Sata-raid problem Snälla Hjälp snabbt?!

Permalänk
Medlem

Sata-raid problem Snälla Hjälp snabbt?!

Hejsan!, jag tänkte installera mina två rapors o köra dem i striped.
Raid 0 va?

Har aktiverat sata- Raid kontrollern i bios.
Har gjort en partition på diskarna, och kört in drivers från floppy med f6 i starten.
Den hittar partitionen och installerar filer.....

Men sen kommer problemet, när den har installerat filerna i installationsmapparna och skall starta om så kommer det ingen windows bild o den låser sig varför? Det är som den inte hittar diskarna helt plötsligt. Jag har inget i floppyn då.

Hur skall man ha jumprarna när man raidar?

När den startar om, kommer jag inte ens till vill du starta med cd-skiva tryck på valfri (där man inte skall trycka)

/Tack för alla svar!!

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Jumprarna skall du inte behöva bry dig om. Det är ju inte så att man kan koppla in flera diskar på samma SATA-kabel

Jag tycker det låter som om du har problem med att få bios att hitta stripesetet. Kolla runt lite i bootordningen i bios å se om du kan hitta nåt intressant.

Jag har för mig at jag kör: 1 floppy, 2 CD, 3 HDD, + att "Boot other device = enable" är satt. Men det kan skilja mellan olika bios.

Har du förresten kopplat ur alla andra HDs när du installerade? Brukar alltid jag göra iaf.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

Jag får dem att fungera i raid, om jag har windows på en annan disk, men jag får typ 50 mb/s i speed.

Varför kan jag inte ha windows på raiden?
Finns det något sätt att installera windows på raiden i windows?

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Du kör dom inte som ett sofware-raid i windows då?

Har du testat att installera windows med alla andra hårddiskar utom raiden urkopplade?

Tror inte det går att installera win från win på någon annan hd.

Med mitt mobo så har jag alltid kört windows på raiden. Har haft 2 36Gigs Raptors och kör nuförtiden på 2x 74Gigs Raptors och har aldrig haft några problem.
Har installerat om ett 10-tal gånger och alltid haft alla andra hårdiskar urdragna vid installationen.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

nepp ingen software raid...
jag har provat att installera utan några andra hårddiskar, men får svart bild efter att den skall starta från hårdisken.
skall prova uppdatera till senaste bios o se om det hjälper...

HURRA det funkade med nya bioset verkar det fungera nu....!!!

Visa signatur

3600X RTX 2060