Dator med eget liv (moderkortsproblem?)
För ett par veckor sedan började min dator att låsa sig. Det finns viss systematik i när den låser sig. Om den tillåts gå in i viloläge låser den sig direkt, men inte bara då. Om den får stå inaktiv överhuvudtaget så låser den sig också. Jag har löst problemet temporärt genom att alltid ha Winamp på i bakgrunden så att det alltid är någonting som jobbar, men ibland låser den sig iaf. Detta i sig är jääävligt störigt, men det stora problemet är att när den väl har låst sig så uppför den sig jävulusiskt skumt när jag försöker starta om den.
Om jag bara trycker på reset så händer inte mycket. Skärmen blir svart och sen blinkar powerknappen på skärmen. Om man resettar många gånger på rad KAN den (väldigt sällan) starta upp igen.
Om jag istället håller in powerknappen på datorn tills strömmen bryts så stängs allting av, men sedan startar datorn upp sig själv (!!??) efter ett par minuters vila. Även då brukar skärmen oftast vara svart och powerknappen blinkar.
Om jag slår av huvudströmbrytaren till datorn så stängs allting såklart av, men när jag väl startar datorn igen så brukar skärmen fortfarande bara stå och blinka!
För att överhuvudtaget kunna starta datorn måste jag oftast stänga av huvudströmbrytaren, starta datorn, trycka reset ett antal ggr och sen be utav bara helvete.
Så, vad är det som är fel? Misstänker att det kan vara moderkortet. Har ett EPoX EP-8KHA+ KT266A (6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX)
Jag sökte på forumet, men lyckades inte hitta någon med liknande problem som jag. Om det redan finns svar så vore jag tacksom om någon kunde ge mig en länk.