4,38GB får inte plats på skivorna?

Permalänk

4,38GB får inte plats på skivorna?

Hej!
Jag ska bränna en fil på 4,38GB men Nero säger att det inte finns plats på skivorna (prövat flera skivor).
Jag använder Traxdata + skivor. 4,7GB.
Varför säger Nero att det inte finns plats?

Använder NEC ND-2500A.

Kanske behöver uppdatera min Firmwares?

Va inne på www.herrie.org men finns ju så många Firmwares! Vilken ska man ta?
Jag tankade hem den översta på denna länk:

http://www.herrie.org/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdow...

Inte laggt in den ännu. Hoppas det är rätt Firewares...

/
Matte (Ny inom DVD bränning)

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

Det går inte mer än så, de räknar väl med 1000 fast det ska vara 1024, som med hårddiskar...

Permalänk

jag klarar av o bränna saker som är mer än 4.38 GB då är där ledigt utrymme kvar också.

Permalänk
Medlem

Från FAQ´n.

Detta är dock viktigt att veta när det gäller DVD-bränning. En DVD-skiva är 4.7GB enligt tillverkaren, räknar du dock om det så kommer du se att du "bara" får in 4.37Gb. Detta är alltså inget fel, det är på detta viset.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Hm okej..

Finns det nåt program som man kan öppna en IMG fil och ta bort t ex extra material?

Visa signatur

Matte!

Permalänk

Döp om filen till .ISO, montera den i ex. Daemon Tools, starta sedan DVD Decrypter och rippa om filmen.

http://www.daemon-tools.cc/dtcc/portal/portal.php?sid=cbed5dd...
http://www.dvddecrypter.com

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk

Med MagicISO kan man öppna stora ISO-filer och möblera om bäst man vill bland filerna.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med vissa .img filer. Den klagar på att det inte finns tillräckligt med plats på skivan. Men detta gäller bara dvd+r , sätter jag i en dvd-r så fungerar det.

Visa signatur

Ät Grus

Permalänk
Medlem

Säker på att du bränner den som en Image och inte som en fil bara.

Permalänk

Bränner den som Image..

Visa signatur

Matte!

Permalänk
Medlem

Så 4,37gb är alltså max det är vad ni säger ?

Permalänk

jag säger 4.7 GB för jag har brännt saker som är mer än 4.37 GB.

Permalänk
Medlem

lol en img fil som är större är för att den innehåller info om hur allt ska ligga..

bränn inte i nero, använd prassi primodvd 2.. gammalt men bästa..

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
lol en img fil som är större är för att den innehåller info om hur allt ska ligga..

bränn inte i nero, använd prassi primodvd 2.. gammalt men bästa..

Om du hade läst innan så gick det inte att bränna image filen när han testade.

Permalänk

Har du valt DVD-Video i Nero och inte ISO eller nåt annat? Jag vet inte hur det är riktigt med DVD, men med CD så får man plats med mer på en VCD en på en vanlig data-CD.

Permalänk

Ja kör du med nero och har image så ska du köra med Burn Image i arkiv menyn i Nero har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
Om du hade läst innan så gick det inte att bränna image filen när han testade.

Han hade testat i nero eller hur ?

När det gäller dvd bränning i nero så kan det komma upp väldigt konstiga fel. Visst för många fungerar det jättebra, men för endel mindre bra. Och jag hade läst innan :). Och brännaren påstår att filen är förstor ? Antingen så försöker han bränna hela filen på dvd'n via en wizard, eller så buggar hans nero. Som sagt här innan "använd burn image i menyn". Om det inte fungerar så testa köra med stomp recordNOW, eller med Prassi Primodvd.

good luck

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Ja jag kör Burn Image i Nero men filen är för stor.. Ja ja.. Får försöka rippa om den eller köpa en större skiva om det finns.. Finns det? Kan man iof kolla fort på nätet...

Visa signatur

Matte!

Permalänk

på en standard DVD-R får det plats 4483MB punkt slut. Det ser man ju om man kollar media-info i exempelvis Nero.

DVD-R-tillverkare räknar 4700000000 bytes = 4,7GB.
Windows (och alla program) räknar 4700000000 bytes = 4,377GB

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Det får plats 4,38Gb på en minus-skiva medans en +skiva bara rymmer 4,37, en ND2500 ska väl ta båda formaten så det är bara att prova med en minus-skiva!

Permalänk

Åfan, rymmer "-" mer... nåja.
Många äldre stationära DVD-spelare som inte klarar DVD-R, kan klara DVD+R med book-type DVD-ROM. Så är fallet på min Denon DVD 2800 iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det får plats 4,38Gb på en minus-skiva medans en +skiva bara rymmer 4,37, en ND2500 ska väl ta båda formaten så det är bara att prova med en minus-skiva!

Det skiljer ~5 MB men avrundar man det korrekt är det fortfarande 4.38 GiB för båda
DVD+R: ~4483 MiB ~4.38 GiB
DVD-R: ~4488 MiB ~4.38 GiB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Det skiljer ~5 MB men avrundar man det korrekt är det fortfarande 4.38 GiB för båda

Det är sant att det inte skiljer så mycker mer än 5Mb, men vad jag förstod så var det en image-fil han skulle bränna och om den imagen var avsedd för en "-"-skiva så är ju 5Mb fullt tillräckligt stor skillnad för att det inte skall gå in på en +skiva när filen är ~4.38Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80

Inte ofta man ser personer skriva med rätt prefix...Respect!

Permalänk

sorry fel av mig filen jag kollade med var 4 660 740 096 B, alltså 4.33 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
Inte ofta man ser personer skriva med rätt prefix...Respect!

suffix??

Permalänk
Medlem

Vad betyder MiB och GiB då? Vad har i:et för funktion?

Permalänk

1 MB = 1000 KB = 1000 000 byte
1 MiB = 1024 KB

Permalänk
Medlem

Ahaaaaa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
suffix??

Sant!