Permalänk
Medlem

VidaLinux Beta2 släppt

VidaLinux Beta2 är släppt.

Releasenotes:
http://desktop.vidalinux.com/index.php?option=content&task=bl...

Citat:
"The following list includes brief summaries of some of the more significant aspects of Vidalinux Desktop OS beta2:

* Vidalinux Desktop OS beta2 is now based on the 2.6.7-gentoo-r11 kernel, which includes improvements in many different areas, including scalability, device support, and performance.
* In this release, we add hardware auto detection using gentoo livecd autoconfig script at boot.
* Vidalinux Desktop OS beta2 includes Hotplug this feature lets you plug in new devices and use them immediately. That means that users won't need to learn so much system administration; systems will at least partially autoconfigure themselves.
* Vidalinux Desktop OS beta2 includes GNOME 2.6 a complete desktop environment that include useful applications, a web browser, a text editor, a terminal program, a calculator, and many others are included.
* Vidalinux Desktop OS beta2 includes Gdesklets, an applet that adds a desktop-based quicklaunch icon bar identical to the dock in OS X.
* Vidalinux Desktop OS beta2 includes support for x86 laptop PCMCIA support."

Vidalinux är iprincip Gentoo, men med anaconda installer..

Visa signatur

Powerbook 12" 1.5G/100G/512MB/BT/AP, OSX 10.3.9
MacMini 1.42G/80GB/512MB/BT/AP, OSX 10.4.2

Permalänk
Medlem

Recommended Configuration
AMD Athlon XP or Pentium 4 compatible processor, 2.0 Ghz or faster; at least 20-GB hard disk; at least 256-MB RAM; 1024x768 screen resolution or better

Vad sjutton har hänt med hela "linux kräver mindre än windows"-historien?

EDIT: Skulle iofs kunna vara lite högre reqs eftersom det är en source based dist.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

jag tycker samma sak.. kommer ihåg runt 1995 när en polare visade mig linux, han sa att det var MYCKET mer lättdrivet än win 95 han körde den på en gammal 486 och det var snabbt även där, med gui..
(har för mig att det var red hat) ..och förövrigt första gången jag såg linux, sen gav jag mig på det 2004

jo, så man kan ju undra..

..föressten så var minimum reqirements 256 meg på Beta1 och är nu 128 meg..
har förmig att recomended var 512 på beta1 och det är 256 nu... så i detta fallet verkar
det ju vara ett steg i rätt riktning iaf..
kanske det var därför det sketsig när jag försökte installera Beta1:an på min laptop med 128 meg ram.. :(.
det verkade som att den kopierade en stor .tgz fil av alla paketen från cdn till hdn för att sedan installera allt från .tgz:n ..
möjligen minneskrävande att jobba med en tgz på runt 650 meg..
hoppas att detta är ändrat på Beta2:an..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du nu har Gnome eller KDE som VidaLinux är meningen att köras med så ökar ju systemkraven ganska mycket

själva linux kärnan kan du köra på vad som hellst nästan

Permalänk
Medlem

Jag kör vidalinux b2 nu.. och den funkar perfekt
Bästa linuxdisten för mina behov..

Permalänk

Kör dom med Xfree eller Xorg?

Permalänk
Medlem

XFree..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta

Vad sjutton har hänt med hela "linux kräver mindre än windows"-historien?

Kom ihåg att detta inte är en binär distribution utan kompilerar allt från source. På en slö dator skulle detta ta evigheter, därav systemkraven. Kör du en binär distribution och kanske någon mindre tung fönsterhanterare/desktop klarar du dig med betydligt mindre (nu tror jag inte GNOME är såå tung ändå).

Tack för tipset förresten ASL!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Kom ihåg att detta inte är en binär distribution utan kompilerar allt från source. På en slö dator skulle detta ta evigheter, därav systemkraven.

Japp iochmed ports, ja, men vad jag vet så är alla paketen i själva VidaLinux disten av stage3 typ, dvs körbara, bra för en snabb install iofs..

Citat:

Varsågod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kom ihåg att detta inte är en binär distribution utan kompilerar allt från source. På en slö dator skulle detta ta evigheter, därav systemkraven. Kör du en binär distribution och kanske någon mindre tung fönsterhanterare/desktop klarar du dig med betydligt mindre (nu tror jag inte GNOME är såå tung ändå).

Som jag kom på direkt efter att jag ställt frågan och därför lade till min EDIT, missade du den?

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Som jag kom på direkt efter att jag ställt frågan och därför lade till min EDIT, missade du den?

Stämmer.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns som 64-bitars, eller är det på väg kanske?

Permalänk
Medlem

finns de inge annat ställe och ladda det på än torrent ?

Permalänk
Medlem

-----------------------------------------------------
Written by Administrator
Tuesday, 27 July 2004
Vidalinux Desktop OS beta2 will be available for download only via bittorent

Ser inte ut så...

Permalänk
Medlem

Kanske är det som gör systemkraven. Att paketen är komplimerade för 686

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASL
Japp iochmed ports, ja, men vad jag vet så är alla paketen i själva VidaLinux disten av stage3 typ, dvs körbara, bra för en snabb install iofs..

Varsågod

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kanske är det som gör systemkraven. Att paketen är komplimerade för 686

Även Pentium 2 är i686 så där faller din teori.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XenSoR
Written by Administrator
Tuesday, 27 July 2004

Ser inte ut så...

Sitter och tankar fden fr[n en torrent nu.. 26% och bara 30 timmar kvar... :o..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får buga och tacka åt Vidalinux..
Tack vara vida.. så fick jag ur tummen..
Och gick över till riktiga Gentoo..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Även Pentium 2 är i686 så där faller din teori.

Pentium Pro också...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeTheMan
Kör dom med Xfree eller Xorg?

Har tagit ner Beta2:an nu och kör den.. den kör XFree i default men Xorg finns med i portage..

någon som tror att en övergång fungerar felfritt med: emerge -C xfree && emerge xorg-X11 ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASL
Har tagit ner Beta2:an nu och kör den.. den kör XFree i default men Xorg finns med i portage..

någon som tror att en övergång fungerar felfritt med: emerge -C xfree && emerge xorg-X11 ??

Hyffsat felfritt. Du får ändra fontpaths till /usr/share/fonts i din XF86Config (du kan byta namn på den till xorg.conf också) och sätta tangentbordet som ettl 105-knappars om du inte redan har det.

Och vill du ha det lite mer smärtfritt så kan du köra en emerge -B xorg-x11 och när den är klar kör du emerge -C xfree && emerge -k xorg-x11 så slipper du sitta utan X den tid det tar att kompilera xorg. Se till att ha satt PKG_DIR i make.conf bara.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XenSoR
Written by Administrator
Tuesday, 27 July 2004

Ser inte ut så...

jodå, nu finns det en ftp :
ftp://mirrors.hpcf.upr.edu/pub/Mirrors/GentooVidalinux/vidali...
synd bara att den kom så sent, laddade hem torrenten i 5kb/s..

jag har testat hastigheten på ftpn oxo. 560-600 kb/s :)..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Evigheter? Nja, inte riktigt... Installerade Gentoo på en 333 MHz AMD K6-2 och det tog tre dagar från att boota med CD:n och bootstrappa till att ha ett fungerande system med XFree86, XFce4, Firefox, m.fl (och detta gjorde jag för första gången; hade bara kört Fedora Core innan)...

Fast visst, kan tänka mig att det tar längre tid om man installerar hela Gnome plus en massa annat också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Evigheter? Nja, inte riktigt... Installerade Gentoo på en 333 MHz AMD K6-2 och det tog tre dagar från att boota med CD:n och bootstrappa till att ha ett fungerande system med XFree86, XFce4, Firefox, m.fl (och detta gjorde jag för första gången; hade bara kört Fedora Core innan)...

Fast visst, kan tänka mig att det tar längre tid om man installerar hela Gnome plus en massa annat också...

"Bara" 3 dagar för att få igång en box? Heh, ni Gentoo:are är för lustiga..

W

Permalänk
Medlem

Tar nån timme att få ett "komplett" system om man kör med stage3 och GRP.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
"Bara" 3 dagar för att få igång en box? Heh, ni Gentoo:are är för lustiga..

W

Lite värre med LFS:are...

Permalänk
Medlem

Jag kapar den här tråden lite om det är okej. För några månader sedan försökte jag installera RedHat 9 Och Mandrake 9.1, utan någon större framgång, de verkade inte gilla min skärm och jag kunde inte starta X. Eftersom jag kände att jag ville börja lära mig Linux i ett GUI och inte orkade fixa problemet, lade jag projektet på is. Nu har jag blivit lite sugen på att försöka igen och VidaLinux har intresserat mig.

Men, jag har läst om en del som haft problem med att dualboota Linux/Win i dist:ar där 2.6 kerneln används. Så min fråga är: Under vilka omständigheter uppstår detta problem? (Partitionerna jag skapade vid förra försöket ligger fortfarande kvar.)

Edit: Ignorera detta. Jag har installerat SUSE utan problem.

Visa signatur

I'm the operator with my pocket calculator