Doom 3 va inte så bra/roligt/läskigt...

Permalänk
Medlem

Det är _FÖR_ mörkt , ser ju inte något...

Köper inte spel som man måste patcha upp eller fuska till för och få roliga...

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk

Jag gillade inte Doom 3 överhuvudtaget. Får la vänta på Half-life 2 nu då.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

Tycker det är hyffsat bra och skrämmande spel, inte ett spel jag skulle låta lillebrorsan spela precis.
Kul när man har slut på ammunition och tvingas fightas med monstren, men inte lika kul när det är för stora monster.
Det som är ganska störigt är att det hackar ganska mycket, har runt 25 fps när det blir lite action.

Längtar däremot mer till HL 2 än vad jag längtade tills Doom III, tror HL 2 kommer bli ganska mycket roligare, och faktsikt mindre krävande men inte fulare

Permalänk
Medlem

Doom3:
+ Grym grafikmotor med smått otroliga ljuseffekter och stort antal polygoner.
+ Bra känsla med mörka miljöer, överraskningar, monster som klättrar osv.

- För mycket är scriptat.
- Knappt några utomhusmiljöer.

FarCry:
+ Bra grafik utomhus.
+ Bra ragdoll-fysik, dock lite buggig ibland.
+ Roligt att spel

- Dåligt optimerade inomhusmiljöer.
- En hel del småbuggar.
- Fåniga monster.

Med andra ord två helt olika spel. Båda är bra.

Något som är rejält kass i Doom3 är "punch the chicken" eller vad det heter spelet på första banan...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Testpilot

Jag blir riktigt arg på spelet altså, när man kommer en bit i spelet så slutar monstrena att gömma sig utan kommer bara teleporterandes fram, helt kasst.

Ser tycker jag att AI:n är bland det sämsta jag sett, sen när brukar man gå fram så man står en meter framför om man har ett skjutvapen? alla gubbar kommer ju fram till en om man väntar en stund. Påminner om AI:n i Duke3d tycker jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

när jag såg dom här i farcry tog jag handen mot pannan å grät

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
alla gubbar kommer ju fram till en om man väntar en stund.

Är tvungen att dra en liknelse:
Om du tänder en smällare och kastar iväg den, och om den inte smäller, va gör du då? Går du iväg eller går du fram till den?

Kanske en dålig liknelse men människan är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Revolution4u
Är tvungen att dra en liknelse:
Om du tänder en smällare och kastar iväg den, och om den inte smäller, va gör du då? Går du iväg eller går du fram till den?

Kanske en dålig liknelse men människan är nyfiken.

Om det är en smällare så tittar man nog fram, men är det en bomb som kan döda en hur lätt som helst så går jag inte fram Det är lite skoj att låta en Pinky Demon jag en runt en pelare också, då kan man ta ner dom med pistolen/motorsågen

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Revolution4u
Är tvungen att dra en liknelse:
Om du tänder en smällare och kastar iväg den, och om den inte smäller, va gör du då? Går du iväg eller går du fram till den?

Kanske en dålig liknelse men människan är nyfiken.

Men testa att stå stilla utan att döda dom, då kommer dom springa fram och sätta sig på huk framför dig, lagom höjd för att bli skjutna i huvudet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag tycker att Doom 3 hamnar lite under min förväntan, jag hade nog förväntat mig en lite mer "flytande" spelkänsla eller hur man ska förklara det. Det känns somm att man först springer in i ett rum, aktiverar en trigger och lite monster kommer fram, gå igenom dörren till nästa rum, repetera. Man får inte det där riktiga flytet man känner i många andra spel helt enkelt.

Men det som sabbar mest är att spelet är på tok för repetivt och att ID inte riktigt verkade kunna bestämma sig om villket spel de ville göra. Visst det känns lite kusligt med alla mörka koridorer och så, men hela "läskigheten" försvinner så fort ett monster kommer fram. De få gånger man blev lite skraj i spelet var av billiga hoppa-till-skrämseltrick.

Nej hade de satsat på lite mer atmosfär hade spelet blivit en höjdare. Grundförutsättningarna finns ju redan där, bra grafik med schyssta skuggor, grym bandesign, ljud i toppklass och en godkännd bakgrundshistoria. Men istället för att smyga sig fram och veta att nästa attack kan inebära döden, infiner sig aldrig riktigt känslan att monstrena är farliga. Även på svåraste (inte nightmare) nivån, har man hela tiden gott om hälsa och ammunition, så det är bara att kötta på för det finns altid lite liv i nästa rum. Nej här skulle ID sneglat lite på AvP eller Silent Hill och göra så att man tål mindre, har mindre ammo och sparat på monstrena.

det var allt jag kunde komma på nu återkommer kanske senare

Visa signatur

Yarr, matey!!

Permalänk
Medlem

Säger bara.... ush..
Inte värt de 350kr som jag la på spelet när jag köpte det på elgiganten..

Grafiken kan jag inte klaga på.. det bästa jag sett hitils på ett spel..
Kör i 1600x1200 i Ultra High med 4xAA (vart ställer man in AF?) och det är snyggt.. Blir lite tröstad av grafiken.. enormt bra.. alla ni andra som kör med de inställningarna vet vad jag pratar om..

Annars är spelet ett av de sämsta jag spelat...
Ingen utmaning alls...
Man går bara rakt fram och dödar det som kommer i vägen och så forsätter man så.. ingenting mera..

Ska ta och spela multiplayer nu... se om det är något att slösa tiden på..
Om inte så går jag och säljer det till någon kompis för 250-300kr..

Jaja.. hoppas Half-Life 2 blir bättre.. vilket jag tror det blir när man slåss mot människor... finns ju inte tråkigare än att slåss med monster !

SP får 2p av 10 (2/10)
MP ska testas..

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.

Det handlar inte så mycket om spelet Doom 3, det handlar mer om upplevelsen Doom 3.
Visst fan var jag skitarädd, trots att jag "bara" spelade i 1280x1024 med medium details.
Jag tror det elementära här är att ha en fet ljudanläggning och fett grafikkort som helst är kopplat till en storbildsskärm.

För om man inte kan kan njuta av grafiken och ljudet fullt ut så finns det inte speciellt mycket att njuta av i Doom 3. Själva "spelandet" är inte direkt innovativt eller intressant, snarare långtråkigt och enformigt.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Fan va alla klagar då...Har Swecklockers gillat något spel de senaste 2 åren? Samma gällde både UT 2004 och Far Cry ju...
Unreal 2, Silent Hill 3...Nä spel kan tydligen inte bli bra nu för tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Fan va alla klagar då...Har Swecklockers gillat något spel de senaste 2 åren? Samma gällde både UT 2004 och Far Cry ju...
Unreal 2, Silent Hill 3...Nä spel kan tydligen inte bli bra nu för tiden...

Farcry var lysande... Även Doom 3 på några sätt.

Resten är inte min typ av spel.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Har också införskaffat Doom 3 nu. Grafiken kan man verkligen inte klaga på, det är utan tvekan det snyggaste jag sett hittils. AI:n kanske kunde varit bättre, men det mesta i spelet är ju trots allt zombier... Och visst är det mörkt, men varför klagar alla så? Det har funnits screenshots på internet hur länge som helst så att man har kunnat se det... Det är väl inte direkt någon överraskning?

Fysiken tycker jag är minst lika bra som i Far Cry, om inte bättre till och med (inget slår nog Half-Life 2s fysik, dock...). Dessutom är det är roligare att boxa till ett föremål med nävarna än att skjuta på det. Och det det där med att man kan kan använda datorer och kontrollpaneler var ett stort plus. Snyggt var det också.

Ni som tycker att Doom 3 var dåligt, trist, enformigt eller vad det nu var, se till att inte har för stora förväntningar inför Half-Life 2 ifall att det inte skulle vara så "bra" som det påstås och sägs, för då blir ni väl bara besvikna då också...

Permalänk
Medlem

Aja jag har i alla fall tränat in perfektion med Plasma Gun nu
Ska försöka klara Doom3 iaf.

Är helt säker på attHL2 blir bättre, hade ID bara gjort det lite mer varierande, mer skrämmande inte bara slafs så hade Doom3 blivit guld värt!

Permalänk

Håller med plexus lite här, Det är mer upplevelsen Doom 3 än spelet Doom 3. Tar man bort grafiken, ljudet och atmosfären så finns det inte så jättemycket kvar att njuta av. Bara samma repetiva spel. Kan nämna att jag har en i mitt tycke ganska fet ljudanläggning (förstärkare + golvare - ljudet i spelet är grymt när man drar på volymen lite.) och kan spela i 800x600 på High, och då är det faktist kul att spela men man tröttnar lite i längden :/

Men jag skulle nog ge spelet en 7.5 / 10 - Mest p.g.a upplevelsen, inte själva spelet. Men tyvär skulle spelet lätt ha kommit upp i en 9-10 om det hade vart bättre atmosfär (se mitt tidigare inlägg) och inte så mycket skriptade sekvenser.

Visa signatur

Yarr, matey!!

Permalänk
Medlem

JAg har kommit så pass långt att jag fått plasman, och har nu bestämt att jag int e ska spela klart det, grymt trist faktiskt... Alla tycker olika. För min del är de ända stor besvikelse och väntar nu starkt på HL2, STALKER, Driver 3 m.m..

Permalänk

Skeletet Joe:

Det är aldelles från början i labs sector 4 när man ska öppna portarna åt professorn så han kommer ut, iställer så aktiverade jag pannkaks maskinen så han blev mos, sen när jag gick ner till han så låg skeletet på marken när jag tryckte på talk så reste han sig upp

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
JAg har kommit så pass långt att jag fått plasman, och har nu bestämt att jag int e ska spela klart det, grymt trist faktiskt... Alla tycker olika. För min del är de ända stor besvikelse och väntar nu starkt på HL2, STALKER, Driver 3 m.m..

Jag hoppas verkligen att Driver 3 inte är lika uselt som X-BOX versionen.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus

Jag hoppas verkligen att Driver 3 inte är lika uselt som X-BOX versionen.

Är de så värdelöst eller ? Hmm, okey jag skippar Driver 3..

Permalänk
Medlem

Driver 3 ser ju ut som värsta superspelet när man ser reklam och så. Såg nåt program på tv också om utvecklingen av det och dom verkar ha lagt ner otroligt jobb på det, och att få det realistiskt och så.
Men det kanske bara är hype också och i grund och botten ett skitspel???

Ser ju ut som Vice City i kubik eller nåt.....älskar Vice City, borde finnas fler såna spel där man kan cruisa runt lite som man vill och leka

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Driver 3 ser ju ut som värsta superspelet när man ser reklam och så. Såg nåt program på tv också om utvecklingen av det och dom verkar ha lagt ner otroligt jobb på det, och att få det realistiskt och så.
Men det kanske bara är hype också och i grund och botten ett skitspel???

Ser ju ut som Vice City i kubik eller nåt.....älskar Vice City, borde finnas fler såna spel där man kan cruisa runt lite som man vill och leka

Jag läste om X-BOX versionen för ett tag sen och då stod det att spelet verkade "unfinished".
Fanns visst en massa irriterande småbuggar samt att körkänslan var lite halvdan.

Men det här är förhoppningsvis åtgärdat i PC versionen.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Jag har driver 3 till X-box, eller rättare sagt min lillebror hade det i ungefär 2 timmar...Nice tänkte jag eftersom jag är ett stort fan av driver 2 till PC:n. Så jag utnyttjade min position som storebror och snodde spelet och vårt X-box in på rummet och slängde ut brosan efter introfilmen. Efter 1 timmes svärande, beslutade jag mig för att plåga min bror genom att faktiskt låta honom spela spelet

Vad fan dom har hållt på med under utvecklingstiden kan jag inte riktigt förstå...

Kontrollen "laggar" (seg) och förmedlar ingen som helst kontakt med spelet i sig.

Grafiken är helt okey, men det laggar ganska friskt här och där. Storyn vet jag inte eftersom lillebror lämnade tillbaka det efter 2 timmar...

Att skjuta med vapen ska vi inte ens tala om, fullständigt omöjligt pga av den bristande kontrollen.

Ljud och liknande hann jag inte tänka på eftersom jag fösökte kontrollera mitt begär att slänga kontrollen på TV:n och bränna mitt X-box för att rena det från den fruktansvärda besudligen...

Det känns som dom har försökt skapa en ren GTA klon, och dom har inte lyckats kan man lungt konstatera...

Köp det inte! Testa att spela det först. Någon där ute kanske står ut med ett spel "som inte är färdigt" men inte jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Fast FarCry har ju skrattretande "monster".. ful så det finns inte.

Va? Monstren var ju skit grymma, skönaste tänkbara att tömma sin autoshotgun i, villket ändå är det de är till för, men vad är det för fel på mostren?

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Hedersmedlem

+ Mörkt (inte för mörkt, lagom mörkt!)
+ Grymt bra ljud
+ Grymt bra grafik
+ Datorerna osv
+ Känslan man får med alla mails och storyn

- För mycket hoppa-fram-i-ansiktet-skräck och för lite riktigt läskiga saker, finns dock en del
- Hela spelet är ett stort script (se ovan)

(har glömt massor förstås)
Trots alla scriptade prylar är jag tydligen mer nöjd än de flesta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Grafiken är minst sagt grym. Dessutom flyter det förvånandsvärt bra på mitt FX5900

Lägre än så här har FPSen inte gått hittills iaf, ligger runt 35-50 för det mesta, i 1024x768, high detail, shadows på osv.

edit: Kör allting oklockat, både CPU och grafikkort.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Du är snart på samma ställe som jag.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Inaktiv

Jag är nu på monorail banan (site 2), dock så behöver jag en kod till en dator för att komma vidare. Jag har kollat i PDA:n men inte hitta något... några vänliga själar som vill ge mig ett tips?