Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Du kan ju ha lite individuella färdigheter/egenskaper för personerna, styrka, kondition, arbetsvilja osv, och så väljer det ett jobb som matchar deras karaktär samt passar byn hyfsat. Då kan man också lägga in vilja och olyckor i arbetet som ändrar deras färdigheter så de kanske inte längre kan jobba där de nyss jobbade.

Fyfan vilket jobb det här blir!! jäklar asså X)

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Visst blir det tufft för honom, men så länge han tycker det är kul så är det bara för oss att pumpa hans huvud full med idéer så han har mer tid åt själva programmeringen istället för tänkande om vad han ska göra.

Permalänk

Orkade inte lära mig regular expressions så det tog lite tid...
names.py:

import random def getrandname(): if (random.choice([0,1])==0): n1 = random.choice(["B","D","F","G","Gl","H","K","L","M","N","R","S","T","V"]) n2 = random.choice(["e","i","o","oi","u"]) n3 = random.choice(["bur""fur","gan","gnus","gnar","li","lin","lir",//TABORT// "mli","nar","nus","rin","ran","sin","sil","sur"]) else: n1 = random.choice(["K","Kh","Ber","Sar","Str","Cal","Kur","Kr","D", //TABORT// "Osc","Zal","B","It","Mel","Z","S","T","Van","Emb","Aphr","Sephr"]) n2 = random.choice(["a","ae","anae","e","io","i","o","u"]) n3 = random.choice(["n","nia","len","ger","gne","dere"//TABORT// ,"rik","lman","door","bian","l","sta","tras","gen","lten","lad","rit"]) return n1+n2+n3

Är inte Python underbart!
"from names import *" och "getrandname()" måste spklart läggas till på läpligt ställe i world.py

Edit: för att folk ska slippa scolla I sidled la jag till radbrytningar, om man vil använda scriptet så måste man ta bort alla //TABORT// och efterföljande radbrytning.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

(...)
Den genererar bland annat väldigt Dvärglika & Alvlika namn, men jag tror att de namnen blir ganska bra

Edit:
Hade varit grymmt med familje namn också!

Tack för den! Hittade någon på nätet men din var bra. Och ja, familjenamn är något som ska in hyfsat fort. Borde inte vara speciellt svårt. Men frågan är vilket efternamn (antar att det är det du menade) folk ska få. De kan ju inte få både mammans och pappans, så det får nog bli pappans...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Du kan ju ha lite individuella färdigheter/egenskaper för personerna, styrka, kondition, arbetsvilja osv, och så väljer det ett jobb som matchar deras karaktär samt passar byn hyfsat. Då kan man också lägga in vilja och olyckor i arbetet som ändrar deras färdigheter så de kanske inte längre kan jobba där de nyss jobbade.

Mmm, förhoppningsvis kan jag få in sånt. Jag har ett litet papper med olika egenskaper som en person kan ha som jag skrivit en gång när jag tänkte göra en persongenerator. Men jag tror den är mer lämpad åt ett RPG än det här (inte riktigt samma saker som är viktiga tror jag). Men jag ska kolla på den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Visst blir det tufft för honom, men så länge han tycker det är kul så är det bara för oss att pumpa hans huvud full med idéer så han har mer tid åt själva programmeringen istället för tänkande om vad han ska göra.

hehe precis
nog för att jag gillar att komma på idéer, men det finns så mycket man kan göra med det här så jag kommer nog inte på alla Nu kan jag ju dessutom välja bland dom bästa och kombinera från flera och allt sånt där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Orkade inte lära mig regular expressions så det tog lite tid...
names.py:

(...)

Är inte Python underbart!
"from names import *" och "getrandname()" måste spklart läggas till på läpligt ställe i world.py

Funkar perfekt. Bockar och bugar (åt RokkeR också).

Inte precis svenska namn, men funkar. Lite output från en körning. Helt perfekt :):
Mr. Itogen and Miss Itiodere are now MARRIED!
Mr. Khista and Miss Kili are now MARRIED!
Mr. Itaegen and Little Gloinus are now MARRIED!

Nu är frågan hur jag ska göra med efternamn... Kan ju inte direkt göra att t.ex. herr Itogens son får heta "Kalle Itogensson". Hmm, eller kan jag? Inte så illa.

EDIT: Testade att lägga till efternamn. Blev rätt schysst.

Mr. Sarelen Itugnesson has RETIRED at age 60... That's one lumberjack less!
Mr. Rugnus Ginussson has RETIRED at age 60... That's one mechanic less!
Mr. Strulman Hemlisson has DIED... That's one less old bastard to feed!
Och sen kommer den här fulingen, men jaja
Mr. Kraedere 7sson has DIED... That's one less old bastard to feed!

EDIT2: Förresten, hur gärna vill ni att det skrivs ut till en textfil istället för till en prompt?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Din by simulator blir bara bättre och bättre, gillar verkligen idén.

Det kanske snart är tid för att göra någon form av grafiskt representation
då det börjar bli lite väl grötigt i konsollen.

Ja varför kan du inte göra så med namnen, sen kan ju kalles dotter heter
"Lisa Itogensson" osv. Så att olika släkter växer fram och sen kan dom
bli ovänner och starta små bråk eller nåt.

Permalänk
Medlem

När 2 personer gifter sig så får ju frugan ta mannens namn..

sen är inte "Rugnus Ginussson" världens grymmaste namn
3 ggr "S" är inte så snyggt

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Efternamnen borde du göra så att när de gifter sig så är det x% chans att de väljer mannens efternamn och x% att de väljer kvinnans och efter det har de samma efternamn, barnen får automatiskt samma efternamn som dem

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Kan personerna laga till sin egen mat eller måste de gå till en kock ?

Permalänk
Medlem

Fan va grymmt detaa bliiiir!
Finns det något jag kan hjälpa till med så hjälper jag till! X)

Edit:
Egentligen så borde ju efternamnen vara värda olika mycket... typ adlighet och så.

Hade vart kul å kunna se ett släkt träd på de olika familjerna sedan

Förresten! En Familj måste ju börja med mer än 1 person! 1 man klarar ju inte ensam att bygga ett familjeträd.

Edit 2:
Hur hade du tänkt att det skulle se ut grafiskt sett?
2d eller 3d?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Loaded: Precis, och sen kan Srekel göra en funktion så man kan se släktträdet. Isåfall kan man ju förhindra insest.

Permalänk
Citat:

[i]
EDIT2: Förresten, hur gärna vill ni att det skrivs ut till en textfil istället för till en prompt? [/B]

42
Fast ännu hellre grafiskt.. Det knepiga med grafiskt är att det är svårt att veta hur man ska göra, kanske staplar som ändras och hus som läggs till och ändrar utseende beroende på inneboende. :/

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

http://www.reinerstileset.4players.de:1059/englisch.htm
Här!
Skitbra sida som du kan sno gratis grafik ifrån! =D
Kolla under Tilesets:

Skitsmidiga grejjer ju
Kan någon annan python som kanske vill hjälpa srekel med att programmera annat samtidigt?
Sebastianj kanske?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
sen är inte "Rugnus Ginussson" världens grymmaste namn
3

Sant sant.. får fixas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Efternamnen borde du göra så att när de gifter sig så är det x% chans att de väljer mannens efternamn och x% att de väljer kvinnans och efter det har de samma efternamn, barnen får automatiskt samma efternamn som dem

Jupps det låter vettigast. Så får det bli så att de som skapas först, de som inte har några föräldrar, får bli de som så att säga skapar familjenamnen genom att göra en sån lägga på "sson"-grej. Om de väljer mammans namn måste det ju så klart bli "daughter"? Eller "dottir" är ju lite mer klassiskt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Kan personerna laga till sin egen mat eller måste de gå till en kock ?

De måste gå till en kock som det är nu, men det var en bra tanke. Kan ju faktiskt göra så att vissa personer kan fungera som kockar till sin egen familj eller så...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Fan va grymmt detaa bliiiir!
Finns det något jag kan hjälpa till med så hjälper jag till! X)

hehe, tja.. inte som jag vet just nu, förutom kanske att ta bort katten som just snodde min stol!

Edit:
Egentligen så borde ju efternamnen vara värda olika mycket... typ adlighet och så.

Hade vart kul å kunna se ett släkt träd på de olika familjerna sedan

Förresten! En Familj måste ju börja med mer än 1 person! 1 man klarar ju inte ensam att bygga ett familjeträd.

Edit 2:
Hur hade du tänkt att det skulle se ut grafiskt sett?
2d eller 3d?

Hur menar du med att det måste börja med mer än en person? Det gör ju det redan Alltså, en man och en kvinna... Men jo, ett familjeträd skulle vara roligt. Lite jobbigt att rita upp ett kanske dock (iaf inget som jag vill ödsla tid på jämfört med andra saker ). Men om någon annan vill parsa igenom listan på alla personer, så be my guest.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Loaded: Precis, och sen kan Srekel göra en funktion så man kan se släktträdet. Isåfall kan man ju förhindra insest.

Incest kan redan förhindras.. ja, nästan ivarjefall. Barnen känner till sina föräldrar, men dom känner tyvärr inte till sina barn (! !) men det är ju lätt fixat. Sen en liten grej som kollar om två stycken är längre bort än kusiner är ju inte så svårt att lägga till känns det som.

Just nu håller jag på att skriva en HTML-logger, så att man kan köra programmet och sedan öppna en html-fil för lite finare utskrift.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket som alla vill ha in i spelet.

Jag uppmuntrar dig att fortsätta med planering av det. Planering är nyckel till framgång.
Sitter man bara och programmerar så blir det för mig iaf ostrukturerat och osmidigt när det växer till sig lite.

Du kanske vill visa din lista på swec? Så får du säkert många synpunkter på vad som bör prioriteras.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo, planering är otroligt vettigt egentligen. Men nu har jag kastat mig in i det och tycker det funkar så bra så
Men jag vet vad du menar...

Listan, ja, haha, den är inte mycket att ha i dagsläget men... så här ser den ut:

### ###
### Village Simulator - By Anders "Srekel" Elfgren ###
### ###

List of features, sorted by priority
1. A person should be able to look at another profession and determine where he will what he needs
Status: DONE!

2. A person should get older. He should choose a profession, start working, retire and die at certain ages.
Status: DONE!

3. A person should choose a profession depending on what resource the village is in need of.
Status: DONE!

4. A person should have desires.
Status: Not quite..

5. New people should be born.
Status: Done

6. There should be parent-child relationships
Status: Not done

7. People shouldn't "spawn" into birth, they should come from their parents.

8. Couples should only make babies under the right conditions. Food amount and their ages are important.

9.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är mycket som alla vill ha in i spelet.

Jag uppmuntrar dig att fortsätta med planering av det. Planering är nyckel till framgång.
Sitter man bara och programmerar så blir det för mig iaf ostrukturerat och osmidigt när det växer till sig lite.

Du kanske vill visa din lista på swec? Så får du säkert många synpunkter på vad som bör prioriteras.

Bra idé.. man skall inte förhasta sig

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Jag tröttnar bara på att planera, brukar hoppa in i kodandet direkt och planera när jag ligger i sängen och ska sova.

Permalänk
Hedersmedlem

Don_Tomaso: Precis Jag har bara planerat ett enda projekt... Mitt artikelsystem: http://xevz.mine.nu/projects/artikel/done.php

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt med HTML-output.
Nu vill vi att du gör ett program som inte ruschar igenom det på så snabb tid som möjligt utan tar en viss tid för varje år och genererar en output då, som ligger i en mapp som används av en webbserver så alla kan titta på resultatet när det knallar framåt.

Och när det är ännu mer anvacerat gör väl någon ett "by-script" till samurize?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Mr. 240 and Miss 242 had an ILLEGITIMATE, BASTARD CHILD named Mr. 249 and Miss 233 are now MARRIED!

hmmmm......ganska knepigt namn på den ungen

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Det är blir riktigt tufft måste jag säga! Som någon skrev tidigare (Aqualize), så vore det skysst om man kunde se vad som händer varje år. Så man kan sitta och avnjuta civiliseringen med en påse chips och en jolt!

[edit] btw, Srekel, är du över average på python eller?[/edit]

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Fan vad fint det blev.
Senaste versionen är uppe, den fick heta 2.5 för jag blev så nöjd med min html-generator
Den tillåter att man färgkodar text vilket gör att det blir mkt tydligare att se - tycker jag iaf.
Nu var det så länge sen jag gjorde nåt annat i koden så jag vet inte vad som mer är nytt. Har fixat så att det är lättare att förstå vad som händer med par ivarjefall, sen har jag nog finat till lite här och var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Perfekt med HTML-output.
Nu vill vi att du gör ett program som inte ruschar igenom det på så snabb tid som möjligt utan tar en viss tid för varje år och genererar en output då, som ligger i en mapp som används av en webbserver så alla kan titta på resultatet när det knallar framåt.

Och när det är ännu mer anvacerat gör väl någon ett "by-script" till samurize?

Heheh, jag tänker inte göra det NU(finns alldeles för mycket roligare saker att få klart först) men inför framtiden så... För det är klart att det inte är så spännande att köra igenom och sen läsa en lång log-fil, det är ju mycket roligare att ha en värld som man kan titta på och se hur det går för den någon gång om dagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

hmmmm......ganska knepigt namn på den ungen

Hehe, hade visst råkat kutta bort en rad. Tillbaks nu dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
btw, Srekel, är du över average på python eller? [/EDIT]

Hmm. Svår fråga - jag vet inte hur bra alla andra är Men alltså nja, jag använder ju inga fantastiska haxx0r-knep eller så. Mest avancerade Pythonsaker jag använder är:
klasser, list comprehensions, listor, tuples, dictionaries, "import random", fil I/O och "if __name__ == '__main__':".
Resten är väl mer OO-kunskaper applicerade, men kan väl inte säga att det är världens snyggaste kod eller struktur

Innan detta har jag gjort ett litet webbforum, en gui till en karaktärsgenerator för ett RPG, ett litet "spel" där man har en gubbe och kan trycka på fönstret för att få den att gå dit (spelet använde sig av små bitmappar och en "ascii-karta" för att rita upp "världen". Inga av sakerna var speciellt svåra, ja det skulle väl kanske vart spelet men det tog jag den mesta koden från ett exempel tror jag.

Python är ett väldigt lätt och trevligt språk. Går otroligt fort att skriva program i det (märker jag nu )

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Srekel: Mjo, Python är ett trevligt språk, dock väldigt länge sen jag höll på med det nu...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Godmorgon allihopa!
Hoppas nu att srekel har suttit uppe hela natten å programmerat och att village sim'en är såg gott som klar och just nu har fetare grafik än doom3

Fast den risken är väl inte direkt överhängande va?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

hehe
Nej, efter att jag fått klart HTML-grejen så orkade jag inte mer igår kväll... vad tyckte ni om den? Hemskt färgschema?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Hade velat testa den senaste versionen, men ja sitter på jobbet.
Har inget winrar eller liknande här, å så har inte rättigheter till att installera något progg

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Kan lägga upp en zipfil.. antar att det inte är något problem.

EDIT: Så, färdigt.

Här, som vanligt:
http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/python/villagesim/

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
hehe
Nej, efter att jag fått klart HTML-grejen så orkade jag inte mer igår kväll... vad tyckte ni om den? Hemskt färgschema?

Hemsk kod om inte annat...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Hemsk kod om inte annat...

haha
Ja, kanske det.. Men den funkade ju. Vad tyckte du var fult? Själva Log-klassen eller hur jag hanterade färgkodning?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Ditt användande av font taggen. Inte ett spår av css/xhtml i den koden.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se