Vilket var det första spelet du spelade?

Permalänk
Medlem

Vilket var det första spelet du spelade?

Hej, undrar vilket spel som var det första du någonsin spelat. Skriv både vilket dataspel, och vilket tv-spel. Skriv gäna detaljer.

Mitt första "tv-spel" var bubble bubble på gameboy. Kommer inte på dataspel just nu..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske när man är en snubbe som kan gå i typ 4 riktningar, så ska man samla "Chips", typ ibland glider man på is och så, det var skoj.

Annars kanske Super Mario till NES, eller de väldigt tidiga Star Wars-spelen, där det var typ stillbilder man tittade på, och så typ tittade man fram bakom en väg och skjöt de onda Stormtroopersarna. Äh, det måste vart långt fram.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Första tv-spel var tetris på gameboy, eller ett fotbollsspel till nån gammal konsoll... Till datorn skulle jag gissa på shuffle puck café eller tetris. Men det är lite svårt att minnas vad man lirade när man var typ 4 år...

Visa signatur

Läs en bok för fan...

Permalänk

Första tv-spelet var nåt bil spel på nån färja. Var så lite natt jag inte minns vad det var för nåt. Första datorspelet var Commander Keen. Lätt ett av de bästa platformsspelen. Verkar inte göras bra platformspel längre :(.

Permalänk
Medlem

Ice Climber till NES.

Permalänk

Då måste jag allt tänka efter Doom 2 var nog det första PC-spelet, omkring 1994 eller 1995 spelade jag det för första gången, tror jag. Det första NES-spelet måste ha varit Mario eller Megaman 2

Visa signatur

Har du två bikupor under tröjan eller är du bara glad att se mig?

Permalänk
Medlem

Ice Climber till NES.

Permalänk
Medlem

Mitt första var något Helikopter spel till en gammal bärbar dator min pappa hade. Var kanske runt 88-89 jag spelade det. Sedan var det i samma veva något formel 1 spel. Sen lite Sega Mastersystem och C64.

Edit: Får inte glömma Prince of Persia.

Edit: var nog också ganska ung då jag spelade Doom och Wolfenstein.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Doom 1 på min fina IBM dator och super mario på nån sega konsoll

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Första tvspelet var nog mario till nes. Första datorspelet var doom på våran 386:a när jag var 6 år gammal.

Visa signatur

//Uben

Permalänk

Var något Atari-spel i typ 1-bitars grafik En sunkig tank som ojämt kunde styras med en skum joystick, kult... kommer dock inte ihåg vad den hette.

ED: Vi snackar tidigt 80-tal nu.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg riktigt, tror det var Sonic the hedgehog till mega drive.

Permalänk

Ice Climber till NES!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Digger på pc (8088) tror jag.

Commander Keen (1, 2, 3) på samma dator var också tidigt. Ägspel. 4, 5, 6 och dreams spelades på 486:a senare. 4:an tillsammans med 1, 2, 3 är bäst imo, dreams är gulligt :).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

PONG givetvis under 70 talet!
Dator spel var nog ett ZX Spectrum spel vad det nu kan ha varit.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

första tv-spelet: var nog Streetfighter till Amiga....jag kickade ass med Blanka

första datorspelet: var nog Fifa 94 eller 95...min morbror visade mig och det var grymt häftigt när man var 9 bast...

EDIT: kan iofs ha varit Shuffle Puck på Mac...svårt att komma ihåg..

Permalänk

Bubble bobble på C64. tror jag... det var ett tag sen..

Permalänk
Medlem

Hmm...första spelet måste ha varit Super Mario Bros på NES...
På datorn var det nog SimCopter som var först

EDIT: ojojoj....glömde att jag och en polare spelade Doom på deras dator, fyfan...minns inte hur lång tid tillbaka det var...men det måste varit i början på 90-talet....Doom var helt nytt har jag för mig (?)
Visste inte ens att det hette Doom då, så liten och dum var jag...:D

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Hmmm datorspel, välldigt säker på att det var Wolfenstein.
Tv spel, smurfarna på Atari

Permalänk
Medlem

Det var på en Apple bärbar. Man skulle flyga runt med ett papperflygplan i ett hus och undvika landa på marken eller köra in i hyllor etc.

Permalänk
Avstängd

Ice Climber eller SMB på NES! Det var tider det!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

måste nog varit nåt på commodore eller amigan.. minns inte vad dock
tvspel SONIC, tror jag har aldrig varit en fanboy av dom, men jag gillar dom nu när dom börjar få något vett i dom

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Det första dataspelet var ett spel jag ej vet vad det heter men man var 1 av 2 apor som kastade exploderande bananer på varandra och sen stod man uppe på ett gäng skyskrapor tycks jag minnas.. Men det är rejält länge sedan troligast på en tidig 286a.

Och det var på en gul och svart skärm :D:D

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Första datorspelet var "Grottspelet" från Scandinavian PC Systems.
I detta skulle man gå runt i en massa olika grottor. Ibland trillade man ner i hål, ibland blev man mördad av en rabiat pirat som ville ha guldet som man tog i en annan grotta. Till slut skulle man svara på några frågor för att klara spelet. T.ex. skulle man ange ett lösenord som man hittade baklänges i en annan grotta "dronesöl: IPPO".
Jag har aldrig hittat exakt den versionen som jag spelade då vilket tynger mig något.

Första TV-spelet måste ha varit Alex Kidd in miracle world på Sega 8bit.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trek
Kanske när man är en snubbe som kan gå i typ 4 riktningar, så ska man samla "Chips", typ ibland glider man på is och så, det var skoj.

samma tyckte det var svinkul:D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Det första dataspelet var ett spel jag ej vet vad det heter men man var 1 av 2 apor som kastade exploderande bananer på varandra och sen stod man uppe på ett gäng skyskrapor tycks jag minnas.. Men det är rejält länge sedan troligast på en tidig 286a.

Och det var på en gul och svart skärm :D:D

Gorilla.bas eller något? Riktigt hett iaf

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

NES - Super Mario.
PC - Magic Carpet/Rise of The Robots/Gabriel Knight: Sins of The Fathers.

Kommer inte ihåg vilket av PC spelen jag spelade först. GK spelar jag fortfarande ibland.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Det var nog Super mario eller Ice Climber till NES

Permalänk
Medlem

Måste nog ha varit Pong ändå