Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TCO1992
Valet är :

Hmmm ska jag handla detta spelet för 600:- o skita i att handla mat..

Eller Hmmm.. ska jag handla mat och ladda hem spelet o bränna det på en skiva för 10:-

Ja valet e enkelt.

Att ladda ner en illegal piratkopia är samma sak som att stjäla den i affären. Likaså att stjäla maten i affären. Om du tycker att det är okej att ladda ner spelen, gå och stjäl maten också och spara in dina 600:- på det också.

Eller så gör du som många andra och betalar för grejerna eller avstår från dem.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag 600kr är lite väl överpris för ett spel ändå.. med tanke på hur bra spel säljer (för det gör dom faktiskt) så får ju företagen in pengarna igen.. utan tvekan.

Sen kan jag ju ta upp att det är bevisat att en cd-skiva med musik som tankas hem väldigt mycket på nätet, också säljer mycket bättre i affären, kan det inte vara samma med tv-spel? att det gynnar handeln?

SJälv köper jag dock dom spel jag vill ha, testar demo som finns för nedladdning, verkar det schysst så köper man det. Man vill ju ha original självklart. Men man vill ju också ha råd med fler spel...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Att ladda ner en illegal piratkopia är samma sak som att stjäla den i affären. Likaså att stjäla maten i affären. Om du tycker att det är okej att ladda ner spelen, gå och stjäl maten också och spara in dina 600:- på det också.

Tyvärr så är det ju inte olgagligt att ladda ner..

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det är det inte. Om man stjäl mat försvinner den, ett spel i affären försvinner inte om man laddar ner en kopia från sin kompis.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Att ladda ner en piratkopia är en möjlig förlust för rättighetsinnehavaren (Inte säkert att han fått sålt det.), att stjäla i en butik medför en förlust för ägaren. Så att hävda att tanka ner spel är lika med att stjäla den i butik ur förtjänst synpunkt är ett VÄLDIGT naivt tankesätt som de flesta som inte jobbar för kvällspressen/skivbolag/filmbolag förstått.

Permalänk

"Home taping is killing gaming" som det hette förut :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven_XPC
"Home taping is killing gaming" som det hette förut :/

Haha, det är ett stort lol på den....=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Att ladda ner en piratkopia är en möjlig förlust för rättighetsinnehavaren (Inte säkert att han fått sålt det.), att stjäla i en butik medför en förlust för ägaren. Så att hävda att tanka ner spel är lika med att stjäla den i butik ur förtjänst synpunkt är ett VÄLDIGT naivt tankesätt som de flesta som inte jobbar för kvällspressen/skivbolag/filmbolag förstått.

Du menar att det är skillnad på att stjäla och stjäla? Du menar att det är synd om dem som äger butiken, men det är inte synd om tillverkaren som blir bestulen?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Som således sagt så är Gratis gott... Alla har inte råd med sina behov och söker en billigare väg alltså piratkopiering..... Thats all folks..!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar att det är skillnad på att stjäla och stjäla? Du menar att det är synd om dem som äger butiken, men det är inte synd om tillverkaren som blir bestulen?

Största problemet är väl att du inte läste vad jag skrev. Läs vad jag skrev igen och försök igen.

Edit: Gemener och versaler, samt lite ändring av text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov

På samma sätt kan du ju säga att det är en möjlig förlust för affärsägaren, det är ju inte garanterat att han skulle fått just det exet du stal sålt.

Permalänk
Avstängd

Pc gamer vet inte skillnaden emellan stöld och kopiering, nej men jag säger såhär. Skulle de sänka priserna till en godtaglig nivå skulle jag köpa ett spel bara för att stödja det.

Permalänk
Citat:

Det är skilnad på piratkopiering och piratkopiering (eller privatkopiering som vissa kallar det ena.)
Det första är när folk bränner ut spel och säljer till andra för att tjäna pengar på något som inte är deras.
Det andra är tonårs svennson som delar ut en kopia av spelet på något p2p-nätverk där vem som hälst kan ladda ner det gratis.

Visst tjänar inte spelföretaget mer eller mindre på något utav dem, men du måste väll hålla med om att det känns "fulare" att sälja än att dela ut gratis?

Sen att du tycker det är samma sak att tanka ner en kopia och att sno spelet i en spelbutik håller jag inte med om.

Jag skulle vilja göra denna liknelse:
Du går till Vivo, köper Ris, Mjölk, vaniljsocker, konsistensgivare, och sylt (Läs datorhårdvara) sen betalar du för dina varor och går hem.
Väl hemma hittar du på internet ett "snott" recept på Risifrutti. Dvs. att det inte är företaget som lagt ut deras recept utan att någon har snott det/köppt det och sedan lagt ut det på internet.
Du ställer dig i köket och kokar ihop din egen risifrutti med grejjorna du köppte på Vivo.

Jag anser att du nu har gjort precis lika mycket/lite fel som om du tankar ner ett spel från internet istället för att köpa det i affären.

Tror du att företaget som tillverkar Risifrutti kommer vara skitsnea på dig för att du kokar ihop din egen risifrutti? Nej, antagligen inte.
Säg att du ställer dig utanför vivo och säljer din egengjorda risifrutti för 7:- istället för 12:- som den kostar i affären, nu kanske företaget börjar bli sura...

Säg att 25% av de som funderade på att köpa sig en risifrutti gör sin egen istället. Flera av dem kanske tycker att det är jättegott och vill stödja företaget som kommit på det, så de köper från och med nu risifrutti i butiken istället för att göra egen.

Ingen kan med säkerhet säga att någon utav de 25% som gjorde sin egen risifrutti skulle ha köppt det utan att egentligen ha testat det?
Visst stog det en tant i butiken och delade ut smakprover (läs demoversion) men du vet fortfarande inte om det är något du kommer få ont i magen av om du äter en hel förpackning...

Jaja, man kan dra det hur långt som hälst. Själv tyckar jag det är "ganska ok" om man bara laddar ner det för att spela. Om man däremot laddar ner det för att sälja tycker jag man har gått för långt.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig på allvar justificera piratkopiering. Skulle det t.ex gå att ta ett kort på en bmw och man sedan kan gå hem och klona upp en exakt kopia på någon timme, så är det fortfarande så att bmw äger patentet på bilen och vill du ha den så får Du betala för deras jobb de lagt ned på att utveckla och bygga bilen.

Problemed med media är att det är kortvarigt. Musik/film och spel tröttnar man på eller ser/lyssnar/spelar bara en gång. Ägandebegäret upphör då, istället hoppas man att t.ex grannen köper mediat, så du kan låna det ett litet tag. (Man hoppas t.ex inte att ens kompis köper fetaste steroen, så Du kan komma över och lyssna några gånger- Du vill ha en själv!

I och med att det ständigt kommer nya kortvariga produkter Du vill avnjuta några gånger börjar man sedan se dessa media-ting som tickande kostnader. Vi vet alla hur irriterande det var med tickande modem-kostnader; i alla fall allt jag ville ha var en fast månadskostnad, så jag kunde surfa hur mycket jag ville- även om månadskostnaden var hög.

Piratkopieringen gör på ett smidigt sätt så att de tickande kostnaderna försvinner. Du slipper batala för något du ändå kommer tröttna på efter några dagar, och inga framtida media-avnjutningar måste tackas nej till för att plånboken inte räcker till.

Det intressanta är också att personer som ofta försvarar piratkopiering ofta lägger ner ofantliga summor på hårdvara istället. Senaste grafikkortet, 2 TB i hårddisk etc. Dessutom beställer man 1000 pack med cd-r skivor, och printar ut egna fodral till dvd-filmerna, klipper till och sätter upp. Otroligt mycket pengar +jobb. Detta ses dock i alla fallen som en engångskostnad. en investering. en hårddisk skall hålla länge och väl. Och ett 1000-pack cd-skivor borde hålla en helg Detta känns då som mycket bättre kostnader.

Alla utgivare utav media skjuter sig även i foten genom att ge ut otroligt mycket "skräp" i billiga skitproduktioner- och ge ofantliga summor pengar till en liten glamorös elit. Detta ger konsumenterna intrycket att deras pengar inte går till annat än ett till par gucci-skor till Brittney-Spears- vilket ännu mer får ner deras vilja att betala för mediat. Medie-bolagen levde i en fantastisk värld med oändliga mängder pengar som man kunde spendera på snygga människor, champagne och röda mattor- tiden kan vara förbi.

Nu kräver vi kvalitet och valuta för pengarna. Vi kan testa alla spel/ lyssna på alla låtar och bestämma oss för vad vi är villiga att lägga pengarna på. Jag tycker det är skitbra. Tills dess att medie-utgivarna kommer på ett sätt att få mediat att inte plinga "tickande kostnader" i mitt huvud kan jag lungt spana in vad jag tycker är kvalitet och värt pengarna. Jag köper allt jag tycker är bra. Problemet är att det hela gått över styr. Folk köper inte ens saker som ger de fantistiska upplevelser och som personer kämpat i många år för att framställa.

If you enjoy it- buy it! Går inte att på något sätt komma ifrån det. Du betalar pengar för otroligt överprisade märkeskläder som egentligen kostar 5kr att tillverka / styck, men klagar på att spelen är för dyra

Permalänk
Medlem

Hur många av er här som förespråkar att köpa spelen, kan ärligt säga att ni aldrig snor något på era jobb eller i skolan? Aldrig sjukskrivit er utan att vara sjuka? Undrar bara

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

lite OT...det förekommer piratkopiering även till GC

Visa signatur

AMD64 4000+ | 2048MB Corsair Value Select | Geforce 7800GTX 256MB | Asus A8N-SLI Premium

Permalänk

Gratis är gott. Även om man tjänar 30000kr i månaden direkt i handen, så varför gå och köpa ett spel/film/program för flera hundralappar när man kan få det gratis?
Tar man då exempel studerande, med en månadsinkomst på 950kr... Visst skulle de kunna gå och köpa 1 xboxspel för 600kr. Sen har de helt plötsligt brännt 2/3 av pengar som skall räcka en månad. Då blir ju alternativet att ladda ned och slippa palta med skivor ett faktum.
Jag ska inte säga att jag tänker såhär till 100%, även om det inte går att utesluta. Men BRA spel köper jag, för jag vill visa mitt stöd för tillverkarna, samt få orginalkartongen och orginal cd-key.
But still, gratis är gott. Skall folk överväga köpa spel eller program, måste det bli så långa priser att folk kan "överväga" köpa ett orginal istället. Men gå att betala 599kr för Fifa 2004 till Xbox är helt absurda pengar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

köpte nyligen fifa 2003 till gamecuben för 179:- vet finns billigare varför just 2003 istället för 2004:- som jag hitta i samma butik för 299:- eller varför väntade jag inte på 2005??? jo för att hittils tycker jag 2003:an är det bästa fifaspelet som släppts till GC och Pc. men väntar på nhl 2005 som verkar bra lovande av de bilder jag sett. men 549-599:- för det vet jag inte om jag har lust att ge... vill heldre ha dem till GC än pc framförallt för att jag tycker sportspel upplevs bättre framför tv:n med konsollen spelar ingen roll om man har gamepad till datorn... men jag kommer troligen hålla till goddo med nhl 2004.... sen nhl fifaspelen brukar jue vara dyra tills en ny årgång kommer ut... hade dock tur hitta nhl2004 till GC för 199:- på coop.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

om man vill få bukt med piratkopieringen för evigt e det väl bara att se till att sänka priserna på spelen så det e dyrare att köpa skivor att brännna på.

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggy_Toaster
om man vill få bukt med piratkopieringen för evigt e det väl bara att se till att sänka priserna på spelen så det e dyrare att köpa skivor att brännna på.

Tror inte direkt marginalerna från de vinsterna kan betala lönerna för ett utvecklingsteam som jobbat i 4 år + profit-pengar till utgivarna + utvecklingspengar för framtida projekt Spelen man köper måste ju också tryckas på skivor

Dock skulle de kunna slopa distributionskostnaderna för att trycka spelen, göra boxar och skeppa de över hela världen. Gör de nedladdningsbara direkt från spelföretagets servrar ifall man köper en kod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det är skilnad på piratkopiering och piratkopiering (eller privatkopiering som vissa kallar det ena.)
Det första är när folk bränner ut spel och säljer till andra för att tjäna pengar på något som inte är deras.
Det andra är tonårs svennson som delar ut en kopia av spelet på något p2p-nätverk där vem som hälst kan ladda ner det gratis.

Visst tjänar inte spelföretaget mer eller mindre på något utav dem, men du måste väll hålla med om att det känns "fulare" att sälja än att dela ut gratis?

Sen att du tycker det är samma sak att tanka ner en kopia och att sno spelet i en spelbutik håller jag inte med om.

Jag skulle vilja göra denna liknelse:
Du går till Vivo, köper Ris, Mjölk, vaniljsocker, konsistensgivare, och sylt (Läs datorhårdvara) sen betalar du för dina varor och går hem.
Väl hemma hittar du på internet ett "snott" recept på Risifrutti. Dvs. att det inte är företaget som lagt ut deras recept utan att någon har snott det/köppt det och sedan lagt ut det på internet.
Du ställer dig i köket och kokar ihop din egen risifrutti med grejjorna du köppte på Vivo.

Jag anser att du nu har gjort precis lika mycket/lite fel som om du tankar ner ett spel från internet istället för att köpa det i affären.

Tror du att företaget som tillverkar Risifrutti kommer vara skitsnea på dig för att du kokar ihop din egen risifrutti? Nej, antagligen inte.
Säg att du ställer dig utanför vivo och säljer din egengjorda risifrutti för 7:- istället för 12:- som den kostar i affären, nu kanske företaget börjar bli sura...

Säg att 25% av de som funderade på att köpa sig en risifrutti gör sin egen istället. Flera av dem kanske tycker att det är jättegott och vill stödja företaget som kommit på det, så de köper från och med nu risifrutti i butiken istället för att göra egen.

Ingen kan med säkerhet säga att någon utav de 25% som gjorde sin egen risifrutti skulle ha köppt det utan att egentligen ha testat det?
Visst stog det en tant i butiken och delade ut smakprover (läs demoversion) men du vet fortfarande inte om det är något du kommer få ont i magen av om du äter en hel förpackning...

Jaja, man kan dra det hur långt som hälst. Själv tyckar jag det är "ganska ok" om man bara laddar ner det för att spela. Om man däremot laddar ner det för att sälja tycker jag man har gått för långt.

Bra skrivet!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se