Projektarbete 100p på gymnasiet: HEPC. Klar! Bilder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Jag läste om att mini-itx kortet har en overscan funktion som man kunde dra på, så man slapp kanterna. Dock loosar man lite av bilden då också, men det är det värt.

Aha, skall testa detta. Återkommer med svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
hur mycket är ditt nätagg på? 55watt? Är ryyysligt inne på att bygga min egna tv-dator, så blir det lättare att kolla på film... men man kanske ska bygga in en dvdspelare också...

lite oftopic, kan man spela över VHS filmer till datorn? isåfall vilket program använder man? är det värt mödan/hur blir kvaliten?

Ontopic igen, var köpte du sakerna?

Det är på 55 watt ja. Om du skall ha en dvd-spelare måste det vara en slimline. Nätagget klarar inte en vanlig. När jag köper ett tv-in kort kan jag föra över vhs filmer ja. Isåfall använder jag väll den inbyggda funktionen i Freevo som man spelar in från tv med. Borde funka lika fint.

Köpte delarna på komplett, förutom mdf:en som jag köpte på beijers och startknappen på elfa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceslee
Hur lång tid tar det att boota upp burken då?

ca 1 min. Om man använder pree chache i freevo tar det lite längre tid men det går snabbare när man navigerar mellan mapparna där filmerna och musiken ligger. Har man mycket musik är det värt det för annars kan det ta lång tid att öppna en mapp.

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk

Betyg vore intressant att veta..?

EDIT: Fick för mig att din senaste post var jättegammal... Jag förstår att du inte fått betyget ännu? Sorry.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, snyggt som fan, 10/10 poäng. Det är sällan man ser trådar här på sweclockers med så pass högkvalitet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112
Betyg vore intressant att veta..?

EDIT: Fick för mig att din senaste post var jättegammal... Jag förstår att du inte fått betyget ännu? Sorry.

Lugnt.. Min handledare har precis kollar igenom arbetet och tycker att det ser mycket bra ut. Nu återstår bara redovisning och opponering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_89
Bra jobbat, snyggt som fan, 10/10 poäng. Det är sällan man ser trådar här på sweclockers med så pass högkvalitet..

Tackar så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för typ av färg?

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem

De är någon slags silverfärgat lackfärg.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

vet inte om någon har påpekat det, men kostade inte hela bygget rätt så mycket? vore det inte billigare att köpa en xbox? och modda den....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
vet inte om någon har påpekat det, men kostade inte hela bygget rätt så mycket? vore det inte billigare att köpa en xbox? och modda den....

Jo lite billigare, fast mycket tråkigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Fattar inte riktigt vart du har nätagget eller så är jag blind/dum

undrar också var nätagget e, hur får du ström till det lilla undret?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m4x
undrar också var nätagget e, hur får du ström till det lilla undret?

Ett mini-itx nätagg. Synns på bilderna som en svart transformator och én grj som ligger på den gula floppykabeln.

Visa signatur

Permalänk

Haha, länken te fjärrisen e till ett par strumpor på rusta...hahaaha...det var kul!

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon 2000+@ 2600+ ;),512mb ddr ram,120gb 8mb cache,GeForce Ti4800SE 128mb,2mbit W-LAN bredbands uppkoppling
Dator 2: Fujistu Siemens Lifebook, Celeron 2 ghz, 256 mb ram, 20 gb mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deron
Jo lite billigare, fast mycket tråkigare

jo, vill man pilla lite så är ju ett byggprojekt roligare kanske, inte så mycket projekt med att modda en xbox heller iofs, speciellt om det är ett skolarbete.

dock så är mediaspelarna mycket bättre samt fina och mer praktiska till boxen!

finns bara fördelar med en box...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

jo, vill man pilla lite så är ju ett byggprojekt roligare kanske, inte så mycket projekt med att modda en xbox heller iofs, speciellt om det är ett skolarbete.

Dyrare är väl största nackdelen.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd

Har dem internationella priser nuigen? den funktionen är väl temp borttagen?. Eller kanske bara inte fanns internationella prisuppgifter på de artiklar jag sökt på.

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Har Xboxen bättre mediaspelare?? Har du testat freevo..??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kopps kanske?

Visa signatur

bLASTEr is here...=)

Permalänk
Citat:

Jag vet inte om det är så slarvigt målad. Kollade efter silverlackfärg men fanns inte i riktigt den färgen. Ville faktiskt ha I/O plåten mot den yttre kanten, men lyckade inte. Efter ett antak omsågade brädor blev det så som det är nu.

Okej, det är kanske möjligt, kan ju vara bilderna som ljuger.
Men det känns ändå som det skulle bli snyggare på nåt sätt med någon annan typ av färg eller så runt!
Typ spakla ordentligt... sen måla och lacka ordentligt fint.
Eller, så kan du leta efter sån där fuskfilm man sätter på för att det ska se ut som metall, trä eller så! Skulle vara klart snyggast!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Jag tycker interfacet är mer genom arbetat på boxen, mera inutiativt att hantera. men det är ju en smak sak förståss

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Inte för att låta nervärderande (för det var bra gjort)

Men allvarligt, 100p (antar att det är 100timmar också) för det där?

eller är det nå nytt muppsätt att räkna på sen jag gick ur gymnasiet? för vi hade 30h specialarbete och jag vet 2st som gjorde en bra mycket bättre hepc på de tiden..

Aja, litet och sjysst

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

du borde testa länken till fjärren på första sidan igen ..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

eller är det nå nytt muppsätt att räkna på sen jag gick ur gymnasiet? för vi hade 30h specialarbete och jag vet 2st som gjorde en bra mycket bättre hepc på de tiden..

Aja, litet och sjysst

runt 80% brukar de va när man räknar poängen på gymnasiet.
så ca 80H skall det vara, om dem inte ändrat det sen sist.

Permalänk

100poäng på gymnasiumet är en månad heltidsarbete vad de nu är runt 160 timmar om ja inte mins fel håller sj på med mitt projekt men de ska inte va inne på ett tag

Visa signatur

Barton 2500+@3700+ radeon 9600 bravo 1.8Tb
Toshiba M70 1,5Gb minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Okej, det är kanske möjligt, kan ju vara bilderna som ljuger.
Men det känns ändå som det skulle bli snyggare på nåt sätt med någon annan typ av färg eller så runt!
Typ spakla ordentligt... sen måla och lacka ordentligt fint.
Eller, så kan du leta efter sån där fuskfilm man sätter på för att det ska se ut som metall, trä eller så! Skulle vara klart snyggast!

Jo, jag har kollat på sån där film. Kan tänkas att det kommer senare.
Själva lådan är inte det jag har lagt ner mest tid på utan det som jag har koncentrerat mig på är att få själva mjukvaran att fungera som jag vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg.

Aja, litet och sjysst
[/B]

100p är 100 timmar.

Men mycket av tiden på projektarbetet SKALL gå till planering och möten med handledare. Det är faktiskt en stor del av betysättingen. Så själva bygget har väll gått på 20 - 30 h.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första länken som leder till ahndkontrollen leder till ett par herrstrumpor. Den andra leder till en plastgalge
Lite lustigt bara

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fjärren: http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1204

Va fan? En strumpa? funkar det verkligen?

Visa signatur

______

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppz

Haha, rusta ändrar ku faan hela tiden. Omöjligt att länka till nått där...
Tänkte uppdatera er lite:

Min handledare tyckte arbetet var mycket bra. Nu skall jag bara redovisa och opponera mot ett annat arbeta v.17 och sen skall handledaren och seminariledaren sätta betyhet gemensamt...

EDIT: Det länken skall gå till är den universalfjärrkontroll som rusta säljer. Sen använder jag en egentillverkad IR-mottagare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det en sko

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org

Botten upp, resten i håret!

Permalänk
Medlem

nu borde du ju ha fått betyg på arbetet?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Citat:

Locket är inte fastskruvat ligger bara på lådan. Funderar fortfarand på om jag skall skruva fast det, kan inte bestämma mig.

varför inte bara sätta dit gångjärn ?

Visa signatur

Iam the Almighty Elajtz00r ;)

Permalänk
Medlem

Väldigt tufft bygge! Finns ju iofs mindre burkar att köpa (JME data har jag kollat) men det är ju så mycket roligare att bygga en egen liten läckerbit! Mycket fint var det iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppz

För mig går länken till en buskhållare som ska hjälpa vinbärsbuskar och sånt att hålla sig raka! Förbannat chockad blev jag!