Permalänk
Medlem

Processor på minusgrader!

Har länge gått å tänkt på en sak...

Med den ofta "extrema" kylning vi har till våra datorer idag..där processor och annat kan gå på massa minusgrader och ändå funka skit bra å stabilt...

läste här på swec när dom testat kvävekylning..processorn låg nästan på minus 200 grader (!!).

kan de verkligen va bra för en sån känslig processornkärna att vara så extremt kall..den borde inte må bra av de kan man tycka..

kan proffsen uttra sej om hur de ligger till?

En fråga till, kan nån förklara (för en idiot som jag) varför man säger att kväve "kokar" vid typ -200 grader? och hur kan de va "flytande" när de e så mkt minus..(okej erkänner, kanske missat några fysik letkioner i skolan)... ;P

snälla, lås inte denna tråd, detta ändå intressant!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Svaret på andra frågan är att kväves kokpunkt är runt 200- som vatten har 0, en annan kokpunkt bara

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

när en metall är kalla så leder den ström bättre där av att man vill ha kalla kretsar... tror det är något i stil med det,
Läst det i någon annan tråd, men kan vara bullshit men låter ju hyffsat bra så länge det inte finns någon fukt som kan frysa och sedan bilda kondens och slå ut skiten

Visa signatur

i5-11600K 3.9 Ghz @ 4.9 Ghz, ASUS ROG Strix Z490-A Gaming, Corsair RM850X 850W / 80+ Gold, Fractal Design Celsius S24 / 240mm, Fractal Design Define C
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz, 5070Ti x3
///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phasio
Svaret på andra frågan är att kväves kokpunkt är runt 200- som vatten har 0, en annan kokpunkt bara

du mernar 100 ;). (förstår att du skrev fel)

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

haha...vattens kokpunkt 0 ? hihi..måste testa de

aja, tack för klocka svar..fler svar?

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

är inte ca -230 celsius vad som brukar kallas den absoluta nollpunkten? det är väl då om jag minns rätt man kan får sk. supra(super)ledare vilka har nästan inget motstånd alls vilket borde underlätta en processor(?).

eller är jag helt ute på fel saker?

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

absoluta nollpunkten är -273.15
supraledare kyls ner till absoluta nollpunkten, å har ingen uppmätbar resistans.

Gecko på Mount Everest så kokar vattnet vid 60grader pga lufttrycket, så de är mkt möjligt att han va ute i rymden när han försökte koka vatten

Permalänk
Medlem

KTH har fixat supraledare soom funkar vid -70C ungefär. Med supraledare skulle man kunna göra analoga kretsar utan förluster.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
supraledare kyls ner till absoluta nollpunkten, å har ingen uppmätbar resistans.

Gecko på Mount Everest så kokar vattnet vid 60grader pga lufttrycket, så de är mkt möjligt att han va ute i rymden när han försökte koka vatten

Kollade på din amd i galleriet. Kan inte va så nyttigt att hdd:n liggandes så där

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

Citat:

från internet.."Vattnets kokpunkt sjunker vid fallande tryck. Vattnet förångas i vakuum redan vid minusgrader m a o från is."

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt så går inget att kyla ner till absoluta nollpunkten, men nära intill iaf. Det är nämligen så att elektronerna som snurrar runt protonen och neutronen stannar vid 0 Kelvin och därmed mister sin centrufugalkraft som håller dem ifrån dem. Atomen faller då ihop och typ inget blir kvar alls.

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phasio

Skalan som Celsius satte hade i originalversionen vattnets kokpunkt vid 0°C och smältpunkten vid 100°C.

Permalänk
Medlem

jaja..detta e ju rätt intressant..skriv mer mer mer

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Kväve kokar vid -196c. Och när de gjorde det testet så tvivlar jag på att processorkärnan var -196c, snarare runt -120c - -140c.. Macci skrev på xtreme att P4or inte gillar lägre temperaturer än -130. Men det kanske skiljer processorer emellan också.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

minus 20 eller minus 150? spelar de nån roll i överklocknings synpunkt och överhuvudtaget prestandamässigt? känns inte så..

inget som ligger på minus grader e ju "varmt" right?

Visa signatur

Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

det är inte varmt men det är mer motstånd vid högre temperaturer. eller rättare sagt det är väl mindre motstånd vid lägre om jag förstått rätt... sen om det ger så mycket när det gäller processorer vet jag inte..

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Re: Processor på minusgrader!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Har länge gått å tänkt på en sak...

Med den ofta "extrema" kylning vi har till våra datorer idag..där processor och annat kan gå på massa minusgrader och ändå funka skit bra å stabilt...

läste här på swec när dom testat kvävekylning..processorn låg nästan på minus 200 grader (!!).

kan de verkligen va bra för en sån känslig processornkärna att vara så extremt kall..den borde inte må bra av de kan man tycka..

kan proffsen uttra sej om hur de ligger till?

En fråga till, kan nån förklara (för en idiot som jag) varför man säger att kväve "kokar" vid typ -200 grader? och hur kan de va "flytande" när de e så mkt minus..(okej erkänner, kanske missat några fysik letkioner i skolan)... ;P

snälla, lås inte denna tråd, detta ändå intressant!

kvävet kokar runt -188 har jag för mig. processorkärnan gillar kylan men komponenterna runt om sockeln är kinkigare, kondningar osv funkar inte alls som de ska då temperaturerna börjar sjunka.

offtopic: ge mig flytande helium (kokpunkt: -268.93c) så jag kan leka lite till smpc 2004

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)