Permalänk
Medlem

Haha
Ja, font-taggen är inte snygg. Brukar använda mig av CSS i vanliga fall (när jag gör hemsidor) men tyckte inte att det behövdes när det var en sån simpel grej jag skulle göra.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Tycker du jag ska lägga ner 2 minuter på din kod och ändra så du får resultatet utskrivet med hjälp av XHTML / CSS ?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Gör gärna det om du inte har något bättre för dig. All hjälp är välkommen.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Skogix: Se till att fixa lite fina stapeldiagram och grejjer när du ändå håller på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kan de dö vid 60 års ålder när det bara har gått 32 år, eller har de från början fördefinerat hur gamla de nya invånarna är från första året att de typ är 30 år eller ?! :

*************************************
Generating year 32
*************************************
Mr. 0 has RETIRED at age 60... That's one miner less!
Mr. 1 has RETIRED at age 60... That's one farmer less!
Mrs. 18 has RETIRED at age 60... That's one farmer less!

Annars tycker jag att detta verkar riktigt coolt... bara väntar på att det blir en grafisk evighetsby..., kanske några flyttar och börjar bygga upp nya byar senare... sen blir det städer och metropoler...

Också får de utsee någon ledare... och så vidare, kämpa på... =D

Permalänk
Medlem

Det beror på att... Från början skapas det sex personer som är ungefär 25 år gamla. Utöver dom skapas dessutom ungefär 30 personer som är mellan 20 och 60 tror jag.

Efter det kör simuleringen igång.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Fixa så att namngeneratorn används på personerna som finns i byn när den startar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Skogix: Se till att fixa lite fina stapeldiagram och grejjer när du ändå håller på

Hmm, grejen är att jag inte är så otroligt haj på python. Men det löser sig nog :D.
Hur hade du tänkt att jag skulle fixa stapeldiagram, om jag får använda php. Mjo kanske, men då tror jag att det måste bli lite sammarbete mellan mig och Srekel. Lust att förklara lite hur du menar ?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Stapeldiagram ala en bild? Skulle vara väldigt fint. Förmodligen rätt lätt att generera i Python också

Men nu kommer jag åka bort över dan så jag kan nog inte skriva nåt mer förrns ikväll iaf.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Bra jobbat srekel
Stapeldiagram hade varit gött..

det verkar som om barnen alltid får ett efternamn som är "[moderns namn]sson"
Ska det inte vara efter farsans namn då?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller nå python men det borde väll gå att få ut lite info ur staden så man skulle kunna ha lite tabeller som är stylade så att det ser ut som diagram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet att skapa stapeldiagram är väl med hjälp av tabeller?

EDIT: damn xtermin8...
EDIT2: du var till och med segare än mig RokkeR

Permalänk
Medlem

Tabeller & width/height funkar nog ganska så bra..
Edit:
Ph0ng > Jag såg att ni båda redan hade nämnt det, jag höll bara med

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Vad vill ni ha ut för info då ?
Ge lite exempel, ni berättar. Jag fixar

Förresten så är en "XHTML/CSS"-verision klar nu. Tog mig friheten att ändra lite layout. Kastar upp den snart.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Befolkningsutvecklingen, antal jobb inom olika sektorer, total och förbrukad mängd av en vara/tjänst osv...

Permalänk

Jag håller på att jobba på attt de ska bygga hus. Har inte kommit så långt, men snart kan de boka en plats, och kolla om den är ledig...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt coolt! Jag vill ha en fin skärmsläckare nu ^^

Visa signatur

Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem

Har fixat fram diverse bilder som kan representera de olika arbetsuppgifter m.m. Långt ifrån alla går väl att använda, men vissa bör funka.

baker1.gif

beekeeper1.gif

cow1.gif

dead1.gif

doc1.gif

farmer1.gif

fem1.gif

fem2.gif

fem3.gif

fem4.gif

fisherman1.gif

king1.gif

lumberjack1.gif

male1.gif

male2.gif

miller1.gif

miner1.gif

oldfem1.gif

oldfem2.gif

oldmale1.gif

oldmale2.gif

oldmale3.gif

smith1.gif

Edit:
Fixade lite ikoner för resurser.

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Förresten så är en "XHTML/CSS"-verision klar nu. Tog mig friheten att ändra lite layout. Kastar upp den snart.

Låter bra Är väl i princip bara att copy pasta antar jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
Befolkningsutvecklingen, antal jobb inom olika sektorer, total och förbrukad mängd av en vara/tjänst osv...

Mmm, det skulle vara intressant. Att ha en sån istället för "Food: 30 produced, 14 used, total 16" skulle nog vara trevligare att titta på och så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag håller på att jobba på attt de ska bygga hus. Har inte kommit så långt, men snart kan de boka en plats, och kolla om den är ledig...

Nice.. Får prata på ICQ imorrn för att se hur det egentligen ska funka och så eller om du postar här..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Har fixat fram diverse bilder som kan representera de olika arbetsuppgifter m.m. Långt ifrån alla går väl att använda, men vissa bör funka.
Edit:
Fixade lite ikoner för resurser.

Ser mycket bra ut. Ska se om jag kan få in dom.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om det började med universums ursoppa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Va?

EDIT: skapade precis en lite lustig bugg. Eller lustig och lustig, den var nog itne så trevlig för fröken Eve eftersom alla andra skapades som män Sköna gangbangs dom kan ha...

EDIT 2:
Så, nu har jag fixat lite.
Jag har gjort så att om en person kommer in utan att ha en förälder (de som initialiseras i början), slumpas ett familjenamn fram åt denne person. Det görs genom att namngeneratorn körs, och är det en kvinna läggs "dottir" på, annars "sson". Detta gör att spelet börjar med personer som har unika familjenamn.

Alla heter nu också någonting från generatorn (alltså inga Mr. 4) förutom de som jag skapar i allra början, Adam och Eva och dom. Ska antagligen ta bort dom, men...

Fixade en bugg som gjorde att personen väljer jobb både när den var 15 och 20, vilket innebar en massa extra utskrifter som var väldigt förvillande. Just nu väljer de bara jobb vid 20, detta ska också ändras.

Jag har optimerat bort en hel del "hoppa över den här personen om den är död", eftersom alla döda nu ligger i en egen lista vet man att man inte kan träffa på en död när man letar i world.people.

Programmet skriver nu ut vilket barn i ordningen som ett par föder. Kollade nu, och det mesta ett par lyckades med var fjorton (!) barn, vilket kanske är aningens överdrivet. Ivarjefall om man antar att de inte har preventivmedel, annars är det j-vligt överdrivet

En av de viktigare grejerna jag fick in nu var hur den mest behövda resursen räknades ut. Innan var det ju helt enkelt att gå igenom varje resurs och ta produktion minus användning. Nu är det produktion delat på användning, vilket borde göra systemet mer stabilt.
T.ex.:

culture: 1230 produced and 985 used up. Total: 245. Ratio 1.25
food : 1200 produced and 966 used up. Total: 234. Ratio 1.24
grain : 1515 produced and 1200 used up. Total: 315. Ratio 1.26
iron : 108 produced and 85 used up. Total: 23. Ratio 1.27
stone : 108 produced and 41 used up. Total: 67. Ratio 2.63
tools : 425 produced and 333 used up. Total: 92. Ratio 1.28
wood : 108 produced and 85 used up. Total: 23. Ratio 1.27

Här hade byn förut valt att satsa på mer järn eller trä, men nu kommer den välja mat. Det kanske inte spelar så jättestor roll, och är kanske inte rätt i alla lägen, men det är nog inte så dumt ivarjefall. Funktionen kanske skulle returnera svaret från båda uträkningarna och så fick personen ungefär lika stor chans på båda eller så.

I början skriver programmet nu också ut vad de olika yrkena har för värden (produktion och användning) vilket kan vara trevligt för de som inte tittar i kod.

Nästa sak att ta tag i blir att få personerna att välja jobb beroendes på andra saker än vad byn behöver, som vad föräldrarna jobbar med t.ex.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Förresten så kan jag hjälpa till med att generera diagram osv, med GD och PHP.. Simulatorn blir bara bättre och bättre, om det fortsätter i denna takt får du snart ta och kontakta någon utgivare

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

GD?
PHP är ju lite jobbigt eftersom det måste (tja, helst iaf) köras som ett program på en webbserver och det är det inte alla som har... [glöm inte att se min feta edit förresten]

Senaste version 2.6: Här, som vanligt:
http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/python/villagesim/

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

GD är ett bibliotek för skapning av bilder "on-the-fly".

På något sätt bör det väl gå att få programmet att ladda upp datan till en extern webserver?

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
GD är ett bibliotek för skapning av bilder "on-the-fly".

På något sätt bör det väl gå att få programmet att ladda upp datan till en extern webserver?

Låter inte det lite omständigt att använda GD för det här? X)
Det hade räckt fint att göra simpla diagram med javascript annars.
Går snabbare också

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Snabbare må vara möjligt, men GD är så sött

Sen om en tiondel av alla funktioner ni nämnt här implenteras så lär inte progrmamet vara så simpelt längre.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Hedersmedlem

Mysigt, men varför följer inte Python.dll med i de olika arkiven nu? Irriterande

Aja, du har ju kommit en bit på vägen iaf, angående diagrammen med PHP + GD känns det lite overkill för det här projektet... Bättre med något javascript eller en formel i Python-skriptet som räknar ut något och sätter höjden på en färgad tabell eller liknande

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

har du tänkt på att resurser inte finnskvar till nästa år det är lite underligt att tilexempel värktyg förstörs av att ligga i lager bara ett år du skulle kunna göra så att endel av resurserna förstörs av att dom blir gamla medans rästen förs över till nästa år du kan tex basera det på resurser i lager i förhållande till invånare ju mer i lager ju mer förstörs.

Om det fin en negativ mängd av något borde inte det delvis förhindra produktionen av andra resurser tex om en kock inte har nog med säd borde han då inte producera mindre mat och om det finns för lite mat borde inte folck svälta ihjäl då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
GD är ett bibliotek för skapning av bilder "on-the-fly".

På något sätt bör det väl gå att få programmet att ladda upp datan till en extern webserver?

Hmm, jo visst det går säkert... Men det känns just nu som lite overkill, eller nja, hmm. Vet inte riktigt hur det bäst ska köras sen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Mysigt, men varför följer inte Python.dll med i de olika arkiven nu? Irriterande

Aja, du har ju kommit en bit på vägen iaf, angående diagrammen med PHP + GD känns det lite overkill för det här projektet... Bättre med något javascript eller en formel i Python-skriptet som räknar ut något och sätter höjden på en färgad tabell eller liknande

Tja, antar att jag kan lägga i den iofs... Bara det att filen blir större att tanka hem. Men visst, kan stoppa in den igen.

Ang. PHP så känns det inte så jättebra att använda sig av ytterligare ett språk riktigt än. Känns vettigare att använda Python till allt, och möjligtvis skriva om någonting till C/C++ i framtiden för att göra det lite snabbare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lijat
har du tänkt på att resurser inte finnskvar till nästa år det är lite underligt att tilexempel värktyg förstörs av att ligga i lager bara ett år du skulle kunna göra så att endel av resurserna förstörs av att dom blir gamla medans rästen förs över till nästa år du kan tex basera det på resurser i lager i förhållande till invånare ju mer i lager ju mer förstörs.

Om det fin en negativ mängd av något borde inte det delvis förhindra produktionen av andra resurser tex om en kock inte har nog med säd borde han då inte producera mindre mat och om det finns för lite mat borde inte folck svälta ihjäl då?

Huvet på spiken De två grejerna har jag planerat att få in för de känns väldigt vettiga och kommer göra simuleringen betydligt mer intressant.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Riktigt coolt program!

Funderade lite på det här mer resurserna och tyckte en del inte verkade så realistiskt.

Från outputen av programmet:

The cook provide: 15 food The cook desire: 15 grain The farmer provide: 15 grain The farmer desire: 2 tools The blacksmith provide: 5 tools The blacksmith desire: 1 wood The blacksmith desire: 1 iron The lumberjack provide: 3 wood The lumberjack desire: 1 tools The miner provide: 2 iron The miner provide: 2 stone The miner desire: 1 tools The sculpturer provide: 30 culture The sculpturer desire: 1 tools The sculpturer desire: 1 stone

När man förädlar råvaror till någonting så bör det ju inte vara ett 1:1 förhållande på råvaror och produkt. Borde snarare vara 2:1 eller kanske tom 1:3. Tex cook tar 15 grain och ger 15 food, borde vara snarare vara, tar 14 grain ger 7 food. Detta innebär att man behöver fler jobb på lägre nivå dvs man får en pyramid i nivåerna precis som i verkligheten. nu är det ju nästan alla nivåer jämna. Så mitt förslag till förändring i resurerna blir ungefär så här:
(måste säkert balanseras betydligt med)

The cook provide: 7 food The cook desire: 14 grain The farmer provide: 15 grain The farmer desire: 2 tools The blacksmith provide: 2 tools The blacksmith desire: 4 wood The blacksmith desire: 4 iron The lumberjack provide: 3 wood The lumberjack desire: 1 tools The miner provide: 2 iron The miner provide: 2 stone The miner desire: 1 tools The sculpturer provide: 30 culture The sculpturer desire: 1 tools The sculpturer desire: 1 stone

Edit: Blev lite fel i min förslag till ändring, fixat nu.