Permalänk
Medlem

När ni kör, lägg märke till hur det byggs hus (vita, obebodda), och att det sedan slutas byggas hus så att de fylls upp, och sen att de börjar bygga hus igen osv

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det här blir ju bara bättre å bättre

La märke till en sak med grafen förståss, Skall inte den ställa in sin Y-Skala efter högsta uppmätta värde istället för nuvarande?
Linjerna går väldigt lätt en bra bit utanför nämligen

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Ser jättefint ut, dock är nog populationen lite i instabilaste laget som du säger, den sjunker alltid (för mig iaf) och stannar runt 10-20 pers i 400-500 år innan den stiger igen. =/

Positioner som påverkar simulatorn borde finnas för hus/personer (de huset de bor i)/resurser så att folk måste bosätta sig måttligt nära en resurs för att kunna använda den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Det här blir ju bara bättre å bättre

La märke till en sak med grafen förståss, Skall inte den ställa in sin Y-Skala efter högsta uppmätta värde istället för nuvarande?
Linjerna går väldigt lätt en bra bit utanför nämligen

Jo, det hade nog varit snyggare. Kan jag väl fixa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ser jättefint ut, dock är nog populationen lite i instabilaste laget som du säger, den sjunker alltid (för mig iaf) och stannar runt 10-20 pers i 400-500 år innan den stiger igen. =/

Positioner som påverkar simulatorn borde finnas för hus/personer (de huset de bor i)/resurser så att folk måste bosätta sig måttligt nära en resurs för att kunna använda den.

Konstigt. Jag testade precis fem gånger (eller så) för att se om det hände för mig, men det gjorde det inte.. För mig brukar det lösa sig vid ungefär 300 år.. Dock skiter sig programmet om alla dör, men det gör ju itne så mkt för då är dom ju döa ändå

Jag ska fundera på det där med resurser och om dom ska ha positioner och sånt. Det ska dom nog

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Skulle det vara något knepigt att lägga till något sådant här nu? (det till vänster, orkade inte göra klart hela vägen ner )
Skulle vara trevligt att veta hur mycklet resurser som finns till övers efter varje år.
Tog mej även friheten att piffa upp husen litegranna:

Samtliga Resurs ikoner: [url="http://www.bogrulle.com/mojs/villagesim/gfx/icons\"]Här[/url]

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Skulle det vara något knepigt att lägga till något sådant här nu? (det till vänster, orkade inte göra klart hela vägen ner )
Skulle vara trevligt att veta hur mycklet resurser som finns till övers efter varje år.

Vet inte, men jag har önskat att jag haft en sådan flera gånger nu... Får nog också bli till V4.0 för det skulle underlätta buggletandet massor.

Tack för husbilderna, dom var väldigt mycket trevligare. Lite svårare att se iofs, men trevligare.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Errr...

Citat:

Miss Gugnar Noignusdottir have now MOVED TO HIS OWN HOUSE!

HER, någon?

EDIT:
Något att sikta mot kanske?
http://www.gamemobile.co.uk/townsmen.htm

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Haha, transvestitfelet! Jo det ska väl också fixas

Det där spelet såg ju ganska tufft ut. Lite svårt att säga nåt om det eftersom jag inte testat det dock.. men det verkar som att man bara styr några få personer?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Srekel >>> PM

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Mina byar består alltid av idiotiska fuskare.

Citat:

***********************
GENERATING YEAR 202
***********************

People status at beginning of year
There are now 34 people of which there are:
0 Cooks
0 Farmers
1 Blacksmiths
1 Lumberjacks
3 Miners
0 Sculpturers
1 Builders
There are now 1 couples and 4 married couples.
There are now 28 uninhabited houses and 8 inhabited houses

Resource status at beginning of year
culture : 0 produced and 39 used. Total: -39 Ratio: 0.0
food : 11 produced and 34 used. Total: -23 Ratio: 0.32

grain : 0 produced and 0 used. Total: 0 Ratio: N/A
house : 0.05 produced and 0 used. Total: 0.05 Ratio: N/A
iron : 15 produced and 5 used. Total: 10 Ratio: 3.0
stone : 9 produced and 2 used. Total: 7 Ratio: 4.5
tools : 10 produced and 6 used. Total: 4 Ratio: 1.66
wood : 10 produced and 7 used. Total: 3 Ratio: 1.42

Now simulating behaivour...
Mr. Fili Rolindottir says: "Dad was a lumberjack so I will be one too!"
Mr. Dalen Glegnarsson says: "Culture is scarce so I will train myself to be a sculpturer!"
Mr. Kholen Glegnarsson and Mrs. Sarubian Glegnarsson had a LOVECHILD named Miss Vuran Glegnarsson It was kid nr: 6
Mr. Khorit Glegnarsson and Mrs. Delin Glegnarsson had a LOVECHILD named Little Toisil Glegnarsson It was kid nr: 2

De har inte en enda kock och då bestämmer Dalen sig att bli skulptör för det är det ju så ont om...

Var kommer maten ifrån?

Permalänk
Medlem

Det är inte en bugg, det är en feature.

Vissa kan laga mat utan att ha det som yrke. Verkar vara ungefär en tredjedel eller så.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Det är inte en bugg, det är en feature.

Vissa kan laga mat utan att ha det som yrke. Verkar vara ungefär en tredjedel eller så.

Men då borde det väl behövas råvaror?

Permalänk
Medlem

Ja.. det har du rätt i. Det får jag fixa.

Har precis lagt upp strukturen för hur simuleringen ska flyta:

Start of simulation -------------------- Initialize jobs All resources = 0 All people = Initialize ages and names and stuff, but don't do jobs. Create a house per person Display job statistics Year -------------------- "Winter" - Start of year Calculate resources based on leftovers and number of workers at end of last year Display resources statistics Display people statistics, including marriages Display house statistics "Spring" - Productivity Season People produce resources Increase the ages of everyone, updating their status New houses are built People choose jobs People move out of their parents house Draw to screen "Summer" - LOVE season People produce resources People become couple People become married if there are houses, otherwise get a wish for a house People have babies Draw to screen "Fall" - Season of Sadness People produce resources People retire People die Draw to screen

Den här indelningen kommer inte göra så himla stor skillnad egentligen, eftersom allt det är redan görs men i en annan ordning som inte är lika trevlig.
Som man kan se, så ska det vara så att personer producerar saker varje årstid, vilket jag tror kan vara lite intressant. Det är också så att folk jobbar sämre på vintern och bättre på våren som default, men det kan självklart ställas in per jobb.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Nice
fast det skulle fortfarande ha varit trevligare om man hade kunnat rulla igenom allt i realtid Se hur årstiderna skiftar allt eftersom tiden går.

Finns det ingen som känner sej manad till att bygga till/konvertera simuleringen till realtid? Det hade ju varit så ultimat!!
Det hade gjort så jäkla mycket för hela alltet!
Typ:
Folk som dör ett år dör inte vid amma tillfälle utan alla dör vid olika tillfällen.
En meddelande logg hade varit trevlig
"Oh no, Mr. Gonkomojsnisse Bullesson has died in a job accident! That's one miner less!"

Bug report:
"House is Scarce..." - Niet! Niet! Niet!
"Houses are Scarce..." - Da! Da! Spatziba!

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Tja, alltså, att skriva något som helt enkelt genererar en årstid och sedan går igenom den och gör så att varje event händer med ett jämnt mellanrum skulle inte vara så speciellt svårt.

Dock avråder jag från det tills jag gjort lite mer, så att man inte behöver ändra allt..

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Vore trevligt med en playknapp så att den genererade nya år så fort den bara kan och ritar upp för varje år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Vore trevligt med en playknapp så att den genererade nya år så fort den bara kan och ritar upp för varje år.

Jo det vore inte dumt. 1 år varje minut eller liknand. Sen skulle det inte skada om man kunde välja var log filen skulle hamna och även att den auto sparades varje år. Så man kan sätta igång det på servern och sedan låta den gå. Och kolla loggen över nätet.

Mäktigt spel säger jag bara
Bra jobbat Srekel!

Permalänk
Inaktiv

Använda som benchmark... Vem kan få ihop 500 år på kortast tid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Använda som benchmark... Vem kan få ihop 500 år på kortast tid?

Haha!
Påverkas nog mest av Ram-minne & Processor iofs X)
Inget direkt grafik krävande precis.

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Inaktiv

Det var inte det jag hade tänkt... (Grafik-bench)

Jag tänkte bara på att det till slut blev ganska tungt (iaf på min dator) att räkna fram nya år hela tiden...

Vad har hänt här, herr kodare...? http://www.rotoni.net/file_upload/konstigheter.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Det var inte det jag hade tänkt... (Grafik-bench)

Jag tänkte bara på att det till slut blev ganska tungt (iaf på min dator) att räkna fram nya år hela tiden...

Vad har hänt här, herr kodare...? http://www.rotoni.net/file_upload/konstigheter.jpg

Alla har dött

Permalänk
Inaktiv

Åhhh... Synd om min by...

Borde det inte bli ett sött litet meddelande istället? Vore lite mer pedagogiskt att låta användaren veta att invånarna dött ut än att få uppleva detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka

Men då borde det väl behövas råvaror?

Barkbröd? Då behövs det inte säd iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Åhhh... Synd om min by...

Beklagar... =/

Tycker att du borde prioritera att de inte kan laga mat om det inte finns säd osv, så att produktionen är beroende av råvaror.
Sen borde verktyg kosta trä också.

Permalänk
Medlem

Mitt produktionstempo kommer minska aningens de följande dagarna ty jag är utkörd ur min lägenhet (flickväns mamma och hennes man kommer på besök). Men ska försöka så gott det går

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Vore trevligt med en playknapp så att den genererade nya år så fort den bara kan och ritar upp för varje år.

Supersimpelt. Dock kommer det ta 105% av CPUn, men det kanske är ok?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRAG

Jo det vore inte dumt. 1 år varje minut eller liknand. Sen skulle det inte skada om man kunde välja var log filen skulle hamna och även att den auto sparades varje år. Så man kan sätta igång det på servern och sedan låta den gå. Och kolla loggen över nätet.

Mäktigt spel säger jag bara
Bra jobbat Srekel!

Mmm, autologgning är inte så dumt. Ska se om jag kan få in det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Använda som benchmark... Vem kan få ihop 500 år på kortast tid?

haha Hmm, varför inte? Enda som är dumt är att jag skulle behöva kolla en parameter på något sätt och om den vara satt så skulle jag använda en specifik seed till slumpgeneratorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

Inget direkt grafik krävande precis.

Ska du förolämpa simulatorn så kan du DRA HÄRIFRÅN!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Det var inte det jag hade tänkt... (Grafik-bench)

Jag tänkte bara på att det till slut blev ganska tungt (iaf på min dator) att räkna fram nya år hela tiden...

Vad har hänt här, herr kodare...? http://www.rotoni.net/file_upload/konstigheter.jpg

Som sagt, programmet krashar när alla dör

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Åhhh... Synd om min by...

Borde det inte bli ett sött litet meddelande istället? Vore lite mer pedagogiskt att låta användaren veta att invånarna dött ut än att få uppleva detta...

Hehe, ja det kan man tycka. Inte på prioriteringen riktigt än dock. Det är ganska svårt att få byn att dö, eller ja, det ska nog bli iaf. Men får se hur den påverkas av katastrofer och dödsfall på arbetet och dylikt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Barkbröd? Då behövs det inte säd iaf.

Beklagar... =/

Tycker att du borde prioritera att de inte kan laga mat om det inte finns säd osv, så att produktionen är beroende av råvaror.
Sen borde verktyg kosta trä också.

Barkbröd? Beklagar?

Det där om resurserna är planerad in i denna versionen. Men, smeden (blacksmith) behöver ju trä? Eller är det bara i min senaste version som jag inte laddat upp än för att den knappast kompilerar?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Smeden borde behöva kol också, likaså kocken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Barkbröd? Beklagar?

Det där om resurserna är planerad in i denna versionen. Men, smeden (blacksmith) behöver ju trä? Eller är det bara i min senaste version som jag inte laddat upp än för att den knappast kompilerar?

Läste du det jag citerade? (hm... citerade du så många så att du glömde bort vad jag citerade? ) Jag sa barkbröd som svarfråga till att man behöver råvaror för att göra mat. Med barkbröd maler man ner bark från träd (vet ej vilka, kanske alla...) och använder det som mjöl till bröd. Det ska tydligen gå men inte vara alltför gott...

Och jag beklagade sorgen över evil_elmans by som dog.

Ontopic: Vissa resurser borde vara så kallade kritiska, så som mat och säd. Minskar de till 0 så kanske folk inom andra områden hjälper till med maten det året (dock inte lika effektivt som en riktig bonde/bagare), men det förutsätter då att resurserna lagras mellan åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Läste du det jag citerade? (hm... citerade du så många så att du glömde bort vad jag citerade? ) Jag sa barkbröd som svarfråga till att man behöver råvaror för att göra mat. Med barkbröd maler man ner bark från träd (vet ej vilka, kanske alla...) och använder det som mjöl till bröd. Det ska tydligen gå men inte vara alltför gott...

Och jag beklagade sorgen över evil_elmans by som dog.

Ontopic: Vissa resurser borde vara så kallade kritiska, så som mat och säd. Minskar de till 0 så kanske folk inom andra områden hjälper till med maten det året (dock inte lika effektivt som en riktig bonde/bagare), men det förutsätter då att resurserna lagras mellan åren.

Förstår nu *tlööt*

Hmm, det där med kritiska resurser var intressant. Men det får krävas att det finns ett överflöd av resurser för att någon ska göra något de inte kan.

Haha, kom just på det ultimata. Alla vet ju att allt gamla pensionärer gör är att sitta i sin gungstol dagarna i ända. Så det borde finnas en "Rocking Chair Craftsman" som behöver tools och ved och som pumpar ut typ en massa såna varje år. Då borde det ju också vara så att det tar några år innan pensionären vill ha en ny gungstol som inte är söndergungad... Inte så svårt.. bara att sätta typ att det är 10% chans varje år per pensionär att den får ett desire för gungstolar som den blir av med så fort den får en.. men att "desiret" kan komma tillbaka...

Skulle ju kunna finnas en repairman som reparerar t.ex. tools och hus. Och gungstolar, såklart

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Haha.

Men varför skulle det behövas ett överflöd av resurser? Mat är ju ganska kritisk, ingen mat = död, så är det slut på mat skiter folk i att gräva i gruvan osv för att hjälpa till på åkern eller i bageriet.

Är själv jättetrött, kan hända att idén är askass när man har piggnat till igen.

Permalänk
Medlem

Jo, men hur ska de göra mat om de inte har grain? Och hur ska de få grain om de inte har tools. Und so weiter. Fast det är klart, man kan ju farma och arbeta i gruva utan redskap men det går ju typ 1000 gånger sämre.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Farma utan redskap är enla inte så svårt va? Eller?

Visa signatur

Militant VIM-användare.