Permalänk

Genomskinlig scrollbar

hur gör man en scroll bar med genomskinlig bakgrund ( eller en bild som inte rör sig när man scrollar)

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

En scrollbar går ej att göra transparant.
Men ifall du ska ha en bakgrund som förflyttar sig så lägger du in följande i
Body-taggen.

Citat:

<body background="bild.jpg" bgproperties="fixed">

har för mig att det var så iaf.

Permalänk
Medlem

Eller, det korrekta sättet:

<html> <head> <style type="text/css"> body { background: url(bild.jpg) fixed; } </style> </head> <body> mjewbidew </body> </html>

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Eller, det korrekta sättet:

<html> <head> <style type="text/css"> body { background: url(bild.jpg) fixed; } </style> </head> <body> mjewbidew </body> </html>

Det där hade varit mer korrekt om css:en legat i en separat fil

Visa signatur

Tjoflöjt

Permalänk
Medlem

Ganska stor skillnad på korrekt HTML och korrekt CSS...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RhedMan
Det där hade varit mer korrekt om css:en legat i en separat fil

Hur menar du då?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker, men en gissning är att han menar på det att CSS gjordes för att särskilja design och innehåll, när man kör inline CSS så faller hela den iden bort

Permalänk
Medlem

<body style="background: url(mjew.jpg);"><p>hej</p></body> == inline
Visst, jag kan skriva

-------------------------------DET HÄR ÄR index.html-------------------------------- <html> <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="mjew.css" /> </head> <body> mjewbidew </body> </html> --------------------------------OCH DET HÄR ÄR mjew.css--------------------------- body { background: url(bild.jpg) fixed; }

men jag ansåg att det var helt onödigt.
Och det där är ändå, som sagt, inte inline. Isåfall inpage, men inte inline. Om det är det får ni gärna peka mig till en sida som säger annorlunda, för så har då aldrig jag sett inline beskrivas.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Du skall inte ta mina ord så hårt, hade själv ingen riktig aning om vad inline är innan du förklarade det, skrev bara vad jag trodde han ovan menade

Permalänk
Medlem

Ok. Jag är inte 100% säker heller, men så har iaf jag fattat det. Och man skriver det ju på raden när man skriver med style="", inline alltså. Men det kanske finns någon annan definition. Hur som helst så är det iaf korrekt CSS hur man än gör. Givetvis är det ju inte korrekt (X)HTML utan <title>, <!DOCTYPE>, charset osv.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.