Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Nej, det betyder det inte. Dock förväntar jag mig att jag får något för mina pengar och inte bara kastar in dem i ett stort, svart hål.

Betalar jag för en vara förväntar jag mig att få det.

Jo, jag håller faktiskt med om att skatten på cd/dvd mm inte är bra. Men att det enligt trådskaparen skulle göra piratkopiering lagligt är ju helt åt skogen...

Eller du kanske bara kritiserade polisen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Visst det är fel att piratkopiera men alla gör det. Jag tror inte det finns någon här som inte laddat ner en mp3a, film eller liknande.

Dock förutspår jag något. Spelen kommer att bli mer och mer multiplayer inriktade, vi vet alla att om man vill spela ett spel online så måste man köpa spelet. Det vet tillverkarna också och kommer således släppa mer och mer spel inriktade på multiplayer. Kanske är detta början på slutet för singleplayer.

jag tycker även det har blivit mer och mer det senaste året att själva spelet får man gratis, men vill man spela får man köpa ett konto eller betala en måntalig avgift. Det är ett bra system tycker jag, då man inte betalar pengar för enbart själva datan utan man betalar för en tjänst.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden, pga det finns på tok för många sånna här trådar på swec. Skatten trådskaparen nämner legaliserar inte piratkopiering. Tänk dig själv, kriminella betalar skatt, ska dom få stjäla, misshandla och göra precis vad dom vill bara för det?
Där var ditt första argument krossat. Här kommer det andra, du säger att spelen är för dyra när de kostar 400:-?
Gå ner till din lokala gamebutik och köp vilket spel du vill för 150-250:-, jag har gjort det många gånger och har varit mycket nöjd. Väntar man ett par månader efter releasen så ser du tidigare nämnda priser på spelen/spelet. Fast nu säger du väl självklart att du inte vill ha begagnat skräp som ändå funkar till 100% med garanti. För jag vet att du har blivit matad med skräp av någon i "scenen" och tänker inte ändra dig en tum.
Nåja, hoppas någon annan för upp ögonen och inte låter sig bli lurade av sånna här trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Hur mycket har lönerna stigit???? Om man jämför med vad man hade för lön förr och idag så kanske spelen inte stigit så mycket. Och ni yngre har ju inte någon lön men föreldrarna har!! och deras löner borde också ha stigit!

Bidragen har då inte stigit speciellt mycket.
Men visst har man råd att köpa sig ett spel då och då
PC spelen är inte farligt dyra men att ta 700 kronor för ett xbox spel är tammefan att ta i.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Re: Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TCO1992
Många tror att spelen e dyra pga av piratkopiering. Men givetvis så är inte fallet!!!
På Gamecube finns ingen piratkopiering men ändå är spelen as-dyra.. 500-600kr.. helt sjukt.

Och nu kan man kopiera spel helt legalt eftersom man betalar piratkopieringsskatt på sina cd-r / dvd-r skivor.

Vem ger 600:- för ett spel?

Jo, så är fallet. Iaf delvis.
Men på Gamecube blir spelen dyrare pga en licensavgift till Nintendo, så om 400 kr av priser går till det vanliga så går 200 kr till Nintendo, detta måste dom göra eftersom konsollerna kostar mer att skapa än vad dom säljer dom för, och detta får dom då tjäna in på spelen (ungf som att man kan köpa vissa mobiltelefoner för 1 kr om man köper ett abbonemang samtidigt)

Nej, men du kan ta en skiva och göra en kopia till en kompis, men det har man alltid fått.

Relativt många.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

om ni tycker det är okej med piratkopiering så tycker jag att ni ska titta på "dont copy that floppy"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liberty_aa
Håller med spel (speciellt tv-spel) är för dyrt!
"Dessutom så tar nintendo ut lite extra höga priser för utvecklare att göra spel till deras konsol (har ingen skriftlig källa till detta dock)." Dom brukade göra det men så är inte fallet med GC.

Inte? Läste häromdan här på Sweclockers om det, vet ju inte om det är sant visserligen :p,
men att nintendo tog ut en licensavgift för att man skulle få tillverka ett spel till deras konsoll.
Och det var för att dom sålde konsollerna så pass billigt att dom ofta gick minus på själva konsollen, och att intäkterna kom från spellicenserna.
Och om dom har slutat med det på senare år så tycker jag det verkar väldigt dumt!
För dom lär ju tjäna ÄNNU mer på licenserna nu, när nintendo är så pass stora som dom är!

[edit] Aldrig får man vara först =/[/edit]

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Inte? Läste häromdan här på Sweclockers om det, vet ju inte om det är sant visserligen ;p,
men att nintendo tog ut en licensavgift för att man skulle få tillverka ett spel till deras konsoll.
Och det var för att dom sålde konsollerna så pass billigt att dom ofta gick minus på själva konsollen, och att intäkterna kom från spellicenserna.

Ja, Nintendo tar ut avgifter av speltillverkarna, och de tjänar pengar på spelen, inte konsolen. Detta är även sant för Sony och Microsoft.

Permalänk
Citat:

Inte? Läste häromdan här på Sweclockers om det, vet ju inte om det är sant visserligen :p,
Och om dom har slutat med det på senare år så tycker jag det verkar väldigt dumt!
För dom lär ju tjäna ÄNNU mer på licenserna nu, när nintendo är så pass stora som dom är!

[edit] Aldrig får man vara först =/ [/edit]

Det jag menade var att jag visste att nintendo tog ut extra avgifter men om någon skulle fråga efter länk till källa så hade jag inte det eftersom jag hört det av en svensk spelutvecklare på föreläsning.

Permalänk
Medlem

Stormraider, det var inte dig jag citerade?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Citat:

Stormraider, det var inte dig jag citerade?

ok trodde det var riktat mot mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvorak
Jo, jag håller faktiskt med om att skatten på cd/dvd mm inte är bra. Men att det enligt trådskaparen skulle göra piratkopiering lagligt är ju helt åt skogen...

Eller du kanske bara kritiserade polisen?

Neh, kanske bägge omedvetet.. Lite luddigt kanske.

Så länge det i princip är riskfritt att piratkopiera kommer folk att göra det.

Själv har jag inga problem med det så länge inte programvaran används i kommersiellt syfte.

Och nej, vi kommer aldrig nå konsencus här på swec rörande såna här diskussioner..

Permalänk
Medlem

Blir stört på att

Sc2 kostar

120kr till Ps2 och Xbox medans det kostar 599 på GameCube =(=(

Permalänk

Det att de säljer konsollerna billigt för att sen tjäna på speler tycker jag är förjävligt.
Jag betalade 4500 för mitt PS2 när det kom ut men sen hade jag fan inte råd med spelen när de låg mellan 400 och 700 spänn.
Köpte 3 spel sammanlagt sen sket jag i det iom att nöjet med spelen var inte värt de summorna.

Jag piratkopierar inte spel iom att det är så mkt skit med det.
Men jag anser ändå att ifall spelen är tillräckligt billiga så skulle jag kunna köpa två exemplar av samma spel fall i fall en kompis inte har det när man lanar.
Som det är nu så har jag inte råd med nya spel.
Jag vet att jag kommer spela half-life 2 och doom 3 iallafall 6 månader efter alla andra här.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det att de säljer konsollerna billigt för att sen tjäna på speler tycker jag är förjävligt.

Hellre det än att en xbox kostar typ 10000

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni attackerar problemet på fel sätt.

Visst det är fel att spelen kostar 500+.
Visst ska de som gör spelen få lön för sin möda.

Men det är alla mellanhänder och de stora bolagen (som ifs tar en viss finansiell risk, återkommer till det) som är dom fula fiskarna idag. Hur mycket får en utvecklare av ett spel av det spelet drar in? Inte ens DICE som har ett av det största spelen på senaste åren gör några megavinster (dock har dom lyckats få mycket bättre kontrakt på sistone).

Visst ska de stora spelföretagen (EA, Vivendi osv) få utdelning på satsade pengar, dom tar ju en risk, men ibland är det sjukt vilken vinst dom gör.

Samma problem finns i filmindustrin såklart, men där har regissörer och skådespelare en mycket starkare ställning (för det mesta) när det gäller att förhandla fram bättre villkor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymdis
Visst ska de stora spelföretagen (EA, Vivendi osv) få utdelning på satsade pengar, dom tar ju en risk, men ibland är det sjukt vilken vinst dom gör.

Vivendi går väldigt dåligt, så de måste göra något fel där. EA och UBI går bättre däremot. EA är nog det företag som hittills lyckats bäst historiskt. Tror de vinner mycket på att göra nya versioner av sina sport- och bilspel varje år.

Andra företag som t.ex. Lucas Arts lägger ner spel som de inte tror de kommer göra vinst på.

Permalänk

Det är därför man väntar ett tag på att spelen funntis ute ett tag, som man sen får några hundringar billigare. Så jävla kåt kan man väl inte vara på ett spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Nästan alla spel går alldeles utmärkt att köpa för 200:- (konsollspel kan vara lite dyrare dock) efter ett tag. Det är bara när man vill ha de allra nyaste spelen som de är väldigt dyra. Har man inte råd att betala, så köp äldre spel istället. De är precis lika bra som de var då de släpptes. Jag kollade t.ex. på några tidiga populära XBox-spel. De kostar cirka 300:- nya i affär.

En annan variant är att inse att man kanske inte kan köpa alla spel. Istället för att köpa tre spel, välj ett av dem. Redan då har du ju fått ner kostnaden till 1/3.

Det går dessutom att köpa spel begagnat, även om bolagen inte gillar det förstås.

Lite har ju marknaden sig själv att skylla där. Marknaden skapar ett väldigt ha-begär, men alla kanske inte har pengar att betala för all de vill ha och väljer att pirata dem istället.

Precis!!!

Jag har suttit och väntat lääänge nu, men jag tänker då inte köpa Half-Life 2 förränn 2007, som tidigast.

Piratkopieringens positiva sidor väger upp så enormt mot de negativa sidorna, så där finns ett självklart val, tycker jag. Dock tycker jag att man skall betala för det man gillar, som man använder sig av och som man vill stödja. Som tidigare nämnt är ca 90%(uppskattningsvis? ) av alla spel enbart skit, som jag inte vill bli pålurad.. :/

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atena
... inte så men vad spenerar du dina pengar på om du inte kan betala 600 för ett spel du verkligen vill ha?

Faktum är att spel riktar sig ofta till barn och ungdomar och att begära 600 kronor för ett spel är hutlöst, men det spelar faktiskt ingen större roll för det visar ju bara att piratkopiering inte påverkar spelpriserna, förutom möjligtvis positivt. De flesta spel till GameCube är inte värda 550 kronor, ytterst få av spelen är det. Lyckligtvis brukar prisen sänkas efter ca 6-12 månader och man kan köpa dem till halva priset.

Permalänk

En fråga: De flesta som gillar TV-spel längtar ofta efter ett speciellt spel och det vet ju skaparna av spelet. De förstår väl att man betalar den satta summan för spelet som man verkligen vill ha? Finns det någon orsak för dem att ändra sig, när folk faktiskt betalar dessa skyhöga priser för spelen?

Permalänk
Medlem

Idag köpte jag

No One Lives forever 2
och
IronStorm för 49kr/st

Mycket bra pris på dom

Permalänk
Medlem

Jymdis, stämmer det verkligen? Det jag läst är att ytterst få spel går med någon nämnvärd vinst, och då låter det snarare som det är publishern som inte får tillbaka alla pengar de investerat i spelet.

Permalänk
Medlem

skulle bara meddela att det visst finns piratkopiering på gamecube... dock så kommer jag inte diskutera hur man gör eller posta några länkar här eftersom det är mot reglerna...

Permalänk
Medlem

Spelen till Gamecube är dyra efter som det bara finns en importör (Bergsala) av dem i Sverige. Eftersom det bara finns en importör så kan dom ta ut ett högt pris. (Rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

Ni måste inte köpa spelen när de kostar 600 kr.
De går ner i pris. Gör som jag och vissa er protest genom att köpa spelen när de kostar en rimlig summa t.ex 300 kr. Svårare än så är det.

Försök inte skylla erat piratkopierande på att det är för dyrt!

Permalänk
Medlem

men asså .. varför göra det svårt för sig?

varför arbeta om man inte är nödvändig i "laget"?
varför betala då man kan få samma sak gratis? (ladda ner)
varför dricka dr pepper när man kan få vanilla coke för samma pris?

m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriiille

m.m

va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

m.m

så sant så sant. Piratkopiering finns och kommer nog alltid finnas på ett eller annat sätt. Så det är väll bara att tacka och ta emot. Eller ?

Visa signatur

"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him" -winston churchill

Permalänk
Medlem
Citat:

m.m

varför köpa en bil när man kan sno den?

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.