Efterlyser javascript (redirection)...

Permalänk

Efterlyser javascript (redirection)...

Jag vill ha ett javascript som skickar vidare besökaren på min hemsida om denne har en browser äldre än version 4. Om browsern är nyare än så, ska ingenting hända! Har sökt länge efter detta och eftersom jag inte kan skriva om liknande script själv, får jag efterlysa det här.

Permalänk
Inaktiv

Här är en länk till ett sådant script du söker.

http://www.javascript.nu/javascript/javaweb2.shtml

Permalänk

Men problemet är att javascriptet ska ligga på min index-sida, index.htm. När en besökare kommer dit ska den skickas vidare till nocss/index.htm om browsern är gammal (inte stöder css). Om browsern är ny ska ingenting hända, man ska stanna på index.htm. Om jag anger i javascriptet att man ska skickas vidare till index.htm om man har t.ex. ie6, så kommer det bli en oändlig loop där man skickas till index.htm gång på gång. Hur ska jag modifiera detta javascript?

<!--This is one of many scripts which are available at: *--- //--http://www.JavaScript.nu/javascript *--- //--This script is FREE, but you MUST let these lines *--- //--remain if you use this script. *--- //***---Ange vilka sidor man ska komma till beroende på vilken webbläsare man har nn2="nocss/index.htm"; nn3="nocss/index.htm"; nn4="nocss/index.htm"; nn6="index.htm"; nn="nocss/index.htm"; ie3="nocss/index.htm"; ie4="nocss/index.htm"; ie5="index.htm"; ie6="index.htm"; ie="nocss/index.htm"; op3="nocss/index.htm"; op5="index.htm"; op="index.htm"; annan="index.htm"; if (fonster!="self" && fonster!="top") { fonster="parent."+fonster; } if (fonster=="") { fonster="self" } JSv=parseInt(navigator.appVersion) JSw=navigator.appName function geWebblasare() { if (navigator.userAgent.indexOf("Opera") != -1) { if (navigator.userAgent.indexOf("Opera/3") != -1) return op3; else if (navigator.userAgent.indexOf("Opera 5") != -1) return op5; else return op; } if (JSw=="Netscape") { if (JSv==2) return nn2; else if (JSv==3) return nn3; else if (JSv==4) return nn4; else if (JSv==5) return nn6; else return nn; } else if (JSw=="Microsoft Internet Explorer") { if (JSv==2) return ie3; else if (navigator.appVersion.indexOf("MSIE 4") != -1) return ie4; else if (navigator.appVersion.indexOf("MSIE 5") != -1) return ie5; else if (navigator.appVersion.indexOf("MSIE 6") != -1) return ie6; else return ie; } else return annan; } eval(fonster+".location.href='"+geWebblasare()+"';"); //-->

Permalänk

Låt funktionen kvarstå, men byt ut sista raden i skriptet mot en koll vad 'geWebblasare()' returnerar för värde. Om det värdet är nn, nn2, nn3, nn4, ie, ie3, ie4 eller op3 så skickar du besökaren vidare till en viss sida som du satt i en egen variabel, exempelvis vid namn 'NoCSSPage'.

Gör du på detta vis kan du ta bort dina deklarationer av de olika webbläsarna i början också. Notera att du måste se till att funktionen returnerar ett strängvärde, och inte ett variabelvärde.

Mycket nöje.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bananguru
Låt funktionen kvarstå, men byt ut sista raden i skriptet mot en koll vad 'geWebblasare()' returnerar för värde. Om det värdet är nn, nn2, nn3, nn4, ie, ie3, ie4 eller op3 så skickar du besökaren vidare till en viss sida som du satt i en egen variabel, exempelvis vid namn 'NoCSSPage'.

Gör du på detta vis kan du ta bort dina deklarationer av de olika webbläsarna i början också. Notera att du måste se till att funktionen returnerar ett strängvärde, och inte ett variabelvärde.

Mycket nöje.

Ojoj, jag som inte kan ett dugg om javascript. Skulle du eller någon annan kunna vara vänlig och skriva detta?

Permalänk
Inaktiv

if(äldreän4==true){
location.href="noccs.php";
}
else{
//ovanstående rad och denna är onödig }

Du måste skriva om det ovan lite, hinner inte hjälpa dig. Kollar på Insider.

Hoppas du fattar!