Permalänk
Medlem

Brandkårsljud ifrån Abit ic7?

Tjena, jag satt och skulle göra ett inlägg här på sweclockers i en annan del av forumet... Helt plötsligt börjar det låta som en brandkårsuttryckning du-du du-du, hög signal! Jag vände mig och tittade på TV:n brevid... Nån sekund senare insåg jag att det var ifrån burken... Jag slängde en blick på MBM5 och värderna såg normala ut... case 34, cpu 52, och PWM tror jag var kring 45... Jag öppnade dashbord, allt såg normalt ut... stängde snabbt ned datorn pga av det ljudet, högt som ett brandalarm!!

Startade om datorn gick in i Bios, allt såg normalt ut... Jag har ett Abit IC7 Max3, P4 2,8E @ 3.0, jag lämnade vcoren oförändrad och höjde bara späningen till minnet... har funkat bra, CPU går upp till 68-69 vid full load...

Någon som varit med om ngt liknande???

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem

kan ju va att nån fläkt börjat gå sakta... eller om du har in winbond så kan de va där du ska ställa in

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att bios är inställt på att larma ifall cpu'n går över ett visst gradantal.
Höll på och överklockade ett NF7 igår. Har ställt in larm vid 70 grader. Brandlarmet satte igång ett antal ggr. Trots att temp på cpu i bios bara visade 65 grader (vilket i sig är lite märkligt).

Kolla vad du har för larmtemp!

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Medlem

antingen är det att cpu fläkten snurrar för sakta, tror abit´s moderkort har inställt orginal att om den snurrar under 1500 rpm så börja det tjuta. Eller som ovanstående skrev att inställningen i BIOS är satt på att larma om cpu stiger över ett viss antal grader. Detta går att lösa åp en del sätt, jag ryckte bara ut "speaker" kabeln ur moderkortet. För jag kör min cpu fläkt bara på 5 volt så den snurrar konstant under 1500 rpm

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag hittade problemet.

Det går inte att köra MBM5 och Abit EQ på samma gång. Gör jag det så sätter larmet igång och EQ rapporterar att alla fläktarna CPU, OTES osv visar noll varvtal
1:a gången larmet gick såg jag inte det, men jag var väl för stressad... Det märkliga är att jag tidigare kört bägge problemet samtidigt utan problem. Kan det vara så att intervallen när de mäter temp m.m inte får vara för synkade?? Bara en teori... Jag prövade tom att starta dem i olika ordning utan att märka ngn skillnad

aja, nu funkar det iaf och det kunde ju varit värre...

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Avstängd

Har samma problem med USMD som är i princip samma prog fast för Epox kort, det händer lite då och då att den börjar tjuta som en larm eller dyl. fast alla värden är ok.

Bara att stänga av den och starta om, nada ljud

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.