Permalänk
Medlem

Dränkt ixus 400

Hejsan, moder och fader var ute med kanoten och välte med en ixus 400 i fickan med studentbilder och hela köret på minneskortet. Nåväl, vad ska man göra för att rädda kameran ? Lcd-skärmen lär inte klara ugnen..

Permalänk
Medlem

Öppna alla luckor o låt den stå i minst en vecka. Har du tur kan du få igång kameran, annars är det nog kört..
Polaren tappade sin mobil när han förtöjde sin båt, men efter 2 veckor på en hylla i hans kök, så gick den igång igen.
Ta ut batteriet också. Minneskortet kan ha klarat sig det med eftersom kontakterna är ganska tajta i kameran.
Lycka till.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

du kan ju öppna den och köra lite försiktigt med en hårtork åsså låter du den stå ett tag för säkerhetsskull

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

Öppna alla luckor, och plocka ur minneskort, batteri osv.

En hårfön på låg värme skadar inte kameran om du inte håller den precis intill.

Jag tappade min gamla Nokia 3410 i badkaret en gång. Efter fön-behandlingen så funkade den igen (lika dåligt som alltid men ändå).

Däremot kan nog bildkvalitén blir betydligt sämre om du väl får igång den, med tanke på att inte helt rent vatten har letat sig in i alla hörn...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

En vecka sa ni Vem har sånt tålamod, provade just ifall det skulle vara något skit på linsen men efter att ha runnit vatten genom denna kamera måtte jag säga att bildkvalliten är helt ok (sämst motiv)

De andra komponenter som var med i själva insidenten

Permalänk
Medlem

Du hade tur

Överlevde Tokian också?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

provade den just, oj så fint den funka De hade en jäkla tur

Permalänk
Medlem

Alltid när jag tappar ner något i drickat så skyndar jag mig och köper destillierat vatten som jag spolar igenom den, så att allt saltvatten eller liknande åker ut, sen är det bara att torka.

Permalänk
Medlem

T-röd eller annan sprit lär vara bättre än dest vatten.

Permalänk

Min Canon A300 tog en dyktur på en meters djup i somras. Jag lät den torka i en dag, sen fungerade den som vanligt igen.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"