Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

x och ssh

har fått för mig att det ska gå att forwarda x via ssh men har inte riktigt lyckats få det att fungera... har två datorer, vill kunna ssha in till den första från den andra och köra x-program som ligger på den första... alternativt något vnc-liknande där jag får upp hela skärmbilden från den första datorn på den andra. tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

kolla i /etc/ssh/sshd_config
forwarding yes
x forwarding yes
något sånt.. och du måste ha en x server på den datorn du vill ha appsen på

Permalänk
Medlem

nu funkar det... men det blev ändå inte riktigt det resultat jag väntade mig. finns det något sätt att utnyttja kapaciteten i den datorn som kör xservern för att köra intensiva program som klienten egentligen inte klarar? tex köra spel på en stationär med bra grafikkort men få skärmbilden på en laptop? eller är detta helt orealistiskt? via ssh får jag exakt samma prestanda i glxgears som om jag kör det direkt på klientdatorn.

Permalänk
Medlem

spel ska nog vara rätt orealistiskt över ssh. Kolla på film ska dock funka rätt prima, enligt mina egna erfarenheter (som dock inte är så uppdaterade för tillfället)

Permalänk
Medlem

film funkar sisådär... hög kvalitet går inte. kan tillägga att klienten är en pIII 700 och servern är en 2.2ghz athlon. borde inte 100mbit teoretiskt sett räcka som bandbredd för att överföra en skärmbild i 1024x768 nästan oavsett vad den innehåller? eller missar jag poängen på något sätt?

Permalänk
Medlem

syrrans P2 233 klarar då inte film via ssh har testat. processorn går på max men det krävs i alla fall 100Mbit för å palla med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
och du måste ha en x server på den datorn du vill ha appsen på

"vill ha appsen på" kan ju misstolkas... Det är förstås på burken du vill se/kontrollera applikationerna som man behöver Xservern... (nu verkar iofs HCE ha detta under kontroll, men det kan ju vara bra för eventuella övriga som hittar tråden...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304