitta ett tyst nätagg.

Har personligen funderingar på att göra modden som dom gjort här.

http://www.silentpcreview.com/article147-page1.html

En Panaflo-fläkt finns att köpa på www.overclockers.se för 125:-.
Borde få ner ljudvolymen rätt rejält.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Avstängd

det som man måste göra om man ska tysta ner datorn är att fixxa med hårddiskarna. jag sitter med 3 imb diskar o en maxtor o dom sitter med gummibussningar..(sonata standard) o det hjälper en hel del men om du ska få tyst på dom riktigt så sak du dämpa diskarna.

Permalänk
Avstängd

Några alternativ:

1.Sätt in en dammsugare i ditt rum så låter den nog mer än datorn. Då kommer du inte märka ljudet från datorn.

2. Bygg en ljudisolerad låda som du kan sätta datorn i. Det blir ganska billigt.

3. Köper öronproppar. Mycket billigt.

4. Köp en Spire Whisperrock IV

5. Sätt datorn i ett annat rum.

6. Sätt hård hårgelé runt fläkten så att den snurrar saktare.

7. Rikta bort ljudet.

Av de alternativen jag har tagit upp så rekommenderar jag nummer 4.

Visa signatur

2500+ | 8RDA3i | 512 DDR | 80gb | 9600pro |

Permalänk
Medlem

Re: Tystare burk är det nån som kan tipsa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burmax
Jag har en amd2500+ och en termalthake volcano (12 tror jag).. Burken låter som en damsugare och då har jag inte överklockat.. Skulle vara tacksamma om nån kan tipsa om ett tyst och tillförlitlig system som inte låter som ett jetplan och som helst inte kostar så mycket.. Tack på förhand..

Hehe jag hade en likadan fläkt till min 2500+ förut, det gick inte att leva med den. Nu har jag en Tt Silentboost A1889. Den surrar på i 21dB, men jag tycker ändå det låter ganska mycket. Jag har i alla fall satt in min gamla Volcano fläkt i fronten, med kontrollern så jag kan bli påmind av gamla tider igen *drar på den i full effekt = 48dB*

Visa signatur

Sony Vaio VGN-AR61M

Permalänk
Medlem

min dator låter som fan.
Slängde över en filt och det hjälpte lite
men nu ser jag att tempen till cpun och mb höjs i Asus Probe 2
"How high can you get?"

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363