Permalänk

grafikfel

Tjena

Jag har fått ett mystiskt problem med mitt grafikkort (Nvidia Geforce 4 TI4400 128mb).
När jag startar datorn visar sig en grafikbugg, se bifogad fil, och sedan står datorn kvar i bios och den reagerar inte på tangenttryckningar.

Detta fel får jag bara på min ena dator. På den andra datorn får jag felet när datorn har varit av en stund men efter att jag tryckt på reset så funkar det.

Alla andra komponenter fungerar och jag har testat att starta datorn med bara processor, minne och grafikkort men får ändå felet, alltså beror det inte på hårddiskarna.
Mitt grafikkort har fungerat bra förrut. Någon som har en aning om vad detta beror på.

Tack på förhand. //Martin

Permalänk

Undrar om kylaren på ditt grafikkort har dött eller så. Det ser inte bra ut i alal fall kan jag säga.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

fläkten går i alla fall, så borde det inte vara några problem med kylningen.

Permalänk
Medlem

Re: grafikfel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snaskpastan
Tjena

Jag har fått ett mystiskt problem med mitt grafikkort (Nvidia Geforce 4 TI4400 128mb).
När jag startar datorn visar sig en grafikbugg, se bifogad fil, och sedan står datorn kvar i bios och den reagerar inte på tangenttryckningar.

Detta fel får jag bara på min ena dator. På den andra datorn får jag felet när datorn har varit av en stund men efter att jag tryckt på reset så funkar det.

Alla andra komponenter fungerar och jag har testat att starta datorn med bara processor, minne och grafikkort men får ändå felet, alltså beror det inte på hårddiskarna.
Mitt grafikkort har fungerat bra förrut. Någon som har en aning om vad detta beror på.

Tack på förhand. //Martin

Har ett Creative Geforce TI4400 som jag i söndags tog ut och rengjorde fläkten på, sen när jag stoppade tillbaka kortet igen och startar upp datorn så får jag grafikfel på diverse bokstäver och annat i booten innan jag kommer till XPbooten, där får jag samma fel...

Sen när jag väl kommer in i windows så är grafikfelen lite här och var, små röda rektanglar lite varstans bland annat.

Har även testat att slänga in kortet i polarens burk, och där får jag samma fel.

Antar att kortet är sönder, men vet inte säkert som sagt :l

Visa signatur

iik

Permalänk

Hade samma problem med mitt GF 4 ti4200 innan.
Jag skickade tillbaks det och fick alla pengar tillbaka för det var hårdvarufel från början sa de.

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk

Jag köpte mitt kort för två år sen, så garantin har gått ut för länge sen tyvär.

Jag kollade kylpastan på grafikkortet och trodde att jag hade hittat felet och att det berodde på överhettning. Den gamla kylpastan var alldeles hård och torr, så jag lade på ett nytt lager och putsade kylflänsen med autozol för att få bättre kontakt mellan pastan och flänsen. Men inte då, samma fel fortfarande.

Det verkar inte vara något kompatibilitetsfel heller eftersom jag har testat på moderkort med olika typer av chipset (VIA KT266A, KT333, KT600 och NVIDIA nForce2 400) på samtliga moderkort har jag fått felet.