Permalänk
Medlem

UV-dye i Scerige

Någon som vet var man kan få tag på UV-dye till vattenkylningen i Sverige ?

blå/vit färg är jag ute efter.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vissa filt- och överstrykningspennor och liknande har tydligen UV-reaktiv färg i sig. Vet att det finns några här på forumet som kör med det i sina kylsystem, testa att söka lite!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Men det skulle egentligen helst vara på samma ställe där det även finns Cold cathods.

Jag har hört att det kan färga slangarna av färgen från såna övestrykningspennor. Så jag vet inte om jag vågar använda det..

NÅgon som provat det från ljudia ?

Och ja, jag är lite kräsen

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

vart har dom uv-dye på ljudia?
jag köpte mitt på dangerden. på flaskan står det:
"Leak detection dye for engine coolant"
kanske någon bilverkstad som har något liknande?

EDIT: bild på flaskan http://sn.blogdns.com/upload/store/uvdye.jpg

Permalänk
Medlem

sök på UV på ljudia.se

det ä rtydligen till för stämpelmattor. Så det är säkert starkt, och fäster kanske i slangarna.

Har aldrig hört om det där för för kylarvatten som du säger. Kanske är värt att kollas upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan, man skulle kanske ha bott i USA ändå Där finns ju allt sånt dära... Ingen tull blir heller

Permalänk
Medlem

Jag har färg från en överstrykningspenna i min vattenkylning
Hade i det igår, blandar sig väldigt bra.
Har lite bilder här på allt.
http://hlan.no-ip.com/dator/

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

Okej.

Men även om det finns massa andra sätt att få tag på UV-färg så måste det ju vara det optimala med specialtillverkad färg.

Är det ingen här som har vattenkylningssystems-anpassad UV-färg i sin dator, som är köpt i Sverige, Danmark eller något i närheten ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har hört att UV-dye kan klumpa sig har dock inte testat själv kör med överstrykningspenna i mitt klumpade sig först men med lite Watervetter så löste det sig finemang. dick så lös det inte så där jättebra tyvärr i tanken helt ok men inte i slangarna

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem

MEN! ..

Det måste ju finnas riktig UV-dye i Sverige ! Är det så otroligt ovanligt, eller va ?

Jag vill ha riktigt UV-dye, men har inte lust att beställa från USA och betala flera hundra i frakt.

Sån där Uv-bläck från ljudia, färgar inte det av sig i hela systemet ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frakten går inte alls på flera hundra... Såvida du inte ska beställa mkt Om du bara ska ha uv dye så kan du kolla på www.frozencpu.com.

EDIT: Frakten blir ca 80 kr (10$) och uv dyet på ca 80 kr det med (9.99$). Alltså, strax under 160 för alltsammans. Det är ju t.o.m billigare än svensk frakt Och postförskottet försvinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Frakten går inte alls på flera hundra... Såvida du inte ska beställa mkt Om du bara ska ha uv dye så kan du kolla på www.frozencpu.com.

EDIT: Frakten blir ca 80 kr (10$) och uv dyet på ca 80 kr det med (9.99$). Alltså, strax under 160 för alltsammans. Det är ju t.o.m billigare än svensk frakt Och postförskottet försvinner

Jag vet, jag har spanat in massa saker på frozencpu som jag vill ha. Det jag är mest orolig för är tullen. Hur mkt är det ? Blir det alltid tull ?

Sen behöver jag ju Uv-rör också..så frakten blir lite dyrare för allting.

EDIT: det står iof att det inte är någon tax..

Men man ska tydligen betala genom paypal ... ..så störigt. Litar inte på sånt skit nånstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stockis
vart har dom uv-dye på ljudia?
jag köpte mitt på dangerden. på flaskan står det:
"Leak detection dye for engine coolant"
kanske någon bilverkstad som har något liknande?

EDIT: bild på flaskan http://sn.blogdns.com/upload/store/uvdye.jpg

"do not swallow" men jag som ville ha UV-reaktivt urin ;):rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
"do not swallow" men jag som ville ha UV-reaktivt urin ;):rolleyes:

Finns det någon som säljer biltillbehör som har något sånt då ?

Jag börjar bli aningen irriterad nu... INGENTING som man ska ha finns nånstans... man får alltid leta i flera veckor innan man hittar det man letar efter. Så otroligt jobbigt. Och dessutom får man betala massa frakt hela tiden för allting man beställer.

Just nu ska jag hå några småsaker till min dator.

1. Uv-dye till vattnet
2. Uv-rör
3. 3pins-kontakter, så man kan skarva och bygga ihop kontakerna själv (verkar inte existera)
4. små buntband och kabelstrumpor
5. mostånd till fläktar

detta kostar sammanlagt inte mycket mer än 2-300 kr, men eftersom jag får beställa det från 3-4 olika ställen så tillkommer det fraktkostnader på 500kr. Hur som helst så är det mest störiga att de tär omöjligt att hitta hälften av sakern aman ska ha.

Var finns 3pins-grejorna t ex ? Finns det någon butik i _Sverige_ som har både uv-rör och uv-dye ? NEJ.

......... *suck*

EDIT: nu behöve rjag en sån extrapower-kontakt som ser ut som den stora kontakten som sitter i moderkortet, fast med bara 4 poler.

Troligen så är den tekniken redan ute när jag har fått tag på en sån, men man kan ju alltid försöka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko

Finns det någon som säljer biltillbehör som har något sånt då ?

Jag börjar bli aningen irriterad nu... INGENTING som man ska ha finns nånstans... man får alltid leta i flera veckor innan man hittar det man letar efter. Så otroligt jobbigt. Och dessutom får man betala massa frakt hela tiden för allting man beställer.

Just nu ska jag hå några småsaker till min dator.

1. Uv-dye till vattnet
2. Uv-rör
3. 3pins-kontakter, så man kan skarva och bygga ihop kontakerna själv (verkar inte existera)
4. små buntband och kabelstrumpor
5. mostånd till fläktar

detta kostar sammanlagt inte mycket mer än 2-300 kr, men eftersom jag får beställa det från 3-4 olika ställen så tillkommer det fraktkostnader på 500kr. Hur som helst så är det mest störiga att de tär omöjligt att hitta hälften av sakern aman ska ha.

Var finns 3pins-grejorna t ex ? Finns det någon butik i _Sverige_ som har både uv-rör och uv-dye ? NEJ.

......... *suck*

EDIT: nu behöve rjag en sån extrapower-kontakt som ser ut som den stora kontakten som sitter i moderkortet, fast med bara 4 poler.

Troligen så är den tekniken redan ute när jag har fått tag på en sån, men man kan ju alltid försöka

3pins kontakter: http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/scan/se=Fan%20Acce...

uv-dye: http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/scan/se=Water%20Co...

UV-rör: http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/scan/se=Lighting/s...

Kabelstrumpor och buntband hittar du under "Sleeving" menyn

Motstånd till fläktar ska finnas på gtek lr ngt sådant...

http://www.frozencpu.com/cgi-bin/frozencpu/scan/se=Power%20Su...
Där har du en massa kontakter, bland annat 4-pins kontakten du behöver.

Hoppas du hittar ngt

Permalänk
Medlem

hehe...

jag vet.. Frozencpu är en grymt bra sida..men det skulle ju helst vara i Sverige :S.

Får kanske ta och beställa från USA ändå ...

tack för tipsen i alla fall.

Följer det med såna clips till kontakterna från frozencpu ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej clipsen finns separat på nästa sida

Du kanske slipper tullen om du handlar för under 500kr + frakt (frakten räknas inte in i summan)