Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hamnat i kläm. (Inkassokrav)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSoul
i baltiska länder..vem tror du bryr sig? svenska myndigheter kan ju knappast göra nått i deras länder...och där är väl polisen och deras myndigheter så mutade så dom alla har guldtänder :I

likadant i ryssland osv.

alla länder är inte sverige.. men det är ganska larvligt att säga "men ring baltic inkasso" ..storrisk att dom tar åt sig fall där det handlar om tex 3k.. förmodligen vill dom ha en rätt hygglig summa för att utföra lite olagliga saker som det kan hända att dom blir straffade för

iaf va ja tror

Ja och det känns så satans bra att vi tar in dessa etablerade och statligt kontrollerade länderna i EU

Tycker allt öster om Tyskland kan få vänta 10år och sedermera visa upp att dom rensat ut allt sånt tjafs ifran sina länder innan dom får gå med.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

Kan ni diskutera Baltic Inkasso i en separat tråd är ni snälla? Detta handlar om ärenden med Whynoi.se.

Jag har precis skickat iväg ett långt brev till Intrum Justitia där jag förklarar allting och även hänvisar till människor härifrån på Swec.

Från första början tycker jag det har känts som att företaget Whynoi.se håller på att gå i konkurs. Och efter att få reda på hur de behandlat sina kunder så är det verkligen inte konstigt. Jag tvivlar på att www.whynoi.se hemsida kommer att gå igång igen.

Vad händer igentligen om ett företag gått i konkurs? Hur behandlas detta annorlunda från inkassoföretagens sida?

Permalänk
Medlem

Jag fick idag hem ett brev ifrån min konsumentvägshandledare och där skriver hon följande:

'
Hej!

Bifogar en kopia från datainspektionen och som jag misstänkte har de inte tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige.

Om de återkommer till dig trots ditt bestridande till dem så återkom så anmäler vi dem. Överlämnar de ärendet till någon annan så hör av dig hit.
'

och i kopian från datainspektionen står följande:

'
Tillstånd att bedriva inkassoverksamhet.

Intrum Justitia International A/S har inte Datainspektionens tillstånd att bedriva inkassoverksamhet i Sverige. Även om de har danskt tillstånd så gäller inte tillstånden i Sverige.

Om de inte frånträder uppdraget (eller lämnar över det till det svenska Intrum Justitia) bör er klient kontakta Datainspektionen.
'

Skönt att höra/läsa

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk

woW! Betyder detta att jag inte ska ta deras kravbrev på allvar, eller ska jag ta kontakt med svenska Intrum Justitia eller? Du fick också brevet från danska Intrum / Noise Control Denmark?

Permalänk
Medlem

Ja, jag fick inkasso-kravet från dem, dvs Danska Intrum Justitia med krav från Noise Control Denmark.

Du ska bara bestrida ärendet genom att skicka ett brev till dem där du bestrider ärendet och skulle du få ytterligare krav så skulle jag kontakta Konsumentverket samt Datainspektionen så skulle de anmäla dem.

Det borde ju också gälla dig.

Förmodligen har Whynoi.se inte betalat Noise Control i denmark och skyller det på oss som de hade i sin kund-databas? ? ?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Inaktiv

FriendlySponge - Zoloth har rätt i det han skriver.
Om du får ett krav som är obefogat ska du ALLTID protestera. I många lägen är det så att om du inte protesterar uppfattas detta som att du i tysthet accepterar de krav som ställs på dig.

Dessutom ska du krångla tillbaka och sedan kräva att inkassoföretaget via NoiseControl/Whynoi BEVISAR att du har tagit emot varorna! Men, som sagt, protestera först hos inkassobolaget!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Whynoi är klart oseriösa (sök gärna på Whynoi här i forumet för några fler hårresande exempel) och själv har jag inte fått de varor som jag beställde och betalade i förskott för nästan 10 veckor sedan.

Jag har avbeställt varorna per brev två gånger, men har fortfarande inte fått mina pengar tillbaka så nu har jag satt kronofogden på dem! Det rör sig i och för sig bara om 500 kronor, men jag jag gillar inte att bli lurad, så nu ska jag krångla tillbaka!

Whynoi är ett handelsbolag (HB) och går inte omkull genom att gå i konkurs på det sätt som ett aktiebolag (AB) kan göra.
I ett handelsbolag är de ansvariga delägarna (bolagsmännen) bakom bolaget ansvariga för varenda liten krona ända till det bittra slutet och kan tvingas ta pengar ur egen ficka om företaget får skulder som måste betalas. Bolagsmännen/delägarna kan däremot gå i personlig konkurs och då finns det inga pengar att hämta till slut...

För ett par veckor sedan fick ca 600 000 läsare reda på lite om hur Whynoi behandlar sina kunder via en av Sveriges största morgontidningar.

På konsumentsidan i Göteborgs-Posten fanns (GP 28/4, del 2, sid 45) en artikel om hur Whynoi behandlar sina kunder.

Överskrift och ingress i artikeln:

"Största möjliga tystnad från företaget Whynoi

Företaget Whynoi säljer utrustning som ska göra datorn tyst. Det gäller också själva företaget. Total tystnad råder mot kunderna."

GP har inte så mycket material på webben, så tyvärr finns ingen länk till artikeln.

Det verkar vara många som är ute efter dem för företaget har ganska tagit bort uppgifterna om vilka som är ansvariga under rubriken "Om Whynoi.se"?

Whynoi:s hemsida var igång i gårmen verkar nu vara nedstängd. Det är ju i så fall bra, eftersom fler då slipper bli lurade av detta sanslöst oseriösa företag!

Permalänk

jag har beställt grejer från whynoi.se...
efter ett halvår har jag fortfarande inte sett prylarna... bör jag avbeställa ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
jag har beställt grejer från whynoi.se...
efter ett halvår har jag fortfarande inte sett prylarna... bör jag avbeställa ?

Det kan du inte som det ser ut i dags-läget

Visa signatur

Permalänk

Hemsidan är uppe igen, jag avbeställde med engång
http://www.whynoi.se

Hoppas jag får tillbax mina pengar.

Permalänk
Inaktiv

Iguanodon,
eftersom Whynoi aldrig verkar svara på några kontaktförsök bör du nog avbeställa varorna skriftligen. Det är ju lätt för någon att hävda att de aldrig har fått ditt elektroniska meddelande...

Det är bra att du äntligen har avbeställt varorna - detta är första steget mot att få dina pengar tillbaka!

Ju mer bevis du har för att du har gjort allt det som du ska göra (och även motsatsen - att Whynoi inte har gjort någonting alls!), desto enklare blir det för dig att kräva pengarna tillbaka från företaget.
Alltså - skaffa fram bevis:

* Skicka dem en avbeställning i ett vanligt pappersbrev och se till att någon bevittnar innehållet i brevet och även att du postar det.
Vill du vara tvärsäker på att brevet når Whynoi ska du rekommendera brevet och helst även använda ett mottagningsbevis som skickas tillbaka hem till dig (det kostar en tia extra har jag för mig...).
Spara kvittot för det rekommenderade brevet!

* Skicka gärna ytterligare avbeställningar och begär att få pengarna tillbaka. Gör detta både via avbeställnings- och meddelandefunktionerna på företagets hemsida och via företagets mejladress. Se till att detta bevittnas av någon och skriv ut skärmdumpar av meddelandena, och notera vilken dag och tid de skickades.

* Om du har betalat i förväg via din bank - se till att skaffa fram ett kvitto på betalningen.

*Skriv ut och spara samtliga mejl och orderbekräftelser du har fått från företaget.

* Gå dessutom in på företagets hemsida och kontrollera statusen på din order. Är betalningen bekäftad? Ordern är förstås inte skickad, men det kan vara bra med en utskift och gärna även någon som bevittnar detta.

* Kolla på företagets hemsida om de varor du har beställt finns i lager. (De varor jag beställde och betalade för 10 veckor sedan har hela tiden "funnits i lager"...) Se till att även detta bevittnas av någon!
Om varorna finns i lager och din betalning är bekräftad borde varorna skickas inom 5 arbetsdagar (enligt Whynoi:s hemsida).

Nu har du gett Whynoi alla chanser du kunnat att uppfylla sin del av avtalen med dig!

Om det fortfarande inte har hänt något inom en rimlig tid kan du nu vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande.
Ett betalningsföreläggande innebär att du ansöker hos Kronofogden om att kunna kräva tillbaka dina pengar från Whynoi. Du bör då förstås ha goda skäl till detta och en bra bevisning för att Whynoi inte har skött sig.
Du hittar blanketten på:
http://www.skatteverket.se/kronofogden/index.html
Kolla under "Blanketter" och sedan under "Ladda ner direkt".

Att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kronor, men dessa pengar kan du sedan lägga till ditt krav på företaget!
Du kan även kräva att få ytterligare 340 kronor för "eget arbete", begära ränta på pengarna (vilket väl ger några ören med dagens låga räntor) samt begära ersättning för skickade påminnelser till företaget.

Eftersom Whynoi är ett handelsbolag (HB) kan du rikta ditt krav mot både bolaget och de två bolagsmännen (det kallas att utkräva ett solidariskt betalningsansvar). Då får både bolaget och de två bolagsmännen personligen Kronofogdenmyndigheten på sig och kan i värsta fall tvingas att betala personligen ur egen ficka!

Du kan aldrig bli av med mer än de 300 kronorna, men om utslaget på din ansökan blir till din fördel kan du sedan skicka kronofogden på dem för att göra en utmätning! Det är den som blir utmätt som får stå för kostnaden för detta!

Enligt Kronofogdemyndigheten i Uppsala (men betalningsföreläggandet skulle av någon lustig anledning skickas KFM i Västerås) har 4 personer hittills ansökt om betalningsföreläggande mot Whynoi. Detta är nog bara toppen av ett isberg, eftersom många säkert har trott att det inte går att göra någonting alls...

Kontakta gärna även dagstidnigen på den ort där du bor. De kanske är intresserade av att varna för grovt oseriösa företag. Göteborgs-Posten hade t.ex. för en tid sedan en artikel om Whynoi.

Om du behöver fler tips - kontakta mig via meddelandefunktionen här på Sweclockers!

P.S.

På sin hemsida skriver Whynoi under Support & info / Köpvillkor:
"Om ej förskottsbetalning inkommit inom 14 dagar hålls inte reservationen av varorna och leveranstiden kan då förlängas, efter 30 dagar anses beställningen vara avbeställd."
Borde man då inte kunna hävda motsatsen - om inte Whynoi har fullgjort sin del av avtalet inom 30 dagar och inte på något sätt har meddelat kunden vad förseningen beror på - att beställningen automatiskt anses vara avbeställd från köparens sida?

Permalänk

tack för infon

Permalänk
Inaktiv

Iguanodon,

ring gärna och tala med Kronofogdemyndigheten (KFM) i Uppsala och förklara din situation. Det kanske helt enkelt räcker med att du inte har fått de varor som du betalade för ett halvår sedan för att du ska kunna lämna in en ansökan om betalningsföreläggande.

Om du ansöker om ett betalningsföreläggande bör du ange både bolaget och de två bolagsmännen som svaranden. KFM kan hjälpa dig med deras personuppgifter.

På blanketten (punkt 2: "Svaranden") skriver du företagets namn, adress och organisationsnummer och sedan kryssar du i rutan "Ansökan avser flera svaranden" och lämnar med en bilaga där du skriver bolagsmännens namn, adresser och personuppgifter och anger även dem som svaranden.
Det är i detta fall väldigt viktigt att under rubriken "Särskilda upplysningar" skriva:
"Jag yrkar solidariskt betalningsansvar för samtliga svaranden".
Då kan KFM rikta sina krav mot vem som helst av de tre - bolaget, eller någon av/båda två bolagsmännen.

Under punkt 5 beskriver du kortfattat varför du vill ha tillbaka dina pengar och fyller i en förfallodag (detta är ett måste) - i ditt fall t.ex. det datum då du avbeställde varorna.
Du kan även lägga till information om vad som har hänt/inte hänt/lovats o.s.v på den bilaga där du skriver vilka som är svaranden förutom företaget.

Under punkt 6 ("Verkställighet") väljer du sedan vad du vill ska hända om din ansökan går igenom till din fördel.
Det enklaste är att kryssa i punkten "Begär inte verkställighet" så händer ingenting på direkten. Du kan sedan ändå kontakta KFM och hänvisa till beslutet och begära en utmätning.
Skriv även under denna punkt för säkerhets skull vid "Övrigt":
"Jag yrkar solidariskt betalningsansvar för samtliga svaranden".

Jag vet inte hur lång tid processen tar. Själv har jag nyligen lämnat in min ansökan.

Det gör väl egentligen inget om det tar lite tid. Jag är glad om jag får tillbaka mina pengar, eftersom jag inte gillar folk som inte håller vad de lovar eller rent av är oärliga mot andra!

Glöm inte att ringa och prata med konsumentredaktionen hos några tidningar!
Ring gärna och prata med någon på redaktionen hos Råd & Rön (08-429 05 00) som inte lät helt ointresserade av att skriva om detta. Ju fler som ringer och talar med dem, desto mer sannolikt är det att något händer!
Råd & Rön har ju en otrolig genomslagskraft och innehållet i tidningen citeras ofta av de flesta större dagstidningar!

Om ärendet gäller mer än 1 000 kronor så kan du kanske även driva ärendet via din konsumentvägedare (finns förhoppningsvis i din kommun) till Allmänna reklamationsnämnden ( http://www.arn.se ).
ARN har en beloppsgräns på 1 000 kronor för att driva ett ärende vad gäller hemelektronik, så i mitt fall (500 kr) har jag inte kunnat ta till dettta vapen...

Go get them!

Permalänk

Du verkar ju kunna sånt här

700 kr är inte mkt om man gämmför med det mitt x är skyldig mig (5000 minst)

Hon har skrivit på ett kontrakt där hon låvar betala tillbaka pengarna (3700kr finns med på kontraket) , men det står inte NÄR hon ska betala tillbaka tyvärr...
inget att göra åt eller ???

Sen för några månader sen skrev hon på lunar att hon låvade betala tillbaka snart, men inget har hänt ... hon ljuger väl som vanligt

Som sagt, vet du om jag kan något åt detta ?
Det var två år sedan vi skrev kontraktet...

Permalänk
Inaktiv

Hmm, det var länge sedan jag läste om det här med skuldebrev så jag är inte helt "up to date" vad gäller detta...

Men, om alla papper är skrivna på rätt sätt kanske du kan ansöka om ett betalningsföreläggande även här?
Ring och prata med KFM så kan de säkert svara dig på detta!

Permalänk

Okej men jag tycker synd om henne, så det får vara så länge... tills hon får jobb

Ska försöka få tillbax mina pengar från whynoi.se så länge tar väl ett par år sådär i bästa fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej men jag tycker synd om henne, så det får vara så länge... tills hon får jobb

Ska försöka få tillbax mina pengar från whynoi.se så länge tar väl ett par år sådär i bästa fall

Skicka baltic Inkasso på henne

Permalänk

haha bra idee

Permalänk
Medlem
Citat:

Hon har skrivit på ett kontrakt där hon låvar betala tillbaka pengarna (3700kr finns med på kontraket) , men det står inte NÄR hon ska betala tillbaka tyvärr...
inget att göra åt eller ???
Som sagt, vet du om jag kan något åt detta ?
Det var två år sedan vi skrev kontraktet...

Om inget datum specifieras så bestämmer du som lånat ut pengarna när du vill ha betalt.

Permalänk
Medlem

Jag har ju varnat tidigare mot Whynoi.se. Lär er att använda sökfunktionen. Forumet är underbar och rik med erfarenheter.

Jag har inte sett röken av en 1000 kr som de är skyldiga att återbetala, i ca 8 månader. Med mina brevväxlingar har de bett även om ursäkt för mäsklig faktor:-)

Jag betraktar beloppet numera som en Cd-spelare som man har glömt i tunnelbannan!!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Jag har ju varnat tidigare mot Whynoi.se. Lär er att använda sökfunktionen. Forumet är underbar och rik med erfarenheter.

Jag har inte sett röken av en 1000 kr som de är skyldiga att återbetala, i ca 8 månader. Med mina brevväxlingar har de bett även om ursäkt för mäsklig faktor:-)

Jag betraktar beloppet numera som en Cd-spelare som man har glömt i tunnelbannan!!

DEt gäller en beställning för 2 år sedan, så du menar att du varnade för dem för ca 2 år sedan eller har du bara inte läst tråden innan du postade?

Permalänk
Medlem

Killen har hamnat i kläm. Det är det tråden handlar om. Och vi har i uppgift att försöka hjälpa honom.
"jag varnade er" hjälper inte då han redan har gjort affär med dom.

Permalänk
Vila i frid

Läste någe på deras hemsida att dom har ett kontor i uppsala.
Som är öppet på Torsdagar.

Om någon utav er som blivit blåsta bor i närheten av Uppsala skulle jag rekomendera att åka dit och sparka dom på smalbenet.

Permalänk

Har dom inget telefonnummer ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Läste någe på deras hemsida att dom har ett kontor i uppsala.
Som är öppet på Torsdagar.

Om någon utav er som blivit blåsta bor i närheten av Uppsala skulle jag rekomendera att åka dit och sparka dom på smalbenet.

Permalänk
Medlem

Jag läste nog inte tråden ordentligt. Jag varande ca 5 mån sedan tror jag!
Det är dock generellt enklare att försvara egna pengar som finns i ens fika än andras!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Neoplasm - läs vad flera av oss har skrivit här tidigare och agera du också!
Ju fler som ger sig på detta oseriösa företag desto förr blir vi av med det!

Ring din lokala tidning eller Råd & Rön och be dem att skriva om Whynoi!
Lämna in en ansökan om betalningsföreläggande (jag har beskrivit hur detta görs). Du har väl kvar alla papper och mejl, hoppas jag...?

Ge inte upp - det är ju det de vill att du ska göra!
Vill du verkligen skänka bort dina pengar till några som inte bryr sig om sina kunder alls?

Permalänk
Medlem

Det företaget som driver ditt inkassoärende kan göra är att överlåta fodringen till ett inkassoföretag som har tillåtelse att operera i Sverige.

Trådstartaren behöver ej oroa sig men jag skulle rekommendera att du betalar fakturan för säkerhets skull om de överlåter fodringen. Det finns inte en möjlighet att en domstol skulle döma till deras fördel i detta fallet men som sagt sjukare saker har hänt så det är därför det är bäst att du betalar sedan får du göra upp med dem i domstol. Är detta ett bluffföretag så ska man givetvis inte betala några räkningar. Det viktigaste du ska göra är iallafall att se till så du inte blir prickad.

9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Påföljder vid dröjsmål

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom. Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att
fullgöra köpet inom denna tid. Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt
fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes. Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Börjar de tjafsa om något så är det bara o säga åt dem att antingen så "skrotar" de sin fodran annars så ses ni tingsrätten.

Till Olle

"Om inget datum specifieras så bestämmer du som lånat ut pengarna när du vill ha betalt."

Detta stämmer inte alls. I många fall när man lånat ut pengarna till någon utan ett tillbaka betalnings datum så riskerar man en hel del. Det man kan göra är dock att lura den som har lånat pengarna att ge en ett datum som man antingen spelar in eller får nerskrivet i efterhand. I det här fallet kan jag tänka mig att hon har sagt att hon skall betala när hon får tillräckligt med pengar.

Det finns massor med praxis på detta området.

Permalänk
Medlem

Jovisst! all korrespondens är kvar eftersom jag hade samma tanke tidigare. Jag hade absolut samma ståndpunkt gentemot sådan stöld.

Efter viss reevaluering ändrade jag min förhållning realistiskt. Det är nämligen så att jag fölorar mera tid av mitt liv och psykiska välbefinnande av att förfölja en sådan jakt efter 1000kr. 1000kr är ca 3 arbetstimmar som har blivit stulna. Varför låta de stjäla mer av min tid? Är det värt det? vad är rättvisan i att ägna 50 timmar kanske mer åt att få tillbaka 3 timmar:-)
Jag nöjde mig därför med att varna för de i alla svenska forum som jag kände till.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Neoplasm, om ingen gör något kan de fortsätta med att lura folk!

Om du lämnar in en ansökan om ett betalningsförelägganden får de betala din expeditionsavgift om 300 kronor och du kan själv kräva 340 kronor för eget arbete.
Om det hela går igenom kan du lämna ärendet till indrivning och då får de själva betala kosnaden för detta.
Istället för att betala tillbaka 1 000 kronor till dig kommer det att kosta dem närmare 3 000 kronor, och det vore väl inte mer än rätt åt dem?

Om du ligger över 1000-kronorsgränsen - snälla, kontakta Allmänna reklamationnämden (http://www.arn.se)! Om de blir prickade där kommer deras namn att finnas med i varenda tidning i hela Sverige. Varje dagstidning med lite självaktning publicerar ARN:s "svarta lista".

Att ge upp inför dem som inte bryr dig innebär att man har blivit likadan själv!

Permalänk

Japp hon har sagt att hon ska betala när hon får pengar ( det var evigheter sen )
Jag tror jag har kvar det mailet på lunar... kan jag använda det för att få tillbax mina pengar eller ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon

Till Olle

"Om inget datum specifieras så bestämmer du som lånat ut pengarna när du vill ha betalt."

Detta stämmer inte alls. I många fall när man lånat ut pengarna till någon utan ett tillbaka betalnings datum så riskerar man en hel del. Det man kan göra är dock att lura den som har lånat pengarna att ge en ett datum som man antingen spelar in eller får nerskrivet i efterhand. I det här fallet kan jag tänka mig att hon har sagt att hon skall betala när hon får tillräckligt med pengar.

Det finns massor med praxis på detta området. [/B]

Permalänk
Medlem

Tjenare

Har någon hört hur det har gått för "FriendlySponge" ?