Permalänk
Medlem

127.0.0.1?

Vad är det egentligen adressen till?

Permalänk
Medlem

Localhost

Permalänk

Din egen dator, alltså...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

loopback
Används när man vill felsöka ett visst interface (väldigt snabbt beskrivet)

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk

Loopback.
Fram till RJ45-kontakten på ditt NIC.

Permalänk
Medlem

Det är ju antipiratbyrån som har ip 127.0.0.1 vet ni väl Alla som har läst en viss logg vet vad jag menar

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reaper
Det är ju antipiratbyrån som har ip 127.0.0.1 vet ni väl Alla som har läst en viss logg vet vad jag menar

Såklart, deras bevisftp ligger där. Man får dödsbra ping dit också:

Skickar signaler till 127.0.0.1 med 32 byte data: Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128 Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128 Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128 Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128

Under 1ms!

Men seriöst, det används för att se om ditt NIC fungerar som det ska. Kan du skicka och ta emot paket till/från 127.0.0.1 eller localhost som är en adressöversättning så fungerar ditt nätverkskort fram till kontakten iallfall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illern
Såklart, deras bevisftp ligger där. Man får dödsbra ping dit också:

Skickar signaler till 127.0.0.1 med 32 byte data: Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128 Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128 Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128 Svar från 127.0.0.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=128

Under 1ms!

Men seriöst, det används för att se om ditt NIC fungerar som det ska. Kan du skicka och ta emot paket till/från 127.0.0.1 eller localhost som är en adressöversättning så fungerar ditt nätverkskort fram till kontakten iallfall.

öhh, va?
någonsin provat att pinga 127.0.0.1 utan nätverskort?
det funkar!
alltså har det ingenting med nätverkskortet att göra.

det är ett mjukvaruemulerat nätverkskort för att datorn ska kunna prata med sig själv.
ibland kan det vara bra att routa via loopback interface.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
öhh, va?
det funkar!

det är ett mjukvaruemulerat nätverkskort för att datorn ska kunna prata med sig själv.

Förlåt, jag tabbade mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Är det någon som har kvar länken ??
Den var ju underbar....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
öhh, va?
det funkar!

Testa att även avinstallera fjärranslutning så lär det sluta fungera... Om du överhuvudtaget inte har något TCP/IP installerat så...

Skulle gissa på att man har en 127.0.0.1 för varje nätverkskort/motsv...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Det är också ett smidigt sätt att prova sin webserver på, om man har en sådan.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Testa att även avinstallera fjärranslutning så lär det sluta fungera... Om du överhuvudtaget inte har något TCP/IP installerat så...

Svaret är nej

Kolla hosts-filen

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Citat:

var hittar jag det i FreeBSD?? ^^
fjärranslutning.. pff

man har inte en 127.0.0.1 för varje kort.. du skulle du få problem med att program inte visste vilket kort dom skulle lyssna på för 127.0.0.1
du kan inte ha samma ip address på flera ställen!

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Hittade en logg om det hela iaf

http://www.home.no/zaver/skoj/dc_log.txt

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Stackars kille...
Fast kul var det att se

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Hedersmedlem

<[Telenordia]ALBUM-TRANCE> jaha,, men då har antipiratbyrån en adress som är localhost?

En av dom roliga sakerna han sa

[2002-12-13 22:39] <[Telenordia]_Trancealbum> nej för besöker jag w[bort taget av ColtrasteN* får jag inte 127.0.0.1 men jag ska prova det som chil lsa senare ikväll

nr 2

EDIT: Jag läste hela loggen nu, jag kommer inte kunna sova inatt för det finns faktiskt en kille som är dummare än Robin *******.

*det kommer bara upp en massa pop-ups så jag tar bort så ingen går in på den

Permalänk

Haha, det var tamme fan det bästa jag läst på länge =D

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl inte så konstigt att det slutar fungera om du avinstallerar nätverksprotokollet?

Som någon tidigare sade, det är ett mjukvarubaserat nätverksinterface som skickar tillbaka alla packets.

Permalänk
Medlem

Läste loggen och kan inte sluta garva!!! Killen måste vara historiens mest envetne träskalle.

Permalänk
Medlem
Citat:

haha, ja den känner man ju såklart till

Visa signatur

Detta är en del av den elektroniska utgåvan av Bibeln som är "i överensstämmelse med den av konungen år 1917 gillade och stadfästa översättningen"...Andra Mosebok (Exodus) 4:4 "Men HERREN sade till Mose: »Räck ut din hand och tag honom i stjärten.» Då räckte han ut sin hand och grep honom; och han förvandlades åter till en stav i hans hand."