NCC-maskin (?) för att skära till alu-chassi

Permalänk
Medlem

NCC-maskin (?) för att skära till alu-chassi

Jag har designat ett litet alu-chassi som jag skulle vilja ha tillskuret med maskin, då det består av en hel del bitar, och så vill jag att det ska vara snyggt (något mina darriga drumm...dremmelhänder aldrig skulle klara av)

Jag har fått för mig att man gör en ritning i ett visst program, och sedan kan man mata in denna ritning i vilken CNC-maskin som helst, och så skär den till de delar man behöver.

1) Är det så det funkar? [EDIT: ja]

2) Och vad heter isåfall programmet?

3) Vad heter de typer av firmor som pysslar med att skära till plåt - plåtskärare (så jag vet vad jag ska söka på i telefonkatalogen)?

4) Vilka priser snackar vi om (bara en fingervisande uppskattning)?

Tänk you

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Maskinen du menar kallas cnc-maskin.

Edit. Det fungerar så som du säger att man gör en ritning i ett cad-program som man sen gör om så maskinen förstår den.

Permalänk
Medlem

Ok, ett CAD-program alltså. Fungerar vilket som helst, eller rekommenderar du något särskilt (nybörjarvänligt)? Men finns det inte en väldans massa olika typer av ritningar man kan göra i CAD-program, eller är det samma tillvägagångssätt för alla typer av ritningar? Jag gissar att man kan välja att göra just ett CNC-projekt, eller?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Hmm..

Min teori är att det blir svindyrt.

Själva tillverklingprocessen tar inte många minuter men att kalibrerar om maskenerna tar tid.

Jag praktisera på ett företag som sysslade med sånt och det kaunde ta 1/2 till 1 dag att programera om. FAST då skulle ju biten stämma med delar av millimetar.

Men ring och kolla..

lego tillverkning sysslade företaget jag praktiserade på. Prova det i katalogen

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem

Å fasen, det låter ju inte uppmuntrande direkt. Trodde det var väldigt automatisetat - in med cad-ritningen i datorsystemet, släng in en aluminiumskiva, och börja skära.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Farsan har en vatten skär maskin... skär i allt T upp till 100mm

Visa signatur

Efter regn kommer solsken... :D

Permalänk

Jag har själv moddat chassiet i en nc maskin men då gjorde jag det på skolan själv. Om du kan fixa ihop programmet själv så kan jag inte tänka mig att det kan bli för dyrt om du har lite kontakter (typ en kompis kompis som kanske jobbar på nåt sånt ställe). Om då programmet är gjort så är det bara att sätta in rätt verktyg förflytta nollpunkt till rätt ställe i stort sett sen kan man fräsa. När jag gjorde det så höll jag kanske sammanlagt på i 2 timmar om man inte räknar med programmet då. Fast som inf00n3 säger så kanske du inte får med hundradels millimeters precision men det är väl förmodligen inte så noga.
brw vart bor du nånstans bor du i närheten av mig så kan jag kanske fixa det.

Jag kan ju försöka svara på frågorna med när jag ändå är inne här och kikar
2: Man ritar en ritning i CAD som alla andra har sagt men måste du göra om den till en massa text och det gör du med hjälp av nåt som heter CAM.
3: Vet faktiskt inte riktigt men om du vill ha ett mänskligt pris så får du försöka fixa det genom kompisar.

Permalänk
Medlem

Hovabonnen: Tack för svaren! Jo, jag råkar faktiskt vara en gammal skövde-bo Bor visserligen i Falköping för närvarande, men det är ju inget avstånd att snacka om.

Chassit ska vara till ett nano-itx moderkort (12x12 cm) som kommer ut nån gång senare i år (skulle varit ute redan nu, men via är lite sega), så slutgiltig ritning dröjer tills jag lagt vantarna på ett sånt.

Men när det är klart (jag gissar någon gång i höst), går det bra om jag pm'ar dig så kanske du kan fixa det till ett rimligt pris?

Jag lägger iaf till dig i min kontaktlista (var hittar man den eg?) så hör jag av mig när det blir aktuellt

Föresten, var det i gymnasiet du körde en CNC-maskin? Vilken linje/skola gick du på då?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Hovabonnen: Tack för svaren! Jo, jag råkar faktiskt vara en gammal skövde-bo Bor visserligen i Falköping för närvarande, men det är ju inget avstånd att snacka om.

Chassit ska vara till ett nano-itx moderkort (12x12 cm) som kommer ut nån gång senare i år (skulle varit ute redan nu, men via är lite sega), så slutgiltig ritning dröjer tills jag lagt vantarna på ett sånt.

Men när det är klart (jag gissar någon gång i höst), går det bra om jag pm'ar dig så kanske du kan fixa det till ett rimligt pris?

Jag lägger iaf till dig i min kontaktlista (var hittar man den eg?) så hör jag av mig när det blir aktuellt

Föresten, var det i gymnasiet du körde en CNC-maskin? Vilken linje/skola gick du på då?

Nee men det låter ju kanon.

Det låter väl bra jag kan givetvis inte lova något men det ska nog kunna fixas. Det beror lite på hur friska lärarna är på att göra mig sällskap.
Japp det var i gymnasiet och jag går där fortfarande, på Volvogymnasiet går jag den tekniska linjen.

Permalänk
Medlem

Perfekt - då är det spikat Nu ska jag bara lära mig CAD-CAM tillräckligt för att få ihop en ritning också...puh

Fasen vad kul att ni får pyssla med såna saker på volvogymnasiet. Det mest konkreta jag gjorde på gymnasiet var väl...tja, inget - bara massa läsa och skriva. Trist som fan. Lillbrorsan ska iofs antagligen börja på kavelbro nu till höst - också teknisk linje som dig. Får hoppas att det blir mycket pulande med maskiner och datorer, skoltrött som han är

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk

hehe jag vill inte vara nedtryckande mot din bror eller så men om man går ren teknik så är det typ bara läsa det har i stort sett inget med maskiner och sånt att göra. Den linjen jag går på volvo är teknik/industri och det är den industri riktade linjen som göt att jag får hålla på med makiner och sånt. Den tekniska linjen är dötrist Men men det ger en bra utbildning.

Permalänk

CAM är altså ett program till cnc-maskinen som förklarar hur den ska fräsa? Är jag rätt på det?
Kan man ju tjäna in en massa på det genom att fixa CAM också

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Avstängd

i cadcam så kan du göra ritningar sen överföra dom direkt till Nc Maskinen(cnc om ni så vill) annars är det lätt att göra prgramet själv.. (win nc är ett alternativ)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

problemet som ja ser det e som så att du vill göra ett chassi ??? o det vill du ska vara cnc-maskiner som ska arbeta fram det ???

ojojoj e du gjord av pengar lr ?? ;)... sök efter en firma med laser skärare alternativt plasma... o skär plåtarna lämna sen in dom på slipning i nån hel automatisk slipmaskin ist ;);) spar du lite deg

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

det är väl lättare att göra en ritning och sen skriva in programmet i en dator eller i fräsen, för fräsar som tar en ritning och sen bestämemr hur den skall göra själv är nog en aning ovanligare och dyrare.

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hovabonnen
hehe jag vill inte vara nedtryckande mot din bror eller så men om man går ren teknik så är det typ bara läsa det har i stort sett inget med maskiner och sånt att göra. Den linjen jag går på volvo är teknik/industri och det är den industri riktade linjen som göt att jag får hålla på med makiner och sånt. Den tekniska linjen är dötrist Men men det ger en bra utbildning.

Nä, det har du iofs rätt i. Men de pluggar iaf en hel del data - mer än på många andra linjer verkar det som - så jag hoppas att det räcker för att sporra honom lite i studierna iaf, datanörd som han är

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk

Hehe jo men då kan det nog hjälpa. Du kan ju om du känner för det ta och msga din msn/icq till mig så kan vi fortsätta där sen.

Permalänk
Medlem

vad för grejer är det du vill göra i fräsen?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hovabonnen
Hehe jo men då kan det nog hjälpa. Du kan ju om du känner för det ta och msga din msn/icq till mig så kan vi fortsätta där sen.

Jag håller tummarna för det Skickade dig ett pm föresten.

aopen: Jag vill skära till totalt fyra aluminiumbitar i rätt form och storlek, och sedan ska de böjas till och skruvas ihop. Men eftersom det är ett mini-chassi som ska bäras omkring ska det helst ska se snyggt ut (det ska bli en mini-bärbar dator, är det tänkt - se denna länk: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=298521 ). Dessutom är det rätt svårt att dremla så små delar - lättare när chassit är stort och vinklarna etc. är det också - finns lite mer utrymme för misstag då

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

men vill du ha nån speciell form på plåtarna för annars är det ju lättast att klippa till dem och sen ifall du vill ha nån speciell form på dem kan du färsa sidorna eller i mitten. men det är svårt att spänna fast tunna material och särskilt aluminium eftersom det är ganska klent. men själva fästen i hörn och sådant är det lättare att fräsa till.

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem

De flesta kanter är skarpa. De enda rundade är i botten (två av de undre kanterna ska vara rundade, och därför måste sidoflikarna vara tillskurna rundade där de fäster mot basen). Delarna har flikar och så så som ska böjas (ungefär som en kartonglåda som man tar isär, alltså, med en bas, fyra sidor, och flikar som fäster ihop sidorna).

Dessutom hade jag tänkt mig någon typ av logo infräst. Men det är mest bonus.

Två av delarna ska dessutom vara ihåliga där skärmen ska sitta.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

de skarta är lättast att bara klippa till och sen göra lena med smärjelduk.
och de runda är det nog lättast att boka för ananrs får man fräsa ur ett stort stycke och det tar tid och är dyrt. för du menar väl att den skall vara rundad på de främre hörnen alltså på höjden om du förstår vad jag menar?
och bottenplattan fräser man ur radien på så de passar till bockningen. en logo är lätt att göra. men det vore bra om du kunde göra en ritning?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem

Jag fixade ihop en snabb bild av hur jag hade tänkt mig bottenplattan, för att ta ett exempel, så du kan se ungefär hur en platta ska vara tillskuren. Vad tror du?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Ritar du upp bitarna i cadformat så kan du få dom i rostfritt för nån hundring! Det tar max 5 min att skära ut den biten du hade ritat upp.

Permalänk

hehe.. bor oxå i falköping dåråva.. om det är plåtar du vill fixa till så kan jag rekomendera dig till att springa (eller ta bussen) ner till friggeråkersverkstäder (ligger där nere vid sjukhuset) dom har en laserskärmaskin där.. blir fin fint seru.. kan dock inte säga hur mycket det skulle kosta men nån hundralapp kke.. beror på hur kaffesugna dom är

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Jim_the_One: Hehe, där ser man, ännu fler från vår del av sverige

Friggeråkers verkstäder, säger du? En laserskärare borde väl vara tillräckligt för att skära till aluminium (det kanske skär till vad som helst - vad vet jag)? Men programmerar de en maskin med hjälp av en cad-ritning då? Eller kör dom på känn?

Apollo: Får lite mixade besked här. De flesta säger att det är svindyrt att få bitar tillskurna på ett ställe som har CNC-maskin som man stoppar in en CAD-ritning i.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

jag skulle klippa ut plåtarna och sen bocka dem som behövs och sen fräsa där det är en radie på plåtarna eller att klippa och fila till kanten, det ena är ju mycket billigare och lättare. för det är ju enklast att inte använda en fräs. för det enda du skulle kunna göra i en fräs är att fräsa radierna för plåtarna är ju färdiga så att säga. vad skall du ha inne i chassit då?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk

jupp från byahålan nr 1..

om du knallar ner med en aluplåt och en ritning med exakta mått på så borde dom kunna fixa till det lite snabbt.. dock är det nog inte så lätt för dig att veta vilka mått dom skulle behöva.. sen har dom semester snart oxå så det är väl lite jobbigt det me.. annars kan du väl vänta tills skolan börjar å då knalla ner till industrilinjen å fråga om dom har lust å fixa till en sån plåt..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Rita upp det du vill ha i tex AutoCad. Skicka över filerna till något företag som skär med laser eller vatten. De gör om din ritning till en skärfil som sedan läggs till i en stor skärfil för hela plåten de ska skära. Så om företaget ska skära 2mm aluminium på måndag så kan de lägga till dina grejer på den 2mm plåten och dina grejer tar max 5min att skära. Att ställa om mellan olika plåttjocklekar och materal tar tid men inte själva skärningen.