Permalänk
Medlem

Behöver AKUT hjälp !!!

Hej

Sitter just nu i Kina med min bärbara dator (aspire 1502 lmi) och har feta problem. Grejen är att min skärm liksom har slocknat ! Man kan se lite gran om man andvänder en ficklampa eller liknande och lyser på skärmen. Det ser ut som en tonad fönster ruta typ. Har uppdaterat grafik kortet, scanat efter virus, formaterat hård disken, installerat om windows, men inget hjälper. Det skumma är att jag inte gjort något med datorn. Den funkade hur bra som helst igår då jag andvände den. Stängde av den för att gå ut och käka lite. Satte på den en timme senare och nu är skärmen typ död. Provade att koppla med S-VHS sladd och andvända tv:n som skärm och då funkar det hur bra som helst. Det måste väll betyda att det inte är någor fel på grafik kortet...eller.....

Jag behöver hjälp så fort som möjligt.

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara glapp i kontakten från skärmen som sitter på moderkortet eller ett kabelbrott på den samme men att öppna en bärbar är inget jag rekommenderar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i i tekniken, men det låter som om ditt "backlight" har pajjat. Alltså lysrören bakom lcd-plattan.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

Har nog rätt. men du sa att hela skärmen var typ helsvart. då har nog något allvarligt hänt!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Lämna in skulle jag gjort om du har nån försäkring eller nåt så är det bra men lämna in den

Permalänk
Medlem

Kolla 2 st saker till.

1. På bärbara så brukar det finns en liten pinne som känner av när locket är nedstängt. Om man stänger locket med datorn på så kan vissa modeller sänka ljusstyrkan för att spara ström. Kolla så att inte den pinnen har fastnat så att den tror att locket är stängt hela tiden.

2. Kolla i BIOS så att skärmen inte är satt i något konstigt läge. Enklast är nog att sätta bios till factory default.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamtaro
Lämna in skulle jag gjort om du har nån försäkring eller nåt så är det bra men lämna in den

Lätt om han e i Kina men det är nog ändå d som gäller lämna in den

Permalänk
Medlem

finns det inte en del datorhandlare i kina som du kan be dem titta på den?

Annars har du ju inte så långt till taiwan där den med största sannolikhet är tillverkad

Permalänk
Medlem

Är inte så att det har andra strömutag i kina så den har gått sönder? Det e säkert inte så men men

Visa signatur

64 3500+ socket 939, 512*2 400mhz. 2x Radeon HD 5450 512 GB SLI, Soundblaster Audigy 2 ZS, 160HD