Iguanodon,
eftersom Whynoi aldrig verkar svara på några kontaktförsök bör du nog avbeställa varorna skriftligen. Det är ju lätt för någon att hävda att de aldrig har fått ditt elektroniska meddelande...
Det är bra att du äntligen har avbeställt varorna - detta är första steget mot att få dina pengar tillbaka!
Ju mer bevis du har för att du har gjort allt det som du ska göra (och även motsatsen - att Whynoi inte har gjort någonting alls!), desto enklare blir det för dig att kräva pengarna tillbaka från företaget.
Alltså - skaffa fram bevis:
* Skicka dem en avbeställning i ett vanligt pappersbrev och se till att någon bevittnar innehållet i brevet och även att du postar det.
Vill du vara tvärsäker på att brevet når Whynoi ska du rekommendera brevet och helst även använda ett mottagningsbevis som skickas tillbaka hem till dig (det kostar en tia extra har jag för mig...).
Spara kvittot för det rekommenderade brevet!
* Skicka gärna ytterligare avbeställningar och begär att få pengarna tillbaka. Gör detta både via avbeställnings- och meddelandefunktionerna på företagets hemsida och via företagets mejladress. Se till att detta bevittnas av någon och skriv ut skärmdumpar av meddelandena, och notera vilken dag och tid de skickades.
* Om du har betalat i förväg via din bank - se till att skaffa fram ett kvitto på betalningen.
*Skriv ut och spara samtliga mejl och orderbekräftelser du har fått från företaget.
* Gå dessutom in på företagets hemsida och kontrollera statusen på din order. Är betalningen bekäftad? Ordern är förstås inte skickad, men det kan vara bra med en utskift och gärna även någon som bevittnar detta.
* Kolla på företagets hemsida om de varor du har beställt finns i lager. (De varor jag beställde och betalade för 10 veckor sedan har hela tiden "funnits i lager"...) Se till att även detta bevittnas av någon!
Om varorna finns i lager och din betalning är bekräftad borde varorna skickas inom 5 arbetsdagar (enligt Whynoi:s hemsida).
Nu har du gett Whynoi alla chanser du kunnat att uppfylla sin del av avtalen med dig!
Om det fortfarande inte har hänt något inom en rimlig tid kan du nu vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande.
Ett betalningsföreläggande innebär att du ansöker hos Kronofogden om att kunna kräva tillbaka dina pengar från Whynoi. Du bör då förstås ha goda skäl till detta och en bra bevisning för att Whynoi inte har skött sig.
Du hittar blanketten på:
http://www.skatteverket.se/kronofogden/index.html
Kolla under "Blanketter" och sedan under "Ladda ner direkt".
Att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kronor, men dessa pengar kan du sedan lägga till ditt krav på företaget!
Du kan även kräva att få ytterligare 340 kronor för "eget arbete", begära ränta på pengarna (vilket väl ger några ören med dagens låga räntor) samt begära ersättning för skickade påminnelser till företaget.
Eftersom Whynoi är ett handelsbolag (HB) kan du rikta ditt krav mot både bolaget och de två bolagsmännen (det kallas att utkräva ett solidariskt betalningsansvar). Då får både bolaget och de två bolagsmännen personligen Kronofogdenmyndigheten på sig och kan i värsta fall tvingas att betala personligen ur egen ficka!
Du kan aldrig bli av med mer än de 300 kronorna, men om utslaget på din ansökan blir till din fördel kan du sedan skicka kronofogden på dem för att göra en utmätning! Det är den som blir utmätt som får stå för kostnaden för detta!
Enligt Kronofogdemyndigheten i Uppsala (men betalningsföreläggandet skulle av någon lustig anledning skickas KFM i Västerås) har 4 personer hittills ansökt om betalningsföreläggande mot Whynoi. Detta är nog bara toppen av ett isberg, eftersom många säkert har trott att det inte går att göra någonting alls...
Kontakta gärna även dagstidnigen på den ort där du bor. De kanske är intresserade av att varna för grovt oseriösa företag. Göteborgs-Posten hade t.ex. för en tid sedan en artikel om Whynoi.
Om du behöver fler tips - kontakta mig via meddelandefunktionen här på Sweclockers!
P.S.
På sin hemsida skriver Whynoi under Support & info / Köpvillkor:
"Om ej förskottsbetalning inkommit inom 14 dagar hålls inte reservationen av varorna och leveranstiden kan då förlängas, efter 30 dagar anses beställningen vara avbeställd."
Borde man då inte kunna hävda motsatsen - om inte Whynoi har fullgjort sin del av avtalet inom 30 dagar och inte på något sätt har meddelat kunden vad förseningen beror på - att beställningen automatiskt anses vara avbeställd från köparens sida?