Missa inte Amazon Prime Deal Days!

9800 pro, mina spel flyter inte bra ändå

Permalänk

9800 pro, mina spel flyter inte bra ändå

hej köpte ett powercolor radeon 9800 pro för en vecka sedan.
Nu laggar spelen så förbannat så att det går inte att spela.
Är det inte så att ett snabbare grafikkort avlastar datorn ?
Kan det bero på annat, burken är ju inte så förskräckligt gammal.

Dell P4 2,4 Ram512 HD 80G

Visa signatur

Signatur slaktad. Max tre rader /damme

Permalänk
Medlem

Har du formaterat efter du bytte grafikkort`?

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk

nej det har jag inte, är det ett måste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

din processor hindrar ditt graffe för att visa sin riktiga prestandaaa ) har också samma problem....måste nog byta processor snart!!

Visa signatur

prö

Permalänk

men hackar spelen då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En formatering följt av nyaste chipset och grafikdrivare kommer göra susen jag lovar dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murek
din processor hindrar ditt graffe för att visa sin riktiga prestandaaa ) har också samma problem....måste nog byta processor snart!!

Inte om det är en P4 C då är den ingen flaskhals!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco

L O L !

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Jag brukar rekommendera följande steg efter köp av nytt graffekort.

1. Formatera hårddisken
2. Installera Win XP
3. Installera SP1
4. Installera moderkortsdrivrutiner
5. Installera senaste Catalyst
6. Installera Ljudkortsdrivisar
7. Installera DirectX 9.0b

Done !

Överklocka sedan din processor genom att höja FSB:n ! (Se mina specs). Ändra FSB:n från 200 till 233 i BIOSen men var säker på att din fläkt pallar med. Oftast borde det dock inte vara några problem. Jag använder den fläkten som var boxad med min P4:a och tempen har väl bara höjts med 3-5 grader sen jag börjat köra överklockat.

Lite om 3DMark03
----------------------
Om du vill kolla vad ditt kort verkligen presterar i en näst intill optimal Windowsmiljö så ska du inte installera några somhelst program utöver 3DMark03, speciellt inte antivirusprogram (ja, tills du tröttnat på att köra 3dMark och vill spela spel, använda ICQ, antivirus o.s.v.).

Två minitips för att få något högre poäng är :
1. Att ha Direct3D inställningarna på "Optimal Prestanda".
2. När du startat 3DMark03 men inte kört igång testerna ska du få upp Aktivitetshanteraren, välja fliken "Processer", högerklicka på 3dmark03.exe och välja "Ange prioritet -> Realtid".

Dessutom kan man även stänga av alla utsmyckningar i XP genom att välja bort det i Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Justera för bästa prestanda. Detta frigör ännu mer minne till 3dMark applikationen.

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk

med villket program formaterar ni hdn???

gør ni det igenom xpskivan??

Visa signatur

tre grader åt sb!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
Jag brukar rekommendera följande steg efter köp av nytt graffekort.

1. Formatera hårddisken
2. Installera Win XP
3. Installera SP1
5. Installera senaste Catalyst
6. Installera Ljudkortsdrivisar
7. Installera DirectX 9.0b

Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Justera för bästa prestanda. Detta frigör ännu mer minne till 3dMark applikationen. osv osv..

det stämmer bra, bara du ändrar så här:
1. Formatera hårddisken
2. Installera Win XP
3. Installera SP1
5. Installera DirectX 9.0b
6. Installera senaste Catalyst
7. Installera Ljudkortsdrivisar

eftersom på nyare catalyst så vill dom ha DX9 inställerat innan drivrutinerna.. och det ska alltid in före drivrutinerna

deawizard: ja, jag formaterar genom XP skivan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
eftersom på nyare catalyst så vill dom ha DX9 inställerat innan drivrutinerna.. och det ska alltid in före drivrutinerna

deawizard: ja, jag formaterar genom XP skivan..

Jasså ? Är du säker ? Drivrutiner som kräver DX ? I efterhand isåfall.
Nu var det längesedan jag hörde varför man ska installera DX sist...men det var något med att DX fungerar bättre om allt som det ska "kontrollera" redan är installerat.

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk

Formatera Windows disken bara för att ni köpt nytt grafikkort? Det är väl ändå lite overkill... Se till att ta bort de gamla drivrutinerna bara, reboota, och kör sedan in de nya drivrutinerna. Jag förstår inte hur folk orkar formatera hårddisken hela tiden, det är ju asjobbigt att ställa in alla inställningar, installera program, reboota Windows 200 gånger, osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thompa Bompa
Formatera Windows disken bara för att ni köpt nytt grafikkort? Det är väl ändå lite overkill... Se till att ta bort de gamla drivrutinerna bara, reboota, och kör sedan in de nya drivrutinerna. Jag förstår inte hur folk orkar formatera hårddisken hela tiden, det är ju asjobbigt att ställa in alla inställningar, installera program, reboota Windows 200 gånger, osv.

instämmer!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk

Gen tack för tipsen inför 3dmark

ska bencha imorgon bitti då datorn inte gått nånting för optimal resultat.

men dom 6148 fick jag med antivirus o FW avaktiverat och offline från internet

men visste då inte om dessa tips

tackar än en gång

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

som folk säger, FETT overkill att formatera disken för byte av gfx

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Testa med detta avinstallera dina nuvarande ATI drivisar och kör sedan detta program: http://www.driverheaven.net/cleaner/download/DC3Setup_31.zip

Rensa bort de drivrutiner som du hade till ditt gammla kort och sendan rensar du bort drivrutinerna till ditt nya. Sen installerar du drivrutinerna till ditt nya kort på nytt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
som folk säger, FETT overkill att formatera disken för byte av gfx

Tycker ändå man bör formatera någon gång då och då.. datorn känns rejält mkt snabbare när man har en fräsch install av os.. nästa gång jag formaterar ska jag ghosta ner allt på HD, jävla så skönt till senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco

Missade du att d va dell? klart att d inte e p4c, det är alldeles för nytt för dom.

Permalänk
Medlem

nej min morfar har en dell med p4 3.2ghz C och radeon 9800pro o 1024ram o massa andra grejor så C är absolut inte för nytt för dem!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Tycker ändå man bör formatera någon gång då och då.. datorn känns rejält mkt snabbare när man har en fräsch install av os.. nästa gång jag formaterar ska jag ghosta ner allt på HD, jävla så skönt till senare

Håller med. Det blir så "skräpigt" om man inte rensar disken då och då. Helst vart 3:dje / 4:de månad om man installerar/avinstallerar mycket.

Visa signatur

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem

För det första har jag läst väldigt mycket om prestandasänkningar på hårddiskar om man formaterar mycket, det hade med "spåren" man lägger att göra om jag inte missminner mig. För det andra är det ju otroligt jobbigt att lägga in alla skivor på datorn, 27gb musik. Sedan alla film som man samlat på sig. alla program, alla spel, alla timmlösa nätter med datorn på. Nej tack, formatering is a noob's game.

Exerco: Din morfar? Så jäkla ballt, kan jag få honom av dig?

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Att formatera om hela windows disken bara för att man installerat nytt grafikkort är bara omständigt.

Som folk skrev tidigare. Radera alla tidigare drivrutiner och installera sedan ditt nya kort. Du känar i princip ingenting på att formatera om datorn. (i alla fall inte i grafikväg) Om det ändå känns segt kan du försöka göra en defrag så inte datorn behöver tugga så mycket disk.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
För det första har jag läst väldigt mycket om prestandasänkningar på hårddiskar om man formaterar mycket, det hade med "spåren" man lägger att göra om jag inte missminner mig. För det andra är det ju otroligt jobbigt att lägga in alla skivor på datorn, 27gb musik. Sedan alla film som man samlat på sig. alla program, alla spel, alla timmlösa nätter med datorn på. Nej tack, formatering is a noob's game.

Exerco: Din morfar? Så jäkla ballt, kan jag få honom av dig?

Att inte ha partitionerat hårddisken är noob´s game

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte flera hårddiskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN

Det är därför man har flera HD:s så man kan flytta över data till en annan och formatera. Sen ska jag skaffa DVD-R så man kan slänga över allt på sådan skiva ist. CD-R räcker ju ingen stans i dagens läge.

Visa signatur

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pathway
Eller varför inte flera hårddiskar

that's the spirit=)

och Gen, det kan jag rekommendera!=)

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Som sagt behöver inte formateras för att det ska vara bra, då jag bytte från nvidia-kort till ATI-kort började jag med att ta bort alla nvidiadrivrutiner, sen körde jag ett program för att leta rätt på om det fanns nåt kvar, allt det hittade som hade nåt med nvidia att göra tog jag bort. Sen starta om och installera catalyst, inte ett spår kvar av det gammla och fick förväntad prestanda.

Dock så kan det ju vara skönt att göra en format c: ibland också, men räcker med jag tycker att det räcker att göra det en gång om året eller mer sällan om man håller det fint och städat i registret (som oftast är vart "skräpet" samlar upp sig).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag installerar inte om XP från scratch hela tiden utan jag har skapat en imagefil på C-partitionen med bara en helt clean XP-installation och en image-fil med XP med mina personliga inställningar (e-post inställningar, favoriter m.m.) & diverse program installerade men inga drivrutiner inlagda. Då kan jag välja att använda en helt ren version av XP eller en med program. Det är hur smidigt som helst att lägga in en fräsch kopia av XP då utan att behöva installerar och konfigurera i flera timmar. Bara att lägga in imagefilen och sedan de nyaste drivrutinerna för moder- & grafikkortet m.m. sedan är det bara att tuta & köra igen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med mitt 9800 Pro även efter jag hade införskaffat en ny processor mina problem verkade lösas genom att istället för att instalera catalyst drivrutinerna installerade jag de nya DNA drivrutinerna.
De finns att hämta här:
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/DNA/...