Permalänk

Gästbok- fler funktioner

Håller på att förbättre min gästbok lite. Just nu ser den ut såhär:
http://doxic.1go.dk/index.php?page=guestbook
Vill dock ha med dessa funktioner:

1. Sidbyte efter ett visst antal inlägg. Så inte alla är på samma sida.
2. Ip som loggas när man gör ett inlägg.
3. Ett fält till där man fyller i hemsideadress (redan fixat), men jag vill att själva sidnamnet ska komma i en länk som kan heta typ "hemsida" eller nått.

De två sistnämnda kan väl fixas i den här koden?:

?> <font face="arial" size="2"><p> <?=$rad["inlagg"]?></p> <a href="mailto:<?=$rad['epost']?>"><?=$rad["namn"]?></a> | <?=$rad["homepage"]?></a> | <?=$rad["datum"]?> <hr> <? } ?>

Förresten. Har sett att en del php koder på forumet har färg och en massa fint. Hur gör man sånt???

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk

1. Skicka med ett attribut i gästboken vid namn 'show' (länka exempelvis till 'guestbook.php?show=10'). Öka en räknare med ett varje gång du skriver ut ett meddelande, när denna är ekvivalent med $_GET['show'] så slutar du lista inlägg (break, men glöm inte att lista det sista meddelandet också).

Detta är en mycket enkel variant, men fullt funktionell och användbar.

2. Besökarens IP-adress kommer du åt genom '$_SERVER['REMOTE_ADDR']'.

3.

<a href="<?=$Row['Homepage'];?>">Hemsida</a>

Färgad PHP-kod får du genom att skriva [ php ] vid början respektive [ / php ] vid slut, utan mellanslag.

Mycket nöje.

Permalänk

På trean. Får variabelfel där när man trycker på hemside länken. Ska inte $Row variabeln ha nått värde? I så fall vad?
Edit: På tvåan. Vad kan man döpa tabellfältet som loggar ip nummret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du vill ha flera sidor istället för en kan det tex se ut såhär:

<? $link = mysql_connect("address", "username", "password"); mysql_select_db("database", $link); $offset = 0; $step = 8; $post = 0; $query = "SELECT * FROM guestbook"; $result = mysql_query($query, $link); while($array = mysql_fetch_array($result)) { $post++; } if($_GET['offset']) { $offset = $_GET['offset']; } if($offset > $post) { $offset = 0; } else if($offset < 0) { $offset = 0; } ?> <div> <? if($offset != 0) { $prev_offset = $offset-$step; echo "<a href='site.php?page=news&offset=$prev_offset'> « Prev </a>"; } else echo "« Prev"; ?> <font style='padding: 0px 30px 0px 30px;'> <? $pages = $post/$step; $i = -1; while($i<$pages-1) { $i++; $num=$i+1; $off = $i*$step; if($_GET['offset'] != $off) echo "<a href='site.php?page=news&offset=$off'> $num </a>"; else echo " $num "; } ?> </font> <? if($offset<$post) { $next_offset = $offset+$step; if ($next_offset < $post) echo "<a href='site.php?page=news&offset=$next_offset'> Next »</a>"; else echo "Next »"; } ?> </div>

Edit: btw, jag vill inte måste markera texten för att se vad som står.

Visa signatur
Permalänk

Är de nått jag behöver ändra i koden?
Fick de här felet på rad 31

Notice: Undefined index: offset in C:\Program\Apache Group\Apache2\htdocs\gasti.php on line 31

« Prev
?>

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag ändrade lite snabbt i koden när jag postade den, dock så ser jag inga fel med den...
du kanske har gjort något fel när du kopierade den?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mer designmässigt, så var det svårt att läsa med den gula färgen på typsnittet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MittroSpaung
Är de nått jag behöver ändra i koden?
Fick de här felet på rad 31

Notice: Undefined index: offset in C:\Program\Apache Group\Apache2\htdocs\gasti.php on line 31

« Prev
?>

Notice är inga fel egentligen om man inte är petig. Går att ta bort så de inte skrivs ut.

Sen så visas sidan inte korrekt i Firefox heller.