Permalänk

Systemdiskar.

Hej.
Har undrat ett tag varför hårddisk tillverkare inte säljer hårddiskar som ligger på ca. 10gb för enbart system disk.
Access tiden antar jag blir mycket bättre.
Ni som känner lika dant kan ju skriva lite hur ni tänker.

Ps. Jag vill helst inte ha något svar som:
1: "Ta en gammal 10gb hårddisk och skicka in i burken"
2: "Köp en Raptor"

Svar på dom:

1: För att det är gammal teknik, dvs sega diskar.
2: Dyra.

Det jag vill komma åt med detta är att jag vill ha den access tid man kan få med så lite utrymme + om det någonsin kommer ut sådana diskar så borde ju priset gå ner relativt mycket.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Har själv ofta funderat på detta men företagen verkar ju inte inse att man faktiskt inte alltid har råd med svinaktigt dyra scsi-diskar eller de lite billigare raptordiskarna.

Har själv en uråldrig 4 gigare som systemdisk och den är ungefär lika trög som regeringen^2.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Tillverkarna skulle nog kunna tillverka 10GB-diskar men det kostar lika mycket att tillverka en sådan som ex. en 40GB-disk så de skulle nog inte sälja speciellt bra.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Tillverkarna skulle nog kunna tillverka 10GB-diskar men det kostar lika mycket att tillverka en sådan som ex. en 40GB-disk så de skulle nog inte sälja speciellt bra.

Ok, jag förstår.
Antar att du menar att övriga komponenter i hårddisken blir desamma i kostnad, och att hårddiskskivorna i sig inte kostar så mycket att tillverka.
Eller är det något annat?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Varför skulle accesstiden bli bättre? Skivorna är ju fysiskt lika stora, varvtalet detsamma och jag antar att läs/skriv-huvudet rör sig lika fort over skivan?

Permalänk
Hedersmedlem

Precis vad jag menar. Vad jag har hört så är det så. Tillverkarna tjänar mycket mer pengar på de stora diskarna då de säljs med större mellanskillnad (försäljning-tillverkning) än de mindre hårddiskarnadiskarna.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Om kostnaden för en hårddisk vore proportionell mot lagringsutrymmet skulle det kanske vara nån ide. Men det är den inte alls. Det är ingen poäng att tillverka och sälja diskar mindre än typ 80GB i dagsläget, eftersom det skulle kosta precis lika mycket att tillverka dem.

Om du tycker 80GB är för stort för din systemdisk får du väl låta bli att göra så stora partitioner!
Jag förstår allvarligt talat inte vad problemet är. Hårddiskar är nästan gratis, och du klagar över att de är för stora??

Och, som PsychoSaurus säger, tillverkarna har mycket större marginal på de större diskarna. Om samma diskserie finns i t.ex. 80, 120 och 160GB, så är det vanligen exakt samma diskhårdvara med olika antal "ytor", typ 2, 3 eller 4. Skillnaden i tillverkningskostnad är minimal, om det är nån skillnad överhuvudtaget (oftast fattas läshuvudet för de ytor som inte används, och det kanske kostar en krona eller tre), men de tar såklart mer betalt för större diskar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Om du tycker 80GB är för stort för din systemdisk får du väl låta bli att göra så stora partitioner!
Jag förstår allvarligt talat inte vad problemet är. Hårddiskar är nästan gratis, och du klagar över att de är för stora??

"Det jag vill komma åt med detta är att jag vill ha den access tid man kan få med så lite utrymme + om det någonsin kommer ut sådana diskar så borde ju priset gå ner relativt mycket." (trådskaparen)

Något som var oklart?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
"Det jag vill komma åt med detta är att jag vill ha den access tid man kan få med så lite utrymme + om det någonsin kommer ut sådana diskar så borde ju priset gå ner relativt mycket." (trådskaparen)

Något som var oklart?

Ja. Varför skulle mindre diskar (mindre versioner av "normala" diskar, alltså) nödvändigtvis ge bättre accesstider?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Om du tycker 80GB är för stort för din systemdisk får du väl låta bli att göra så stora partitioner!
Jag förstår allvarligt talat inte vad problemet är. Hårddiskar är nästan gratis, och du klagar över att de är för stora??

Hmm. dålig dag idag?
jag klagar inte att dom är för stora men det skulle vara ypperligt med små hårddiskar för endast OS på alltså.

Sen det med access tiden kanske jag hade fel om, ursäktar för det isånnfall.
Men det borde väl ändå gå snabbare med tanke på mindre utrymme, dvs disken behöver inte gå igenom 80gb data för att hitta en fil, då kan den istället gå på 10 gb med lika snabba diskar som vi har i dagsläget.
Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Ja, du är ute och cyklar.

På ett band fungerar det så som du beskriver. Där börjar man läsa från början tills man kommer till den fil man vill ha.

Men en hårddisk fungerar annorlunda. Där finns det en tabell över var filerna ligger på hårddisken, och läshuvudet hoppar direkt till rätt ställe på skivan. Den behöver inte läsa igenom en massa data innan.

Permalänk

Det folk säger är alltså det är marknadsekonomins fel. Företag gör de produkter de tjänar pengar på och inte vad folk behöver i första hand.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem

Priset per GB för en sådan disk skulle inte bli speciellt bra. Om man är ute efter att ha systemet på en enskild fysisk disk så finns det relativt billiga 40GB-diskar att köpa (även om pris/GB är högt även på dem).
Ifall det även hade funnits 10GB-diskar hade priset på dem varit obetydligt lägre, så genom att köpa köpa 40GB istället för de 10GB man behövde förlorar man 50-100:- eller nåt. Inte så mycket att gråta över imho.

Men eftersom detta främst gällde uppfattningen om att man får snabbare söktider på en disk med mindre kapacitet, vilket alltså inte alls stämmer, så är väl frågan slutdiskuterad antar jag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
Det folk säger är alltså det är marknadsekonomins fel. Företag gör de produkter de tjänar pengar på och inte vad folk behöver i första hand.

Nej, vad konkurransen gör är att du får en 80 GB disk till samma pris som en 8 GB disk.

Permalänk
Medlem

Vill man ha snabb accesstid är det ju scsi som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skivorna ÄR mindre på ex SCSI diskar. Hade i min ungdom 2 st IBM 9.1GB LVD 10k rpm diskar. Den ena gick i golvet och dog, och öppnades givetvis därefter. Plattorna var inte mer än kanske 6cm stora, att jämföra med nästan 9cm på en "vanlig" disk. Snabb accesstid, mindre plattor.
Den andra disken ovan är nästan oanvänd, och dessutom till salu

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Nog mest en psykologisk fråga.
"varför ha en massa oanvänt utrymme på sin systemdisk?". Känns onödigt..
Det är också mindre risk att man "ofrivilligt" lägger en massa skräp på systemdisken om man inte har plats till det.

En större disk är snabbare.

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

en disk är ju som snabbast i början så om man gör sin första partition till en system partition på 10gb så blir det väl nästan samma sak som en OS-disk på 10gb....plus lagrings utrymme , eller är man ute med trampmopeden?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireWire
en disk är ju som snabbast i början så om man gör sin första partition till en system partition på 10gb så blir det väl nästan samma sak som en OS-disk på 10gb....plus lagrings utrymme , eller är man ute med trampmopeden?

Helt riktigt. Början på disken (där första partitionen hamnar) är längst ut där överföringshastigheten är som snabbast.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Ok, tack för alla svaren. Resultat jag har fått från era svar är följande:
* Kostar ungefär lika mycket att tillverka hårddiskar oavsett om dom är 10gb eller 80gb etc.
* Accesstiden förbättras ej.
* om man vill ha snabbare access tid så är de SCSI diskar som gäller (?)
* Den bästa sk. "systemdisken" just nu är väl antagligen Raptor disken om man inte vill spendera massor med pengar på scsi diskar.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"