Expertutlåtande, webbcommunity i php

Permalänk

Expertutlåtande, webbcommunity i php

Eftersom det här lär vara ett bra forum för dessa sorters frågor så skulle jag behöva lite råd av er.

Jag har långtgående planer att starta en community. Självklart är idén bra och unik, jag säger dock inte mer än så. Ekonomiska resurser kommer jag med all sannolikhet ha tillgång till, dock begränsade. Men det är den tekniska biten jag är fundersam över. Något av det som skulle behövas på communityn är:

nyheter som går att uppdatera av ett antal behöriga
artikelavdelning med kategorier
fotoalbum med betygssättning
integrerat forum(vBulletin ev)
radio-streaming
möjlighet för användare att logga in och posta innehåll på vissa sidor
möjlighet till reklam, polls, osv.
ev. snabbmeddelanden mellan användarna
sökfunktion på hela sidan
moduler på förstasidan som visar allt det senaste innehållet på sidan

Andra krav:
Så enkelt som möjligt att sköta och uppdatera för icke kunniga
Inte alltför dyrt
Helst PHP
Helst inget färdigt CMS

Vad skulle vara den bästa lösningen? En skräddarsydd lösning, de kostar ju en hel del, hur pass mycket arbete krävs för något liknande. Finns det färdiga betal-lösningar förutom CMS:ar?

Permalänk
Medlem

om den ska bli känd så ska den helst vara skräddarsyd tycker jag. Är ju lite pinsamnt för lunarstorm om det skulle vissa sig att det var gunde svan som gjorde den och dem snodde den.

Permalänk

Kan man få en lösning för låt oss säga 5000-10 000 kr? Hur mycket är rimligt och hur vet man hur kvalitén kommer bli?

Permalänk
Medlem

tror dem flesta kunninga sover nu.

Permalänk

Det ska jag också göra, god natt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KristianB
Kan man få en lösning för låt oss säga 5000-10 000 kr? Hur mycket är rimligt och hur vet man hur kvalitén kommer bli?

Ett högkvalitativt arbete av denna sort får du inte för ovan angivna summa. Hur hög kvalité skaparen håller på ett uppdrag vet du aldrig i förväg, men anlita ett duktigt företag och be om att få titta på arbetsprover och fråga deras tidigare kunder hur samarbetet fungerat.

Givetvis spelar komplexiteten på communityt in också, men för ett rätt så enkelt (men fortfarande professionellt) sådant får du nog vara beredd på att du inte hittar någon som gör det för under trettio tusen bananer (ja, kronor).

Jag vet inte vad du har för unika idéer men eftersom det redan finns så många etablerade communityn så behövs knappast ett till (speciellt med tanke på vilken enorm ekonomisk satsning det betyder för en privatperson).

Men hur som helst; jag önskar dig god lycka.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Typo3, ett gratis och mycket kompetent CMS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bananguru
Ett högkvalitativt arbete av denna sort får du inte för ovan angivna summa. Hur hög kvalité skaparen håller på ett uppdrag vet du aldrig i förväg, men anlita ett duktigt företag och be om att få titta på arbetsprover och fråga deras tidigare kunder hur samarbetet fungerat.

Ne han får inte ett "högkvalitativt arbete" för den penningen om han anlitar ett stort etablerat webföretag, men det finns tex studentföretag (eller enskilda studenter) som nog skulle kunna tänka sig att göra det för den summan,
har svårt att tro att kvaliten skulle ta skada av det, finns otroligt många kunniga därute och bara för att de inte arbetar med det på heltid betyder det inte att de är sämre på sina saker.
Däremot skulle det nog ta ett bra tag extra att få det klart

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk

Så länge det skulle vara färdigt på runt 5 månader så är det lugnt. När det gäller att det redan finns etablerade communityn så är det lugnt, det handlar om helt annat användningsområde och målgrupp. Så runt 10 000 kr skulle kanske vara realitstiskt om jag vände mig till några kunniga programmerare med gott om tid, ej företag? Vad gäller CMS så har jag testat en hel del, men gemensamt för dom är att de är så standardiserade och svåra att få exakt som man vill.

Hur hög är svårighetsgraden att göra en sådan här sida med alla enskilda delar och att de fungerar ihop?

Permalänk

Annars kan du köpa en bok om PHP, Apache och MySQL för 500 kr.
Boken heter 'Beginning PHP, Apache, MySQL Web Development (Michael K. Glass, Yann Le Scournec, Elizabeth Naramore, Gary Mailer m.fl)'. När du kan allt i den kan du skapa forum lika avancerade som sweclockers, du kan skapa ett s.k. content management system (vissa användare som du gett behörighet kan skriva artiklar bl.a.) m.m.
Boken rekommenderas och du kan lära dig själv allt på kanske 5-6 månader.

EDIT: Kanske bör nämna att allt som du skrev (är tveksam på radio-streaming dock) bör gå att skapa m h a boken.

Permalänk

Tack för tipset, det är också en möjlighet. I så fall skulle jag behöva lära mig det över sommaren, får se hur det blir med det. Men självklart är det bäst att få saker gjort själv.

Permalänk
Medlem

Ett iPod-community månne?

Jag kan inte svara på din fråga. Om jag var du skulle jag koda allt själv, dels för att jag är snål, och dels för att jag inte har någon tidsgräns och tycker det är roligt.

Visa signatur

:€

Permalänk

Inget iPod-community, det har jag redan sen en vecka... Den har jag mest tänkt ha för att det är skoj.

Jag skulle gärna göra det själv om jag kunde, men jag vill helst att det verkligen ska vara färdigt inom kanske 5 månader, gärna tidigare så andra saker kan ordnas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KristianB
Inget iPod-community, det har jag redan sen en vecka... Den har jag mest tänkt ha för att det är skoj.

Jag skulle gärna göra det själv om jag kunde, men jag vill helst att det verkligen ska vara färdigt inom kanske 5 månader, gärna tidigare så andra saker kan ordnas.

*väcker död tråd*

Hur går det?

EDIT: Han har inte varit aktiv på ett tag, får nog aldrig reda på det då.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

tror inte att du kan få tag på ett community för under 10 lakan.. kodningstiden från scratch är alldeles för lång för att nån ska ta sig an det, kodning/configurering och allt. Badboll community ligger just nu långt över 3000 arbetstimmar.. om man inte räknar med all tid det tar att maintaina det.

badboll håller nu på att skriva om all kod eftersom första versionen innehåller massvis av skräpkod och onödiga databasanrop. så vi måste skriva om koden till 2.0 släpps nu i höst.. (bort med det fumliga och grådaskiga utseendet)

räkna med att en betaversion av ett community i lunarstorms omfattning kommer att kosta dig multum!

Permalänk
Medlem

Screw PHP, använd Django + Python istället!

Visa signatur

Också känd som eml
* C99, OSX86, PHP, Python, Warsow

Permalänk
Hedersmedlem

Låt gamla trådar vila!

*tråd låst*

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.