Permalänk
Medlem

MF-sorc i d2 lod?

Tjohopp allihop.

Satte mig å körde lite d2 lod nyss, eftersom folk hävdade att det skulle vara mycket roligare med den relativt nya patchen och allt det där. Blev less på d2 när dupinghelvetet bara blev värre och värre, så jag lade av, men har som sagt börjat igen... En DEL saker har ju förändrats vad det gäller mf:ande, om jag inte misstar mig. VAD gäller?

Vilka stats/skills bör satsas på, för en MF-sorc?

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

blizzard eller fire ball och meteor? eller vad den nu heter

har en lvl 87 blizzard sorc
äger:)

Permalänk
Medlem

ok.. vad mer än blizzard? glasical spike, för synergies?

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Avstängd

Ren blizz sorc är bäst overall MF.
Maxa blizz och synergierna.
Sätt så du har -100 på enemy cold resist med items.

Har en lvl94 ladder sorc. Funkar utmärkt att mfa överallt.

Permalänk
Medlem

Kör själv en lvl79 sorc med max firebolt, fireball och nu ~lvl 15 på meteor. Gymr synergi och kör med fireball som primär. Ungefär 5800-6300 i dmg per fireball.
Sen ska jag maxa frozen orb och fire mastery också + några poäng på cold mastery. Riktigt bra mf/PvM-sorc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Kör själv en lvl79 sorc med max firebolt, fireball och nu ~lvl 15 på meteor. Gymr synergi och kör med fireball som primär. Ungefär 5800-6300 i dmg per fireball.
Sen ska jag maxa frozen orb och fire mastery också + några poäng på cold mastery. Riktigt bra mf/PvM-sorc.

för låg damage enligt mig för en ultimat pvm.
Visst man kan ta cold imunes,fire imune etc. Men gör låg skada.

En blizz på 10k skada och med -100 enemy resist rensar sjukt snabbt undan allt.
Cold imunes tar mercen han om på några få sekunder.

Sen är blizz sorc enligt mig den roligaste att spela

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
.
Sätt så du har -100 på enemy cold resist med items.

Har en lvl94 ladder sorc. Funkar utmärkt att mfa överallt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition

En blizz på 10k skada och med -100 enemy resist rensar sjukt snabbt undan allt.
Cold imunes tar mercen han om på några få sekunder.

Sen är blizz sorc enligt mig den roligaste att spela

-100 enemy resist.. hur får jag det då? syftar ni på cold mastery??? (hur mycket bör jag ha där?)

blizzard verkar skön

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Medlem

Jag är inte så haj på skillsen längre, för min enda sorc på closed var en gammal novasorc anpassad till 1.09, boostad och hela köret. Den hade hyfsad mf-utrustning (legit) som gav en sisådär ~450 mf.

Däremot vet jag vilka ställen du ska leta på. Självklart är det slutbossarna på de tre sista akterna, Pindleskin, Council i act 3 och The Pit i Tamoe Highlands, act 1. Alla monster på de ovan nämnda områdena har en TC på över 85, vilket innebär att de har en chans att släppa alla rariteter. Då menar jag alla.

Visa signatur

Sometimes you have to kill the spider to save the butterfly.

Permalänk

Ska du köra SP brukar MeteOrb-builden vara riktigt bra. 20 FO, 20 Meteor, 20 Fireball, 8 CM, 1 FM, 1 Warmth, 1 Teleport, 1 Static + prereqs. Kan vara lite klurigt utan ES, men med 75% block och runt 1k life går det fint. Jag har två stycken i SP-HC, och de klarar sig fint. Den ena är twinkad, den andra är inte det.

Permalänk
Avstängd

maxxa, blizzard, glacial, ice bolt.
Sen kan du ta på shiver armor, energy shield och cold mastery

Jag har en lvl 93 sorc, med ca 500 mf, funkar galant

Visa signatur

Wtfpr!!1

Permalänk
Medlem

Har en blizz sorc lvl 88, började lira igen förra veckan igen så den är inte så bra. Maxxat Blizz och dess synergier, 10 i cold mastery, 5 i warmth, teleport och energy shield. Runt 4k i skada med mf saker, 450% i mf. Duger för Pindle iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

vad inebär mf?
och nån nämde sp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeathStar
vad inebär mf?
och nån nämde sp...

Magic Find.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Frag
maxxa, blizzard, glacial, ice bolt.
Sen kan du ta på shiver armor, energy shield och cold mastery

Jag har en lvl 93 sorc, med ca 500 mf, funkar galant

mfar du på de vanliga ställena eller?
vad har du för gear?

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk

Cold sorc är enligt mig bäst på att mfa, har både fire och light sorc med. Men pvm är blizzard with glacial spike bäst.

Min cold sorc har maxat blizzard, glacial spike, mastery och ice blast plus nästan ice bolt. Har satt 1 på Frozen armor och 1 på teleport. Sen inget mer på nåt annat, warmth och energy shield är inget bra längre imo.

Min utrustning när jag spelar är occulus o lidless som jag använder när jag teleportar ner till t ex meph. Sen byter jag till min 2 sockad ist o "Rythme" sköld, sen har jag tals bälte, armor o amulet. Harlequin crest, 2 st nagelringar me 28 respektive 29% mf. perfecta chanceguard o 45% wartraveler.

har Gheeds charm o ett fåtal 7% mf charms.

Min merc som är lvl 91 som jag har Tomb rever med ed juveler, uppgraderad shaftstop med vampiric gaze.

Min merc klarar av att stå o ta all styrk när jag står vid mephisto och klarar av pindelskin lätt.

Dock så kan en lightning sorc ta både eldrich, gubben precis ovanför han(minnet sviker mig) och pindel ganska lätt.

Men dock så är inte en firesorc att rekommendera, visst dom kan komma upp i enorm skada. Men eftersom en cold sorc sänker deras resistance så funkar deras magier mkt bättre. En light sorc behöver riktigt bra gear innan den kommer upp i spelbart skick imo.

Jag ligger på 620 mf lr nåt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beengalas
Cold sorc är enligt mig bäst på att mfa, har både fire och light sorc med. Men pvm är blizzard with glacial spike bäst.

Min cold sorc har maxat blizzard, glacial spike, mastery och ice blast plus nästan ice bolt. Har satt 1 på Frozen armor och 1 på teleport. Sen inget mer på nåt annat, warmth och energy shield är inget bra längre imo.

Min utrustning när jag spelar är occulus o lidless som jag använder när jag teleportar ner till t ex meph. Sen byter jag till min 2 sockad ist o "Rythme" sköld, sen har jag tals bälte, armor o amulet. Harlequin crest, 2 st nagelringar me 28 respektive 29% mf. perfecta chanceguard o 45% wartraveler.

har Gheeds charm o ett fåtal 7% mf charms.

Min merc som är lvl 91 som jag har Tomb rever med ed juveler, uppgraderad shaftstop med vampiric gaze.

Min merc klarar av att stå o ta all styrk när jag står vid mephisto och klarar av pindelskin lätt.

Dock så kan en lightning sorc ta både eldrich, gubben precis ovanför han(minnet sviker mig) och pindel ganska lätt.

Men dock så är inte en firesorc att rekommendera, visst dom kan komma upp i enorm skada. Men eftersom en cold sorc sänker deras resistance så funkar deras magier mkt bättre. En light sorc behöver riktigt bra gear innan den kommer upp i spelbart skick imo.

Jag ligger på 620 mf lr nåt.

varför maxxa cold mast.? läste nånstans att om man möter nåt som inte har nåt resistance alls mot cold så blir det motsatt effekt (eller nåt sånt). Kanske inte spelar så stor roll eftersom act bossar faktiskt HAR en massa res eller?

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Remslem
varför maxxa cold mast.? läste nånstans att om man möter nåt som inte har nåt resistance alls mot cold så blir det motsatt effekt (eller nåt sånt). Kanske inte spelar så stor roll eftersom act bossar faktiskt HAR en massa res eller?

Det är onödigt att maxa CM, eftersom bonusarna blir mindre framåt slutet. Lite som att jämföra 500 MF mot 1000. Visst är 1000 bättre än 500, men det är ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

så hur mycket bör man ha? 15?

kom att tänka på warmth.. hur mycket bör man ha där med en blizz/glasical spike (mf-)sorc??

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Remslem
mfar du på de vanliga ställena eller?
vad har du för gear?

Inte riktat till mig men kan berätta min EQ.

Level 94 sorc pure blizz sorc.
Mfar på pindle och baal endast pga bra dropps.
Ibland mauloseum(stavning) och ancient tunnels pga lvl85 area.

Och om man ska mfa på pindle är 700mf + ett stort hjälp.
Pga pindle droppar sällan men bra oftast.

Min mf gear består av 4ist monark, 2ist ali,skullders P topaz,40mf amu,2x30%nagel,upg goldwrap,50% WT,40%chance,Pshako.

40%gheed
21x7%mf sc

detta ger mig en bit över 800%mf och har ökat droppen otroligt hos pindle.

Men ska trada bort all min Mf eq för att satsa på en char resten av laddern. Orkar inte mfa nu när laddern är relativt nära att resetas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Remslem
så hur mycket bör man ha? 15?

kom att tänka på warmth.. hur mycket bör man ha där med en blizz/glasical spike (mf-)sorc??

Ungefär 15 med +skills brukar vara bra, ja. Efter det tjänar du nästan mer på att investera i andra skills.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Men ska trada bort all min Mf eq för att satsa på en char resten av laddern. Orkar inte mfa nu när laddern är relativt nära att resetas.

Ingen som vet när den resetas, att den snart gör det är en skröna.

Visa signatur

Wtfpr!!1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition

Men ska trada bort all min Mf eq för att satsa på en char resten av laddern. Orkar inte mfa nu när laddern är relativt nära att resetas.

om du inte redan har så tycker jag absolut att du ska satsa på en hammerdin, med någolunda mf..

då kan du springa runt överallt på hell och döda bossar hit och dit.

har min 93 hammerdin med:

hoto, shako(cham),maras,2xsojs,enigma(bp),hoz(um),wt's,chance guards och tguds.

3 combat skillers, några vita/res sc's och kanske 10 7ers.

allt detta resulterar i dryga 300+mf nånting, och jag lovar att det är värd besväret

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Det är onödigt att maxa CM, eftersom bonusarna blir mindre framåt slutet. Lite som att jämföra 500 MF mot 1000. Visst är 1000 bättre än 500, men det är ingen större skillnad.

Fel, det var innan 1.10. Nu minskar varje poäng 5% resistance. Sen så max minus i cold ett monster kan få är 100%, och nästan varenda monster i hell har resistance mot cold så funkar den jävligt bra.

Så att säga att man inte skall maxa cm är bara dumt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk

Det beror helt på vart du planerar att mfa, och om du har tillgång till bra equipmnt. Jag har en Lightning Sorc i lvl 90 och jag mfar helt klart Countess, Pindle och Baal snabbare än en Blizzard-sorc. Det finns även många fördelar som jag ser det med Lightning Sorcs.

Det är mycket roligare att spela p.g.a bristen på Pure Lightsorcs.

Oerhört mycket skada. Gör just nu 6-32000 med lightning.

Man får utnyttja den nya equipmenten som kom med 1.10, istället för att sitta där med sin übertråkiga Shako.

Sen har vi ju även fördelen med att i 9 fall av 10, är ingen av Baals minions Lighning immuna.

Visa signatur

-----

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beengalas
Fel, det var innan 1.10. Nu minskar varje poäng 5% resistance. Sen så max minus i cold ett monster kan få är 100%, och nästan varenda monster i hell har resistance mot cold så funkar den jävligt bra.

Så att säga att man inte skall maxa cm är bara dumt.

Tänk på att CM ger -100% Res redan vid level 17, så monster utan CR kommer inte bli lättare att döda efter det. Alltså, efter level 17 kommer bara monster med CR ta effekt av CM. Kom också ihåg att CM aldrig pierce:ar immunities, utan bara resistances.
Nu är det så att ungefär 45% av alla monster i Hell har noll CR, medan 25% är CI. Det betyder att bara 30% av monstrena tar extra skada, och den siffran blir snabbt mindre för varje poäng du investerar på CM.

Så när man bygger en MeteOrb-sorc i SP ger det helt klart mer att satsa poäng på Fireball/Fire Mastery än på CM. Bygger du den endast för att köra Mephisto eller Baal-runs kan det kanske ge mer, men då skulle jag inte välja den här builden. Och i SP kommer du få ett helvete med att klara dig dit med endast ett skill tree.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Tänk på att CM ger -100% Res redan vid level 17, så monster utan CR kommer inte bli lättare att döda efter det. Alltså, efter level 17 kommer bara monster med CR ta effekt av CM. Kom också ihåg att CM aldrig pierce:ar immunities, utan bara resistances.
Nu är det så att ungefär 45% av alla monster i Hell har noll CR, medan 25% är CI. Det betyder att bara 30% av monstrena tar extra skada, och den siffran blir snabbt mindre för varje poäng du investerar på CM.

Så när man bygger en MeteOrb-sorc i SP ger det helt klart mer att satsa poäng på Fireball/Fire Mastery än på CM. Bygger du den endast för att köra Mephisto eller Baal-runs kan det kanske ge mer, men då skulle jag inte välja den här builden. Och i SP kommer du få ett helvete med att klara dig dit med endast ett skill tree.

Kollade snabbt igenom 20 random gubbar på act 5, alla utom 1 hade CR eller CI. Så imo är det ganska bra o maxa CM.

Och det är såklart skillnad på sp o en mp-mf sorc.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Det snackas en del om MF Blizzard-sorc här ser jag.

Här nedan är en lite annorlunda bild som jag tog med min första karaktär i D2 (inte LOD alltså), som var en Blizzard-Sorceress.

Det var på den tiden Casting Delay inte fanns

Permalänk
Medlem

Aahhh, det var tider det

Visa signatur

"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?"