Permalänk

Förslag till projektarbete

God afton.

Skolstarten nalkas med stora steg, och det är dags för tredje ring. Därmed också ett obligatoriskt projektarbete på 100 poäng.

Jag söker förslag på lämpliga och roliga projektarbeten för en naturvetare. Det bör vara något med en stor dos programmering och kanske även vanlig problemlösning, eller något slags blandning av praktiska och teoretiska problem. Det kan vara projekt ni själva slutfört och kan rekommendera, eller projekt ni tänkt på men inte fått tummen ur för att påbörja osv.

Något som funderats på är att i grupp skapa en schackmotor, för att sedan skapa egna spelare som man låter spela mot varandra. Detta kan vara väldigt kul eftersom det är tävlingsliknande och man får en god chans att vässa sina matematiska och programmatiska färdigheter, dessutom i grupp.

Alla tips och rekommendationer är varmt välkomna.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att bygga en robot av servon och plexiglas och sedan styra den via en pic som du programmerar?

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad ni har för kunskaper. Jag programmerade en reaktionsmätare i assembler. Kopplade den till ett par lysdioder, samt en grupp av åtta lysdioder tror jag det var.

Först lös det gult har jag för mig, sen efter en viss slumpad tid så tändes en lysdiod till. När den gjort det, skulle man trycka ner en strömbrytare, sedan räknade programmet ut hur lång tid det tog och matade ut det i binär form till gruppen med lysdioder.

Nånstans i programmet tror jag jag omvanlade binärt till "vanligt" (vad säger man?) talsystem, men kommer inte ihåg riktigt varför... Hmm, jo kanske för att jag visste hur lång tid alla instruktioner tog i millisekunder och så skulle jag såklart omvandla det...

Men men, det var mitt och det låter kanske inte så spännande.

Ett litet spel kan ni ju göra? Går ju ganska lätt att motivera. Eller någon enkel simulering, kanske som har med skolan att göra.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Schack lät bra.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Simulera något, kanske spridningen av grej x i milö y med temperatur z...

Ska spawna lite mer på det där.

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

På ett gymnasium jag besökte visade några elever ett projekt dem hade gjort. Dem hade gjort ett sånt där kulspel (sånt där man ska styra en kula med hjälp av två hjul på ett bräde, och om kulan åker ner i ett hål så får man börja om) fast dem hade på nåt sätt programmerat en maskin som alltid förde kulan på rätt väg och till målet på bästa möjliga tid. Gör nåt sånt kanske?

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk

Åsyftandes samiiis och MittroSpaungs inlägg så kan jag nog säga att så praktiska problem är nog inte på tapeten, och det som sätter käppar i hjulet schackprojektet är att vi inte är våldsamt intresserade av schack som spel över huvudtaget.

Tack för svaren för övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag och några (ser ut som någon just nu) polare ska skapa ett spel i 2d som projektarbete. Det lär bli "en stor dos programmering och kanske även vanlig problemlösning, eller något slags blandning av praktiska och teoretiska problem."

Edit:
"Vad sägs om att bygga en robot av servon och plexiglas och sedan styra den via en pic som du programmerar?"
Det var några treor förra läsåret som gjorde detta, och tro det eller ej det lyckades riktigt bra. Mycket imponerande. Problem är ju att man måste skaffa sponsor och sånt för att få råd med delarna.

Permalänk
Glömsk

Skriv en generell och effektiv algoritm för att faktorisera skitstora tal. Kom inte tillbaka förrän ni slår number field sieve i komplexitet och är lättare att fatta än pollard-strassen. Ni kan bevisa P=NP medan ni håller på.

Allvarligt talat, passa på att göra något som ni tycker är roligt. För snart är det slut på det roliga, vet ni.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Blä, jag ska aldrig jobba.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Skriv en generell och effektiv algoritm för att faktorisera skitstora tal. Kom inte tillbaka förrän ni slår number field sieve i komplexitet och är lättare att fatta än pollard-strassen. Ni kan bevisa P=NP medan ni håller på.

Allvarligt talat, passa på att göra något som ni tycker är roligt. För snart är det slut på det roliga, vet ni.

Sluta skrämmas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke

äh oroa er inte, det är när man börjar jobba som allt kul börjar, gott om stålar att köpa nya gadgets (läs: datorprylar, elektronik mm onödigt) och slipper tänka på plugget hela tiden, man är faktiskt ledig ibland (helt o hållet).

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Ja, gör något roligt. Ett 2D-spel låter bra.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Schackmotor är roligt men kom ihåg att schack är en av dom svåraste "perfekt information"-spelen att skriva AI för. Jag skulle rekomendera fem i rad, othello, backgammon, tic-tac-toe eller liknande. Det finns mängder med sidor om AI för dessa spelen, minimax-träd är en bra start att söka efter.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det håller jag inte med om. Visst hade jag roligt under gymnasiet, men jag har läst datateknik på chalmers i tre år nu och om man bortser från de flesta fysikkurser och flum-mdin så läser man mycket roligare saker

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Det håller jag inte med om. Visst hade jag roligt under gymnasiet, men jag har läst datateknik på chalmers i tre år nu och om man bortser från de flesta fysikkurser och flum-mdin så läser man mycket roligare saker

Exakt min tanke! Det roliga började när gymnasiet slutade och jag började IT-programmet vid Uppsala Universitet.

Permalänk
Medlem

Jag och några homies hade planer på att skapa en dammsugarrobot, och följa nån röd tråd i uppsatsen likt "det interaktiva/automatiserade hemmet" eller nåt sådant.
En robotleksak verkar vara lite roligare dock, för en ful grej på hjul som surrar som fan och drar omkring ganska random (jobbigt att försöka rita upp kartor och grejer) är ju inte lika ballt som en mer mänsklig robot som kanske "skjuter" lite om man skriker osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke

Locke, bara för det så kommer DU att få göra pannkakerna nästa gång!!

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

...

Simuleringar är ganska roliga faktiskt, gjorde jag mitt P-arbete om.

En sak jag tänkte på att göra som P-arbete var en raytracer, bra om man vill vässa kunskaper inom matte, dock inte särskilt svår att programmera.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !