Är internetbutiker tvungna att godta 14 dagars returrätt?

Permalänk
Medlem

Är internetbutiker tvungna att godta 14 dagars returrätt?

Jag har hört någonstans att internetbutiker i Sverige måste godkänna returer som lämnas tillbaka inom 14 dagar även vid öppnade förpackningar ifall produkten är hel förstås?

Stämmer detta? Känner en som skaffat ett 9800XT 256 som strular en massa. Får typ 3500 i 3dmark 03 och med hans spec ska han ha 6000 ungefär. Och det är inte bara i 3DMARK det strular...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

det handlar ju inte om returrätt, det går på garantin

Permalänk

troligtvis är det ju fel på något helt annat i datorn. 14 dagars ångerrätt om du köpt över nätet men gäller inte alltid vid bruten förpackning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså oavsett om det är något fel på den eller inte... Detta handlar om ångerrätten gissar jag. Är du säker på att det inte alltid gäller vid bruten förpackning? Detta gäller som sagt ett grafikkort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Alltså oavsett om det är något fel på den eller inte... Detta handlar om ångerrätten gissar jag. Är du säker på att det inte alltid gäller vid bruten förpackning? Detta gäller som sagt ett grafikkort

grafikkort och andra komponenter är ju extra känsligt mot ESD och det kan spela roll, maila företaget du köpt det ifrån o fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läs vad som gäller:
http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721&lng...

Man brukar normalt sett få inspektera
varan, men har man brukat den som i
detta fallet ett grafikkort kan man inte
kräva retur med stöd av distansavtalslagen.

Det första jag skulle göra är att prova kortet i
en annan dator för att fastställa om det är
fel på kortet. Och isåfall är det ett garantiärende och ett
DOA exemplar som oftast byts direkt.

Är det inte fel på kortet utan kanske övrig hårdvara som inte
hänger med skulle jag kontakta det aktuella företaget och förklara
situationen för dem så kanske det löser sig.
En del företag är bra att ha och göra med och är måna om sina kunder.

Permalänk
Medlem

okej det är inte mitt kort så jag vet inte. Men jag vill föra det här vidare så tack ska ni ha allihop

Själv har jag en egen kamp mot itbutikken med ett 9800 PRO och det är verkligen trasigt. Det är nu inne på reklamation nummer 2. Första omgången tror jag inte ens att de testade det och om de gjorde det så stoppade de bara in kortet i en dator kollade om det bootade och sa sen att de inte hittat något fel. Var tvungen betala en service avgift fast de uppenbarligen inte felsökte kortet men hur bevisar man sånt? Går det att kräva den tillbaka?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Själv har jag en egen kamp mot itbutikken med ett 9800 PRO och det är verkligen trasigt. Det är nu inne på reklamation nummer 2. Första omgången tror jag inte ens att de testade det och om de gjorde det så stoppade de bara in kortet i en dator kollade om det bootade och sa sen att de inte hittat något fel. Var tvungen betala en service avgift fast de uppenbarligen inte felsökte kortet men hur bevisar man sånt? Går det att kräva den tillbaka?

Om de har "stoppat kortet i en dator och kollat så att det bootade" så har de ju i teorin utfört en felsökning och KAN ta betalt för den, eller hur?
Det beror ju helt på vad din felbeskrivning har sagt.. om du skrivit "kortet ger ingen bild" så har de gjort precis så mycket som de behöver.
Om du däremot skrivit att du får korrupt bild efter nån timmes spelande så är det dock en helt annan sak och man kan i så fall påstå att de gjort en undermålig felsökning och du vill ha en andra bedömning. Om det då visar sig att kortet är defekt så bör de återbetala felsökningsavgiften utan att bråka om det av ren princip. Men som sagt, det beror helt och hållet på vad din felbeskrivning sagt vid första returen.

Visa signatur

- Gammalt är äldst - P3V4X - PII350@518/148 - 128MB PC100 - TNT2M64@default - Seagate Medalist Pro 10GB ATA33 -

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Läs vad som gäller:
http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721&lng...

Man brukar normalt sett få inspektera
varan, men har man brukat den som i
detta fallet ett grafikkort kan man inte
kräva retur med stöd av distansavtalslagen.

Det första jag skulle göra är att prova kortet i
en annan dator för att fastställa om det är
fel på kortet. Och isåfall är det ett garantiärende och ett
DOA exemplar som oftast byts direkt.

Är det inte fel på kortet utan kanske övrig hårdvara som inte
hänger med skulle jag kontakta det aktuella företaget och förklara
situationen för dem så kanske det löser sig.
En del företag är bra att ha och göra med och är måna om sina kunder.

Öppet köp (14 dagars ångerrätt) gäller inte om förpackningen till en vara är bruten. Därav anledningen att man ex. plomberar CD-skivor. Du har däremot rätt att bryta eventuellt emballage (ex. när du får 'paket i paket')

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Öppet köp (14 dagars ångerrätt) gäller inte om förpackningen till en vara är bruten. Därav anledningen att man ex. plomberar CD-skivor. Du har däremot rätt att bryta eventuellt emballage (ex. när du får 'paket i paket')

Generellt sätt har du alltid rätt att inspektera en vara med vissa undantag.

Först och främst måste man skilja på de olika begreppen, öppet köp, bytesrätt och
ångerrätt genom distansavtalslagen.

När det gäller ångerrätten har man rätt att inspektera varan när du mottagit den.
Och det kan du inte göra genom en brun kartong.
Märk väl inspektera varan inte bruka den.

Om du exempelvis köpt en radio har du rätt att plocka ur den från kartongen och titta på den.
Praxis säger att om du ångrar dig och skall sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat skick och att denna skyldighet inte gäller om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att
undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan
hänföras till konsumenten.

Sen finns det vissa undantag som som fråntas rätten till ångerrätt.
exempelvis:

Specialbeställda/specialtillverkade varor.
Om förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram.
Med försegling avses även teknisk plombering.

Observera teknisk plombering.

Bryter man plomberingen på ett grafikkort kan det alltså bli
problem med ångerrätten.
Du har däremot rätt att öppna kartongen och titta vad den innehåller.
Du får aldrig använda en vara.

Permalänk
Medlem

Försegling eller plombering förekommer - ex på X800Pro korten kompisen köpte ett sådant
Det var plomberat.
Intel´s boxade cpuer är i en box - du kan inte öppna den och sedan ångra dig.
Om du köper e kort grafikkort - där du ser att det är tejp eller någon slags försegling - så kan man inte öppna kartongen och säga oj jag vill inte ha kortet.

Ex X800Pro kortet jag tog upp först, kortet låg sedan i en plastkartong utan ngn som helst plombering - det innebär ju inte att om jag ansett att den första plombering inte var ngn plombering och sedan tar ur graffekortet och ser på detta - kommer på oj - jag hade visst en pci dator - ber att få återsända graffekortet - pga av detta- då får man lugnt stå sitt kasst

jag menar då ex att man inte får öppna kartongen - till motsats mot vad sumimto säger-
Plomberingen eller åtgärden må vara så obetydligt att du knappt märker den, det bör ändå vara så att en kartong som är bruten - är felundersökt - som sagt det är vad jag anser.
På kartongen står det "alltid" vad det är. Men som sumi också säger e det en brun kartong utan text - antar jag att det är en bulk vara - typ - då gäller reglerna som står hos leverantörerna - alltså - ex att om de skriver - "brun låda är vårt sätt att plombera datordelarna"- - jag syftar då på att alltid läsa villkoren.

Men visst hör alltid med butiken - först - det beror ju lite på vilket avtal du tidigare fått(läs kompisen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Generellt sätt har du alltid rätt att inspektera en vara med vissa undantag.

Först och främst måste man skilja på de olika begreppen, öppet köp, bytesrätt och
ångerrätt genom distansavtalslagen.

När det gäller ångerrätten har man rätt att inspektera varan när du mottagit den.
Och det kan du inte göra genom en brun kartong.
Märk väl inspektera varan inte bruka den.

Om du exempelvis köpt en radio har du rätt att plocka ur den från kartongen och titta på den.
Praxis säger att om du ångrar dig och skall sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat skick och att denna skyldighet inte gäller om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att
undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan
hänföras till konsumenten.

Sen finns det vissa undantag som som fråntas rätten till ångerrätt.
exempelvis:

Specialbeställda/specialtillverkade varor.
Om förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram.
Med försegling avses även teknisk plombering.

Observera teknisk plombering.

Bryter man plomberingen på ett grafikkort kan det alltså bli
problem med ångerrätten.
Du har däremot rätt att öppna kartongen och titta vad den innehåller.
Du får aldrig använda en vara.

Permalänk

Jag håller med sumito.

Vi har debatterat detta i tidigare trådar. Jag har talat med konsumentjurister som menar att du får varsamt inspektera och till och med försiktigt testa ett grafikkort o sedan ångra dig inom 14 dagar vid distansköp. Att det sedan blir märken i kontakten ska inte spela roll. Men detta är inte prövat i domstol. Så rådet är att stå på sig o hävda sin rätt.

Du får hur som helst öppna en kartong oavsett vilken färg den har.
Läs lagen där handlar det endast om plombering av ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Det är viktigt i sammanhanget.

Du behöver inte heller ange orsak till varför du vill ångra ditt köp (om du tex kommer på att det inte passar i din dator - ångra köpet bara).

Permalänk
Medlem

Inte för att det spelar ngn som helst roll
Men jag har talat med ko och konsumnetvägledarna -
precis som du - och då gäller mitt svar.

Så frågan blir - vilka frågor ställer du ? och vilka svar får du
Jag har ex ställt fråga som jag beskrev innan
Det gäller att läsa villkoren

Om vi nu skall diskutera det hela vidare - en boxad cpu eller ett grafikkort - som är förseglat -
kan man inte testa och sedan sända tbx - eftersom som det inte är laglig rätt att testa och sedan säga - den var inte i min smak. eller på annat sätt påstå ngt som om att jag hade fel moderkort eller cpun var grön jag ville ha en blå eller kylskået gick sönder precis när jag öppnade kartongen - eller inte ange en anledning alls. Det hela faller på sin orimlighet - men som sagt - Ställ frågan till vägledaren på rätt sätt och formulera frågan från både en köpare och en säljares ögon

Jag skulle mycket gärna ta del av din konversation med din vägledare.

Skulle det bli en rätssak av det hela - tror jag att jag som inte har läst villkoren - förlorar.

http://ko.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleID=2766&ln...

Jag bifogar ett utdrag där det klart står att man i resp kommun står som ??? och man vill utveckla lagen

Jag syftar mot en upplysningsskyldighet - och en skyldighet att också läsa det som man blir upplyst om.

hur många läser manualen när ni monterar ett nytt moderkort??

Ångerfristen börjar dock inte löpa förrän du fått den information som säljaren enligt lagen är skyldig att ge dig. Du har bland annat rätt att få information om din ångerrätt. Lagen gäller inte alla distansavtal. Vill du läsa mer om undantagen och om lagen i övrigt, se länkarna längst ner på sidan.

http://ko.se/Documents/konsumentratt/postorderregler.pdf

punkt 4.2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Jag håller med sumito.

Vi har debatterat detta i tidigare trådar. Jag har talat med konsumentjurister som menar att du får varsamt inspektera och till och med försiktigt testa ett grafikkort o sedan ångra dig inom 14 dagar vid distansköp. Att det sedan blir märken i kontakten ska inte spela roll. Men detta är inte prövat i domstol. Så rådet är att stå på sig o hävda sin rätt.

Du får hur som helst öppna en kartong oavsett vilken färg den har.
Läs lagen där handlar det endast om plombering av ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Det är viktigt i sammanhanget.

Du behöver inte heller ange orsak till varför du vill ångra ditt köp (om du tex kommer på att det inte passar i din dator - ångra köpet bara).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Vi har debatterat detta i tidigare trådar. Jag har talat med konsumentjurister som menar att du får varsamt inspektera och till och med försiktigt testa ett grafikkort o sedan ångra dig inom 14 dagar vid distansköp. Att det sedan blir märken i kontakten ska inte spela roll. Men detta är inte prövat i domstol. Så rådet är att stå på sig o hävda sin rätt.

Risken för ESD-skador då? Är man ovarsam kan man lätt skada ett grafikkort enbart genom att plocka ur det ur antistatpåsen. ESD-skador är ofta knepiga och problemen kan uppkomma flera månader efter själva skadan inträffade.

Det är skillnad på en radio där elektroniken ligger skyddad (man får ju knappast skruva upp sin radio och därefter returnera den, eller hur?) och t.ex. ett grafikkort som är helt oskyddat.

Jag tror att du får olika svar beroende på om konsumentjuristen vet något om hårdvara eller inte. Ifall frågan skulle prövas i domstol får man hoppas att div. experter hörs så att rätten kan ta hänsyn till ESD-risken.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Helt rätt
Glömde nämna även denna risk

Ett litet tillägg till mitt inlägg

Jag köper en cpu i dag - tar ut den om 3 dagar på posten. öppnar lådan - priset går ner dag 4 - den e nu 500 billigare på andra sidan gatan
jag vill då hävda min rätt att återsända - orimligt -
jag testar och får kanske rätt av ngn men fel av ngn anna butik.
i detta fall kommer punkt 4.2 in
om en vara pga av sin beskaffenhet inte kan.... osv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Risken för ESD-skador då? Är man ovarsam kan man lätt skada ett grafikkort enbart genom att plocka ur det ur antistatpåsen. ESD-skador är ofta knepiga och problemen kan uppkomma flera månader efter själva skadan inträffade.

Det är skillnad på en radio där elektroniken ligger skyddad (man får ju knappast skruva upp sin radio och därefter returnera den, eller hur?) och t.ex. ett grafikkort som är helt oskyddat.

Jag tror att du får olika svar beroende om konsumentjuristen vet något om hårdvara eller inte. Ifall frågan skulle prövas i domstol får man hoppas att div. experter hörs så att rätten kan ta hänsyn till ESD-risken.

Permalänk

Det är lite krångligt att reda ut detta via ett forum.
Jag gjorde en intervju med KO:s expert på distansavtalslagen för en artikel. Jag frågade flera gånger om detta för att få det rätt.
Det är inte reglerat i lagen när det gäller tex grafikkort i antistatpåsar. En sådan påse är enligt lagen inte en plombering eftersom plombering (återigen) gäller ljud/bildupptagningar och program.
Självklart får du öppna en kartong och inspektera varan. Osäkert är om du får prova en vara som tex ett grafikkort.

Lagen säger också att du varsamt får undersöka en vara. Hur undersöker man ett grafikkort? Jo, genom att inspektera det och testa det.
Kom ihåg: KO argumenterar för konsumentens bästa och inte säljarna som antagligen vill tolka lagen annorlunda. Men hur långt undersökningsrätten sträcker sig för konsumenten är som sagt inte prövat i domstol.

Självklart får du inte skada varan. ESD-skador kan kanske uppstå efter flera månader, men de regleras inte i lagen och om kortet fungerar som normalt direkt när kortet skickas tillbaka har inte säljaren en automatisk rätt att neka dig att ångra köpet.
MEN ÅTERIGEN: Lagen är inte testad i domstol. Därför är också rådet att stå på dig som konsument om säljaren nekar dig din ångerrätt. Själv tycker jag det skulle vara mkt intressant om någon hade orken att ta saken till domstol.

Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar OAVSETT vilken orsak du har - även om du hittar en med bättre pris (fast du får ju pröjsa frakten själv och kanske inte tjänar så mkt på det). Din ångerrätt faller inte på någon orimlighet du kan komma på, så länge varan inte är skadad tex på grund av felmontering.

Lagen kom till för att stärka konsumenternas skydd att inte bli lurade, eftersom vi inte kan inspektera varan innan vi köper den via distans.

Permalänk
Medlem

Det är lite tveksamt om du verkligen får testa varan.
Lagen säger uttryckligen att du får göra vad som är nödvändigt för att inspektera varan, dvs öppna förpackningen för att komma åt manualer och liknande. Dock så kan jag inte se någon anledning till _varför_ du skulle vara tvungen att testa tex ett grafikkort för att kunna undersöka det då samtliga specifikationer, dvs allt man är intresserad av, finns att läsa på förpackningen och i manualen.
I korta ord: du får alltså göra de ingrepp som krävs för att ta reda på information som du på annat sätt ej kunnat erhålla, och ENDAST göra så pass mycket som krävs, annars tror jag nog att säljaren gör rätt i att neka ånger.

[edit]Å andra sidan är det nog ytterst få butiker som INTE tar tillbaka en vara som återlevereras snyggt och prydligt i sin förpackning, även om det finns minimala tecken på att varan skulle ha varit testad.[/edit]

Visa signatur

- Gammalt är äldst - P3V4X - PII350@518/148 - 128MB PC100 - TNT2M64@default - Seagate Medalist Pro 10GB ATA33 -

Permalänk
Medlem

Jag håller på skeptisons linje. Meningen med distansavtalslagen och ångerrätten är att man som konsument ska kunna göra samma fysiska iakttagningar som när man handlar i en butik, dvs titta på en vara, känna på den osv. Om man köper en TV på distans är det enligt mig självklart att man får sätta på den för att kolla bildkvalitet, och därefter ångra sig. Det hade man ju fått göra i butik, eller hur?

Samma sak borde då gälla grafikkort eftersom de inte undantas på nåt speciellt sätt i lagen (som t.ex. CD-skivor och program). Meningen med ett grafikkort är ju att visa grafik. För att kunna vara nöjd med en vara måste man ju få titta på dess funktionalitet, och det kan man inte göra om man inte har monterat grafikkortet. Detta gör man dock på egen risk, dvs om varan ser brukad ut så har man förverkat sin rätt, som vanligt.

Sen kan jag tillägga att lagen ofta favoriserar konsumenten för att kompensera för hans utsatta situation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Jag håller på skeptisons linje. Meningen med distansavtalslagen och ångerrätten är att man som konsument ska kunna göra samma fysiska iakttagningar som när man handlar i en butik, dvs titta på en vara, känna på den osv. Om man köper en TV på distans är det enligt mig självklart att man får sätta på den för att kolla bildkvalitet, och därefter ångra sig. Det hade man ju fått göra i butik, eller hur?

Jag tror det är ytterst få butiker som tillåter att kunder (kanske med den stora fleecetröjan på sig ) inspekterar grafikkort eller minnen genom att plocka ur dem ur antistatpåsen och fingra på dem. Jag har då aldrig varit med om det iaf.

Ifall jag skulle beställa något från en butik online och få en öppnad vara så skulle jag formodligen skapa en tråd här för att varna andra potentiella kunder, eftersom jag vet att det är många med mig som skulle bli minst sagt missnöjd att få en öppnad vara.
Ration mellan kunniga hårdvaruköpare och totala puckon som borde hållit sig enbart till hyrköp-datorn (inget ont om de som har den typen av datorer) men som ändå ska dit och pilla är deprimerande.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det finns inget skäl till att "fingra" på ett minne eftersom dess utseende inte har nån betydelse. Däremot tycker jag att man i teorin borde ha rätt att kolla minnet i en testdator i affären för att kolla hur många MHz det klarar av. Dock är ju inte branschpraxis så precis... Ibland väger praxis ju större än lag, så vi får se vad som händer med datorkomponenter.. det är ju som sagt ett nytt område som inte prövats i domstol.

Vill bara poängtera att det jag har skrivit i den här tråden jag har skrivit med hänsyn till vad lagen säger, inte vad som är rimligt eller praxis. Men hade jag t.ex. fått testa mina Twinmos-minnen innan jag köpte/behöll dem hade de nog åkt tillbaka ganska kvickt (de klarar typ specifikationerna, inte en MHz mer).

Permalänk
Medlem

Halla där ute
läser ni inte vad som står i lagen

Du får inte ångra dig pga av varans beskaffenhet-

läs punkt 4.2 - pga av varans beskaffenhet - syftningen är alltså

Vid distansavtal har du inte ångerrätt om:
tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke
-> priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie <-
varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering
avtalet gäller tidningsprenumerationer och enstaka tidskrifter
avtalet gäller vadhållning och andra lotteritjänster.

Läs innan ni uttalar Eder
http://ko.se/Documents/konsumentratt/postorderregler.pdf

helt rätt-> Jag tror det är ytterst få butiker som tillåter att kunder (kanske med den stora fleecetröjan på sig ) inspekterar grafikkort eller minnen genom att plocka ur dem ur antistatpåsen och fingra på dem. Jag har då aldrig varit med om det iaf.

Ifall jag skulle beställa något från en butik online och få en öppnad vara så skulle jag formodligen skapa en tråd här för att varna andra potentiella kunder, eftersom jag vet att det är många med mig som skulle bli minst sagt missnöjd att få en öppnad vara.
Ration mellan kunniga hårdvaruköpare och totala puckon som borde hållit sig enbart till hyrköp-datorn (inget ont om de som har den typen av datorer) men som ändå ska dit och pilla är deprimerande.

RÄTT-> Ångerfristen är 14 dagar
Tidigare gällde den så kallade ångerveckan vid hemförsäljning. Numera gäller följande:
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar.
Du behöver aldrig ange varför du ångrar dig. Om du ångrar dig ska du lämna eller skicka ett meddelande till näringsidkaren inom ångerfristen.
Du behöver inte meddela skriftligt att du ångrar dig. Det avgörande är att det klart framgår att du ångrar dig.
Det är du som ska kunna bevisa att du har ångrat dig i rätt tid. Det kan därför vara bra att skicka meddelandet som rekommenderat brev eller på annat sätt som visar att du inte meddelat näringsidkaren för sent.

FEL->Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar OAVSETT vilken orsak du har - även om du hittar en med bättre pris (fast du får ju pröjsa frakten själv och kanske inte tjänar så mkt på det). Din ångerrätt faller inte på någon orimlighet du kan komma på, så länge varan inte är skadad tex på grund av felmontering.

Lagen kom till för att stärka konsumenternas skydd att inte bli lurade, eftersom vi inte kan inspektera varan innan vi köper den via distans. [/B][/QUOTE]

Permalänk

Ursäkta, men "varans beskaffenhet" syftar faktiskt på tex matvaror som förändras/försämras snabbt.
Inte heller detta har att göra med varor som kläder och hårddiskar:
"-> priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie <-".
I lagen står att ångerrätt inte gäller vid avtal om "en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera." Detta syftar inte på att en butik väljer att sänka priset på en vara.

Grundregeln är att du har 14 dagars ångerrätt, men visst finns det undantag. Till de undantagen hör bland annat inte att en förpackning är öppnad.

Citat:
"helt rätt-> Jag tror det är ytterst få butiker som tillåter att kunder (kanske med den stora fleecetröjan på sig ) inspekterar grafikkort eller minnen genom att plocka ur dem ur antistatpåsen och fingra på dem. Jag har då aldrig varit med om det iaf."

Visst. Låt bli att försöka ångra dig då och tolka inte lagen till din fördel.
Butiken kanske nekar dig att ångra köpet, men hävda din rätt menar jag - istället för att bara snällt acceptera butikens tolkning av lagen. Som jag skrev innan - ta det till domstol så får vi ett utslag och slipper spekulera.

Jag har gärna en diskussion om detta, men det är tröttsamt att mötas av "rätt o fel" och "läs lagen". Det är svårt nog att få med alla om och men i ett läsbart inlägg.
För mer kött på benen läs tex Prop. 1999/2000:89, som hittas på Rixlex (riksdagen.se/debatt).

Permalänk
Medlem

No,

Varans beskaffenhet syftar inte på ngn maträtt eller mat.
Köper du mat via internet - e det många butiker som säljer mat via internet? no inte längre.

Om du läser varans beskaffenhet och säger att det handlar om mat - så säger jag igen - fel.

Slå gärna upp det hela eller fråga vilka varor varans beskaffenhet syftar mot.
Jag vill inte säga att jag har rätt - utan tolkningen - som säger att det är mat - är fel.
Varans beskaffenhet. Ex då en datorlåda, eller cpu eller ngt annat - igen - som anses vara pga av sin beskaffenhet - alltså varans beskaffenhet - snabbt kan ändras osv
Som sagt jag har tagit upp ärendet med en mycket duktig konsumentombudsdam - i och me att jag själv kom i denna sits du talar om.
I alla fall -så berättade denna dam en hel del om saker och ting.

Ex Vit varor - vet du vad det är?

jag vill tolka lagen så som den är tänkt - inte enbart till min fördel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Ursäkta, men "varans beskaffenhet" syftar faktiskt på tex matvaror som förändras/försämras snabbt.
Inte heller detta har att göra med varor som kläder och hårddiskar:
"-> priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie <-".
I lagen står att ångerrätt inte gäller vid avtal om "en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera." Detta syftar inte på att en butik väljer att sänka priset på en vara.

Grundregeln är att du har 14 dagars ångerrätt, men visst finns det undantag. Till de undantagen hör bland annat inte att en förpackning är öppnad.

Citat:
"helt rätt-> Jag tror det är ytterst få butiker som tillåter att kunder (kanske med den stora fleecetröjan på sig ) inspekterar grafikkort eller minnen genom att plocka ur dem ur antistatpåsen och fingra på dem. Jag har då aldrig varit med om det iaf."

Visst. Låt bli att försöka ångra dig då och tolka inte lagen till din fördel.
Butiken kanske nekar dig att ångra köpet, men hävda din rätt menar jag - istället för att bara snällt acceptera butikens tolkning av lagen. Som jag skrev innan - ta det till domstol så får vi ett utslag och slipper spekulera.

Jag har gärna en diskussion om detta, men det är tröttsamt att mötas av "rätt o fel" och "läs lagen". Det är svårt nog att få med alla om och men i ett läsbart inlägg.
För mer kött på benen läs tex Prop. 1999/2000:89, som hittas på Rixlex (riksdagen.se/debatt).

Permalänk
Glömsk

Kapar tråden temporärt för en liknande fråga. Lång historia kort: Jag köper en UPS på Dustin. Testar den och den fungerar kanon, MEN den är för svag, klarar bara att driva datorn en minut. Ber om att få byta ut den, inga problem. Paketerar UPS:en och skickar in den i precis samma skick som när jag fick den, bortsett från en detalj: En kabel låg i en plastpåse som jag, för att använda produkten, var tvungen att riva sönder. Har jag någon chans till återköp? Om det vore ett grafikkort, nätverkskort eller liknande förstår jag att återköp inte skulle accepteras, men det här gäller en kabel som det inte spelar någon roll om den ligger i en plastpåse eller inte.

Har någon erfarenhet av återköp hos Dustin och kan kommentera uppskattas det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Ok reg edit, tro vad du vill.

Synd och tråkigt bara att du så ihärdigt vill göra dig själv och vänner på forumet en otjänst.

Ja, jag vet vad vitvaror är.
Nä, jag köper inte mat via internet. Men det finns dom som gör det, av tex Prisextra i Sthlm. Jag tog mat som ett tydligt exempel på varor som snabbt förändras men det var tydligen inte tillräckligt tydligt för dig.

Ett vänskapligt tips: Läs lagens förarbeten där du kan hitta vad lagstiftarna tex syftar på med varans beskaffenhet. Läs också en bra bok om distansavtalslagen och skaffa dig en "second opinion" från en jurist som kan distansavtalslagen.

Permalänk
Medlem

He, jo jag talar med jurister också om frågan,
som sagt jag har själv kommit i kläm ang frågan
Och det är inte lätt att tolka frågan.

Okunskap leder till fel - kunskap leder till att rätta till felet du just har begått.
Jag försöker ge min syn av saken inte ge rätt eller fel bild av saken.

Jag är som sagt inte ute efter ett ex på en vara som förändras snabbt p.g.a. sin förskaffenhet.
Mat för mig är självklart en vara som snabbt kan möggla om du inte tar ut den inom 14 dagar.
Grafikkort är för mig en vara som snabbt kan föråldras p.g.a sin beskaffenhet. Men min fråga är ute för att få klarhet om jag har blivit behandlad rätt själv.
Jag är ute efter tolkningen - vilka varor är p.g.a. sin beskaffenhet - fråntagna 14 dagars returrätt.

Vad är vit varor?

Ang lagen - så har den omarbetats flertal gånger - den gäller alltså inte i den mening den står idag - enligt jurister och den mycket duktiga ombudsdamen.
Lagen för varor är under omarbetning just p.g.a. det vi talar om.

Därav är det mycket viktigt att få ut budskapet - och dess ständiga tolkningsfråga/or
p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Ok reg edit, tro vad du vill.

Synd och tråkigt bara att du så ihärdigt vill göra dig själv och vänner på forumet en otjänst.

Ja, jag vet vad vitvaror är.
Nä, jag köper inte mat via internet. Men det finns dom som gör det, av tex Prisextra i Sthlm. Jag tog mat som ett tydligt exempel på varor som snabbt förändras men det var tydligen inte tillräckligt tydligt för dig.

Ett vänskapligt tips: Läs lagens förarbeten där du kan hitta vad lagstiftarna tex syftar på med varans beskaffenhet. Läs också en bra bok om distansavtalslagen och skaffa dig en "second opinion" från en jurist som kan distansavtalslagen.

Permalänk

Hade tänkt lägga ned min medverkan i tråden för vi verkar inte komma längre, men några ord ändå...

Tråkigt om du hamnat i kläm och inte fått ångra köpet av ett grafikkort (om det nu handlar om det). Jag menar att du som grundregel har den rätten enligt distansavtalslagen och om du har följt dessa andra människors råd och tolkningar är jag rädd för att du blivit vilseledd.

Varans beskaffenhet syftar fortfarande på sådana varor som helt enkelt "inte går att lämna tillbaka" därför att deras egenskaper har gjort det omöjligt. Så mycket har inte lagen förändrats.
Mat är ett exempel, men inte ett grafikkort.
Visst, ett grafikkort förändras med tiden - PRECIS som allt annat - men ett grafikkort försämras/förändras INTE så mycket under 14 dagar att du inte ska kunna lämna tillbaka det i nyskick (under förutsättning att du inte kört kortet i två veckor i datorn).

Eller menar du att butiker inte kan ha grafikkort i lager mer än 14 dagar och sedan måste kasta dem för att de har gått ut på datum och inte går att sälja vidare?
Om du inte menar det - varför ska en konsument inte kunna ångra köpet av ett grafikkort inom 14 dagar? Inte ens om konsumenten inte öppnat kartongen utan bara suttit och läst på utsidan? Grafikkortet har ju i princip bara fortsatts hållas i lager i sin kartong, även om det varit ute på en Sverigeturné med Posten som förhoppningsvis fraktat paketet säkert?
Alltså: ett grafikkort går att lämna tillbaka intakt - luften går inte ur det, det varken möglar eller smälter eller ångar bort.
I lagen står det: "... en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas". Huvudorden i den texten är INTE KAN. Det vill säga att varan av någon anledning är omöjlig att lämna tillbaka.

Jag har tyvärr inga andra bra exempel än olika färskvaror. Hypotetiskt skulle det kanske också kunna handla att om du köper tex larver som efter sju dagar spinner en puppa för att sedan utvecklas till en insekt eller nåt (är inte så bra på biologi). Efter de sju dagarna är det förstås omöjligt att lämna tillbaka larverna eftersom de inte finns längre.
Kanske någon annan har ett bra ett exempel. Jag ska tänka på det o återkommer evetuellt.

Vitvaror är förövrigt köksutrustning som kylskåp.

Permalänk
Medlem

Ok, thx. Då har vi lyckats komma ne på en behaglig nivå igen.

Ang vit varor - så trodde jag att det även inbegrepp datordelar. Men damen som jag har talat med säger att det kallas brunvaror. - Jag hävdar inte att denna dam har rätt - men när jag har lagt fram det hela för henne så stod jag tyst.

I alla fall så löser det sig nog. Bara det att man kan bli så förbannad ibland - när man tror att man gör rätt - lägger upp fel strategi mot butiken. Det hela blir då jobbigt osv.
Ha det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Hade tänkt lägga ned min medverkan i tråden för vi verkar inte komma längre, men några ord ändå...

Tråkigt om du hamnat i kläm och inte fått ångra köpet av ett grafikkort (om det nu handlar om det). Jag menar att du som grundregel har den rätten enligt distansavtalslagen och om du har följt dessa andra människors råd och tolkningar är jag rädd för att du blivit vilseledd.

Varans beskaffenhet syftar fortfarande på sådana varor som helt enkelt "inte går att lämna tillbaka" därför att deras egenskaper har gjort det omöjligt. Så mycket har inte lagen förändrats.
Mat är ett exempel, men inte ett grafikkort.
Visst, ett grafikkort förändras med tiden - PRECIS som allt annat - men ett grafikkort försämras/förändras INTE så mycket under 14 dagar att du inte ska kunna lämna tillbaka det i nyskick (under förutsättning att du inte kört kortet i två veckor i datorn).

Eller menar du att butiker inte kan ha grafikkort i lager mer än 14 dagar och sedan måste kasta dem för att de har gått ut på datum och inte går att sälja vidare?
Om du inte menar det - varför ska en konsument inte kunna ångra köpet av ett grafikkort inom 14 dagar? Inte ens om konsumenten inte öppnat kartongen utan bara suttit och läst på utsidan? Grafikkortet har ju i princip bara fortsatts hållas i lager i sin kartong, även om det varit ute på en Sverigeturné med Posten som förhoppningsvis fraktat paketet säkert?
Alltså: ett grafikkort går att lämna tillbaka intakt - luften går inte ur det, det varken möglar eller smälter eller ångar bort.
I lagen står det: "... en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas". Huvudorden i den texten är INTE KAN. Det vill säga att varan av någon anledning är omöjlig att lämna tillbaka.

Jag har tyvärr inga andra bra exempel än olika färskvaror. Hypotetiskt skulle det kanske också kunna handla att om du köper tex larver som efter sju dagar spinner en puppa för att sedan utvecklas till en insekt eller nåt (är inte så bra på biologi). Efter de sju dagarna är det förstås omöjligt att lämna tillbaka larverna eftersom de inte finns längre.
Kanske någon annan har ett bra ett exempel. Jag ska tänka på det o återkommer evetuellt.

Vitvaror är förövrigt köksutrustning som kylskåp.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite lurigt med detta är följande.
Skeptison (tror jag) hävdade här att man genom att testa ett grafikkort endast "Försiktigt" undersöker det, helt i enlighet med lagen. Men det jag funderar på är detta.
På konsumentverkets hemsida står det i klartext att man får försiktigt undersöka varan, men att man INTE får använda den.
Vart går gränsen mellan att använda en vara och att försiktigt undersöka den?

Själv anser jag att detta borde otvivelaktigt vara när man faktiskt använder varan, tex då man monterar ett grafikkort och kör det i datorn, alltså gör det med varan som den är konstruerad för att göra.
Lägger in ett citat här från konsumentverkets hemsida:

"Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. - [ Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den ] -. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. "

Så frågan jag har är väl egentligen om inte det innebär att använda tex ett grafikkort om man faktiskt monterar det och kör igång det? Jag menar, det finns ju faktiskt ingen tidsangivelse utskrivet, utan det står ju endast "Du får inte använda den,"

Känner mig sjukt förvirrad, och tar gärna lite hjälp angående detta..

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Hade tänkt lägga ned min medverkan i tråden för vi verkar inte komma längre, men några ord ändå...

Tråkigt om du hamnat i kläm och inte fått ångra köpet av ett grafikkort (om det nu handlar om det). Jag menar att du som grundregel har den rätten enligt distansavtalslagen och om du har följt dessa andra människors råd och tolkningar är jag rädd för att du blivit vilseledd.

Varans beskaffenhet syftar fortfarande på sådana varor som helt enkelt "inte går att lämna tillbaka" därför att deras egenskaper har gjort det omöjligt. Så mycket har inte lagen förändrats.
Mat är ett exempel, men inte ett grafikkort.
Visst, ett grafikkort förändras med tiden - PRECIS som allt annat - men ett grafikkort försämras/förändras INTE så mycket under 14 dagar att du inte ska kunna lämna tillbaka det i nyskick (under förutsättning att du inte kört kortet i två veckor i datorn).

Eller menar du att butiker inte kan ha grafikkort i lager mer än 14 dagar och sedan måste kasta dem för att de har gått ut på datum och inte går att sälja vidare?
Om du inte menar det - varför ska en konsument inte kunna ångra köpet av ett grafikkort inom 14 dagar? Inte ens om konsumenten inte öppnat kartongen utan bara suttit och läst på utsidan? Grafikkortet har ju i princip bara fortsatts hållas i lager i sin kartong, även om det varit ute på en Sverigeturné med Posten som förhoppningsvis fraktat paketet säkert?
Alltså: ett grafikkort går att lämna tillbaka intakt - luften går inte ur det, det varken möglar eller smälter eller ångar bort.
I lagen står det: "... en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas". Huvudorden i den texten är INTE KAN. Det vill säga att varan av någon anledning är omöjlig att lämna tillbaka.

Jag har tyvärr inga andra bra exempel än olika färskvaror. Hypotetiskt skulle det kanske också kunna handla att om du köper tex larver som efter sju dagar spinner en puppa för att sedan utvecklas till en insekt eller nåt (är inte så bra på biologi). Efter de sju dagarna är det förstås omöjligt att lämna tillbaka larverna eftersom de inte finns längre.
Kanske någon annan har ett bra ett exempel. Jag ska tänka på det o återkommer evetuellt.

Vitvaror är förövrigt köksutrustning som kylskåp.

*aplåder* Du har även helt rätt.