Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
Det märks

Inte mer än andra Sony fanboys här på forumet.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Som jag har nämnt i en annan tråd. Varför skulle man inte kunna se film på en Nintedo DS? Själv så ser jag den finessen som så självklar att man inte ens behöver nämna den. Nintendo DS kommer att kunna visa film (eftersom att man redan kan göra det på ett GBA) så att det argumentet för att PSP skulle vara bättre faller därmed.

Och precis som jag nämnt i en annan tråd kommer detta falla p.g.a. skärmen och ytrymmet. Som sagt 128 MB ger inte bra kvalle och om du kan leva med 10 fps på dina 240x160 filmer med en begränsning av 45 min innehåll så be my guest.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

PSP eftersom Nintendo är synonymt med barnspel.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

bonk på dig.

Visa signatur

<suck>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PostHaren
bonk på dig.

Kram på dig Nintendo-nisse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Och precis som jag nämnt i en annan tråd kommer detta falla p.g.a. skärmen och ytrymmet. Som sagt 128 MB ger inte bra kvalle och om du kan leva med 10 fps på dina 240x160 filmer med en begränsning av 45 min innehåll så be my guest.

http://www.lik-sang.com/info.php?category=50&products_id=3983...

Och sen kan jag ställa den underbara frågan; hur stora Compact Flash-kort finns det idag ?

EDIT: Notera även att man kan byta ut innehållet på flash-kortet. Vilket gör att man kan ha ett kort för alla filmer man har på sin PC. Bara att byta. Billigt och bra alltså.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.lik-sang.com/info.php?category=50&products_id=3983...

Och sen kan jag ställa den underbara frågan; hur stora Compact Flash-kort finns det idag ?

EDIT: Notera även att man kan byta ut innehållet på flash-kortet. Vilket gör att man kan ha ett kort för alla filmer man har på sin PC. Bara att byta. Billigt och bra alltså.

2gb, (finns större, lite dyrt bara.)
http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=8233...
512 mb känns rätt prisvärda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

Ja, för så är det ju verkligen...

Det här forumet behöver en "indifferent"-smiley.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DWAM
2gb, (finns större, lite dyrt bara.)
http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=8233...
512 mb känns rätt prisvärda.

Tackar för att du "proved my point". Men meningen var att Dual skulle få svara på frågan och sedan känna sig dum

Iom att vi nu känner till att det finns 2 Gb (minst) Compact Flash ute så kan vi ju genast komma fram till slutsatsen att kvalitén på en film lagrad i en CF på 2 Gb bör vara högre än den som är lagrad på en 1,8Gb skiva till PSP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men vem köper ett flash-minne för 4000kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
men vem köper ett flash-minne för 4000kr?

Jag tänkte bara att det (enligt många PSP favorisörer) är så extremt viktigt att man kan titta på film på sin handkonsoll att det är värt det. Dessutom kan vi ju börja fundera på hur många filmer du behöver se på en NDS på 2 Gb kort innan du är uppe i kostnaden för antalet PSP-skivor. Antagligen bara en 8 - 10 st eller så.

Annars så finns det billigare alternativ. Antagligen kostar en 1Gb compact flash betydligt mindre än vad en 2Gb gör. Och jag antar att man får en rätt bra kvalité på en sådan med. Dessutom, som Dual säger, finns det ingen anledning att ha en upplösning på 1024 x 768 på en film när skärmen är betydligt mindre än så. Så borde alltså en 512 Mb räcka för en film med den bästa möjliga kvalitén som skärmen kan visa.

Nu är (enligt mig) argumentet som PSP-nissarna (ja, jag är en NDS-nisse, men jag skäms inte för det ) använder sig av angående film-tittning på PSP dött, iom att man borde kunna spela filmer med likvärdig kvalité på en NDS...

Nästa argument som jag får slänga mig på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PSP har all horse power, och massvis med speltillverkare bakom sig. So what!

Javisst, Nintendo har också en massa speltillverkare bakom sig, glöm det, den stora skillnaden är att Nintendo har en helt ny plattform som gör det möjligt att spela spel som aldrig var möjliga tidigare i och med pekskärmen, trådlösheten, röststyrning och dubbla skärmar.

Som talesmannen för Nintendo sa "It´s like chosing a car, do you want a car that goes a little bit faster down the same road you gone hundreds of times before, or do you want to go somewhere else?"

Tänk er bara, äntligen kan man spela strategispel på ett vettigt sätt på en portabel maskin. Och med tanke på hur kreativa nintendo är så kommer nya spelsätt att komma som inte ens jag kan fantisera ihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameo
PSP har all horse power, och massvis med speltillverkare bakom sig. So what!

Javisst, Nintendo har också en massa speltillverkare bakom sig, glöm det, den stora skillnaden är att Nintendo har en helt ny plattform som gör det möjligt att spela spel som aldrig var möjliga tidigare i och med pekskärmen, trådlösheten, röststyrning och dubbla skärmar.

Som talesmannen för Nintendo sa "It´s like chosing a car, do you want a car that goes a little bit faster down the same road you gone hundreds of times before, or do you want to go somewhere else?"

Tänk er bara, äntligen kan man spela strategispel på ett vettigt sätt på en portabel maskin. Och med tanke på hur kreativa nintendo är så kommer nya spelsätt att komma som inte ens jag kan fantisera ihop.

Äntligen! Äntligen ser jag att det finns folk som ser steget längre när det gäller dessa två maskiner. Många (inkl. mig vid första anblick) tycker att två skärmar verkar helt överflödigt. Men i detta fall är nog det bästa argumentet för varför man ska ha det: "Varför inte?". Jag har aldrig spelat spel som har två skärmar så jag vet personligen inte vad man kan göra med dessa möjligheter. Jag kan tänka mig att det kommer ett och annat spel till DS som kommer ha ett sådant interface som skulle göra det omöjligt att spela endast på en skärm.

Det är ju så att vi faktiskt (hur mycket man än vrider och vänder på det) inte har någon som helst aning om vad man skulle kunna använda två skärmar till. Det första uppenbara är att ha en karta. Men det är ju knappast låst till att måste ha en spelskärm och en skärm med kartan. Möjligheterna är enorma! Det är det folk måste inse bara.

Men som tidigare framlagt så kommer spelen till PSP bli betydligt snyggare, no doubt about it. Men jag har mitt GameCube att spela snygga spel på, det räcker. Nu vill jag bara ha bra spel, inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På så små konsoller kommer inte grafiken vara så jätteavgörande.. tryck ihop grafiken du får på tvn med ett n64 till en så liten skärm som dessa dyra leksaker kommer ha och det kommer förmodligen se mycket snyggt ut. Tror det kommer bli som med PS2, GC och x-box att man köper den konsol man tycker har bäst spel

Visa signatur

*-'

Permalänk

Plake: ""PSP är som en bärbar konsoll, i princip. Värdelös batteritid. Imponerade knappast på mig.""

Hmm, så du menar att Psp drar mer av batteriet än Ds med sina dubbla skärmar?
Delvis har du rätt med att Psp kräver lite mer p.g.a kraftfullare hårdvara, men knapast mer än Ds.

Jag hoppas på Psp.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Plake: ""PSP är som en bärbar konsoll, i princip. Värdelös batteritid. Imponerade knappast på mig.""

Hmm, så du menar att Psp drar mer av batteriet än Ds med sina dubbla skärmar?
Delvis har du rätt med att Psp kräver lite mer p.g.a kraftfullare hårdvara, men knapast mer än Ds.

Jag hoppas på Psp.

Jag tror att just det med att ha en skiva kommer att dra en del ström. Men jag tror faktiskt att det är så att Nintendo kanske har lyckats göra sina batterier bättre än Sony, men jag vet inte. Så jag uttalar mig inte om batteritider överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PSP, lätt.
Verkar som att alla som är intresserade av NDS har touchscreen skärmen som främsta argument. "Jag vill ha bra spel". Absolut, det vill jag också, men jag vill ha bra spel OCH bra prestanda.
"Nintendo = kvalitét" - för 15 år sedan kanske.

PS. Det kryllar av fanboys i den här tråden.. DS.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Som jag har nämnt i en annan tråd. Varför skulle man inte kunna se film på en Nintedo DS? Själv så ser jag den finessen som så självklar att man inte ens behöver nämna den. Nintendo DS kommer att kunna visa film (eftersom att man redan kan göra det på ett GBA) så att det argumentet för att PSP skulle vara bättre faller därmed.

Skillnaden är att PSP's media är på 1.8GB (Gigabyte) och Nintendo DS på 1Gb (Gigabit), 1Gigabit = ~128megabyte, det skulle alltså inte få plats lika mycket film eller spel på en sådan. Priset på minnes-media är också mycket dyrare än cd-media vilken är orsaken att Sony valde att gå på cd-media. Ta t ex och jämför ett 512mb smc-minne med en 650mb cdskiva? iofs kommer DS-minnena vara på 128-256 (att 256 är max är iofs en gissning, det skulle kunna vara på 128mb oxå)

Läs här om att det är 1GigaBIT på nintendo-ds "kasetterna": http://www.nintendo.com/e3_2004/ds/ds_overview.jsp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedis
Skillnaden är att PSP's media är på 1.8GB (Gigabyte) och Nintendo DS på 1Gb (Gigabit), 1Gigabit = ~128megabyte, det skulle alltså inte få plats lika mycket film eller spel på en sådan. Priset på minnes-media är också mycket dyrare än cd-media vilken är orsaken att Sony valde att gå på cd-media. Ta t ex och jämför ett 512mb smc-minne med en 650mb cdskiva? iofs kommer DS-minnena vara på 128-256 (att 256 är max är iofs en gissning, det skulle kunna vara på 128mb oxå)

Läs här om att det är 1GigaBIT på nintendo-ds "kasetterna": http://www.nintendo.com/e3_2004/ds/ds_overview.jsp

Jag nämnde högre upp (jag antar att du missade det inlägget) att man kan köpa en Movieplayer till sin GBA som man har Compact flash-kort till. Det finns compact flash upp till 2 Gb i dagsläget, alltså 200 Mb mer än vad som rymms på en PSP-skiva...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
aja, men film ser man inte i tunnelbanan utan troligtivis via ett el-uttag hemma skulle jag tro. hoppas det inte stämmer 8 timmar för musik.. då lär ju speltiden inte bli lång.

är det bara i mitt huvud frågan varför i hela världen ska man plåga sig å titta film på en liten skitskärm HEMMA när man har både monitor å tv hemma?
det var det dummaste.

ontopic, kommer inte rösta för jag kommer nog mest troligt köpa båda två...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag nämnde högre upp (jag antar att du missade det inlägget) att man kan köpa en Movieplayer till sin GBA som man har Compact flash-kort till. Det finns compact flash upp till 2 Gb i dagsläget, alltså 200 Mb mer än vad som rymms på en PSP-skiva...

Aha jo jusst ja jag tänkte inte på den, men som sagt så är ju inte direkt bilden på GBA/DS gjord för att se på film med, jämför bildstorlekarna här:

Permalänk
Medlem

Självklart att det kommer att vara något mindre skärm på en NDS än på en PSP. Men det som jag försöker säga är att de flesta som är PSP-sympatisörer hävdar att PSP är så mycket bättre på grund av att man kan titta på film på den. Vilket enligt dem inte skulle gå med en NDS, vilket jag försöker överbevisa.

Sen om det finns andra stora fördelar med en PSP framför en NDS låter jag vara osagt. Men jag tycker att det är ett dåligt argument att tycka att en NDS är mycket sämre just på en sån banal grej som det, spec. när det inte stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Något mindre? PSP har ju större bild än vad DS har tillsammans med båda skärmarna. Jag kan inte tro att nån skulle vilja sitta och kolla på film med en stor skarv på mitten.
Sen kan jag inte förstå hur man kan tycka det är helt ok att köpa till saker för flera tusen kronor bara för att kunna se på film, då har jag hellre det inbyggt från början.
Jag röstade på PSP om det inte kom fram

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

HUR kan denna omröstning vara 50-50...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Något mindre? PSP har ju större bild än vad DS har tillsammans med båda skärmarna. Jag kan inte tro att nån skulle vilja sitta och kolla på film med en stor skarv på mitten.
Sen kan jag inte förstå hur man kan tycka det är helt ok att köpa till saker för flera tusen kronor bara för att kunna se på film, då har jag hellre det inbyggt från början.
Jag röstade på PSP om det inte kom fram

Jo, det är ju sjävklart att det kommer vara smidigare att kolla på film på en PSP än vad det är på en NDS. Men jag ser ändå det resonemanget som allmänt dåligt att det skulle vara en "enormt häftig grej" att kolla på film på en PSP och därför är den så mycket bättre som handkonsoll! Jag försöker bara betona att om man nu så tvunget vill kolla på film så finns det alternativ för en NDS också (om än radikala). Jag försöker bara leda in folk i disskussionen om spelen och spelupplevelsen kommer vara bättre i en NDS än vad den är i en PSP, inte om man kan se film på den. Alltså, jag försöker bara ta kål på debatten hurvida man kan eller inte kan kolla film på en NDS, för det kan man!

aac_ripper:
Till vilken av konsollerna vill du att fördelen ska ligga ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

egentligen så är film funktionen inget nödvändigt... jag kommer ändå att se mina filmer på min ws tv.. det viktiga är spelen vilket båda produkter verkar ha gott om.

Permalänk

Jag tänker inte rösta!

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen inte att den portabla branschen ska ta samma vändning som datorspelsbranschen. Dvs lägga ner all tid på grafik och skita i resten. Köpte nyss ett gba sp och kunde inte ha blivit nöjdare, det finns så många spel som är roligare än allt jag spelat på pc i flera år. Kommer givetvis fortsätta med nds på grund av den anledningen, tillverkare till gba satsar inte på grafik, det är upplevelsen och känslan som går i första hand.

edit: Kollade just på en video med metroid, psp kommer inte ha en chans. Kombinerat med dess kassa batteritid ser jag inget annat än en flopp i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halicon
Jag vill verkligen inte att den portabla branschen ska ta samma vändning som datorspelsbranschen. Dvs lägga ner all tid på grafik och skita i resten. Köpte nyss ett gba sp och kunde inte ha blivit nöjdare, det finns så många spel som är roligare än allt jag spelat på pc i flera år. Kommer givetvis fortsätta med nds på grund av den anledningen, tillverkare till gba satsar inte på grafik, det är upplevelsen och känslan som går i första hand.

Jag håller med dig här. Det bästa exemplet på detta måste nästan vara Animal Crossing till GameCube. Grafiken är bara något över grafiken till N64. Allltså enligt dagens mått hemsk! Men spelet är mycket underhållande tack vare spelidén, originaliteten och design. När man tänker efter så är grafiken faktiskt en mycket liten del i hur underhållande ett spel är, iaf i det exemplet. Det finns förövrigt många spel till GameBoy (den urgamla alltså) som jag spelar fortfarande för att de är roliga och inte för att de är snygga. Faktum är att mina favoritspel genom tiderna har "dålig" grafik.

Visa signatur

Permalänk

Redigt svårt.. Men jag får nog säga DS eftersom PSP inte har några spel som direkt intresserar mig.

Visa signatur

"Har du glömt bort att Splinter Cell är tråkigt och att Metal Gear Solid piskar det som en läderintresserad tysk från Bayern?"